Partij voor de Dieren wil een verbod op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Sammy_

Re: Partij voor de Dieren wil een verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:59

ik hoop dat ze wat meer aandacht steken in de voorkeuring enz. je houd het toch niet tegen.. de handelaren gaan toch wel thuis verder met verkopen op "de slechte manier".

Veel mensen halen hier hun pony vandaan, als je een goede heb, heb je mazzel anders niet.. ik heb er 1 gekocht wegens onhandelbaar gedrag(en vond hem zielig), moet zeggen heb er geen spijt van, dier is gered, is mooi en zit goed papier bij en mankeerd rontgen en klinisch niks.. en dat voor dat geld... hoop dat de markten blijven maar vriendelijker en ruimer voor de dieren wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:03

Laten we het eens omkeren, en de PVDD iets slimmers voorschotelen...

Gebruik de markten om de slechten er uit te pikken en ga die mensen controleren bij hun stal. Een welzijnspolitie aanwezig op de markt zelf, boetes uitdelen bij slecht gedrag etc.

Keerzijde zit er trouwens ook aan de markt, er staan veel ponys bij die er zielig/triest uit zien... En dan zijn er handelaren die deze ponys kopen, om ze thuis op te peppen...

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:05

Het zou best wat netter kunnen maar gelijk verbiede3n neej hoor wat een groot deel komt toch van de paardemarkt af.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:56

ik heb zoveel markt pony´s gekocht en allemaal prima in orde alleen heel wantrouwend. veel is zo op te lossen maar ik onken zeker niet dat er een deel slechte paarden staan. zoals ik eerder zei komen er ieder jaar te veel shetten terug en worden er nog steeds te veel gefokt. Van mij mogen merendeel van de shetten wel naar de slecht omdat veel kwalen hebben en geboorte afwijkingen zoals overbeten of onderbeet scheve benen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:38

Wantrouwend zou niet zo gek zijn, een handelaar zal niet met elk paard een band opbouwen...

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:06

precies

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:36

ik was vandaag op de markt met mijn verzorgponys ik verzorg de paarden van een handelaar .die handelaar heeft het georganiseerd. het was heel netjes als de mensen wilden konden de uit een hele grote kuip emmers vol scheppen er waren hooi netten en dat soort . het was een nette markt heel gezellig en er is GEEN ENKEL PAARD slecht behandeld .ht was heel gezellig en de ponys waren braaf er was naar mijn idee geen enkel spoor van slechte behandeling

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:19

Jammer dat de PvdD dat niet heeft gezien, isis_karel!

Toch leuk om weer te horen dat het allemaal heel erg meevalt.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:00

Kunnen we de pvdd niet op de markt verkopen ?
Die thieme moet toch geld opbrengen, of is een veiling beter?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:46

Geen slecht idee :=

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:15

stoffel schreef:
Kunnen we de pvdd niet op de markt verkopen ?
Die thieme moet toch geld opbrengen, of is een veiling beter?

haha :+

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:10

Ook ik ben op de markt geweest! ik vond dat er een aantal diertjes heel nodig naar de hoefsmid moesten, vooral de ezeltjes stonden er slecht bij. Ook een aantal shets konden wel een beurtje gebruiken... Een ezel had een kale schurftachtige plek op zijn schoft.
Verder zagen de dieren er goed gevoed uit. De meeste vachten zagen er goed uit. Er waren geen dieren zichtbaar gestressed etc.

Oh ja. Uiteraard had ik mijn paardje niet gelijk gekocht via MP maar ben eerst gaan kijken, zag net dat het er inderdaad een beetje vreemd in mijn vorige berichtje stond....De keer daarna ben ik haar pas op gaan halen....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:11

mantha81 schreef:
Ook ik ben op de markt geweest! ik vond dat er een aantal diertjes heel nodig naar de hoefsmid moesten, vooral de ezeltjes stonden er slecht bij. Ook een aantal shets konden wel een beurtje gebruiken... Een ezel had een kale schurftachtige plek op zijn schoft.
Verder zagen de dieren er goed gevoed uit. De meeste vachten zagen er goed uit. Er waren geen dieren zichtbaar gestressed etc.

....

uhm...dit zie je ook bij particulieren hoor
dat ligt niet aan de markt :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:27

Inderdaad, een kale plek kan van het schuren komen, en nodig naar de hoefsmid moeten wel meer dieren. Wie weet heeft de handelaar wel een afspraak voor de komende dagen, maar had die het ook druk ivm de aankomende markt.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:03

Heeft er nog iemand foto's gemaakt van het ringsteken in Alphen? En toevallig eentje van dat schattige witte ponietje?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:38

Wij waren een beetje te laat, dus hebben we de laatste rits paardjes nog zien staan. De andere paarden gingen de trailers al weer in. Vond ze er netjes bij staan (sommige zagen er beter uit dan mijn eigen paarden ...). Het opladen ging heel netjes. Het is dat we er al 2 hebben lopen en nog geen extra ruimte hebben, maar anders had ik toch wel een tinker merrie met veulen meegenomen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:49

mantha81 schreef:

Oh ja. Uiteraard had ik mijn paardje niet gelijk gekocht via MP maar ben eerst gaan kijken, zag net dat het er inderdaad een beetje vreemd in mijn vorige berichtje stond....De keer daarna ben ik haar pas op gaan halen....

Ik ben ook geweest, en vond het er prima uitzien. Wat betreft kale plekjes, hoeven etc. Dat ligt niet aan het markt gebeuren, maar zie je overal. Verder; mijn paard schuurt ook en heeft ook kale plekjes. Kan gebeuren, maar betekend niet gelijk dat ze slecht worden behandeld.

Soms wordt er idd niet netjes met de beesten omgegaan, dat kan wel beter, maar ik ben op een paar paardenmarkten geweest en heb ik geen noemenswaardige nare taferelen gezien. Ja, een paard dat zijn oog had beschadigd, mogelijk bij transport. Maar dat zou mijn paard tijdens een ritje met de trailer OOK kunnen gebeuren, betekend niet gelijk dat ze worden mishandeld of wat dan ook. En dat 'niet meer dan 6 uur stilstaan'.... ondertussen staan er tig paarden vooral swinters 23 uur in een boxje van 3x3... die 6 uur gaan ze ook niet dood aan, als ze maar voer en water angeboden krijgen.

Het is dat ik al een shetje heb lopen, want heb wel een aantal leuke kandidaatjes gezien op de markt!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:52

Ik vind een verbod te ver gaan,dat ze dan meer controle neer zetten op paardenmarkten.Dat ze dat maar eens gaan verplichten,een goede controle de hele dag door.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:17

pvdd zegt dat ze zoveel voor dieren willen doen maar laat ze dan alsjeblieft is naar al die trieste beestjes gaan die echt hulp nodig hebben. En geloof me ik ken der genoeg en daar word niks aan gedaan

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:58

Ik zeg ook niet dat het aan de markt ligt. Ik zeg alleen wat ik gezien heb!!!

En die kale plek van die ezel was echt niet gewoon een klein kaal plekje hoor! Zat boven op de schoft en had wel de grootte van ongeveer 20 bij 10 cm...En ook de hoeven van de ezels waren wel slecht te noemen....En dat ligt natuurlijk niet aan het marktgebeuren en komt inderdaad ook bij particulieren voor...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:06

Zulke grote kale plekken komen ook wel voor bij goed verzorgde paarden hoor...

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:35

vind ik ook en die kale plekken maken niet uit het was ook niet zo groot het was maar 10 cm2.
maar het kan ook zijn dat de ezel een operatie heeft gehad ofzo dan word het ook kaal geschoren
en dan zie je meteen geen litteken maar misschien groeit t haar sloom waardoor de wond sneller geneest dan dat het haar groeit

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:01

ik vind dat men een soort van bewijs moet halen voordat men een paard mag kopen!
Een bewijs waarin staat dat je in staat bent een paard goed te verzorgen dat je een goede basis hebt van rijden ,dat je een goede basis kennis hebt van ziektes en pijnen te herkennen hebt bij een paard en alles wat nog bij het welzijn van een paard hoort!
Ik denk dat dan héél véel mensen geen kans kregen om een paard te houden,dan stonden er een stuk minder uitgehongerd in een weiland of stal en liepen heel veel paardjes een stuk vrolijker onder het zadel!!!
En.................was er meteen een stuk minder aanbod van dieren op een markt!!!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:23

Een bewijs weet je wat we noemen het rijbewijs.
hebben we nergens last van, want iemand met een rijbewijs maakt immers geen ongelukken

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:01

ik doelde op het feit dat men de kennis van een paard houden op die manier moet bewijzen,het gaat me dus niet over het rijden alleen!!!
Nu kan elke debiel een paard of pony kopen zonder dat ook maar iemand kijkt of weet of deze persoon wel bekwaam is om zo'n dier te onderhouden!
Snappie????