Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:18

Nee ik kan niet warm lopen voor dit "onderzoek". Ten eerste zie ik ruiters die nog geen onafhankelijke zit hebben, waarbij de paarden steeds een rukje in de mond krijgen omdat de hand nog geen onafhankelijke vering bezit. Dan is de uitkomst van bitloos altijd beter dan met bit. Ofschoon het mij om het even is of men met of zonder bit wenst te rijden is dit onderzoek van nauwelijks betekenis.
Met name door de kwaliteit van de ruiters en het uitgangspunt van het onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:19

@Daan, klopt niet helemaal wat je zegt. Want een bit-hoofdstel heeft ook drukverdeling op het kopstuk. Deze zorgt ervoor dat het bit netjes in de mond van het paard blijft zitten.
Een Cook hoofdstel genomen, die heeft constante druk, zeker als het releas-systeem niet optimaal werkt (wat tot in de meeste gevallen zo is)

Even voor de goede orde, ik ben niet tegen of voor bitloos. Vind het alleen zo jammer dat het zo'n 2-kamp wordt.
In beide partij-en heb je pruters, die niet snappen waar ze mee bezig zijn (onbewust vaak ook), maar geeft geen reëel beeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:22

Cayenne schreef:
"Alhoewel men kan twijfelen aan de objectiviteit van dit onderzoek, hebben we wel gezorgd voor getuigen en een videotape, die onze bevindingen kan staven."

Zo'n tape kan niets doen aan de belabberde onderzoeksopzet.

Dit is weer eens zo'n 'onderzoek' wat je volgens mij niet eens een onderzoek zou mogen noemen...

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:24

_/-\o_

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:27

Wendy schreef:
Cayenne schreef:
"Alhoewel men kan twijfelen aan de objectiviteit van dit onderzoek, hebben we wel gezorgd voor getuigen en een videotape, die onze bevindingen kan staven."

Zo'n tape kan niets doen aan de belabberde onderzoeksopzet.

Dit is weer eens zo'n 'onderzoek' wat je volgens mij niet eens een onderzoek zou mogen noemen...

En de term wetenschappelijk mag zoiets al helemaal niet dragen :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:31

Laten we het eens anders benaderen:

1. Paardrijden is (in NL) het voor de lol belasten van een dier. Er is geen noodzaak het paard te gebruiken, geen excuus, alleen de lol ervan zelf.

2. Het is daarom fundamenteel dat daarbij het welzijnsrecht van het dier gewaarborgd is.

3. Aangezien het welzijnsrecht van het dier het uitgangspunt is, is het fundamenteel dat het gebruik van het paard op het niet schenden van diens welzijnsrechten getoetst wordt.

4. Verboden tenzij: alleen dat waarvan aangetoond is dat het niet schaadt, is toegestaan.

Conclusie: Toon aan dat het bit níet schaadt :)*

hc

LADPR

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:32

HC als je er zo over denkt moet je gewoon helemaal geen paard rijden of houden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:33

[***] het is al een tijdje geleden dat ik een bithoofdstel bij een paard omgedaan heb, maar het is toch niet zo dat er druk op het kopstuk staat op het moment dat een paard een bithoofdstel om heeft? Dan lijkt mij dat het bit te hoog hangt?
Ik heb zelf nog geen hinder ondervonden van een slechte release bij het kruislingse systeem.

Het is inderdaad jammer dat bitgebruikers en bitloze ruiters vaak lijnrecht tegenover elkaar staan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:34

LADPR schreef:

Waarom?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:39

Huertecilla schreef:
LADPR schreef:

Waarom?

Omdat het houden van of rijden op een paard sowieso al tegennatuurlijk is ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:40

Precies.

Als jij vind dat alles onnatuurlijk is kan je beter geen paard rijden en ze houden.

Een hoofdstel is onnatuurlijk of dat nou met bit of zonder bit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:41

Daan_Ordeal schreef:
[***] het is al een tijdje geleden dat ik een bithoofdstel bij een paard omgedaan heb, maar het is toch niet zo dat er druk op het kopstuk staat op het moment dat een paard een bithoofdstel om heeft? Dan lijkt mij dat het bit te hoog hangt?
Ik heb zelf nog geen hinder ondervonden van een slechte release bij het kruislingse systeem.

Het is inderdaad jammer dat bitgebruikers en bitloze ruiters vaak lijnrecht tegenover elkaar staan.

Denk dat we elkaar verkeerd hebben begrepen..
Ik bedoel dat de drukverdeling bij een bithoofdstel niet alleen in de mond van he paard zit.
Als er echt druk op de kopstuk staat dan is er iets mis met je hoofdstel denk ik inderdaad :+
Doordat het bit aan de bakstukken zitten en deze weer direct aan het kopstuk, krijg je bij druk op het bit (hoe groot of klein deze druk ook is) ook drukverdeling bij het kopstuk. Zo bedoelde ik dat meer :)

Ja inderdaad jammer. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten namelijk, integendeel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:45

Huertecilla schreef:
Conclusie: Toon aan dat het bit níet schaadt :)*

hc

Beetje omgekeerde wereld vind je niet? Je bent onschuldig, tenzij anders bewezen?
Er wordt decenia lang met een bit gereden (waarscijnlijk in sommige delen van de wereld ook decenia lang bitloos) maar de meerderheid is toch met bit gebeurd. Nu komen er een aantal mensen en die zeggen dat bitloos HET systeem is en HET ALLERBESTE voor het paard is. Dus per definitie is het bit al waardeloos..
Ik ben dan wel erg nieuwsgierig WAAROM mensen dat dan vinden. En daarom is zo'n onderzoek ook belangrijk.
Ik vind dus dat een goed onderzoek maar eens moet uitwijzen waarom het bitgebruik nou zo verkeerd zou zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:47

Wat een pruttelonderzoek...Op maar 4 paarden...! Wat is de kwaliteit van de ruiters? Van de paarden? Hoe zijn de paarden opgeleid en hoe de ruiters? Welke rol speelt het karakter en de gevoeligheid en leergierigheid van het paard, waren de paarden op die dag juist extreem fijn te rijden, hoe had het eruit gezien met een paard die even niet zijn dag had etc. etc. etc.

En misschien accepteerden de paarden het bitloze hoofdstel juist omdat ze eerst met bit ingereden zijn?

Hoe kun je aan dit onderzoek nou conclusies verbinden? Dat kan niet, slechts vermoedens, en dat gebaseerd op slechts vier paarden...

Allemaal prut...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:49

Misschien is het gewoon niet meer dan een PR campagne van Dr Cook :)*

Adil18 schreef:
Wat een pruttelonderzoek...Op maar 4 paarden...! Wat is de kwaliteit van de ruiters? Van de paarden? Hoe zijn de paarden opgeleid en hoe de ruiters? Welke rol speelt het karakter en de gevoeligheid en leergierigheid van het paard, waren de paarden op die dag juist extreem fijn te rijden, hoe had het eruit gezien met een paard die even niet zijn dag had etc. etc. etc.

En misschien accepteerden de paarden het bitloze hoofdstel juist omdat ze eerst met bit ingereden zijn?

Hoe kun je aan dit onderzoek nou conclusies verbinden? Dat kan niet, slechts vermoedens, en dat gebaseerd op slechts vier paarden...

Allemaal prut...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:57

MissJ schreef:
Omdat het houden van of rijden op een paard sowieso al tegennatuurlijk is ;)

Het paard is een gedomesticeerd dier dus van natuurlijk is geen sprake.

Dat sluit echter niet uit dat de welzijnsrechten van dit dier gerespecteerd worden.

In dit geval is omgekeerde bewijslast logisch.
Toon maar aan dat het gebruik niet schadelijk is want het gebruik voor de lol is geen recht.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:58

Ik vind het echt te belachelijk voor woorden en hoe sommigen onder ons echt een bord voor hun kop hebben en de waarheid gewoon niet onder ogen willen zien, tegen deze mensen wil ik alleen maar zeggen: GOED BEZIG!

Ik ben zeker een voorstander van dit hoofdstel en omdat het natuurlijk iets is wat al jaaaren lang een discussie is op bokt en de meeste mensen niet voor zijn dan wel niet gebuiken worden ditsoort loze reacties geplaats, zonde hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:06

Tinkelbell schreef:
Ik vind het echt te belachelijk voor woorden en hoe sommigen onder ons echt een bord voor hun kop hebben en de waarheid gewoon niet onder ogen willen zien, tegen deze mensen wil ik alleen maar zeggen: GOED BEZIG!

Ik ben zeker een voorstander van dit hoofdstel en omdat het natuurlijk iets is wat al jaaaren lang een discussie is op bokt en de meeste mensen niet voor zijn dan wel niet gebuiken worden ditsoort loze reacties geplaats, zonde hoor..

Grapje zeker? Niets wat wij met de paarden doen is een natuurlijk iets. Wij kunnen ons zo goed mogelijk aanpassen, om het onze paarden zo goed mogelijk te maken. Zij hebben geen kiesrecht. Hen overkomen 'mensen' gewoon. Zij kiezen niet de eigenaren uit, de mens betaald uiteindelijk en neemt het paard waarvoor hij betaald heeft.. Mensen kiezen ervoor om het paard uberhaupt iets om zijn hoofd te trekken..

Waar refereer je nu precies naar?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:07

Tinkelbell schreef:

Over welke waarheid heb jij het dan? De "waarheid" die uit dit onderzoek is gekomen? Als die "waarheid" voor jou de reden is meerdere bokkers op belachelijke en ongefundeerde manier aan te vallen, dan ben jij, met alle respect, de enige hier met een bord voor z'n kop...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:13

Of je nu voorstander bent van bit of van bitloos, ik zou niet met dit 'onderzoek' schermen want het is simpelweg waardeloos.
Niet onafhankelijk: wordt uitgevoerd door Coock zelf en als je z'n artikel naleest zie je dat hij alleen maar eigen referenties gebruikt dus nog niet eens moeite doet om onafhankelijke informatie te zoeken.
4 paarden is veel te weinig, bovendien is de kwaliteit van de paarden (en vooral de ruiters) te slecht om er ook maar ergens iets rijtechnisch aan te kunnen beoordelen.
Halt= teugels tot achter je oren trekken en vooruit= ribben blauw stampen waren ook de hulpen die ik kende als 7 jarig ukkie die met halstertje op de shetlander van de buren rondhobbelde. Gelukkig ben ik ondertussen al een eind verder dan dat gesukkel (mede dankzij shetlandertje waarbij grove hulpen gelijkstond aan onzachte landing op grond :D ), het had beter geweest als de ruiters uit dit 'onderzoek' ook verder dan het hobbelstadium waren geraakt.

Nee, verspilde tijd en moeite.
Al zou het wel interessant zijn moest er ooit een degelijk onderzoek naar gevoerd worden.

horseyfries

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:19

Op de manege waren ze er ook allang achter dat je bij beginners het beste de teugels aan de neusriem kan bevestigen, en dat bewijst dit onderzoek nog maar eens....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:21

Tinkelbell schreef:

Heb je dan al goed gekeken naar dit onderzoek. Dit onderzoek schaadt de "goede"zaak alleen maar.
Het bewijst niets.

Als je echt naar de welzijn van een paard kijkt moeteen veel grootschaliger en beter opgezet onderzoek houden.

Zomaar iets... wat zijn de lange termijn gevolgens voor paarden die opdeze manier gereden worden?

Ik stel nu zomaar iets hoor,.... maar:
Zouden paarden die bitloos gereden worden niet eerder versleten kunnen zijn in de voorbenen door dat ze teveel op de voorhand gereden worden??? Ik heb alleen nog maar filmpjes en foto's gezien van paarden die op de voorhand lopen biij een bitloze optoming.

Even voor de goede orde!! Ik stel niet dat dat zo is.... Ik speel alleen even de advocaat van de Duivel.

Dat soort dingen moet je bij een welzijnsonderzoek ook meenemen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:23

horseyfries schreef:
Op de manege waren ze er ook allang achter dat je bij beginners het beste de teugels aan de neusriem kan bevestigen, en dat bewijst dit onderzoek nog maar eens....

Wij moesten een knoop in de teugels doen en de teugels niet aanraken :D Eerst leren zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:26

@ Horseyfries,
Dat betekend alleen maar dat de manege een verstandige keuze heeft gemaakt om onkundige ruiters eerst wat beter te leren rijden alvorens ze van voren überhaupt mogen sturen. (Vast aan de neusriem is nog steeds niet 100% sturen natuurlijk ;)) Dus mensen die niet overweg kunnen met de voorkant.. gewoon vanaf blijven.. heel verstandig :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:29

[***] schreef:
@ Horseyfries,
Dat betekend alleen maar dat de manege een verstandige keuze heeft gemaakt om onkundige ruiters eerst wat beter te leren rijden alvorens ze van voren überhaupt mogen sturen. (Vast aan de neusriem is nog steeds niet 100% sturen natuurlijk ;)) Dus mensen die niet overweg kunnen met de voorkant.. gewoon vanaf blijven.. heel verstandig :)

Juist. Ik zou dus ook kunnen concluderen dat mensen die goed kunnen rijden dat kunnen aantonen door mét bit te rijden, en mensen die slecht rijden dit kunnen verbloemen door een neusoptoming te gebruiken....
Pleit dus meer voor een gescheiden beoordeling van bitloos want het zou deze mensen ten onrechte meer punten op kunnen leveren tussen de "bitruiters".....