Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:14

oomens schreef:
De Bovag is een brancheorganisatie voor autobedrijven, waaronder ook rijscholen vallen.


Daar leg je de vinder op dé zere plek.

Er is in de paardenwereld geen vertegenwoordiging van de ruíters.
Er is geen Motor Riders Action Group, een Automobiel Club.
Er is alleen een koepel van totaal verweven bedrijfsbelangen. Zelfs de opleiding van instructeurs en dus van de lesinhoud voor de eindgebruikers is een product van verstrengelde belangen.

Het paard noch de eindgebruiker hebben ook maar één vertegenwoordigende stem in de paardensector.

hc

petertje4
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:07

Heel goed dat we blijkbaar allemaal een mening hebben en deze lekker ongenuanceerd op straat gooien.

De cap: dit is een verplichting van de verzekeraars richting de manege. Dat paardensport nog verzekerd kan worden is met name gelegen in een veligsheidscertificaat (deze is niet van de KNHS maar van de Stichting Veilige Paardensport). Het veiligheidscertificaat wordt steeds meer door de verzekeraars in Nederland verplicht of als norm gesteld en heeft als doel een veilige sportaccommodatie te garanderen voor (beginnende) paardensporters. Als het goed is hebben we daar allemaal baat bij. Een ongeluk op de manege en de ruiter draagt geen cap? Dan is de managehouder sowieso aansprakelijk, en alleen daarom is het al verstandig dat hij dit verplicht stelt. KNHS of FNRS doen hier nauwelijks ter zake. Er is in Nederland een breed keurmerk (CE-keurmerk) en dit geld dus ook voor veilige hoofddeksels voor het paardrijden. Heeft dus niks te maken met enige voorkeur van weer de FNRS of de KNHS... :-)

In het verleden had de KNHS de arrogantie om minder aandacht te besteden aan leuke en laagdrempelige sport voor alle paardensporters. Ik ben bij dit congres geweest. En daar ging dit nou net over. Je moet lekker kunnen paardrijden in Nederland. Leuke activiteiten samen met maneges en de sportbond voor alle paardensporters. Met een Haflinger, Fjord en Tinker of manegepaard ook genieten van de sport. Ik vond het een leuk initiatief en ben blij dat er ook leuke wedstrijdjes komen om 45cm te springen ed.

Als je bij de FNRS manege of de KNHS vereniging rijd is het logisch dat je aan de organisatie van de sport mee betaald. Dit is bij alle sporten al lang zo. Zo snel je het voetbalveld oploopt of het Hockeyveld ben je lid van de KNVB of de KNHB. Waar je ook golft altijd ben je lid van de golfbond. Daar betaal je ook aan mee.

De Hockeybond en de KNVB hebben maar een beperkt deel van de trainers en scheidrechters opgeleid. Onze kinderen worden getraind door onopgeleide 16 jarigen. Dat kan bij de paardensport nu eenmaal niet en daar betaal je aan mee. Alle instructeurs moeten opgeleid zijn, als ze dit niet zijn lopen ze behoorlijke aansprakelijkheidsrisico's, en dat kost nou eenmaal geld. Duizenden juryleden worden jaarlijks bijgeschoold en vele instructeurs opgeleid. Komt nog bij dat alle hockey- en voetbalvelden door de gemeentes zijn aangelegd en niet door de leden van de verenigingen.. Ja, dat kost allemaal een paar centen...

En vergeet niet wij zijn met elkaar niet verantwoordelijk voor een bal of een stick. Wij zijn verantwoordelijk voor een heerlijke makker, ons geliefde paard. Ja, daar komt nou eenmaal veel meer bij kijken.

Alleen voor de aangesloten disciplines gelden regels. Als je lekker wil Westernrijden moet je dat vooral doen, ringsteken, koekhappen evenzo. Alleen als je aan een knhs-wedstrijd mee wilt doen gelden er bijvoorbeeld voor springen, dressuur, mennen, eventing, etc regels die voor iedere deelnemer gelden. Zit ik niet zo mee. En wees nou eerlijk wat stelt deze 14 euro voor. Je kan er nog geen manegeles voor nemen, zelfs een zak brok is dan al snel te duur..

Meebetalen aan buitenrijden.. Er zijn geloof ik meer dan 30 KNHS-consulenten dagen in de week op pad om paardenroutes open te houden. Dit om te zorgen dat we op verschillende routes blijvend buiten kunnen rijden. Heerlijk, en daar betaal je als recreatielid maar weinig tot niets voor. Voor zo'n veertien euro ben je immers al lid.

En dan schrijft iemand dat: "De bedrijfsector paarden is zelfs totáál onbekend met het internationaal erkende raamwerk voor het houden van gedomesticeerde dieren wat al in 1965 is opgesteld." In het welzijnsplan van vier of vijf jaar terug is dat al helemaal uitgeplozen. De nieuwe plannen zijn er zelfs op gebaseerd. Alsof het met de paarden slechter is gesteld dan met de kippen, varkens, koeien, etc. Droom lekker door.... Er is veel te verbeteren, er lopen concrete initiatieven. Meld je aan om zelf in Nederland aan de slag te gaan en houd op met maar wat te roepen.

Doel moet zijn leuke sport voor alle paardensporters met veel respect voor het dier! Persoonlijk ga ik daar voor!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:43

petertje4 schreef:
In het welzijnsplan van vier of vijf jaar terug is dat al helemaal uitgeplozen. De nieuwe plannen zijn er zelfs op gebaseerd. Alsof het met de paarden slechter is gesteld dan met de kippen, varkens, koeien, etc. Droom lekker door.... Er is veel te verbeteren, er lopen concrete initiatieven.


...en ondertussen ís er....NIETS voor het paard geregeld = 100 jaar achter.
Er is wel in 2002 al een concrete probleemstelling met opdracht geformuleerd door het Min.v.LNV en ís anno nu NIETS concreets.
Droom verder ja: Het begrip nachtmerrie is wel heel toepasselijk voor de páárden.

Wat de rijpaardhouderij niet mag vergeten is dat de bioindustrie in een primaire levensbehoefte voorziet: voedsel.
Rijpaarden zijn voor de lol. Worden voor de lol van het erop gaan zitten gehouden.

Dat gaat echter offtopic.
Het topic gaat over een doorbraak in klantenbinding.

hc

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:17

Huertecilla schreef:
Hermelientje schreef:
Als je doel is iets aan paardenwelzijn te veranderen zou je andere manieren kunnen overwegen.


Het doel van mijn site staat er helder op vermeldt.

Hetzelfde doel beoog ik hier. Ik gebruik bewust de taal- en woordkeuze.
Verandering gaat niet vanuit de volgers komen.

hc


En verandering gaat wel komen als de schoolmeester de hele klas aanspreekt met "jullie maken je huiswerk nooit" als hij ontevreden is over de ijver van een aantal van zijn leerlingen?

Met van dat "algemene" geroep kun je natuurlijk wel veel aandacht trekken (ook veel negatieve aandacht). Dat wordt perfect geïllustreerd door bijvoorbeeld Geert Wilders. Die roept ook altijd "moslims" of "Marokkanen" gevolgd door het "huiswerk" wat een aantal personen uit die groep niet goed gedaan heeft. Werkt bij hem gegarandeerd aandachttrekkend. Dus als aandacht het doel is dan is het vast een prima methode.

@ Petertje4 je schreef:
Citaat:
Er is veel te verbeteren, er lopen concrete initiatieven


Dat is interessant kun je daar wat over vertellen.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 13-09-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:20

Hermelientje schreef:
Dus als aandacht het doel is dan is het vast een prima methode.


Het doel staat er toch echt helder.

Als het niet helder genoeg is ben je de doelgroep niet. Meer kan ik er niet van maken.

hc

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 03:59

petertje4 schreef:
Heel goed dat we blijkbaar allemaal een mening hebben en deze lekker ongenuanceerd op straat gooien.

De cap: dit is een verplichting van de verzekeraars richting de manege. Dat paardensport nog verzekerd kan worden is met name gelegen in een veligsheidscertificaat (deze is niet van de KNHS maar van de Stichting Veilige Paardensport). Het veiligheidscertificaat wordt steeds meer door de verzekeraars in Nederland verplicht of als norm gesteld en heeft als doel een veilige sportaccommodatie te garanderen voor (beginnende) paardensporters. Als het goed is hebben we daar allemaal baat bij. Een ongeluk op de manege en de ruiter draagt geen cap? Dan is de managehouder sowieso aansprakelijk, en alleen daarom is het al verstandig dat hij dit verplicht stelt. KNHS of FNRS doen hier nauwelijks ter zake. Er is in Nederland een breed keurmerk (CE-keurmerk) en dit geld dus ook voor veilige hoofddeksels voor het paardrijden. Heeft dus niks te maken met enige voorkeur van weer de FNRS of de KNHS... :-)

Zo spiegelt de KNHS het inderdaad voor, maar zo is het niet. Ook als je je niet houdt aan de regels van het Veiligheidscertificaat dan kun je je evenementen nog gewoon verzekeren.

Ik weet niet hoe het precies is gegaan want ik was er niet bij, maar ik heb het idee dat de KNHS zich naar verzekeraars toe heeft voorgedaan als vertegenwoordiger van heel paardrijdend Nederland, en afspraken heeft gemaakt die voor alle paardensportevenementen hadden moeten gelden.
Als je nu als niet-KNHS-clubje bij een verzekeraar komt en zegt dat je je niet wenst te houden aan die afspraken, dan krabben ze zich even achter hun oor (ze dachten immer dat er afspraken waren gemaakt), maar gelukkig kunnen verzekeraars nog zelf nadenken en verzekeren ze het evenement wel gewoon.

Dat de link tussen verzekeraars en de FNRS/Veiligheidscertificaat er helemaal niet is blijkt al uit het feit dat als je je evenement wel gewoon verzekerd hebt gekregen, je nog niet terecht kunt op accomodaties met Veiligheidscertificaat. Verzekering en Veiligheidscertificaat staan dus los van elkaar.

De reden dat accomodaties een Veiligheidscertificaat aanvragen is niet omdat ze anders de verzekering niet rond kunnen krijgen maar omdat ze anders geen KNHS-wedstrijden meer mogen organiseren, en dat is hun grootste bron van inkomsten.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 04:20

En nou nog een paar goeie instructeur op gaan leiden die wel weten wat de kunst van les geven en communiceren is.

Ik kom nog teveel instructeur tegen die maar in het wilde weg roepen, handen stil, hakken naar beneden, recht zitten!!
Leg het maar eens uit wat je bedoelt en laat het maar een zien, voelen, horen, ruiken.

Tijd voor het nieuwe rijden! Met dank aan Anne Muller!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:32

LindyH schreef:
Zo spiegelt de KNHS het inderdaad voor, maar zo is het niet. Ook als je je niet houdt aan de regels van het Veiligheidscertificaat dan kun je je evenementen nog gewoon verzekeren.

Ik weet niet hoe het precies is gegaan want ik was er niet bij, maar ik heb het idee dat de KNHS zich naar verzekeraars toe heeft voorgedaan als vertegenwoordiger van heel paardrijdend Nederland, en afspraken heeft gemaakt die voor alle paardensportevenementen hadden moeten gelden.
Als je nu als niet-KNHS-clubje bij een verzekeraar komt en zegt dat je je niet wenst te houden aan die afspraken, dan krabben ze zich even achter hun oor (ze dachten immer dat er afspraken waren gemaakt), maar gelukkig kunnen verzekeraars nog zelf nadenken en verzekeren ze het evenement wel gewoon.


Dat heb je heel helder op het netvlies.
Dat is een voorbeeld van de niet-vertegenwordiging van het ruiterbalng door de ondernemersclub.

De situatie in de paardenwereld is wat dat betreft heel knap gemanipuleerd. De consumenten denken vertegenwoordigd te worden door de zichzelf overkoepelend gemaakte ondernemersclub.
Het ts is een schoolvoorbeeld van de manipulatie van de consument.
Een stuk koppelverkoop dat bijdraagt tot versterking van de monopoliepositie wordt gebracht als een doorbraak voor de klant.
Die klant kan zichzélf verzekeren en rijden waar deze wil. Wettelijk is het paard een vervoermiddel wat op de openbare weg mag en er zijn geen voorschriften over een valhelm. De ruiter moet alleen de wegenverkeerswet kennen en diens voertuig beheersen.
Dat kan deze op élk omheind terrein leren van elke goede instructeur, waarbij ´goed´volgens de KNHS een twijfelachtige erkenning, mogelijk zelfs juist diskwalificatie is.
Een ORUN-instructeur (M/V) is gecertificeerd op basis van het gevestigde systeem en je kan zien waar dat toe leidt. Míjn zoon mag dat niet leren.

hc

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:52

Huertecilla schreef:
Als het niet helder genoeg is ben je de doelgroep niet. Meer kan ik er niet van maken.

hc


Dat is jammer dat ik niet bij de groep hoor.
Misschien hoor ik dan wel bij de groep bokkers die gaan steigeren als de modale paardenwereldverbeteraar de zweep erover haalt of de paardenwelzijnsevangelist klappen uitdeelt. :)*

Gaat op zoek naar paardenwereldverbeteraar die clickermethode voor mensen hanteert

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:24

Dit boek gaat over leren, over de leerling: http://www.amazon.com/Royal-Horsemanshi ... 189144834X

Het is naar mijn mening het beste boek over paardrijden. Het richt zich op de ruiter. Voor jou denk ik zinvolle informatie en het zou een doorbraak zijn voor de KNHS....

hc