'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:25

Precies EeCee, het begint bij de consument. Een boer wil echt zn dieren echt wel laten scharrelen, hoor. Alleen het moet wel verkocht worden en daar zit t m nou net. Regelgeving maakt het voor boeren alleen maar nog lastiger om boer te zijn. En dus kappen ze ermee. Kunnen we lekker vlees gaan importeren uit het buitenland en hoe leven die beesten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:31

KiWiKo schreef:
hemellief zeg :)

ik had al geen hoge pet op van de volkskrant.............. maar dit doet het nog minder hoog maken :)

wat een flut artikel :) bijna slecht journalistme te noemen

Wel correct blijven spellen Kimmie ;) :D

Ik ben het in grote lijnen met de dame in kwestie eens, hulde!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:32

_San87_ schreef:
Al die regels komen samen in regel vijf ;)

Regel vijf is de grote klapper ja.

Mbt paarden is er over de ethologie heel veel bekend.
Er is zelfs onderzoek naar de relatie tussen het gedrag en de hoeveelheid ruimte.
Staat met bronreferenties in Horse Behaviour van Waring.

Wellicht moeten degenen die ´onzin, negatief´ roepen een wat kénnis van hun geliefde dier opdoen.

In NL staan maar héél erg weinig paarden conform de vijfde vrijheid.
Dat is geen reden om dat zo te doen, maar een gevolg van de egoïstische beslissing vissen te houden zonder aquarium.

De stap van de PvdD is een derde fase.
Na contact met de sector en de minister nu de publiciteit.

De situatie is dat er volgend jaar een eeuw direnwelzinswet is in NL. Voor elke gedomesticeerde diersoort is er een welzijnsplan, behalve nu net voor dat oh zo geliefde paard.
Dit terwijl er een forse probleemstelling is. Suboptimaal houden en gebruiken is geen uitzondering.
De paardenwereld voldoet niet aan de 21ste eenuwse bio-ethiek.

Wat de PvdD nu doet is een open vraag aan de NL maatschappij stellen of dit acceptabel is.
Indien niet, dat heeft ze bewijs voor politiek draagvlak voor regelgeving ook voor paarden.
Daarmee kan de minister actie ondernemen.

Wát er dan moet gebeuren is de vólgende fase.

Stap 1. is het invullen van de vijf vrijheden voor het paard door biologen en ethologen. Dat kan heel snel, want die informatie is er laagdrempelig.
Stap 2. is deze criteria tegen de huidige situatie aanhouden en een verschil trekken.
Stap 3. is dat de belanghebbende aan tafel gaan zitten.

Als de PvdD het correct aanpakt vraagt ze aan de publieke opinie welk compromis met het paardenwelzijn acceptabel is in het ruiterbelang.

Onder de streep hebben de ruiters die hun huiswerk gemaakt hebben en uitgezocht hebben wat voor terrarium landpaardjes nodig hebben geen probleem.
De rest wordt mogelijk geconfronteerd met het decennia-lang struisvogel spelen door de sector.

hc

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:33

nog steeds geheel offtopic maar hierbij alvast een begin met het stimuleren van de verkoop van meer biologisch vlees:

http://www.biobtwvrij.nl/index.php

ik zou zeggen: teken in ieder geval de petitie (en als je daarnaast ook nog echt actie onderneemt en daadwerkelijk alleen maar biologisch vlees koopt is er al weer een klein begin van de weg naar Rome gemaakt ;-))

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:37

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
hemellief zeg :)

ik had al geen hoge pet op van de volkskrant.............. maar dit doet het nog minder hoog maken :)

wat een flut artikel :) bijna slecht journalistme te noemen

Wel correct blijven spellen Kimmie ;) :D

Ik ben het in grote lijnen met de dame in kwestie eens, hulde!

heeeei het is laat :D :D

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:38

De 'NL maatschappij' bestaat voor 60% uit mensen die hun konijntjes/cavia's/honden/katten en wat nog meer, dumpen in de natuur als ze op vakantie gaan óf het niet meer kunnen betalen. Doe maar niet aan de NL maatschappij vragen...
Laatst bijgewerkt door EeCee op 07-09-09 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:39

toch eigenaardig dat sommige 'paardenliefhebbers' zo fel reageren op artikel.....je zou denken dat als je van paarden houdt je juist blij zou zijn dat een partij zich inzet voor paarden....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:40

Klijntje schreef:
Heino schreef:
Goed artikel, alleen denk ik wel dat er ook iets aan de stalling moet veranderen nu. Het is in de randstad nml. erg lastig een plek te vinden waar je paard 24/7 (of in elk geval dagelijks een paar uur) naar buiten/in het land kan :)

Maar ja, als je geen geschikte plek voor je paard kan vinden, waar zo goed mogelijk aan zijn behoeften kan worden voldaan, moet je dan uberhaupt wel tot de aanschaf van een paard overgaan :)*

Voor mijzelf zeg ik dan nee, daar voel ik me niet prettig bij. Nu zijn er wel meer argumenten waar ik (nu) geen eigen paard wil, maar dat terzijde.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:43

geerke schreef:
toch eigenaardig dat sommige 'paardenliefhebbers' zo fel reageren op artikel.....je zou denken dat als je van paarden houdt je juist blij zou zijn dat een partij zich inzet voor paarden....

Komt misschien door het fundamentalistische tintje wat ze erbij voegen alsof de meeste paardeneigenaren doelbewuste sadisten zijn?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:43

Tja, gemengde gevoelens. Paarden zijn kuddedieren klopt. Maar soms heb je zulke dominante paarden dat je die echt niet bij anderen kunt zetten. Wel ernaast, dus contact is er wel.
Gemeenten doen enorm moeilijk met afgeven van vergunningen betreffende schuilstallen bouwen op landerijen, maar een paard 24/7 op het land zonder schuilstal is ook niet acceptabel.
Het slaan met het springen. Dat vind ik erg ver gaan. Natuurlijk zijn er altijd mensen die bareren, maar nu wordt e hele sector over 1 kam heen geschoren.
Er zit een kern van waarheid in, maar erg zwaar overdreven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:47

geerke schreef:

Dat schrijf ik al hoeveel? jaar hier ;)

Het is een waterscheiding tussen prioriteiten. Menig tegenstander weet best dat het anders moet maar; ´dan kan ík geen paardrijden´... :)* en legt de prioriteit dus bij het eigen ruiterbelang.

Daarom kan zelfregulering niet vanuit deze sector komen en is een aanpak vanuit de vijf vrijheden van het dier de enige goede.
Laat de maatschappij maar bepalen welk compromis met het paardwelzijn acceptabel is voor het ruiterbelang.
De Staat heeft dan de verantwoordelijkheid dit uit te voeren.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:49

bareren is al zoooooooooooooo lang uit :)

gebeurd alleen nog bij de wannabees

das wel een grote groep overigens............ dat wel weer

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:53

geerke schreef:

ik als 'paardenliefhebber' ben ook vrij fel op dit artikel.
ze praten nu over paarden, over marteltuigen etc. tuurlijk niet alle paarden hebben het zoals het hoord, maar
is dit niet een onderwerp die moeilijk te realiseren valt? komen hun kijken of ik mijn paard goed train? genoeg buiten zet etc?
dat kan ik me slecht voorstellen.

daar komt bij dat de hele partij voor de dieren in mijn ogen niet gaan voor de welzijn voor de dieren,
maar dat ze alleen hun eigen punt willen maken. en daar walg ik van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:55

EeCee schreef:
Komt misschien door het fundamentalistische tintje wat ze erbij voegen alsof de meeste paardeneigenaren doelbewuste sadisten zijn?

Als het fundamentalisten waren, was er bewijsvoering tegen het paardrijden op zich. Dat is namelijk heel goed mogelijk.
In het stuk staat dat men zich daar bewust van is. Let heel goed op :)*
Men accepteert het paardrijden echter _/-\o_
Men vraagt alleen om een acceptabel welzijnsniveau.

Bedenk dat voor álle gedomesticeerde dieren in NL uitgebreide welzijnswetgeving is, behalve voor het paard. Dat staat nog niet eens aan de start daarvan door welbewuste sabotage en vertraging door de sector.

De PvdD stelt zich dus echt niet fundamentalistisch op. Ze komt op een alleszins redelijke manier voor de welzijnsrechten van het paard op. Je weet wel, dat dier waar iedereen alles voor over heeft :)*

hc

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:55

Op het moment dat er een inhoudelijk correct en genuanceerd stuk had gestaan, dan had ze hier alleen maar ja en amen geoogst. Maar doordat ze gedeeltelijk inhoudelijk niet correct is, overdrijft en niet onderbouwt, krijgt ze hier tegengas.

Dat is echt wat anders dan fel reageren omdat mensen het niet eens zijn met een goede welzijnsregeling voor paarden.

Als je dingen roept, dan moet het inhoudelijk correct zijn, of het nou gaat om ongefundeerde cijfers over de gemiddelde leeftijd van een paard, ongefundeerde cijfers over het aantal paarden met stalgebreken, ongefundeerde uitspraken over bareren of ongelukken bij eventing, etc. etc.

Kom met een goed gefundeerd en genuanceerd verhaal en die tegenstand valt heel erg mee.

KiWiKo

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:57

ga met karl mee...............

als je schreeuwt moet je wel goed schreeuwen of het in zijn geheel laten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:58

ik denk echt niet dat deze regels zon vaart gaan lopen.... ben er in ieder geval niet bang voor mijn paardje staat de hele dag buiten in de zomer in de winter een paar uur en daarnaast rij ik er op denk niet dat ze veel meer kunnen gaan verlangen dan dat.... en zoiezo als de regering het anders wil zien dan gaan ze zelf maar lekker aan de slag voor alle mensen die geen land of mogelijkheid daartoe hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:00

Hoezo willen zij het paardrijden verbieden? Ik heb dat nooit ergens gelezen, ben ik wel benieuwd naar eer ik over dit artikel een oordeel wil vellen.

Ik denk dat regelvorming geen kwaad kan, dan kan iedere pensiongast ook zijn pensionbaas aanspreken als hij die niet nakomt.

Dan zul je geen dichte muren meer tegen komen in te krappe stallen, dan zullen de paarden ook niet meer 24 uur op het hok staan, ook al komt de eigenaar niet, omdat de stalbaas vind dat het de verantwoording is van de eigenaar. Dat is toch paardenwelzijn?

Dat schuilhokken gedoe is toch prachtig als dat straks mag? Ik vind dat er beschutting moet zijn, dat als het erg heet is en als er veel dazen zijn dat de paarden er voor kunnen kiezen om uit de zon te staan. Zelfs mijn paarden willen als het erg warm is uit de schaduw van de wei op hun koele stalletje. Als ze me zien en ik reageer niet, dan trekt mijn paard wel de aandacht, heerlijk koel en zonder vliegen gedurende de middaguren. Maar dat beslis ik voor hem, die paarden die geen schaduw hebben en met 28 graden in de brandende zon staan, is toch geen welzijn?

Varkensstallen ombouwen tot paardenstallen is ook zo iets, die plafonds zijn zo laag, de afzuiging wordt niet gebruikt zoals bij varkens, kan ook niet, maar is wel te laag en te donker voor paarden, ook daar heeft ze een punt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:00

Voordat we het in de vuur van de strijd vergeten......... er is toch vorige week een discussie geweest tussen Esther Ouwehand en Tineke Bartels ( voorafgaand aan de NH-dag in Arnhem bij Stal Mansour) ........ is er iemand die erbij was en kan vertellen hoe dat verlopen is???

Als Mw Ouwehand ongenuanceerde opmerkingen over de 'dressuur' meent te moeten maken, vraag ik mij af of zij dit ook in haar 'gesprek' met Bartels gedaan heeft?

Wie..???

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1156980&hilit=Tineke+Bartels

Edit: link toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 07-09-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:02

Regelgeving (nou ja vooral duidelijkheid) is goed, regelgeving vind ik al een negatief klinkend woord. Ik vraag me alleen af wie dan "officieel" mag bepalen wat goed is en wat niet. Als ik 100 paardemensen zie, zijn er ongeveer 90 verschillende opinies wat goed is en wat niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:04

Karl66 schreef:
Als je dingen roept, dan moet het inhoudelijk correct zijn, of het nou gaat om ongefundeerde cijfers over de gemiddelde leeftijd van een paard, ongefundeerde cijfers over het aantal paarden met stalgebreken, ongefundeerde uitspraken over bareren of ongelukken bij eventing, etc. etc.

Kom met een goed gefundeerd en genuanceerd verhaal en die tegenstand valt heel erg mee.

Vrijheid nummer 5. De vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen.

Horse Behavoiur - Waring: 1,5 - 2 hectare vierkant is het optimum tussen gedrag van een modale harem en minimum hoeveelheid ruimte.
De bronnen van de onderzoeken staan erbij.

In NL blijkt volgens onderzoek vanuit Utrecht en Wageningen 20-30% van de paarden stereotyp gedrag te vertonen door suboptimale leefomstandigheden. Dat ís gefundeerd.

Op basis van deze gefundeerde probleemstelling heeft in 2002 de Min.v.LNV de sector conreet opdracht gegeven om met een welzijnsplan te komen wat dit probleem adresseert. Dat is er NOG niet :)*

De sector is sindsdien gegroeid zonder toename van de mogelijkheiden.

Wát wil je nu Karl?

Wat het paard nodig heeft is bekend. Vul dat in, trek een verschil met de werkelijkheid in NL en je hebt helder wat opgelost moet worden.

hc

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:05

Cavaliere schreef:
is dit niet een onderwerp die moeilijk te realiseren valt? komen hun kijken of ik mijn paard goed train? genoeg buiten zet etc?
dat kan ik me slecht voorstellen.

Zucht.
Men moet ergens beginnen! Er zijn toch ook regels met betrekking tot het houden van vee?
Of vind je die ook onzin omdat het niet te controleren valt?
Net zoals HC zegt, er bestaan voor het grootste gedeelte van de dieren in NL wetten en regels, maar nog niet voor paarden. Een dierensector die de laatste jaren heel hard aan het groeien is.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:05

HC, kom weer lekker in NL wonen :)* Zie je misschien weer meerdere kanten van een verhaal en wat er nog meer speeld in het kleine kikkerlandje waar heel veel mensen het zo goed als het kan doen voor hun paarden op betrekkelijk weinig ruimte. Geloof me, die zijn met veel meer dan in waar in het stuk over wordt geschreven :)*

EC
Laatst bijgewerkt door EeCee op 07-09-09 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:06

Dergelijke artikelen zijn alleen handig voor de bewustwording van het volk. Ze veranderen nog niets.
En de regels zoals 'ze' ze willen stellen, zijn heel moeilijk te controleren. Wie gaat er bij elke stal kijken? En wat voor sancties ga je eraan hangen? De slachthuizen zullen het nog druk krijgen / file's naar Italie.

Het helpt pas als grote trainers, grote stallen, grote voorbeelden (zoals een Anky, bekende springruiters, bekende westernruiters etc) hun paarden gaan geven wat paarden nodig hebben. Dan raken ook de andere paardenbezitters aan het denken over hun situatie. En gaan op zoek naar een andere stal, die wel paddock's heeft. En dan, als al die plekken vol zijn, en mensen op de full-time-stal stallen nog zoekende zijn, komen die stalen wel met een plan voor paddocks.
Het heeft jamergenoeg tijd en aandacht van de 'voorbeelden' nodig, voor een groot deel van de paardenbezitters.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:07

Als die regels er zijn wordt het vanzelf weer een elitesport alleen mogelijk voor heel rijke mensen en een paar hereboeren met 20 hectare land. Wie moest ookal weer het paardrijden voor iedereen toegankelijk maken? Trouwens waarom zouden regels niet te controleren zijn? Hier in NL is onderhand ALLES te controleren dankzij de uitvinding van DE COMPUTER haha