Huertecilla schreef:[
Die linie hoeft nu maar één paraplu op te steken en.... gewonnen![]()
)
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MJ_ schreef:Er wordt door sommige mensen aangehaald dat je paarden geen plezier zou doen met de prijsuitreiking... maar dat vind ik niet echt een sterk argument. Want als je daarmee rekening gaat houden kan je beter stoppen met wedstrijd, ik denk dat veel paarden liever thuis in de wei staan dat dat ze elk weekend de wereld overvliegen voor wedstrijden!
Ik zou het echt zonde vinden als de prijsuitreiking te paard wordt afgeschaft!
MJ_ schreef:de stress die een wedstrijd op zich met zich meebrengt mag wel, alleen de ereronde niet begrijp ik?
Huertecilla schreef:MJ_ schreef:de stress die een wedstrijd op zich met zich meebrengt mag wel, alleen de ereronde niet begrijp ik?
De wedstrijd is in het belang van de ruíter, de rest is alleen maar kans op een brevet van onvermogen. Dat is de hele kern.
Je hebt he-le-maal gelijk dat wedstrijden voor mensen zijn.
Deze discussie tont verder aan dat wedstrijden ringdressur GEEN onderling vergelijk goed rijden meer zijn, maar een peroonlijk eerbejag.
Goed rijden kan je oon bij een parade, ereronde, prijsuitrijking tonen. Juíst eigenlijk en dáár wringt de schoen![]()
Op dit topic is het debale van Anky op de ruiterspelen in Aken al genoemd. De reddende bereden agent had haar medaille moeten krijgen. Híj reed goed een opgeleid paard, zij bij benádering niet.
Schaf het af en het is ´veiliger´. Veiliger voor het imago ja.
Nogmaals; het betreft basis-dressuur. Het probleem illustreert dat er wat mis is.
hc
xx_Horsiex schreef:Nogmaals, heb je zelf wel eens op zo'n bloedpaard een ereronde gereden?
MJ_ schreef:Nogmaals? Volgens mij heb je mij dit nog niet eerder gevraagd?
Volgens mij is deze vraag ook helemaal niet relevant ten aanzien van mijn inbreng dat de wedstrijd op zich al iets is waar het paard niet om vraagt, ik vind het argument dat het paard liever op stal blijft staan gewoon niet geloofwaardig; als je het het paard vraagt denk ik dat de meesten sowieso liever niet op wedstrijd gaan![]()
Verder wordt er na de proef toch ook gejuicht enz.?
Maar om je vraag te beantwoorden; ik heb weleens ererondes gereden maar of die paarden volgens jou als bloedpaard zouden worden bestempeld kan ik niet inschatten
Huertecilla schreef:xx_Horsiex schreef:Dankuwel voor de preek meneer de Pastoor
...en bij gebrek aan inhoudelijke argumenten gewoon persoonlijk worden![]()
Het is trouwens ´meneer de instructeur boodschappendressuur´![]()
hc
MarcR schreef:De mensen die vinden dat een paard niet moet meedoen aan een prijsuitrijking moet eens gaan kijken naar een western wedstrijd. Tijdens een wedstrijd speelt er muziek, er wordt gefloten, geroepen en geklapt en de paarden storen zich daar niet aan. Bij reining wedstrijden in de USA zitter er soms 20.000 toeschouwers die een hels kabaal maken, geen probleem, de paarden zij zo cool dat hun dat niet stoort. Ga eens op internet kijken naar de foto's die gemaakt worden na belangrijke overwinningen : paard + ruiter op een podium voor een groot spandoek, gewonnen zadel op een wagentje ervoor en daarrond alle helpers en familie van ruiter en eigenaar. Geen enkel paard verzet een poot. Dit alles geld niet alleen voor toppaarden maar kan ook voor een gewone ruiter. Vorig jaar heeft mijn dochter met haar 3 jarige paint merrie voor de eerste keer aan een kleine wedstrijd deelgenome, na de showmanship proef waarbij zij haar paard aan de hand een proef laat lopen, moesten ze even wachten in de piste op hun lintje, mijn dochter stond even te praten met de jury en plots voelde ze het halstertouw van Splash zakken ..... en het volgende moment lag Splash te rollen in de piste, gevolgd door een lach en applaus salvo van het publiek. Na haar rollen bleef ze mooi wachten op het lintje en stapte met mijn dochter uit de piste met een air van "Heeft iedereen mij gezien". Dit kan voor een deel door de coole karakters van de paarden en voor een ander deel door de goede opvoeding die een western paard krijgt.
xx_Horsiex schreef:Een quarter horse is wel wat anders dan een Salinero of Totilas....
Of een leuke PRE, lekker vinnig maar wel bij de les.. Bandida schreef:xx_Horsiex schreef:Een quarter horse is wel wat anders dan een Salinero of Totilas....
Ik begrijp niet waarom dit steeds als argument wordt aangehaald. Rij dan wat anders, kweek dan wat anders.. iets dat elegant kan huppelen én een lintje afhalen, in plaats van de sport nog meer te laten vervreemden van enig zinnig gebruiksdoel van paarden.
Een QH bijbvoorbeeldOf een leuke PRE, lekker vinnig maar wel bij de les..
Bandida schreef:xx_Horsiex schreef:Een quarter horse is wel wat anders dan een Salinero of Totilas....
Ik begrijp niet waarom dit steeds als argument wordt aangehaald. Rij dan wat anders, kweek dan wat anders.. iets dat elegant kan huppelen én een lintje afhalen, in plaats van de sport nog meer te laten vervreemden van enig zinnig gebruiksdoel van paarden.
.
Bandida schreef:xx_Horsiex schreef:Een quarter horse is wel wat anders dan een Salinero of Totilas....
Een QH bijbvoorbeeldOf een leuke PRE, lekker vinnig maar wel bij de les..
Thomas schreef:gr_roos schreef:Volgens mij heeft Edward Gal wel gewoon een rondje gegaloppeerd, maar ja Totilas komt ook uit een springfamilie....
Sorry maar wat heeft het er mee te maken dat hij een springfamilie heeft?
Zeker nog nooit een springpaard uit z'n dak zien gaan?