Debat over aanwezigheid paarden tijdens prijsuitreikingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:38

Huertecilla schreef:
[
Die linie hoeft nu maar één paraplu op te steken en.... gewonnen 8-)
)

_O-

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:00

Huertecilla schreef:
Erg subjectief criterium ook trouwens. Alle paarden zitten vol bloed ;)

Misschien een beetje flauw, maar: _O-

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 07:47

Er wordt door sommige mensen aangehaald dat je paarden geen plezier zou doen met de prijsuitreiking... maar dat vind ik niet echt een sterk argument. Want als je daarmee rekening gaat houden kan je beter stoppen met wedstrijd, ik denk dat veel paarden liever thuis in de wei staan dat dat ze elk weekend de wereld overvliegen voor wedstrijden!

Ik zou het echt zonde vinden als de prijsuitreiking te paard wordt afgeschaft!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:09

MJ_ schreef:
Er wordt door sommige mensen aangehaald dat je paarden geen plezier zou doen met de prijsuitreiking... maar dat vind ik niet echt een sterk argument. Want als je daarmee rekening gaat houden kan je beter stoppen met wedstrijd, ik denk dat veel paarden liever thuis in de wei staan dat dat ze elk weekend de wereld overvliegen voor wedstrijden!

Ik zou het echt zonde vinden als de prijsuitreiking te paard wordt afgeschaft!

Er zit wel verschil in tussen werken op wedsrijden of rondje rennen alleen omdat het publiek dat zo leuk vindt.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:31

die wedstrijden zijn er toch ook alleen voor deelnemende mensen en omdat het publiek het zo leuk vindt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:38

MJ_ schreef:
die wedstrijden zijn er toch ook alleen voor deelnemende mensen en omdat het publiek het zo leuk vindt?

Ik bedoelde dat je paarden de stress van een ereronde niet moet aandoen omdat het publiek dat zo leuk vindt.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:38

de stress die een wedstrijd op zich met zich meebrengt mag wel, alleen de ereronde niet begrijp ik?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:47

MJ_ schreef:
de stress die een wedstrijd op zich met zich meebrengt mag wel, alleen de ereronde niet begrijp ik?

De wedstrijd is in het belang van de ruíter, de rest is alleen maar kans op een brevet van onvermogen. Dat is de hele kern.

Je hebt he-le-maal gelijk dat wedstrijden voor mensen zijn.
Deze discussie tont verder aan dat wedstrijden ringdressur GEEN onderling vergelijk goed rijden meer zijn, maar een peroonlijk eerbejag.
Goed rijden kan je oon bij een parade, ereronde, prijsuitrijking tonen. Juíst eigenlijk en dáár wringt de schoen :)*

Op dit topic is het debale van Anky op de ruiterspelen in Aken al genoemd. De reddende bereden agent had haar medaille moeten krijgen. Híj reed goed een opgeleid paard, zij bij benádering niet.
Schaf het af en het is ´veiliger´. Veiliger voor het imago ja.

Nogmaals; het betreft basis-dressuur. Het probleem illustreert dat er wat mis is.

hc

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:37

Huertecilla schreef:
MJ_ schreef:

De wedstrijd is in het belang van de ruíter, de rest is alleen maar kans op een brevet van onvermogen. Dat is de hele kern.

Je hebt he-le-maal gelijk dat wedstrijden voor mensen zijn.
Deze discussie tont verder aan dat wedstrijden ringdressur GEEN onderling vergelijk goed rijden meer zijn, maar een peroonlijk eerbejag.
Goed rijden kan je oon bij een parade, ereronde, prijsuitrijking tonen. Juíst eigenlijk en dáár wringt de schoen :)*

Op dit topic is het debale van Anky op de ruiterspelen in Aken al genoemd. De reddende bereden agent had haar medaille moeten krijgen. Híj reed goed een opgeleid paard, zij bij benádering niet.
Schaf het af en het is ´veiliger´. Veiliger voor het imago ja.

Nogmaals; het betreft basis-dressuur. Het probleem illustreert dat er wat mis is.

hc

Dankuwel voor de preek meneer de Pastoor :+

@MJ, als men een proef rijdt is het doorgaans stil en wordt er niet luid gejuicht, geklapt, geflappert met spandoeken en is de concentratie bij de proef weg. Nogmaals, heb je zelf wel eens op zo'n bloedpaard een ereronde gereden?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:58

xx_Horsiex schreef:
Nogmaals, heb je zelf wel eens op zo'n bloedpaard een ereronde gereden?

Nogmaals? Volgens mij heb je mij dit nog niet eerder gevraagd?

Volgens mij is deze vraag ook helemaal niet relevant ten aanzien van mijn inbreng dat de wedstrijd op zich al iets is waar het paard niet om vraagt, ik vind het argument dat het paard liever op stal blijft staan gewoon niet geloofwaardig; als je het het paard vraagt denk ik dat de meesten sowieso liever niet op wedstrijd gaan :+
Verder wordt er na de proef toch ook gejuicht enz.?

Maar om je vraag te beantwoorden; ik heb weleens ererondes gereden maar of die paarden volgens jou als bloedpaard zouden worden bestempeld kan ik niet inschatten ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:00

MJ_ schreef:
Nogmaals? Volgens mij heb je mij dit nog niet eerder gevraagd?

Volgens mij is deze vraag ook helemaal niet relevant ten aanzien van mijn inbreng dat de wedstrijd op zich al iets is waar het paard niet om vraagt, ik vind het argument dat het paard liever op stal blijft staan gewoon niet geloofwaardig; als je het het paard vraagt denk ik dat de meesten sowieso liever niet op wedstrijd gaan :+
Verder wordt er na de proef toch ook gejuicht enz.?

Maar om je vraag te beantwoorden; ik heb weleens ererondes gereden maar of die paarden volgens jou als bloedpaard zouden worden bestempeld kan ik niet inschatten ;)

Ik denk dat het aan meerdere factoren ligt hoe een paard reageert op de prijsuitreiking, daarbij is een proef rijden dus heel iets anders als een ereronde. Ik kan begrijpen dat ruiters liever hun prijzen ophalen zonder paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:03

xx_Horsiex schreef:

...en bij gebrek aan inhoudelijke argumenten gewoon persoonlijk worden 8-)

Het is trouwens ´meneer de instructeur boodschappendressuur´ :P

hc

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:05

MJ, ben het volkomen met je eens. En je weet toch wel dat je hier geen dressuurruiters mag bekritiseren.

Heb bij sommige paarden het idee dat ze er nog wel lol aan beleven ook, ruiters dan weer niet ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:22

Huertecilla schreef:
xx_Horsiex schreef:

...en bij gebrek aan inhoudelijke argumenten gewoon persoonlijk worden 8-)

Het is trouwens ´meneer de instructeur boodschappendressuur´ :P

hc

Hoezo persoonlijk? Ik word altijd beetje moe als ik jouw reacties lees. Ik kan er vaak ook geen touw aan vastknopen, zal wel aan mijn opleiding liggen. :+

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:09

De mensen die vinden dat een paard niet moet meedoen aan een prijsuitrijking moet eens gaan kijken naar een western wedstrijd. Tijdens een wedstrijd speelt er muziek, er wordt gefloten, geroepen en geklapt en de paarden storen zich daar niet aan. Bij reining wedstrijden in de USA zitter er soms 20.000 toeschouwers die een hels kabaal maken, geen probleem, de paarden zij zo cool dat hun dat niet stoort. Ga eens op internet kijken naar de foto's die gemaakt worden na belangrijke overwinningen : paard + ruiter op een podium voor een groot spandoek, gewonnen zadel op een wagentje ervoor en daarrond alle helpers en familie van ruiter en eigenaar. Geen enkel paard verzet een poot. Dit alles geld niet alleen voor toppaarden maar kan ook voor een gewone ruiter. Vorig jaar heeft mijn dochter met haar 3 jarige paint merrie voor de eerste keer aan een kleine wedstrijd deelgenome, na de showmanship proef waarbij zij haar paard aan de hand een proef laat lopen, moesten ze even wachten in de piste op hun lintje, mijn dochter stond even te praten met de jury en plots voelde ze het halstertouw van Splash zakken ..... en het volgende moment lag Splash te rollen in de piste, gevolgd door een lach en applaus salvo van het publiek. Na haar rollen bleef ze mooi wachten op het lintje en stapte met mijn dochter uit de piste met een air van "Heeft iedereen mij gezien". Dit kan voor een deel door de coole karakters van de paarden en voor een ander deel door de goede opvoeding die een western paard krijgt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:32

Natuurlijk doet een karakter van een paard er veel toe, politiepaarden worden niet voor niets uitgezocht aan de hand van hun stressbestendigheid, de politie haalt ze vaak uit het buitenland omdat ze in nederland de koelbloedigheid missen , ook hebben we in de GP te maken met paarden die helaas op het randje van kontroleerbaarheid lopen, Edward Gal gaf zelfs aan dat hij de eerste tijd met Totilas zat te wachten op een ontploffing,dat deze niet kwam maakt Totilas dus blijkbaar een uitzondering op de regel, dat deze paarden zo reageren komt alleen door feit dat het steeds spectaculairder moet op topniveau en ze dus zo gefokt worden dat ze onder een gewone ruiter dus gewoon niet normaal kunnen lopen, laat staan een ereronde.
Dat je ook bij de pony's vaak gevaarlijke taferelen ziet komt volgens mij doordat kinderen al vroeg alleen dressuren in de veilige manege of buiten bak en niet meer rondhobbelen door het veld of ook springen op les, wij hadden vroeger vier wedstrijden per jaar en dan alleen buiten en naar de ponyclub gingen we over de straat, op de pony. De zaterdagen en woensdagmiddagen ging het zadel erop, rugzak met eten mee, halsters en dan met een groep naar het bos, cowboy en indiaantje spelen, crossen noem maar op.
Natuurlijk stond er wel eens een pony op stal terwijl de ruiter nog in het bos lag maar dat was zelden, wat vaker voorkwam was dat we de zadels vergaten want zonder was veel leuker en anders was je geen echte indiaan, nu word er als het meezit een uurtje per dag in de bak gereden en zijn de pony's niets gewend en daar komen (buiten het feit dat sommige beesten echt gevaarlijk zijn in een ereronde)meestal de problemen weg, een proefje rijden, leuk, maar owee als de pony vrolijk word want dan hebben ze een probleem, vooral ook de ouders.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:13

MarcR schreef:
De mensen die vinden dat een paard niet moet meedoen aan een prijsuitrijking moet eens gaan kijken naar een western wedstrijd. Tijdens een wedstrijd speelt er muziek, er wordt gefloten, geroepen en geklapt en de paarden storen zich daar niet aan. Bij reining wedstrijden in de USA zitter er soms 20.000 toeschouwers die een hels kabaal maken, geen probleem, de paarden zij zo cool dat hun dat niet stoort. Ga eens op internet kijken naar de foto's die gemaakt worden na belangrijke overwinningen : paard + ruiter op een podium voor een groot spandoek, gewonnen zadel op een wagentje ervoor en daarrond alle helpers en familie van ruiter en eigenaar. Geen enkel paard verzet een poot. Dit alles geld niet alleen voor toppaarden maar kan ook voor een gewone ruiter. Vorig jaar heeft mijn dochter met haar 3 jarige paint merrie voor de eerste keer aan een kleine wedstrijd deelgenome, na de showmanship proef waarbij zij haar paard aan de hand een proef laat lopen, moesten ze even wachten in de piste op hun lintje, mijn dochter stond even te praten met de jury en plots voelde ze het halstertouw van Splash zakken ..... en het volgende moment lag Splash te rollen in de piste, gevolgd door een lach en applaus salvo van het publiek. Na haar rollen bleef ze mooi wachten op het lintje en stapte met mijn dochter uit de piste met een air van "Heeft iedereen mij gezien". Dit kan voor een deel door de coole karakters van de paarden en voor een ander deel door de goede opvoeding die een western paard krijgt.

Een quarter horse is wel wat anders dan een Salinero of Totilas....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:30

Daarnaast denk ik ook dat als het een keer goed fout is gegaan, de onzekerheid blijft. Zoals bijvoorbeeld bij Anky die sinds Aken de ereronde níet in galop wilt. Heeft dat te maken met slecht leidderschap? Mischien. Maar om een rare vergelijking te geven; met Ascot doe ik ook grondoefeningen enz, stel me op als leider, en hij accepteerd het allemaal. Scooters die vol gas inhalen, toeterende auto's...het maakt ons beiden niets uit. Maar owee als er een vrachtwagen of tracor aankomt! We hebben na een bijna aanrijding beiden in een sloot gelegen, en sindsdien is het dikke paniek. Rijd ik daarom slecht? Ben ik een slechte leider? Of zijn we gewoon een combinatie die iets engs heeft meegemaakt?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:37

xx_Horsiex schreef:

Ik begrijp niet waarom dit steeds als argument wordt aangehaald. Rij dan wat anders, kweek dan wat anders.. iets dat elegant kan huppelen én een lintje afhalen, in plaats van de sport nog meer te laten vervreemden van enig zinnig gebruiksdoel van paarden.
Een QH bijbvoorbeeld :P Of een leuke PRE, lekker vinnig maar wel bij de les..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 14:43

Volgens mij heeft Edward Gal wel gewoon een rondje gegaloppeerd, maar ja Totilas komt ook uit een springfamilie....

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:02

gr_roos schreef:
Volgens mij heeft Edward Gal wel gewoon een rondje gegaloppeerd, maar ja Totilas komt ook uit een springfamilie....

Sorry maar wat heeft het er mee te maken dat hij een springfamilie heeft?

Zeker nog nooit een springpaard uit z'n dak zien gaan? :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:03

Bandida schreef:
xx_Horsiex schreef:

Ik begrijp niet waarom dit steeds als argument wordt aangehaald. Rij dan wat anders, kweek dan wat anders.. iets dat elegant kan huppelen én een lintje afhalen, in plaats van de sport nog meer te laten vervreemden van enig zinnig gebruiksdoel van paarden.

Rij wat anders? ZO makkelijk gaat dat niet, een paard moet de juiste kwaliteiten hebben voor de dressuur, die haal je gewoonweg niet uit een QH of een PRE. Die paarden zijn totaal anders van bouw en karakter.. Volgens mij weet je echt niet waar je het over hebt....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:11

Bandida schreef:
xx_Horsiex schreef:

.

Hier ben ik het volledig mee eens. Het zal mij persoonlijk worst wezen of ik als publiek het paard nog een rondje zie huppelen maar dat het niet zou kúnnen is toch eigenlijk van de gekke.

Het klinkt als van die hondjes wiens ogen uit hun kas poppen en die niet meer dan 4 meter kunnen lopen zonder in ademnood te komen, maar ze voldoen wél aan het ideaaltype van het ras en winnen shows. Waar zijn we dan mee bezig? Wat dient het allemaal voor doel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:12

Bandida schreef:
xx_Horsiex schreef:

Omdat deze paarden ideaal zijn voor de proef en de sport an sich. Waarom zouden ze iets anders kweken dan?

xx horsie: ben ik niet met je eens. Een Pre kan prima dressuren, alleen zal die er nooit zo'n circus van maken als Totilas bv kan. Sowieso denk ik wel dat er eens nagedacht moet worden in de dresssuur... Wat we nu precies willen, show of dressuur.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-09-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:12

Thomas schreef:
gr_roos schreef:

Sorry maar wat heeft het er mee te maken dat hij een springfamilie heeft?

Zeker nog nooit een springpaard uit z'n dak zien gaan? :+

Ja hoor en misschien wel vaker dan jij. Ik vind het raar dat er niet gezegd mag worden dat andere paarden in andere disiplines wel een ereronde kunnen rijden. Er wordt hier dan gesuggereerd dat dat een stelle domme trapzakken zijn en dat is niet zo. Paarden die in hun discipline op het hoogste niveau meedraaien zijn niet zoals Horsie suggereert automatisch doods of saai.

Misschien heeft Salinero wel een lager ox/xx bloedpercentage als paarden die wel normaal kunnen doen. Kan je toch beter een ox of xx hebben ;)