FN antwoordt op open brief klassieke ruiter Philippe Karl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:20

CindyUniek schreef:
wat wél goed is, is dat er strenger gecontroleerd zou moeten worden op die neuzen achter de loodlijn, want dat gebeurt bij 9 van de 10 ruiters en dat is gewoon niet goed, wie zegt van wel heeft zijn eigen rijmethode zeker bedacht

ook de controles op wedstrijden zouden strenger mogen

en over hulpteugel gebruik ben ik ook van mening dat 9 op de 10 hem niet als hulpteugel gebruikt (weet ook eigenlijk niet waarbij ze precies met helpen dan?)
nageeflijkheid komt tenslotte wanneer je je paard recht richt, zelf in balans zit, ontspannen/onafhankelijk zit dat hoort een hulpteugel niet te doen, want dan betekent het 'dwang' oftewel 'spanning' en gebruikt het paard toch alleen maar de verkeerde spieren

het enige nuttige vind ik dan nog een hulpteugel voor bij paarden die veel steigeren, maar ja waar komt het steigeren dan weer door???? juist vrijwel altijd door lichamelijk klachten (en die heeft een paard meestal niet van nature :+)

nougoed

er zijn vele wegen die naar rome leiden en een ieder kiest de weg die hem bevalt (helaas is dat niet altijd de beste voor het paard) en velen stellen de weg bij zodra het wijzer wordt, meer leert....

een ruiter die al 5 x Z is geweest, die grand prix heeft gereden of die helemaal niet start weet het echt niet altijd beter........

ehm volgens mij is hier in dit ropic geen topruiter die afgeeft op welke ruiter dan ook...
vwb mevr. van Grunsven heb ik tot op heden geen bericht gezien dat ze anderen neersabeld of wat dan ook, andersom wel....

En alleen kijken naar de neuslijn wat die doet als je een paard rijdt, dan kun je mi netzo goed een stokpaard kopen, en wie hem het meest stil houdt, ook als je struikeld, die heeft gewonnen...

Dan heb je het over het gebruiken van een hulpteugel als dwangmiddel, en niet over waar een hulpteugel voor bedoelt is..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:06

@Cindy Uniek:
Het wil niet zeggen als je een tekeningetje plaatst met wat pijltjes, dat die pijltjes automatisch volkomen juist weergeven wat er in een paardenlichaam gebeurt.

CindyUniek

Re: FN antwoordt op open brief klassieke ruiter Philippe Karl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:25

jullie willen blijkbaar graag blijven discussieren :D

ik zeg ook niet per definitie wat goed is en wat fout, maar als we een plaatje zien van een paard wat flink op de voorhand loopt en met zijn kin op zijn borst krijgt een medebokker heel bokt over zich heen

en als we iemand zien die een beetje recreatief rondhobbelt vinden we dat leuk en aardig (terwijl dat voor paard ook niet altijd fijn is)

en dan zie je een paard met goed ondertredende achterhand en neusje eruit, maar dan is het om de stand van oren (wat die andere net zo erg heeft) en het staart zwiepen helemaal fout?

wie van jullie heeft er dan nog logica?
het zal altijd blijven dat de extreme rechtse tegen de extreme linkse blijven discussieren...

en idd ik heb het over een hulpteugel als dwangmiddel en zoals ik er ook bij schreef 'zo wordt hij ook door 9 van de 10 gebruikt'

ga hier topics opzoeken van mensen die er een slofteugel om hebben hangen, ik denk (zonder gezocht te hebben) dat ik niet blij ga worden van de foto's die ik te zien ga krijgen......

en nee ik ben niet extreem rechts en niet extreem links, maar iedereen moet dingen van 2 kanten proberen te zien en niet 'ik stop het in dit vakje en vind er dan altijd wel wat negatiefs aan'

paar jaar terug was er eens een grote dressuurwedstrijd (weet niet meer welke)
daar won een paard die onwijs 'showerig' liep, publiek ging helemaal uit de dak blablabla
daarna kwam de ellende: dat paard showde misschien wel leuk, maar was totaal niet bij elkaar gereden (omdat hij zo door het dolle was) en dat gaf een jury dan de nummer 1 plaats, hoe moet de rest van de wereld dat dan zien?
en gek genoeg zie je dat ook bij reguliere wedstrijden

ik heb wel eens een proef gezien van een ferro-nakomeling, ja prachtige gangen en lekker heet, maar was het rijtechnisch goed? nee, maar won wel met 2 punten per proef.....

nou dat vind ik persoonlijk dus zeer teleurstellend en niet motiverend....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:01

De goed ondertredende achterhand en het neusje eruit zie jij, ik zie een paard wat niet door de hals, over de schoft en over de rug is. Daarom vind ik ook dat het tekeningetje van je pijltjes niet klopt, omdat dit paard niet zijn schoft omhoog brengt omdat hij niet over de rug is. En daardoor krijg je een verstrakking in het lichaam, wat niet prettig is voor het paard, en waar staartgezwiep uit voort kan komen. En dit paard is geen merrie, want bij merries kan staartgezwiep meer hormonale redenen hebben, maar dan zie je ze wél door het lichaam over de rug blijven bewegen.
Ik probeer de dingen ook altijd van alle kanten te bekijken, in tegenstelling tot deze meneer....