Zwarte sprookjeshengst Totilas volledig buiten(p)aards

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 10:46

Geen goed achterbeengebruik? Welke amateur roept dat? :D Kijk 's hoe die knaap de ring binnenkomt! Je mocht willen dat je paard zo'n achterbeen had! Maar... bij met name de uitgestrekte draf is er wel een groot verschil tussen het hoog en vér-strekkende voorbeen en achterbeen te zien - daar zou je hooguit wat meer "stuwing" willen zien om het plaatje in balans te houden, maar dat geeft nog geen aanleiding om te zeggen dat het achterbeengebruik niet goed zou zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:11

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:14

Of is dat een heel ander paard? Hij loopt zo anders dan Totillas nu, maar zijn aftekeningen zijn hetzelfde. Maar eens even googlen.

Ollie23

Re: Zwarte sprookjeshengst Totilas volledig buiten(p)aards

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:29

Volgens mij is dat paard in het filmpje: Sisther de Jeu. Of ik moet heel scheel zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:44

Vind het moeilijk te zien... ik twijfel een beetje welke het is, dat anders lopen kan ook de spanning zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:29

Ik vind dit dus echt zoo vet:D:D Nederland is klein, maar onderschat zijn talenten niet;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:01

Ollie23 schreef:
Volgens mij is dat paard in het filmpje: Sisther de Jeu. Of ik moet heel scheel zijn.

dat lijkt mij ook, maar het verschil is moeilijk te zien

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:05

heb het al gezien, dit is totilas niet, vergelijk het kolletje maar van beide paarden....

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:17

Bloodymary schreef:
Hierbij een filmpje van vorig jaar waarin hij de ring moest verlaten omdat Totillas te nerveus was. Kun je zien hoe het paard gegroeid is in korte tijd.

http://www.youtube.com/watch?v=ooXQU-x92GA

Dit is 100% zeker Sisther de Jeu en niet Totilas. :n

Voor diegene die het achterbeengebruik van Totilas niet goed vinden: kijk eens beter. Zijn achterbeengebruik is vele malen beter dan de meeste paarden die op het EK rondlopen. Hoogstens in vergelijking met zijn voorbeen minder spectaculair. Of het 90% waard is of niet doe ik geen uitspraken over, daar hebben we jury's voor. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:23

Hm, ik geloof dat weinig mensen opletten bij die uitgestrekte draf...

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:40

Ik geef toe dat hij in de uitgestrekte draf minder stuwend is met de achterhand, maar deze er alsnog goed onderzet. Parzival etc. stuwen wel meer in de uitgestrekte draf. Echter vind ik die in de passage, piaffe en vooral de galop minder achterbeengebruik tonen dan Totilas. De uitgestrekte draf niet het enigste onderdeel in een proef en je zult moeten toegeven: een paard, wat zo gaat zitten en blijft komen in de piaffe en passage, als Totilas bestempelen als een paard met een zeer beperkte achterhand is ronduit belachelijk. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:42

Ik vond het ook belachelijk dat de fouten in zijn wissels niet aangerekend werden terwijl een vosje daar eerder 3'en en 2'en voor kreeg, en dat zijn stap die zo kort en nerveus is niet aangerekend word. Maar he, wat doe je er aan?

Hij knalt (al deed hij het in de kür minder/niet maar de andere proeven) in uitgestrekte draf van tijd zelfs op de voorhand... Dan zie je echt 0,0 verbinding tussen achter en voorhand en dat zie je ook terug in de manier van strekken.... Maar door zijn spectaculaire gangen komt dat niet tot nauwelijks terug in zijn punten.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 07:05

Moet je voor de lol eens googlelen via Totilas das pferd im Windsor of zoeits dergelijks.
Ik kwam op een Duits forum........jemig wat een azijnpisssers.......!!!!
Gelukkig waren er ook gewoon objectieve mensen maar zeker ook van die anti's......

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:14

De jury en de mederuiters vonden de proef geweldig dus wie zijn wij om daaraan te twijfelen? Kijk maar eens wat een kracht Totilas van achteruit heeft bij overgang passage-uitstrekken. Tuurlijk is alles nog niet bevestigd maar wat wil je met zo'n jong dier. Daarentegen is ie op heel veel punten gewoon fenomenaal in zijn bewegingen. Dat men uit voorkeur liever een ander ziet winnen begrijp ik maar ga niet als een azijnpisser een paard dat zo giga kan bewegen zitten afzeiken op iets dat niet waar is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:29

Nounou, als azijnpisser afgeven? Ik vind het beeld hartstikke hectisch en dat mag ik vinden, ook als leek zijnde. Net zo goed als dat ik als leek mag vinden dat Parzival en Salinero veel gelijkmatiger liepen. Net zo goed als dat ik als ondeskundige heb gezegd dat sommige bewegingen van Totilas fenomenaal zijn. Ook als je als leek kijkt, of misschien wel zeker als je als "leek" kijkt, moet dressuur er als vanzelfsprekend uitzien, vloeiend en een perfecte harmonie tussen ruiter en paard. En als ik zeg dat ik dat nu nog vind missen in dat plaatje, ben ik geen azijnpisser, maar zeg ik mijn mening. Juist omdat het nog niet is bevestigd vind ik die +90% te hoog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:51

Azijnpissers? :roll: Omdat iemand het niet met je eens is zijn het azijnpissers? Da's ook een manier om in het leven te staan. Ga wederom geheel met chevax mee!

Ben overigens ook benieuwd wat zijn lichaam over een viertal jaar denkt van die bewegingen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:55

Hmm.. wellicht is azijnpissers als kwalificatie niet op z'n plaats - en ik vind ook dat de algemene euforie er niet toe mag leiden dat de foutjes niet gezien worden. Ik heb in mijn eerdere post ook al aangegeven dat het geheel niet vloeiend overkomt en ik hoop dat - als er met verstand doorgetraind wordt - dit na verloop van tijd zal veranderen en het paard wat 'natuurlijker' zal ogen. Dán gaat het beestje nog heel ver komen.
Een sprekend voorbeeld op dat gebied vond ik Salinero: ik ben nooit een 'fan' van dit paard geweest maar nu vergelijkend met Totilas zag ik in hem een veel consistenter en rustiger beeld. Hier spreekt ervaring van het paard duidelijk een woordje mee en komt hij mooi in zijn balans.

Desalniettemin vind ik de kretologie van 'geen goed achterbeengebruik' en 'geen verbinding' w.b. Totilas echt onzin. De dames hebben nog een lange weg te gaan voordat zij als GP-jury gekwalificeerd kunnen worden. Foutjes over het hoofd zien? Hebben jullie inzage gehad in het jury-rapport? Wie weet zijn die foutjes wél opgemerkt en lager gepunt, maar door de dingen die het paard wél goed deed,( en beloond werden met een overvloed aan 10-en) worden de lagere punten vanzelf wel weer uitgevlakt en blijft het eindresultaat toch hoog.

Kritisch zijn mag, moet zelfs .. de tijd zal leren hoe Totilas zich verder ontwikkeld.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:07

Mocht je mij ook onder "de dames" scharen: ik heb het nergens over al dan niet correct gebruik van welk been dan ook (omdat ik daar geen kennis over heb), heb alleen weegegeven wat mij opviel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:18

Ik was dat, en ik vind nog altijd, dat hij in zijn uitgestrekte draf maar heel beperkte verbinding en achterhand gebruik heeft. Maar zoals ik ook al zei; in de kür was het idd beter, in de andere proeven viel hij volledig uit elkaar in die uitgestrekte draf.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:31

Hmm.. daar heb je een punt: ik heb alleen de Kür gezien. Maar ondanks dat hou ik toch m'n twijfels over je uitspraak want ik zie niet een paard van de éne op de andere proef zoveel verbeteren (of verslechteren) tenzij er omstandigheden zijn die dat veroorzaken. Ik verwijs dan maar even naar het filmpje waarin Gal ooit de proef moest beëindigen ivm de nervositeit van Totilas.

Hoe dan ook, het potentieel is er !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:45

potentieel is er zeker, ben ik geheel met je eens. :j Maar aan die uitgestrekte draf is in mijn mening nog wat werk (vooral aan Edward dan.)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:02

Ik snap wel dat mensen problemen hebben met het onnatuurlijke. Mij bekruipt eerlijk gezegd ook steeds meer een wat ongemakkelijker gevoel. Als ik de youtube-beelden in Zuidlaren zie 2 jaar geleden, en hoe Totilas nu loopt... dan kan ik alleen concluderen dat de ruime drafbeweging is geconditioneerd en aangetraind, en ik hoop dat dit niet teveel wordt voor zijn benen.

Het sterkste punt van Totilas vind ik momenteel de ontspannenheid en lossigkeit, op deze leeftijd al, en ook al is de uitgestrekte draf misschien wat onnatuurlijk, hij bezit wel de elasticiteit om het uit te voeren. +:)+

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:17

Naar mijn mening kan een paard met te weinig achterhandgebruik nooit vanuit een passage met zoveel geweld de uitgestrekte draf in. Fenomenaal! En na dat stukje spectaculair gereden uitgestrekte draf met zoveel rust en gemak de stap weer in. Excellent! Ik vond hem zeker geen bommetje.
Bij de opmerkingen over onnatuurlijk en geconditioneerd staat me de discussie over Krack C en Nick Wagman me ineens weer voor de geest. Daar vielen toen ook mensen overheen. Dat zou getruukt en nep zijn. Herinneren jullie je dat nog? Toen Anky Krack ging rijden was het ineens niet meer aan de orde. Totilas is minsten 10x zo bizar als Krack destijds.
Ik ben benieuwd wat we nog gaan 'meemaken' met deze hengst. Ik vind em in ieder geval helemaal geweldig!!

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:32

Hier nog eens alle ritten van het afgelopen EK ( Kür op muziek ) op een rijtje. Waarom ?
Omdat je de prestatie van de ene combinatie altijd moet afwegen tegen de
de andere combinatie, en ook de volgorde van het starten belangrijk is.

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... f=45&t=146

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:35

Wat raar.. ik heb nergens 'onnatuurlijk en geconditioneerd' gelezen.. Ik heb wel ergens geschreven dat het 'nog niet natuurlijk' is - de goede lezer begrijpt dat ik daarmee niet onnatuurlijk bedoel maar meer als " de indruk wekkend als vanzelfsprekend, zonder moeite".. dit maar even ter verduidelijking. :)