“Dressuur moet veel aantrekkelijker voor publiek worden”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:54

zij schreef:
IndianSummer schreef:
Zij; Nee, ik zeg nergens dat ik jou 3 punten goedkeur. Heb het alleen over de definitie fanatiek zijn. Jij zegt dat je nooit naar een dressuurwedstrijd gaat om de haat, onvriendelijk gedrag naar paarden en de fanatieke ruiters. Ooit bij een springwedstrijd geweest? Ruiters kunnen hun paard niet eens belonen na een foutloze ronde. En wanneer ze een balk of weigering hebben worden ze appelweek afgeslagen. Wanneer ze uitgebeld worden, worden ze op het inspringterrein nog eens flink aangepakt. Maar dit vind jij dus wel normaal???

dat zeg ik toch nergens??? ook bij springwedstrijden zul je mij niet zien. maar bij de can chuckie fried chicken ook niet (vind t eten daar verschrikkelijk) maar dat hoef ik toch ok niet te zeggen hier? het gaat over dressuur, en daar zijn die 3 punten van toepassing. of ze ergens anders ook van toepassing zijn gaat het niet om.
dus zou je even willen opletten voor je wat typt?

Pardon?? Ik moet nu gaan opletten wat ik typ, terwijl jij mij beschuldigd van 'mensen nadoen'. Ik heb NERGENS gezegd dat ik het goed vind dat men onvriendelijk is voor het paard, en ook NERGENS gezegd dat fanatiek zijn ALTIJD tenkoste gaat van het paard. Ik had het over fanatiek zijn, en daar komt niet altijd geweld of dwang bij kijken. Dus zou jij ff goed willen lezen voordat je wat typt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:56

Waarbij het bij motorsport, F1, uren achtereen, vaak, dezelfde rondjes zijn, zonder veel varibalen.. en je daarom de tijd hebt om je aandacht op wat anders te richten. itt dressuur, waarbij het gevraagde in minder dan 10 minuten gebeurd is, met ontzettend veel variabelen.. die diverse onderdelen per proef.
Let je dan op wat anders, mis de proef en ben je nog niets wijzer...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:00

Nog even gewoon uit interesse de huidge productstatus van het Novel-systeem bekeken.
Voorbeeldje van telemetrie; let op de oscilaties van zelfs het gematigde ´licht´rijden.
http://www.novel.de/multi/Caprice_3.wmv

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:01

Alane schreef:
Waarbij het bij motorsport, F1, uren achtereen, vaak, dezelfde rondjes zijn, zonder veel varibalen.. en je daarom de tijd hebt om je aandacht op wat anders te richten. itt dressuur, waarbij het gevraagde in minder dan 10 minuten gebeurd is, met ontzettend veel variabelen.. die diverse onderdelen per proef.
Let je dan op wat anders, mis de proef en ben je nog niets wijzer...

Zoals ik al schreef: ook goed.

Ook al kan je wel wijzer worden van de data ;)

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:05

Motorsport kan je toch niet vergelijken met paardensport. Niet van het willen opzetten van oogkleppen, maar het zijn twee totaal verschillende zaken.

Stel nu de verruiming; ook hier worden G krachten ontwikkeld(we leven nu eenmaal op de aarde, dus onderhevig aan zwaartekrachtà)een bepaalde snelheid gemaakt, maar wat heeft dat als objectieve meerwaarde voor het publiek. Elk paard beweegt anders (constitutie en bewegingsafloop) dus daar een standaard opzetten is al moeilijk te bepalen. Dus buiten informatie verstrekken heb je daar weinig aan, zeker als publiek.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:08

Huertecilla schreef:
Nog even gewoon uit interesse de huidge productstatus van het Novel-systeem bekeken.
Voorbeeldje van telemetrie; let op de oscilaties van zelfs het gematigde ´licht´rijden.
http://www.novel.de/multi/Caprice_3.wmv

hc

Geef nu toe, welk publiek gaat hiervoor nu meer interesse krijgen om naar dressuur te komen kijken. Dit is enkel lichtrijden en je hebt in amper enkele seconden al zoveel waarden.
Dus dat gaat gewoon niet werken.

Maar wederom supergoede informatie bij het trainen, moet me enkel eens toeleggen dan op welke punten hier net in beeld gebracht worden. Ps weet je wat erin de kleuren vermeld staat?
Laatst bijgewerkt door bulck op 28-08-09 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:08

Het probleem zijn en blijven de variabelen...
Als een paard bijv. iets tegen de hand komt en de ruiter is een fractie te laat, heb je al waardes waar je niets meer aanhebt...

in het voorbeeld filmpje, laat de ruiter in een andere houding zitten en je hebt andere waardes, waar een leek, het publiek geen wijs uit kan worden, en ze willen een breder publiek, meer kijkers, kijkers die vaak van de het getoonde weinig begrijpen en dan het nog ingewikkelder om naar te kijken maken?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:13

ik denk het punt waar we hier tegenaan lopen..is dat je veranderingen moet durven nemen...het zal eens een keer niet goed zijn..maar misschien is het juist wel het tegenover gestelde, wat in het artikel al staat, de kur op muziek werd ook niet met open armen ontvangen en de hawk eye bij tennis waren ze ook allemaal op tegen maar nu is die toch verdomd handig!....ieder zn idee.....

persoonlijk denk ik wel dat het moeilijk is om dressuur voor een leek aantrekkelijk te maken, want je zit toch 30/40 combinaties lang naar dezelfde oefeningen te kijken..en je houd er van of niet...dus dan is het de vraag, hoe maak je zo'n oefening begrijpbaar en interessant voor de mensen die er naar kijken en ook een poging willen doen om het te begrijpen(en dat gaat niet lukken met fritsie!!!)
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 28-08-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:15

De oscilaties van de krachten in http://www.novel.de/multi/Caprice_1.wmv zijn totaal tegengesteld aan de perceptie van de ruiter, tegensteld aan diens gevoel.

Dit is een voorbeeld.

De krachtmeting op de teugels is een ander voorbeeld.
Howel iedereen beweert geen kracht te gebruiken is het meetresultaat gemiddeld bijna 2,5 kilo op GP-niveau, een veelvoud op basisniveau en pieken tot 30!!!! kilo.

Twee keer een voorbeeld van hoe meten kan bijdragen aan verbetering van het rijden.

Alle ruiters rijden anders en de kern van wedstrijden is het aanwijzen van de beste in een bepaalde geformaliseerde vorm. Juist het geformaliseerde onder gecontroleerde omstandigheden maakt een vergelijking moeglijk én ook de meetresultaten vergelijkbaar.
Meten = weten en geeft een stuk objectivering voor dat aanwijzen.
Maak het inzichtelijk voor het publiek en het heeft toegevoegde kijkwaarde.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-08-09 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:16

Western moet veel aantrekkelijker voor publiek en ruiters worden...

Totaal ander sfeertje op wedstrijden! en vaak nog een andere (betere) omgang van de ruiter met het paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:17

Coentjuh schreef:
Western moet veel aantrekkelijker voor publiek en ruiters worden...

Totaal ander sfeertje op wedstrijden! en vaak nog een andere (betere) omgang van de ruiter met het paard.

Kijk dát is nu écht offtopic ;)

hc

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:19

Huertecilla, laten we wel wezen: de enige reden dat mensen paarden houden, is om ermee te rijden. Als we ze niet voor ons konden laten werken, hadden we ze al lang uitgeroeid.
De topsportpaarden leiden een gepamperd leven en krijgen het beste van alles. Er zijn al heel veel regels van kracht binnen de FEI om wrede behandeling van de paarden te bestraffen.
De paarden moeten wel hard werken voor de kost, maar wie moet dat niet?

Het soort veranderingen waar jij om roept maken de sport echt niet beter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:20

Als je paardensport meer laat zien op tv, dan trek je al meer publiek, iets wat niet op tv komt kan ook niet naar gekeken worden... en zal het ook minder mensen bereiken, die dan eventueel bereid zijn om naar een evenement te gaan... onbekend maakt onbemind....
Er zijn wel emer sporten die uren achtereen hetzelfde laten zien...

Mijn buurman vindt springen nog wel leuk om naar te kijken, maar van dressuur had hij geen hoge pet op, alleen door het niet begrijpen... een beetje uitleg heeft er al voor gezorgd dat hij anders kijkt naar dressuur het leuker vind om naar te kijken.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:22

Alane schreef:
Als je paardensport meer laat zien op tv, dan trek je al meer publiek, iets wat niet op tv komt kan ook niet naar gekeken worden... en zal het ook minder mensen bereiken, die dan eventueel bereid zijn om naar een evenement te gaan... onbekend maakt onbemind....
Er zijn wel emer sporten die uren achtereen hetzelfde laten zien...

Mijn buurman vindt springen nog wel leuk om naar te kijken, maar van dressuur had hij geen hoge pet op, alleen door het niet begrijpen... een beetje uitleg heeft er al voor gezorgd dat hij anders kijkt naar dressuur het leuker vind om naar te kijken.

komen we toch weer op Fritsie uit :D die man is echt verschrikkelijk

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:24

Huertecilla schreef:
De oscilaties van de krachten in http://www.novel.de/multi/Caprice_1.wmv zijn totaal tegengesteld aan de perceptie van de ruiter, tegensteld aan diens gevoel.

Dit is een voorbeeld.

De krachtmeting op de teugels is een ander voorbeeld.
Howel iedereen beweert geen kracht te gebruiken is het meetresultaat gemiddeld bijna 2,5 kilo op GP-niveau, een veelvoud op basisniveau en pieken tot 30!!!! kilo.

hc

Daar zou ik dan graag de bereking van willen zien hoe men aan die getallen komt....

Dochter gisteren laten rijden, met elastiekjes die bij ca 2 kilo gewicht knappen (is dan wel gemiddeld, we hebben het bij een 10 tal stiekjes geprobeerd met een plasticzak met daarin 2 kg suiker, en dan knapten ze, heb wel blauwe vingers)
maar geen stiekje gebroken tijdens het rijden.... we hadden uit voorzorg een 2e stel teugels bevestigd omdat het gaat om een 4 jarige pony in een niet afgesloten ruimte... maar niet nodig gehad....

Dus graag de berekeningen...

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:25

Jasmijn76 schreef:

Een deel van het plezier van voetbal op TV is toch de commentaar erbij. ik weet zeker dat dressuur met deskundig (en soms wat sappig :D ) commentaar erbij véél meer een kijksport zal worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:27

Jasmijn76 schreef:
...dus dan is het de vraag, hoe maak je zo'n oefening begrijpbaar en interessant voor de mensen die er naar kijken en ook een poging willen doen om het te begrijpen(en dat gaat niet lukken met fritsie!!!)

Mijn idee is al 6 jaar openbaar gedeeld.

Het is een kwestie van door een grafisch vormgeven laten aanpassen wat al láng bestaat.
De verschillende parameters verschillend vormgeven. Kan vrij eenvoudig zelfverklarend zijn voor de meelopende puntenteller.
Kan je in twee schermen opbouwen.
De totalen van de criteria kan je ook in een scherm met gekleurde balken laten meelopen gedúrende de proef.
Naast de baan laat je er twee open meedraaien; detail en overzicht.
De tv-regisseur kan uit drie schermen kiezen welke hij beeldvullend of aanvullend kan schakelen.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:32

berekingen graag :)
want deze kloppen van geen meter:
Citaat:
Inwerking
De gemiddelde 'normale' leren teugel is zo'n 19 mm breed, de ruiterhand is zo'n 100 mm hoog, dus dat geeft gezamelijk 1900 mm².
Het trensbit (uitgaande van een basis trensbit zonder extra hefboom-, knijp- en kettingwerkingen, deze variëren van 7 tot 18 mm) nemen we op 12 mm dik en beschouwen de vorm van het bit als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; de biomechanische werking van bitten is veel ingewikkelder en het werkelijke effect een stuk "scherper").
De lagen waarop het bit inwerkt, nemen we samen 20 mm breed (héél ruim genomen). *1)
Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 12 mm x 20 mm = 240 mm². Vervolgens delen we 240 mm² op 1900 mm² = 8 wat betekent dat iedere inwerking van de ruiter via het bit 8 keer sterker doorkomt.

Teugeldruk
De standaard en 'geaccepteerde 2,26 kilo basis teugeldruk wordt hiermee al (x 8) 18 kilo druk in de paardemond.
Een leren teugel weegt zo'n 400 gram, dit keer 8 en het paard heeft al meer dan 3 kilo in de mond hangen. *2)
Dit bij elkaar opgeteld geeft een druk in de mond van ruim 21 kilo cumulatief. En dit is dan een berekening op basis van een als "vriendelijk" beschouwd bit en een "vriendelijke" ruiter.

Want dan zou je teugel van 400 gram al 3 kg in zijn mond hebben hangen alleen al doordat de teugel 19 mm breed is en met mijn 100 mm hoge hand de teugel vast houdt....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:33

Alane schreef:

???

Simpel een krachtmeting. Teugel aan de ene kant, bit aan de andere.

Het nummer waar het artikel van het blad Cavallo, was mei 2004 zo uit mijn hoofd, in staat heb ik al eens gegeven. Je kan zó een kopie bestellen.
Een kleine vingeroefening op het toetsenbord geeft je een half dozijn bronnen.
Zoek die zelf maar. Jíj hebt vragen :)*

hc

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:34

Rapperijder schreef:
Jasmijn76 schreef:

Een deel van het plezier van voetbal op TV is toch de commentaar erbij. ik weet zeker dat dressuur met deskundig (en soms wat sappig :D ) commentaar erbij véél meer een kijksport zal worden.

ik zat gisteren naar de radio te luisteren van Windsor...GE-WEL-DIG!..die engelse weten wel waar ze het over hebben

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:38

Volgens mij ga je daarmee enkel de sport minder aantrekkelijk maken. Hoe kan een jury een paard beoordelen, tegelijk die metingen in acht nemen en dan een punt geven. dus visueel kan ik er nog bijkomen voor de toeschouwers (relevantie of interesse even achterwege gelaten) dat ze zien wat er juist gebeurd. Maar alsnog spreek je dan eerder mensen aan die al inzicht hebben in de paardensport, want dan kan je je enigzins een beeld vormen (vb wissels om de pas, dan zul je die variabelen zien veranderen en kan je daarin volgen) maar naar waar kijk je dan. De leek zal simpel naar het paard blijven kijken, de geinteresseerde wss enkel naar de metingen.

En laat het nu net al moeilijk zijn om een combinatie fatsoenlijk te jureren :-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:46

[quote="Alane"]berekingen graag :)
want deze kloppen van geen meter:
[quote]

Je haalt kracht en druk door elkaar. Dat is in de paardernwereld heel normaal. Zo wordt ´drukverdeling´ te pas en te onpas en altijd verkeerd gebruikt.
Ík heb het over kracht aan de teugel. Lengte, breedte zijn irrelevant.

Druk is de kracht per oppervlakte.
Een correcte (op zich niet zo ingewikkelde) berekening uitgaande van de pijngrens van het tandvlees kan via een norm-bit omgerekend worden naar kracht door de teugel.
Dat norm-bit is dan een vastgestelde vorm/afmeting/type bit.
Deze grenswaarde heb je nodig voor de rode grens.
Zelf heb ik dit hele bit-onderwerp 20 jaar geleden overboord gemikt toen ik de eerste publicatie over gemeten waardes las en de betekenis daarvan op P+ tot en met R+ begreep.
Bij de wedstrijdvorm van het ts echter is het aan de teugel aan het bit echter een uitgangspunt.
Terugrekenen van pijngrens op het paardentandvlees naar teugelkracht is dan een erg inzichtelijke toevoeging.

Het is vergelijkbaar met mijn eigen speurwerk naar kennis over zadels en de druk op wel/niet ondersteunend zacht (huid- en spier)weefsel. De weg naar mijn toepassing van het begrip ´stuwkracht´ op paardrijden.
Ook daarbij is meten weten.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:48

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

???

Simpel een krachtmeting. Teugel aan de ene kant, bit aan de andere.

Het nummer waar het artikel van het blad Cavallo, was mei 2004 zo uit mijn hoofd, in staat heb ik al eens gegeven. Je kan zó een kopie bestellen.
Een kleine vingeroefening op het toetsenbord geeft je een half dozijn bronnen.
Zoek die zelf maar. Jíj hebt vragen :)*

hc

Gezocht en gevonden, waarbij het gestelde wat de teugeldruk daadwerkelijk doet, op de foto te zien is en het gestelde op de diverse site min of meer afgedaan kan worden als een boel blabla...

Wil je weten wat ik weet?
gebruik het toetsenbord, en weet hoe en waar je moet zoeken :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:52

bulck schreef:
Maar alsnog spreek je dan eerder mensen aan die al inzicht hebben in de paardensport, want dan kan je je enigzins een beeld vormen (vb wissels om de pas, dan zul je die variabelen zien veranderen en kan je daarin volgen) maar naar waar kijk je dan. De leek zal simpel naar het paard blijven kijken, de geinteresseerde wss enkel naar de metingen.

De motorsport toont het tegendeel aan.
Ik heb 23 jaar wedstrijden gereden.
Nu zit ik met 7-jarig zoonlief en totaal non-motorrijdend lief op de bank naar MOto-GP te kijken. De gekoppelde grafische weergave van gasgeven-remmen van twee strijdende coureurs maakt hen juist enthousiast. Juist aan hén toont het wat er gebeurt: ík zie dat ook aan het gedrag van de motor en het gezamelijke zwaartepunt.

Wat de jurering betreft: objectieve waardes zijn..... objectief.

Al met al nog steeds geen enekel inhoudelijke reden waarom meer informatie niet zinvol is.

Ik hou er echter over op.
Ik heb het 6 jaar geleden al openbaar gelanceerd: Telemetrie voor teugelkracht, hartslag, hoofdhouding en spoorgebruik in de ring.
TIOLI.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:56

Huertecilla schreef:
Je haalt kracht en druk door elkaar. Dat is in de paardernwereld heel normaal. Zo wordt ´drukverdeling´ te pas en te onpas en altijd verkeerd gebruikt.
Ík heb het over kracht aan de teugel. Lengte, breedte zijn irrelevant.

Druk is de kracht per oppervlakte.
Een correcte (op zich niet zo ingewikkelde) berekening uitgaande van de pijngrens van het tandvlees kan via een norm-bit omgerekend worden naar kracht door de teugel.
Dat norm-bit is dan een vastgestelde vorm/afmeting/type bit.
Deze grenswaarde heb je nodig voor de rode grens.
Zelf heb ik dit hele bit-onderwerp 20 jaar geleden overboord gemikt toen ik de eerste publicatie over gemeten waardes las en de betekenis daarvan op P+ tot en met R+ begreep.
Bij de wedstrijdvorm van het ts echter is het aan de teugel aan het bit echter een uitgangspunt.
Terugrekenen van pijngrens op het paardentandvlees naar teugelkracht is dan een erg inzichtelijke toevoeging.

hc

Ik haal niets door elkaar, dat gebeurd op de sites die tegen het gebruik van bitten zijn ...

onderzoeken geven betere uitkomsten dan aannames, gebasseerd op aannames van nog meer aannames :)*

maar alles met elkaar heb ik nog steeds geen berekening...
gewoon een sommetjes als Fz = m X g