Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ThePast03 schreef:Maar ga rustig verder met excuses te verzinnen waarom paarden medeweggebruikers mogen trappen, dat is echt super goed voor de toekomst van de paardensport.
russel schreef:Je hebt verplichte fietspaden, waar alleen fietsers mogen, dat is zo een blauw bord met een fiets erop, vaak staat er onder een bordje, "dus niet brommen".
Twiggy2008 schreef:Sporter, met bv een jong paard, zul je ook een keer de weg op moeten en dan kan je 'm thuis in je bak leuk onder controle hebben, dat wil buiten niet altijd wat zeggen.![]()
Hoe doe jij dat dan met jonge, onervaren paarden?![]()
Ook met dat soort paarden, ga je vroeg of laat de openbare weg op. Althans, ik wel. Daarmee wil ik wel zeggen dat ik natuurlijk zoveel mogelijk risico's uitsluit, want ik wil absoluut geen ongelukken, maar het kan altijd gebeuren. Net zo goed, als met paarden die 'altijd' onder controle zijn op de weg. Want ik denk dat je met alle paarden wel eens wat kan meemaken. Het blijft een risico, ook met brave(re) paarden.
We zijn er niet bij geweest natuurlijk, maar een paard wat iemand kan schoppen op de openbare weg, tja.... dat kan ook betekenen dat de scooterrijder niet genoeg afstand heeft gehouden. Ik bedoel, er rijden hier zoveel paarden en wagens rond in ons dorp (op hele smalle weggetjes), maar ik hou zowel lopend, als fietsend, als met de auto altijd gepaste afstand. Dan is het toch echt onmogelijk om geschopt te worden.![]()
Maar.... er zijn van die types, die amper afstand nemen, soms nog expres herrie maken (ik kom ze regelmatig buiten tegen) en dan loop je risico. Een paard hoort niet te schoppen, absoluut niet, maar het is wel een paard, dus je weet het nooit. Mijn paard bv schopt niemand, maar bv wel weer honden die in zijn achterbenen bijten. En reken maar, dat hij dat mag van mij.
![]()
Want ik heb een gruwelijke hekel aan honden, die niet onder appel staan en mijn paard bijten.
Maar mensen schoppen, nee, dat zie ik hem niet zo snel doen. Maar als een paard schrikt, en scooters zijn niet altijd even fijne dingen op de weg bij paarden (wat ligt aan de berijder ervan), tja...... Kan gebeuren, hoe vervelend ook.
We zijn er allemaal niet bijgeweest, maar ik ga er toch wel van uit dat een paard wat voor de kar loopt, niet zomaar uithaalt.
Twiggy2008 schreef:Sporter, met bv een jong paard, zul je ook een keer de weg op moeten en dan kan je 'm thuis in je bak leuk onder controle hebben, dat wil buiten niet altijd wat zeggen.![]()
Ook met dat soort paarden, ga je vroeg of laat de openbare weg op. Althans, ik wel. Daarmee wil ik wel zeggen dat ik natuurlijk zoveel mogelijk risico's uitsluit, want ik wil absoluut geen ongelukken, maar het kan altijd gebeuren. Net zo goed, als met paarden die 'altijd' onder controle zijn op de weg. Want ik denk dat je met alle paarden wel eens wat kan meemaken. Het blijft een risico, ook met brave(re) paarden.
We zijn er niet bij geweest natuurlijk, maar een paard wat iemand kan schoppen op de openbare weg, tja.... dat kan ook betekenen dat de scooterrijder niet genoeg afstand heeft gehouden. Ik bedoel, er rijden hier zoveel paarden en wagens rond in ons dorp (op hele smalle weggetjes), maar ik hou zowel lopend, als fietsend, als met de auto altijd gepaste afstand. Dan is het toch echt onmogelijk om geschopt te worden.![]()
Maar.... er zijn van die types, die amper afstand nemen, soms nog expres herrie maken (ik kom ze regelmatig buiten tegen) en dan loop je risico. Een paard hoort niet te schoppen, absoluut niet, maar het is wel een paard, dus je weet het nooit. Mijn paard bv schopt niemand, maar bv wel weer honden die in zijn achterbenen bijten. En reken maar, dat hij dat mag van mij.
![]()
Want ik heb een gruwelijke hekel aan honden, die niet onder appel staan en mijn paard bijten.
Maar mensen schoppen, nee, dat zie ik hem niet zo snel doen. Maar als een paard schrikt, en scooters zijn niet altijd even fijne dingen op de weg bij paarden (wat ligt aan de berijder ervan), tja...... Kan gebeuren, hoe vervelend ook.
We zijn er allemaal niet bijgeweest, maar ik ga er toch wel van uit dat een paard wat voor de kar loopt, niet zomaar uithaalt.
sporter schreef:En ik heb een gruwelijke hekel aan paarden die niet onder appel staan en beginnen te trappen als iets ze niet bevalt.
pharagirlke schreef:Als jij denkt dat je een paard voor de volle 100% onder controle kan hebben, heb je in mijn mening helemaal niets op of met een paard te zoeken, dan kan je beter nog wat boekjes gaan lezen over het wezen "paard".
Overigens, als het idd zo'n smal fietspad is hoeft het niet zo te zijn dat het paard gericht getrapt heeft. Het kan net zo goed zijn dat het dier geschrokken is en een sprongetje maakte wat erg eng kan overkomen, je hebt de reflex van op zij te sturen en daar ga je dan.....
Adil18 schreef:sporter schreef:En ik heb een gruwelijke hekel aan paarden die niet onder appel staan en beginnen te trappen als iets ze niet bevalt.
Trappen in deze gevallen zijn reflexen die voor een paard niet te controleren zijn. Daarbij gaat het om een reflex: De snelheid, ter verdediging, het enige wat een paard heeft om te overleven. Nadeel: Onwillekeurig en niet te controleren.
Als dat is wat je bedoeld en je daar een gruwelijke hekel aan hebt moet je niet met paarden gaan werken...
Helina0611 schreef:scooters mogen punt 1 al niet op het fietspad, alleen als het snorfietsen zijn (dus snorscooters max 25km per u)
En met paard en wagen staat vermeld in het koetsiersbewijs dat je niet op het fietspad mag rijden, maar er is wel en 'gedoogd beleid' dat als je op een drukke weg rijd en veel het verkeer hindert en dit een gevaar voor je zelf en voor andere is, dat je dan op het fietspad mag rijden, mits je het overige verkeer niet hindert.
en verder is de situatie zo onduidelijk beschreven dat ik vind dat je, je mening niet kan uiten over de desbetreffende situatie
sporter schreef:Ik doe dat rustig stap voor stap langs wegen waar ze alle kanten op kunnen en waar nauwelijks verkeer is. Maar een paard waarvan ik weet dat hij makkelijk slaat als hij in paniek raakt zal ik nooit mee de openbare weg op nemen.
sporter schreef:En ik heb een gruwelijke hekel aan paarden die niet onder appel staan en beginnen te trappen als iets ze niet bevalt.
sporter schreef:Twiggy2008 schreef:Sporter, met bv een jong paard, zul je ook een keer de weg op moeten en dan kan je 'm thuis in je bak leuk onder controle hebben, dat wil buiten niet altijd wat zeggen.![]()
![]()
En ik heb een gruwelijke hekel aan paarden die niet onder appel staan en beginnen te trappen als iets ze niet bevalt.
. Je wilt niet weten hoeveel honden ik op de hei hier tegen kom, die mijn paard echt lastig gaan vallen. Verder heeft hij nog nooit een mens getrapt en ik zie dat ook niet snel gebeuren. Als hij enorm schrikt, dan rent hij eerder weg, als hij de kans krijgt.
ThePast03 schreef:Helina0611 schreef:scooters mogen punt 1 al niet op het fietspad, alleen als het snorfietsen zijn (dus snorscooters max 25km per u)
En met paard en wagen staat vermeld in het koetsiersbewijs dat je niet op het fietspad mag rijden, maar er is wel en 'gedoogd beleid' dat als je op een drukke weg rijd en veel het verkeer hindert en dit een gevaar voor je zelf en voor andere is, dat je dan op het fietspad mag rijden, mits je het overige verkeer niet hindert.
en verder is de situatie zo onduidelijk beschreven dat ik vind dat je, je mening niet kan uiten over de desbetreffende situatie
Anders lees je even de link die ik gepost heb en ook de post van Rascha.
Scooters moeten op deze weg verplicht op het fietspad.
Gedoogbeleid betekend m.i. niet dat je op een fietspad gaat rijden wat te smal is waardoor je andere verkeersdeelnemers gaat hinderen.
sporter schreef:Adil18 schreef:
Trappen in deze gevallen zijn reflexen die voor een paard niet te controleren zijn. Daarbij gaat het om een reflex: De snelheid, ter verdediging, het enige wat een paard heeft om te overleven. Nadeel: Onwillekeurig en niet te controleren.
Als dat is wat je bedoeld en je daar een gruwelijke hekel aan hebt moet je niet met paarden gaan werken...
Onzin een paard is een vluchtdier als hij in paniek raakt zal hij altijd vluchten. Pas als hij geen kant op kan zal die aavallen. Op een plek waar het druk is en je niet weg kan heb je imo met een paard niks te zoeken.
Myca schreef:Maar ThePast03, als dat zo zou zijn had de rechter mij indertijd niet in het gelijk gesteld. Ze kijken ook echt naar de situatie.