TV-programma Netwerk roept hulp in van liefhebbers Friezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: TV-programma Netwerk roept hulp in van liefhebbers Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:27

Hoeft geen probleem te zijn Niezel.

Hengst A is drager. Dekt merrie B die geen drager is. Hier komt een hengstveulen uit, wat drager kan zijn, maar hoeft niet. Stel nou even dat dat hengstveulen wel een drager is.
Die wordt op zn 3e goedgekeurd en dekt merrie C, die geen drager is. Dit veulen is geen drager (kan wel, maar even in deze theorie). Dus heb je een schoon paard...

Echter: Merrie A is drager, eigenaar weet dit. Denkt met hengst B die drager is, wat bekend is bij het FPS, maar niet bekend bij de merrie eigenaar. Gevolg: Afwijkend veulen wat voorkomen had kunnen worden door openheid te geven

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:54

stef schreef:
Hoeft geen probleem te zijn Niezel.

Hengst A is drager. Dekt merrie B die geen drager is. Hier komt een hengstveulen uit, wat drager kan zijn, maar hoeft niet. Stel nou even dat dat hengstveulen wel een drager is.
Die wordt op zn 3e goedgekeurd en dekt merrie C, die geen drager is. Dit veulen is geen drager (kan wel, maar even in deze theorie). Dus heb je een schoon paard...

Echter: Merrie A is drager, eigenaar weet dit. Denkt met hengst B die drager is, wat bekend is bij het FPS, maar niet bekend bij de merrie eigenaar. Gevolg: Afwijkend veulen wat voorkomen had kunnen worden door openheid te geven

Ik snap dat het geen probleem hoeft te zijn, maar om alles te voorkomen moet het KFPS complete openheid van zaken geven mbt hengsten en/of merries die dit kunnen (kunnen he? ;-) ) vererven. Er worden buiten de KFPS behoorlijk wat veulens gefokt, alleen een fokadvies aan leden gaat 't 'm niet doen.

Nou hoeven een hengst en merrie niet direct drager te zijn, het lijkt mij alleen, gezien het (mi. best hoge) inteelt percentage onder de friezen dat je toch snel een drager aan een drager paart als je niet de specifieke info hebt over wie wat vererft.
Wessel, Oege, Jarich en Ritske (waar mogelijkerwijs dit gen vandaan komt) zitten in ieder willekeurige fries die er loopt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:19

Stef en Niezel, waarom blijven jullie beweren dat er bekend is welke hengsten drager zijn? Ik dacht dat ik al had uitgelegd (tot in den treure) en dat uit het stuk van het KFPS ook nog eens bleek dat er een ONVOLLEDIGE lijst is van "vermoedelijke dragers", puur gebaseerd op meldingen.
Je gaat toch niet als stamboek dingen naar buiten brengen die niet berusten op feiten, maar op aannames? Stel dat het niet juist blijkt te zijn? Wat voor drama heb je dan?
Komt daarbij nog dat er een heleboel hengsten zijn die NIET op die lijst staan omdat er nog geen melding is gemaakt, maar een aantal van hen zullen ook echt wel drager zijn.
ALS je een lijst bekend maakt dan zullen fokkers met "risicomerries" die hengsten van de lijst gaan ontwijken maar gaan ze er eerder van uit dat de hengsten die er NIET op staan goed zijn.
Begrijpen jullie nu dat het niet zo simpel is als jullie denken, en dat het dus heel logisch en goed doordacht beleid is van het stamboek om te wachten tot de testen er zijn en tot die tijd die informatie te geven die "veilig" is en waarmee iedereen risicoparingen kan voorkomen?

Niezel, hoe kom je erbij dat inteelt op deze hengsten vermijden onmogelijk is?
Er zijn genoeg Wessel/Oege/Jarich vrije hengsten, ook kun je een kansberekening doen, als die hengsten verder weg zitten in de bloedlijn wordt de kans op dragerschap steeds kleiner.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:44

Ja idd, de meldingen die zijn gemaakt bij het KFPS zouden ook 'gelogen' kunnen zijn om een hengst zwart te maken bijv.
Zolang ze nog geen test hebben waarmee ze kunnen bewijzen welke hengst wel of geen drager is, is het beter dat ze hun mond te houden.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:49

Er zijn vast wel goede fokkers te vinden die hier over mee willen praten.
In de phryso staan ook met enige regelmaat stukken over dit onderwerp geschreven.
Helaas is er een hoop mis in de Friese fokkerij, maar dat neemt niet weg dat er ook nog heel veel goede fokkers overblijven.
Het wordt tijd dat er bij de hengstenkeuringen wat strenger gekeken wordt want het lijkt daar echt af en toe een corrupte bende!!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:29

een corrupte bende? waar is dat op gebasseerd?

Zou jij als je een hengst had ermee naar buiten komen? dan kun je je inkomen wel vergeten hoor!

Daarnaast verdiepen jullie je niet in het probleem, jullie oordelen. het kfps heeft een vrij streng beleid
als het gaat om de hoeveelheid inteelt. er mag maar een maximale percentage aanzitten.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:13

horseyfries schreef:
Stef en Niezel, waarom blijven jullie beweren dat er bekend is welke hengsten drager zijn? Ik dacht dat ik al had uitgelegd (tot in den treure) en dat uit het stuk van het KFPS ook nog eens bleek dat er een ONVOLLEDIGE lijst is van "vermoedelijke dragers", puur gebaseerd op meldingen.
Je gaat toch niet als stamboek dingen naar buiten brengen die niet berusten op feiten, maar op aannames? Stel dat het niet juist blijkt te zijn? Wat voor drama heb je dan?
Komt daarbij nog dat er een heleboel hengsten zijn die NIET op die lijst staan omdat er nog geen melding is gemaakt, maar een aantal van hen zullen ook echt wel drager zijn.
ALS je een lijst bekend maakt dan zullen fokkers met "risicomerries" die hengsten van de lijst gaan ontwijken maar gaan ze er eerder van uit dat de hengsten die er NIET op staan goed zijn.
Begrijpen jullie nu dat het niet zo simpel is als jullie denken, en dat het dus heel logisch en goed doordacht beleid is van het stamboek om te wachten tot de testen er zijn en tot die tijd die informatie te geven die "veilig" is en waarmee iedereen risicoparingen kan voorkomen?

Niezel, hoe kom je erbij dat inteelt op deze hengsten vermijden onmogelijk is?
Er zijn genoeg Wessel/Oege/Jarich vrije hengsten, ook kun je een kansberekening doen, als die hengsten verder weg zitten in de bloedlijn wordt de kans op dragerschap steeds kleiner.

Hoho. Ik beweer nergens dat het bekend is (bij het KFPS of bij wie dan ook) om welke hensten het gaat. Ik refereer aan het door jou aangehaalde stukje waar de namen Wessel, Oege en Jarich in staan. Die drie nemen de ene helft van de friezen voor hun rekening. Tevens wordt in datzelfde stuk Ritske genoemd, die de andere helft voor zijn rekening neemt. Dat is overigens geen onvolledige lijst maar het complete huidige friezenbestand. Nou zal het allemaal vast wel iets minder simpel liggen dan dat, maar nogmaals, dat zijn de namen die in het door jou aangehaalde stuk van de KFPS zelf specifiek worden genoemd als zijnde 'vermoedelijk' verantwoordelijk voor de verspreiding van dit gen.
Ik snap ook dat als je een kansberekening hier op loslaat, met hengsten verder weg in de bloedlijn, de kans op dragerschap minder wordt, wordt dit alleen niet op dezelfde wijze weer teniet gedaan door de inteelt? Verder weg of niet, door de verwantschap blijven, volgens mij, dezelfde problemen de kop op steken?
Hoe dan ook, ik wijs naar niets of niemand met een vingertje, niet naar hengstenhouders, fokkers of de KFPS, oordelen begin ik al helemaal niet aan. We hebben het allemaal maar met een hele selecte fokbasis te doen, waarbij eventuele gezondheidsproblemen net zo goed worden veroorzaakt door een hengst als vaderdier en de merrie als moederdier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:20

_Lott schreef:

Zou jij als je een hengst had ermee naar buiten komen? dan kun je je inkomen wel vergeten hoor!

Daarnaast verdiepen jullie je niet in het probleem, jullie oordelen. het kfps heeft een vrij streng beleid
als het gaat om de hoeveelheid inteelt. er mag maar een maximale percentage aanzitten.

:j
Ja, daar zou ik mee naar buiten komen. Ik wil namelijk niet op mijn geweten hebben dat mijn hengst miskleunen fokt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:35

Bovenstaande opmerking is zoooo gemakkelijk te maken als je niet in de situatie zit dat je bedrijf en je inkomen/gezin ervan af hangt. Als je in die situatie zat dacht je wel beter na over dit soort dingen en probeerde zoals zovelen nu al doen: te voorkomen dat een fokker verkeerde keuzes maakt door ze richting een bepaalde hengst van je te praten die wel bij de merrie zou passen, zodat al je hengsten gewoon kunnen blijven dekken en je inkomen en bedrijf door kan gaan.

Niezel, waarom zeg je dan dat het KFPS volledige openheid van zaken moet geven mbt hengsten die dit vererven?
Beetje vreemde opmerking als je nu zegt dat je nergens beweert dat bekend is om welke hengsten het gaat.

Er is volledige openheid voor zover die op feiten gebaseerd kan worden. Informatie die onvolledig is of onbetrouwbaar kun je toch moeilijk naar buiten brengen?

Wat bedoel je met de opmerking "wordt dit niet teniet gedaan door inteelt"? Als je inteelt op niet-dragers dan wordt die niet plotseling drager door die inteelt, of begrijp ik je nu niet goed?

De hengsten die genoemd zijn vertegenwoordigen idd een behoorlijke populatie. MAAR het ene probleem is het andere niet. Als je bijv. een drager van dwerg (Ritskebloed) kruist met een drager van waterhoofd (Wessel/Jarich/Oege), dan is er geen enkele kans op een afwijkend veulen. Alleen als je een dubbeldrager hebt, die behalve dwerg ook waterhoofden vererft, dan heb je kans op die afwijking met merries die één van beide dragen.
Daarnaast heb je dan nog een behoorlijk aantal hengsten die vrij zijn (denk aan de Age-lijn bijv.) en waarmee je dus alle risico vermijdt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:18

stef schreef:
_Lott schreef:

:j
Ja, daar zou ik mee naar buiten komen. Ik wil namelijk niet op mijn geweten hebben dat mijn hengst miskleunen fokt.

Tot dat jou naam er vanaf hangt en je inkomen!

Het komt namelijk zó weinig voor dat er 'mislukte' veulens' uit merries komen

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:57

horseyfries schreef:
Niezel, waarom zeg je dan dat het KFPS volledige openheid van zaken moet geven mbt hengsten die dit vererven?
Beetje vreemde opmerking als je nu zegt dat je nergens beweert dat bekend is om welke hengsten het gaat.

Er is volledige openheid voor zover die op feiten gebaseerd kan worden. Informatie die onvolledig is of onbetrouwbaar kun je toch moeilijk naar buiten brengen?

Omdat er zoveel buiten de KFPS om wordt gefokt. Alleen een fokadvies (wat dan vanzelfsprekend naar leden op hun verzoek zal gaan) bereikt niet iedereen, waardoor de kans op een afwijkend veulen hier huizenhoog aanwezig blijft. Als er door het KFPS naar buiten zou worden gebracht dat bijvoorbeeld een Wessel-hengst x een Wessel-merrie een zwaar verhoogde kans zou geven op een afwijkend veulen ipv alleen een negatief fokadvies voor een lid dat deze combinatie aanmeldt zou de boer op de hoek, die toch geen lid wil worden van het KFPS want dat kost toch maar mooi weer 160 euro per jaar, zich nog eens achter de oren krabben en mogelijk een andere (in dit voorbeeld Wessel-vrije) hengst zoeken voor zijn merrie.
Daarmee bedoel ik niet dat het KFPS zomaar lukraak een aantal hengsten moet gaan aanwijzen of onvolledige informatie naar buiten moet brengen. Al denk ik zelf wel, dat het KFPS momenteel meer dan een vermoeden heeft wat de risicoparingen zijn. Als er eenmaal een test is ontwikkeld vind ik dat het wel of niet dragerschap van hengsten (en merries!) openbaar moet worden en niet alleen middels een fokadvies van het KFPS.

horseyfries schreef:
Wat bedoel je met de opmerking "wordt dit niet teniet gedaan door inteelt"? Als je inteelt op niet-dragers dan wordt die niet plotseling drager door die inteelt, of begrijp ik je nu niet goed?

Intelen legt positieve maar ook negatieve kenmerken (bv dwerggen) vast. Met een smalle aan elkaar gerelateerde fokbasis een gen er proberen uit te fokken lijkt mij ondoenlijk. Door de smalle fokbasis loop je, volgens mij, zo weer tegen de verkeerde genen (dwerg/waterhoofd) aan. Intelen heeft de vervelende eigenschap dat je een aantal generaties later zoweer tegen een gen aan loopt dat weer de kop opsteekt (door het aan elkaar paren van verwanten)
Ik vraag me echt serieus af; is het doenlijk om met het friezenbestand zoals dat er is, waarbij alles aan elkaar verwant is, een gen er uit te fokken, als je, dan een drager, dan weer een dragervrije, aan elkaar paart die hoe dan ook toch aan elkaar verwant zijn (en kinderen daarvan weer netzo)?

horseyfries schreef:
De hengsten die genoemd zijn vertegenwoordigen idd een behoorlijke populatie. MAAR het ene probleem is het andere niet. Als je bijv. een drager van dwerg (Ritskebloed) kruist met een drager van waterhoofd (Wessel/Jarich/Oege), dan is er geen enkele kans op een afwijkend veulen. Alleen als je een dubbeldrager hebt, die behalve dwerg ook waterhoofden vererft, dan heb je kans op die afwijking met merries die één van beide dragen.
Daarnaast heb je dan nog een behoorlijk aantal hengsten die vrij zijn (denk aan de Age-lijn bijv.) en waarmee je dus alle risico vermijdt.

Dan kom je weer uit op die openheid. Ik heb zelf een Wessel(met een Ritske-moeder)/Jarich/Oege-merrie en ik zweet peentjes. (Nou ja, zo erg nou ook weer niet, maar ze voert het bloed dus wél) Ik zou het, op geen enkele wijze, willen risceren.