Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
stef schreef:Hoeft geen probleem te zijn Niezel.
Hengst A is drager. Dekt merrie B die geen drager is. Hier komt een hengstveulen uit, wat drager kan zijn, maar hoeft niet. Stel nou even dat dat hengstveulen wel een drager is.
Die wordt op zn 3e goedgekeurd en dekt merrie C, die geen drager is. Dit veulen is geen drager (kan wel, maar even in deze theorie). Dus heb je een schoon paard...
Echter: Merrie A is drager, eigenaar weet dit. Denkt met hengst B die drager is, wat bekend is bij het FPS, maar niet bekend bij de merrie eigenaar. Gevolg: Afwijkend veulen wat voorkomen had kunnen worden door openheid te geven
horseyfries schreef:Stef en Niezel, waarom blijven jullie beweren dat er bekend is welke hengsten drager zijn? Ik dacht dat ik al had uitgelegd (tot in den treure) en dat uit het stuk van het KFPS ook nog eens bleek dat er een ONVOLLEDIGE lijst is van "vermoedelijke dragers", puur gebaseerd op meldingen.
Je gaat toch niet als stamboek dingen naar buiten brengen die niet berusten op feiten, maar op aannames? Stel dat het niet juist blijkt te zijn? Wat voor drama heb je dan?
Komt daarbij nog dat er een heleboel hengsten zijn die NIET op die lijst staan omdat er nog geen melding is gemaakt, maar een aantal van hen zullen ook echt wel drager zijn.
ALS je een lijst bekend maakt dan zullen fokkers met "risicomerries" die hengsten van de lijst gaan ontwijken maar gaan ze er eerder van uit dat de hengsten die er NIET op staan goed zijn.
Begrijpen jullie nu dat het niet zo simpel is als jullie denken, en dat het dus heel logisch en goed doordacht beleid is van het stamboek om te wachten tot de testen er zijn en tot die tijd die informatie te geven die "veilig" is en waarmee iedereen risicoparingen kan voorkomen?
Niezel, hoe kom je erbij dat inteelt op deze hengsten vermijden onmogelijk is?
Er zijn genoeg Wessel/Oege/Jarich vrije hengsten, ook kun je een kansberekening doen, als die hengsten verder weg zitten in de bloedlijn wordt de kans op dragerschap steeds kleiner.
_Lott schreef:een corrupte bende? waar is dat op gebasseerd?
Zou jij als je een hengst had ermee naar buiten komen? dan kun je je inkomen wel vergeten hoor!
Daarnaast verdiepen jullie je niet in het probleem, jullie oordelen. het kfps heeft een vrij streng beleid
als het gaat om de hoeveelheid inteelt. er mag maar een maximale percentage aanzitten.
stef schreef:_Lott schreef:een corrupte bende? waar is dat op gebasseerd?
Zou jij als je een hengst had ermee naar buiten komen? dan kun je je inkomen wel vergeten hoor!
Daarnaast verdiepen jullie je niet in het probleem, jullie oordelen. het kfps heeft een vrij streng beleid
als het gaat om de hoeveelheid inteelt. er mag maar een maximale percentage aanzitten.
Ja, daar zou ik mee naar buiten komen. Ik wil namelijk niet op mijn geweten hebben dat mijn hengst miskleunen fokt.
horseyfries schreef:Niezel, waarom zeg je dan dat het KFPS volledige openheid van zaken moet geven mbt hengsten die dit vererven?
Beetje vreemde opmerking als je nu zegt dat je nergens beweert dat bekend is om welke hengsten het gaat.
Er is volledige openheid voor zover die op feiten gebaseerd kan worden. Informatie die onvolledig is of onbetrouwbaar kun je toch moeilijk naar buiten brengen?
horseyfries schreef:Wat bedoel je met de opmerking "wordt dit niet teniet gedaan door inteelt"? Als je inteelt op niet-dragers dan wordt die niet plotseling drager door die inteelt, of begrijp ik je nu niet goed?
horseyfries schreef:De hengsten die genoemd zijn vertegenwoordigen idd een behoorlijke populatie. MAAR het ene probleem is het andere niet. Als je bijv. een drager van dwerg (Ritskebloed) kruist met een drager van waterhoofd (Wessel/Jarich/Oege), dan is er geen enkele kans op een afwijkend veulen. Alleen als je een dubbeldrager hebt, die behalve dwerg ook waterhoofden vererft, dan heb je kans op die afwijking met merries die één van beide dragen.
Daarnaast heb je dan nog een behoorlijk aantal hengsten die vrij zijn (denk aan de Age-lijn bijv.) en waarmee je dus alle risico vermijdt.