ART_UMA schreef:ff verder kijken als je neus lang is en dan is de doelstelling duidelijk lijkt me, voor de wat verdere toekomst is dit bedreigend voor paardrijden als recreatie en sport.
...en als je echt verder kijkt dan die neus is dat dus NIET bedreigend voor paardrijden op zich. Er zijn legio functionele gebruiksdoelen. Ikzelf rij óók vanwege twee functionele rederenen paard; als ecologisch verantwoord vervoermiddel en voor de overheid.
Verder is het standpunt in het programma ethisch prima verdedigbaar. Heel logisch als je dierenrechten niet ondergeschikt wil maken aan lol door de mens. Ik kan dat helemaal volgen en vind het heel respectabel. Ik ervaar dat niet als tégen mij als ruiter, maar vóór het welzijnsbelang van het paard. Daar ben ik ook voor, alleen vind ík dat ook paardrijden voor de lol acceptabel is MITS het welzijnsbelang van dat individuele paard gewaarborgd is. Wat mij betreft via een omgekeerde bewijslast.
hc
, en was ik dat niet dan is het de moeite en de 25 euro niet waard.
Ook dan wordt een paard wel eens iets ronden ingesteld, maar rollkur en hyperflexion hoort hier niet bij. En kom nu niet met dat P&P verhaal; ik snap ook niet wat ze daar deden (praat het ook niet goed), maar ze hebben sinds jaar en dag les van Johan Hinneman en dat is geen LDR man.
Dan krijg je wel heel mooie gespierde armen.
Aanleuning is de druk die het paard op het bit geeft, wanneer het loslaat in kaak, nek en rugspieren en ontspannen en in ballans loopt. Bij verkeerd gebruik is een bit schadelijk, maar wat niet? Bij verkeerd gebruik kan de bezem ook schadelijk zijn, of een wattenstaafje.