Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:24

Nu heb ik toch iets grappigs gezien over rollkur.. :')
Ik zocht even op youtube, nauwelijks filmpjes, voornamelijk foto's.

In een filmpje wordt op een gegeven moment verteld hoe je rollkurgetrainde paarden kunt herkennen.
"Excessive foaming at the mouth, caused by the heavy hands."
Vervolgens een foto van een paard die volledig losgelaten wordt in de mond, de teugels hangen in boogjes.
Oké, zal wel een momentopname zijn, maar dat is toch om te gieren? Zo'n filmpje is toch niet meer serieus te nemen?

HC, ik vind niet dat iemand die zomaar mensen filmt, de beelden vertraagt en er de stikker rollkur op plakt, eerlijk is.
Het zijn momentopnamen, laat dan maar een half uur film zien... Als die rollkur dan wordt gebruikt met het trainen, laat maar een hele trainingssessie zien. Want dan vraag ik me af, wie wil wat niet zien? Wij niet wat wij doen? Of zij niet, wat zij doen?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:25

Oke dat is misschien overdreven. Maar mensen zonder toestemming filmen en die vervolgens openbaar op internet of in een boek zetten voorzien van negatief commentaar deugt echt niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:25

Janine1990 schreef:
Wat onze Anky betreft, tsjah, zij geeft toe dat ze dat gebruikt. Als zij dat kan, waarom zouden andere ruiters dit dan niet doen? Die zullen ook prima weten wat ze zelf uitspoken..

Ooefffff....

Ten eerste is Anky geen positief rolmodel wat paardwelzijn betreft.
Ten tweede geven zelfs positieve ´studies´ aan dat de betreffende methode NIET zomaar toegepast kan worden door anderen omdat ze zelfs volgens die preek voor eigen parochie potentieel schadelijk is.

Dat is echter voor de rechtbank compleet irrelevant.

Wat in deze zal wegen zijn de punten mbt het feit dat het een bekende sporter betreft en het grotere belang; het dierenwelzijn.

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:27

Ik hoop dat Max-Theurer in het gelijk wordt gesteld en bokt dan ook eindelijk door krijgt dat mensen zomaar in een zwart daglicht zetten niet kan.
En dat er grove sancties komen voor elk die dat wel doet.

Mensen deels filmen en er een eigen interpretatie aan geven, zonder dat de ruiter weet van het online staan van beelden vind ik ronduit schofterig.
En dat gaat me totaal niet over de rolkür.
Maar gewoon algemeen over filmen en online zetten met een eigen negatieve gedachte erbij, zonder medeweten van

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:28

Vervolgens krijg je dan filmpjes te zien. die als ideaalbeeld zouden fungeren, waarvan de tranen je werkelijk in de ogen springen.
Ook van 'klassieke' ruiters kun je heel beroerde foto's maken.

En daarbij: Victoria Max Theurer traint niet eens bij Anky&Sjef.

Anoniem

Huertecilla schreef:
Wat in deze zal wegen zijn de punten mbt het feit dat het een bekende sporter betreft en het grotere belang; het dierenwelzijn.

Ik denk eigenlijk dat dit er niet toe doet, de aanklacht gaat over het onrechtmatig plaatsen van beelden en schenden van portret recht.
Niet over dierenmishandeling.

sporter

Wat voor de rechter gaat wegen is het feit dat er zonder toestemmings foto;s gemaakt zijn en dat die gepubliceerd zijn zonder toestemming het hele paarden gebeuren heeft er niks mee te maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:32

Tja, er bestaat zoiets als het fenomeen 'vrije nieuwsgaring' en daarbij de vrijheid van meningsuiting. Zo simpel is het dus allemaal niet.
Als je iemand als persoon te kijk wilt zetten , tja dan loop je mogelijk tegen wettelijke bepalingen aan. Wil je echter verslag doen van een bepaald gegeven, dan geldt er weer een andere invalshoek. Koffiedik dus op dit moment en de rechter kan nog wel 's met verbazingwekkende uitspraken komen. Ik ben benieuwd - ga het zeker volgen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:33

Citaat:
Een kwaad daglicht...

Die Heuschman, die de documentaire heeft gemaakt, die vindt dat de rollkur methode ontzettend slecht is voor een paard. Dan zoekt hij er voorbeelden bij, dus van deze mevrouw.

Deze mevrouw is voorstander van de rollkur methode, anders zou ze deze niet zelf gebruiken. Dat is voor iedereen duidelijk, lijkt me. Stel dat er een discussie zou zijn tussen deze mevrouw en Heuschman, dan zou zij de rollkur methode verdedigen.

Nou gebruikt Heuschman beelden van haar in zijn documentaire, beelden waarop te zien zijn dat zij haar paard rijdt dmv rollkur. Waarom voelt zij zich zo aangevallen, omdat haar manier van trainen wordt bekritiseerd? Zij vindt die methode goed, waarom maakt ze er dan zo'n probleem van als iemand zegt dat die methode niet goed is?

Beetje raar, imo....

Inge,

Als zij ook maar zou denken dat het geen wat zij doet niet in het belang was voor haar ontzettend dure beest al haar tijd energie, bloed zweet en tranen, waarom zou ze het dan toepassen???

Waarom zij zich aangevallen voelt? Denk een rustig en reeel na en betrek het eens op je zelf?

@Vorame helemaal mee eens zou voor bepaalde bokkers ook een schop ionder de kont kunnen zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:34

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Wat onze Anky betreft, tsjah, zij geeft toe dat ze dat gebruikt. Als zij dat kan, waarom zouden andere ruiters dit dan niet doen? Die zullen ook prima weten wat ze zelf uitspoken..

Ooefffff....

Ten tweede geven zelfs positieve ´studies´ aan dat de betreffende methode NIET zomaar toegepast kan worden door anderen omdat ze zelfs volgens die preek voor eigen parochie potentieel schadelijk is.

hc

heb even getemd die discussie die je weer op gang wil brengen loopt naast dit topic. Dus gelieve hier weer geen welzijnstopic van te maken, want daar gaat heel deze rechtzaak niet over gaan.

Feit is dat VMT onterecht in een publicatie is gekomen en gekoppeld wordt aan een trainingsmethode die niet de hare is, noch dat zij van deze publicatie op de hoogte gesteld werd. En of dat nu roll kur of enige andere trainingsvorm was zal de rechter worst wezen.
Gaat hier over fotos/filmpjes die genomen zijn en gepubliceerd voor commerciele doeleinden zonder dat VMT hiervan op de hoogte was gebracht.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:35

Jannepauli schreef:
Tja, er bestaat zoiets als het fenomeen 'vrije nieuwsgaring' en daarbij de vrijheid van meningsuiting. Zo simpel is het dus allemaal niet.
Als je iemand als persoon te kijk wilt zetten , tja dan loop je mogelijk tegen wettelijke bepalingen aan. Wil je echter verslag doen van een bepaald gegeven, dan geldt er weer een andere invalshoek. Koffiedik dus op dit moment en de rechter kan nog wel 's met verbazingwekkende uitspraken komen. Ik ben benieuwd - ga het zeker volgen.

Ja daar heb je helemaal gelijk in maar het is ook niet zo dat je zomaar alles en iedereen mag filmen en dat vervolgens publiceren.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:37

sporter schreef:
Jannepauli schreef:

Ja daar heb je helemaal gelijk in maar het is ook niet zo dat je zomaar alles en iedereen mag filmen en dat vervolgens publiceren.

Volgens bokt wel, daar gebeurd het met regelmaat en het wordt ook niet verwijderd.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:38

Klopt maar namen van bokkers negatief bespreken mag niet :+ :+ :+ |o |o |o

Ayasha
Blogger

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:40

Als ruiter zijnde zou ik de bewuste meneer aanklagen voor smaad, laster en eerroof als hij ongevraagd mijn video in zo iets idioot gebruikte :j

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:40

sporter schreef:
Klopt maar namen van bokkers negatief bespreken mag niet :+ :+ :+ |o |o |o

ik deel je frustratie

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:41

pharagirlke schreef:
Als ruiter zijnde zou ik de bewuste meneer aanklagen voor smaad, laster en eerroof als hij ongevraagd mijn video in zo iets idioot gebruikte :j

Da moet je wel eerst weten dat je zo op internet staat.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:42

dus als ik het goed begrijp mag die desbetreffende persoon mij wel filmen vervolgens knippen plakken vertragen ect ect op bokt of youtube zetten maar de desbetreffende persoon mag niet met zijn / haar naam genoemd worden? :?
Laatst bijgewerkt door Ema15 op 14-08-09 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:42

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Ooefffff....

hc

De dierenbescherming vindt haar wel een positief rolmodel, hebben ze wel laten blijken in hun campagne omtrent paardenwelzijn...
Daarnaast is het nogal persoonsgebonden. Wat weet jij van het welzijn van haar paarden af?

Edit: Wil hiermee niet een Anky-discussie op gang brengen en had nog niet gelezen dat bulck had getemd :)
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 14-08-09 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:43

Lijkt me dat ie het nu wel weet :=

scandicnr1: neen dat mag niet, ik geloof dat er nog zo iets is als portretrecht oid.

sporter

Sterker nog des betreffende persoon mag zelfs niet bij haar bokt naam genoemd worden.

Ema15

Nou wees maar niet bang de paarden van Anky hebben het heus heel goed !

Rana

juist als wij nu de naam noemen dan doe je het zelfde... en dat mag dan weer niet als ik het goed begrijp, ik heb met verbazing geken hioe die filpjes NIET verwijderd werden, terwijl de gezichten duidelijk zichtbaar waren!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:45

pharagirlke schreef:
Lijkt me dat ie het nu wel weet :=

scandicnr1: neen dat mag niet, ik geloof dat er nog zo iets is als portretrecht oid.

In de echte wereld mag dat niet. Maar op bokt wel.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:47

nou ja daar kun je persoonlijk werk van maken, dat is dus ook waar dit topic overgaat, als ze wint weet de bokt persoon ook gelijk waar de klepel van de klok hangt en wordt je gefilmd door haar onterecht / terecht dat laat ik in het midden dan weet je welke stappen je kunt ondernemen (rechtsbijstand is een mooie goedkope oplossing :D ) hoeft denk ik maar 1 briefje naar betreffend persoon :=

Ayasha
Blogger

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:48

Ja hoor, en dat zou ik dus, als ik die ruiter was, ook doen ook! Je mag gemaakte filmpjes laten zien zoals ze zijn (als je ze zelf gemaakt hebt) maar als je gaat bewerken en er zelfs een heuse "documentaire" van gaat maken, dan heb je toestemming nodig. Zeker gezien het niet jouw paard is en je de ruiter niet bent.