Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:52

sporter schreef:
Maar nu mijn vraag wat voor welzijns regels gelden er in andere EU landen die in NL niet gelden.

In NL geldt niets.
In alle europese landen zijn verschillende welzijnsbepalingen van kracht. Over België verkeer ik in onzekerheid.
Het enige wat ik daar helder heb kunnen vinden is dat er meer en concreter over het paard in het verkeer geregeld is.
In Spanje is het per deelstaat verschillend van bijna niets tot zeer uitgebreid.
Hier in Andalucia is er verrassend veel en is men in een realistische implementatiefase.
Men is eerst begonnen met een verplichte registratie en identificatie van het individuele paard.
Daarna met alle inrichtingen waar (een) paard/-en gehouden wordt/worden vergunningplichtig te maken.
Voor de inrichting waar het paard staat dient een vergunning te zijn en je mag geen paard hebben als je er geen inrichting voor hebt en omdat elk paard geïdentificeerd kan worden is er geen eigenaar die zich ergens achter kan verschuilen.
Dat maakt in de praktijk het hébben vergunningsplichtig hier en die vergunning krijg je niet zómaar.
Let wel; ik schrijf NIET dat alle paarden het hier beter hebben dan alle paarden in NL. Als er echter niets in kaart is, weet je niets en kan je niets verbeteren. Dát is de situatie in NL; eigenaars spelen naar hartelust verstoppertje achter het gebrek aan informatie over de situatie.

Net als met het preventieve beleid betreffende gevaarlijke ziektes is men hier op dit punt decennia voor op NL.
Vanuit NL wordt graag kritiek geleverd op Spanje en graag een voortrekkersrol geclaimd op dierenwelzijnsgebied doch de werkelijkheid heeft meer perspectief.
De minister van LNV kan erg veel tijd en informatie winnen door kennis van de opzet, het systeem en de uitvoering op te laten doen in sommige Duitse deelstaten of Andalucia.

hc

Anoniem

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:02

Uhm, HC. Maar de verplichte registratie en identificatie hebben we hier ook sinds 2001. En dat verhaal over vergunningplicht is in Nederland ook allang geregeld, je mag hier zonder vergunning ook niet zomaar een zooitje paarden in je tuin houden. Op gemeenteniveau is aardig bekend hoe en wat, het is redelijk onmogelijk om een paar paarden verborgen te houden.
Je argumenten huoden dus niet echt stand en gaan ook niet over welzijn, maar meer over infrastructuur en regelgeving.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:05

Oke dat is duidelijk. Maar wat lovely zegt is ook waar je mag hier niet zomaar paarden meer houden. Hoe dit precies allemaal geregeld is weet ik niet, vandaar mijn vraag. Ik weet wel dat er erg veel koeien/varkens of andere boeren zijn die stiekum er halve bak een pensionstal op na houden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:20

ik geloof niet dat je spanje als voorbeeld kan gebruiken voor dierenwelzijn :(
daar doen ze ook nog lekker strandritjes voor de bijzonder onkundige toeristen, met een gammel, niet passend tuig. de hele dag in de brandende zon staan wachten op een ritje, volledig opgetuigd.weinig tot geen eten en drinken.stallen die volledig van steen zijn, helemaal dicht rondom, met een hoog deurtje erin, met net genoeg ruimte om het hoofd door te steken. dat is alle uitzicht die ze hebben.en dan begin ik nog geeneens over andere dieren.daar hebben ze echt een ander kijk op dieren!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:20

Lovely schreef:
Uhm, HC. Maar de verplichte registratie en identificatie hebben we hier ook sinds 2001. En dat verhaal over vergunningplicht is in Nederland ook allang geregeld, je mag hier zonder vergunning ook niet zomaar een zooitje paarden in je tuin houden. Op gemeenteniveau is aardig bekend hoe en wat, het is redelijk onmogelijk om een paar paarden verborgen te houden.
Je argumenten huoden dus niet echt stand en gaan ook niet over welzijn, maar meer over infrastructuur en regelgeving.

Vandaar dat jij overal op kan antwoorden dat er geen betrouwbare data zijn, dus geen basis is voor wat dan ook....

Maakt allemaal niet uit.
In 2002 heeft het LNV een dierenwelzijnnota opgesteld met daarin een probleemstelling mbt paarden.
- een onacceptabel hoog % stereotyp gedrag
- geen welzijnsregels wat een onacceptabel achterstand is
De sectorraad heeft opdracht gekregen met een plan te komen.
Na 7 jaar komt deze met iets twijfelachtigs.

Het probleem is niet kleiner geworden intussen, maar in toenemende mate groter want het aantal paarden is met dunner wordende spoeling gestégen sinds 2002.

Dat is werkelijkheid. Net als de beelden van Arabesk op zowel de bitloze dressuurdag als in Opmeer.
De ruiterij heeft een serieus probleem; de toename van het aantal ruiters/paarden met een omgekeerd evenredig effect op het kennisniveau bij een vermindering van de mogelijkheden. Het welzijn van de paarden lijdt daaronder.
Ontkennen helpt niet. Daar is geen jijbakken over nodig maar zelfreflectie.

hc

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:49

Ehm Spicegirl, heel leuk dat je al boeken las voordat ik geboren was maar een paard is een van de weinige dieren die ondanks al het menselijk ingrijpen, toch nog dicht bij de natuur staat. In de vrije natuur zal elk gezond paard zich kunnen redden. Ze weten wat ze moeten eten om gezond te blijven en voor de veiligheid zullen ze echt geen stal opzoeken maar een wijde vlakte van waaruit ze vijanden snel kunnen zien, horen en ruiken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:16

een paard staat redelijk dicht bij de natuur, omdat er niet zoveel meegeknoeid is, als b.v. honden-en kattenrassen.
maar een dwergshet met kromme pootjes en een onderbeet gaat het echt niet redden op de prairie. een trekpaard ook niet, evenals een paard wat gewend is binnen te staan, en geen wintervacht vormd.het merendeel zal geen poema, of beer kennen als vijand, doch alleen schrikken omdat het vreemd is.of van nature weten waar een waterbron zich bevind.
een klein gedeelte zou het redden, maar een groot gedeelte niet.verwilderde paarden sterven tenslotte ook in t veld, en zelden van ouderdom.die zijn toch heel wat harder, en sluwer/wijzer als onze paarden.
en het is niet ondanks ons ingrijpen, zonder de mens had het paard zoals wij het kennen uberhaupt niet bestaan. had mss nu nog de eohippus rondgelopen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:42

De I&R regeling paardachtigen is al veel ouder.... ergens begin 1990 :j tenminste op europees niveau...

Het 'probleem' van onze huidige paarden is dat de mens invloed heeft gehad, groe invloed... ipv de sterksten overleven, konden en kunnen nu ook de zwakkeren overleven... en zo is het huidge paard niet meer te vergelijken met het vroegere paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:11

Alane schreef:
Het 'probleem' van onze huidige paarden is dat de mens invloed heeft gehad, groe invloed... ipv de sterksten overleven, konden en kunnen nu ook de zwakkeren overleven... en zo is het huidge paard niet meer te vergelijken met het vroegere paard.

Jee, dat is heel wat anders dan fokkers beweren. Die beweren dat ze rassen verbéteren...

Overigens is jouw opmerking niet volledig. Gedurende de hele geschiedenis van het gedomesticeerde paard is het op een kleine, procentueel verwaarloosbare, hoeveelheid extensief gefokt.
Honderden miljoénen paarden zijn gefokt voor oorlogen. Tot in 20ste eeuwe werden honderdduizenden paarden extensief gefokt.
In de grootste delen van europa worden paarden in de regel nog stééds extensief gefokt. Het grootste deel van de paarden in de huidige eg is extensief gefokt.
Het overovergrote deel van de pre-paarden hier in andalucía wordt extensief getlled. Op een uitzondering na worden de meesten in het veld geboren. Hier in de regel geen kasplantje-nonselectie.
´Het paard´ is europees regelrecht te vergelijken met het vroegere paard.
De paarden híer zelfs regelrecht met hun wilde locale voorvader.

Dat die situatie in NL de afgelopen decennia anders is, maakt dat juist dáár meer aandacht nodig is voor het paardhouden van paarden in een suboptimaal gebied wat intussen ook nog eens drukbevolkt én volledig in cultuur gebracht is.

De paardensector in NL heeft een probleem.
De huidige situatie is in conflict met het welzijn van het individuele paard.
Hoe verder? Naar het stierenvechten in Spanje wijzen? Trailers keuren? Roepen dat NL voorop loopt met dierenwelzijn?
Of gewoon erkennen dat er VEEL te veel paarden zijn en VEEL te veel ruiters/houders met VEEL te weinig kennis?
Stap 1 is erkennen dat er een probleem is.
Dat is niet de schuld van ruiter X of Y. Zelfs niet van de ruiterij als collectief. Dat is een totaal uit de hand gelopen groeiscenario wat in de jaren zestig is begonnen.
Je kan wel de economisch belanghebbenden in de sector in het algemeen verwijten dat ze op winst belust de kip met de gouden eieren niet goed verzorgd heeft.
Dezelfde sector laat haar sectorraad een non-document presenteren....
Ruiters, úw bent die kip met de gouden eieren en men is u aan het slachten.

hc

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:19

Afbeelding

oww, sorry, een beetje off topic!laten we concluderen dat het paardrij-leed vergeleken met de toeristen-paarden in spanje hier wel meevalt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:22

spicegirl schreef:
ik zeg dat een przewalski niet te vergelijken is met een huidig-paard!

Vergelijkbaar juist prima. Het gedrag in de vrije wildbaan is representattief voor dat van de verwilderde varianten van Equus caballus.
Het is gewoon een andere paardensoort en leefde in een net wat ander habitat waar de mens véél later ging wonen en zo miste het de domesticatie-boot.
In het Geheime Boek der Mongolen (handboek van de koninklijke dynastie van Genghis khan) staan interessant verslagen van de jacht op wilde paarden; przewalskis.
Heel vergelijkbaar, alleen een andere paardensoort.
Als de mens er niet geweest zou zijn leefde Equus caballus nog steeds in andere habitats parallel aan Equus przewalaki.

hc

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:26

als dat boek zo geheim is, kan ik het niet bestellen bij de ECI vrees ik.dus ook niet lezen.mijn mongools is ook een beetje verwaterd..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:29

spicegirl schreef:
Afbeelding

oww, sorry, een beetje off topic!laten we concluderen dat het paardrij-leed vergeleken met de toeristen-paarden in spanje hier wel meevalt.

Prima als je die vergelijking wil maken om te vingerwijzen.
Die toeristenpaarden worden verder door een hoog % NL-ers bereden en dus in stand gehouden.
Zie een ander topic dat ik daar ook kritisch op ben.
In NL bestaat deze toeristenindustrie overigens ook.

Het aantal paarden wat toeristen rondsjouwt hier is een fractie van dat wat in de dehesa semi-vrij als hun wilde voorvaderen leeft.
In NL is dat niet zo.
Dat mag je dus gerust vergelijken.

Dit maakt dat het probleem alleen maar duidelijker is. Ook de onwil het te erkennen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:31

spicegirl schreef:
als dat boek zo geheim is, kan ik het niet bestellen bij de ECI vrees ik.dus ook niet lezen.mijn mongools is ook een beetje verwaterd..

Het is in vier talen vertaald en via Amazon te koop. Hier staat het in de bibliotheek van ons bergdorp; voor me besteld door de charmante bibliothecaresse :-)

hc

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:39

aan de NL. stranden heb ik nog nooit een paard zien staan voor de toeristen.(ook geen aapjes of beertjes btw.)volledig opgetuigd, wachtend op betalende klanten.ik mag gerust aannemen, dat jij wel een voorbeeld weet?
en ja, ik weet dat er ook nederlanders schuldig aan zijn. gelukkig mijd ik o.a. om dit soort redenen spanje als de pest, dus ik kan me, en zal, me nooit schuldig maken aan zoiets....
maar we gaan offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:24

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:

Vandaar dat jij overal op kan antwoorden dat er geen betrouwbare data zijn, dus geen basis is voor wat dan ook....

Maakt allemaal niet uit.
In 2002 heeft het LNV een dierenwelzijnnota opgesteld met daarin een probleemstelling mbt paarden.
- een onacceptabel hoog % stereotyp gedrag
- geen welzijnsregels wat een onacceptabel achterstand is
De sectorraad heeft opdracht gekregen met een plan te komen.
Na 7 jaar komt deze met iets twijfelachtigs.

Het probleem is niet kleiner geworden intussen, maar in toenemende mate groter want het aantal paarden is met dunner wordende spoeling gestégen sinds 2002.

Dat is werkelijkheid. Net als de beelden van Arabesk op zowel de bitloze dressuurdag als in Opmeer.
De ruiterij heeft een serieus probleem; de toename van het aantal ruiters/paarden met een omgekeerd evenredig effect op het kennisniveau bij een vermindering van de mogelijkheden. Het welzijn van de paarden lijdt daaronder.

hc

Geen dingetjes door elkaar gaan halen nu HC, in een ander topic spreek je jezelf ook al zo hard tegen.
De realiteit is dat er geen data zijn inzake stereotiep gedrag, dat is niet gedocumenteerd. Het gaat dus te ver om te stellen dat 25% van de paarden dat heeft.
Er zijn wel welzijnsregels voor paarden, die zijn vastgelegd in het BW voor zover het zorg voor andermans paarden betreft zoals op pensionstallen.
Er zijn geen betrouwbare cijfers samen te stellen over de sterfleeftijd van paarden in NL. Er is wel een onbetrouwbaar cijfer samen te stellen uit een deel van de informatie, maar dat is dus onbetrouwbaar. Bovendien hebben degenen die een akelig lage leeftijd noemen daar altijd een doel bij, waarbij het kennelijk niet belangrijk meer is dat het onjuiste informatie is en daardoor waardeloos en betekenisloos.
Ik ben hoegenaamd niet geinteresseerd in de filmpjes van Arabesk of diens mening.

Het zou aardig zijn als jij voor één keertje eens met een bewering zou komen die je kunt staven met feiten in plaats van voortdurend te onderstrepen met meningen die doorgaans rusten op misvattingen.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:31

Huertecilla schreef:
ElCid schreef:
Hoog tijd om uit Nederland te gaan vertrekken, dat wordt steeds duidelijker!

NL loopt binnn de EG met de welzijnwetgeving op het gebied van paarden achter.

In de beleidsnota dierenwelzijn van 2002 staat voor elke greop dieren een uitgebreide regeling. Voor paarden alleen een probleemstelling.
De sectorraad komt nu 7 jaar later met NIET ÉÉN punt wat de probleemstelling adresseert....

NL loopt zowel in eigen land ten opzichte van de andere groepen als internationaal hopeloos achter met welzijnswetgeving voor paarden.

Deze poging tot tijdrekken van de sectorraard is in feite een bewijs van onwil de daadwerkelijke problemen aan te pakken.
Het is ook absúrd om een productschap te vragen om welzijnseisen. Dat is als een slagersvereniging vragen om de eigen vleeskeuring op te stellen...

De probleemstelling van 2002 is intussen ernstiger geworden.
De PvD heeft een brief met concrete grote knelpunten op het bureau van de minister liggen.
Wageningen, het adviesorgaan van de minister, onderschrijft zowel de inhoudelijke als ethische probleemsituatie.
De ruiterij steekt de hand niet in eigen boezem maar het hoofd in het zand...

Het enige wat voor een boeiende ontknoping ontbreekt is de factor maatschapelijk draagvlak. Mits er maatschappelijk draagvlak is, is politiek alles haalbaar.
De hamvraag is wat de publieke opinie is met betrekking tot paardenwelzijn.
In dit licht: volgend jaar viert de eerst dierenwelzijnswet (voor honden) het eeuwfeest. Wat voor honden en katten geldt verschilt inderdaad een eeuw met wat bij paarden normaal gevonden wordt.
Dat eeuwfeest gaat niet ongemerkt voorbij. Het verschil ten opzichte van paarden waarschijnlijk ook niet.

hc

Er is in 2007 of 2008 een geactualiseerde verssie van de dierenwelzijnsnota uitgebracht. Is gewoon openbaar en dus via internet op te zoeken. Daar is een uitgebreide passage over paarden opgenomen. Je loopt achter HC.......Er zijn stuur- en werkgroepen etcetc . Er is dus aandacht. Dus kom van je spaanse berg en kijk eerst een goed voordat je oordelen velt. En de info waar ik het over heb is gewoon openbaar....
Verder sluit ik me aan bij hetgeen hierboven gesteld door Lovely. Kom eens met concrete harde feiten ....niet abstract maar concreet.
Ik heb het in het andere topic ook aan aangegeven, maar voor mij bij jij niet de enige met alle wijsheid in pacht, maar zo presenteer jij je wel....
Je hangt de filosofie van de PVDD aan (een politieke (???) partij die zich momenteel zeer ongeloofwaardig maakt in NL) ...volgens die filosofie horen paarden niet te worden bereden...waarom rij jij zelf dan wel? Tot nu toe antwoord je dit soort concrete vragen niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:47

Huertecilla schreef:

hc

Inmiddels is er een brief onderweg met de beelden naar de minister, met cc aan knhs, SRP, DB en pvdd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:01

Arabesk, heb je met een serieuze intentie die beelden van Opmeer naar die instanties gestuurd? Wat voor onderbouwing heb je erbij gegeven?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:11

Ik wens jullie veel succes in jullie persoonlijke strijd....als je iets wilt sturen doe t dan naar onze volksvertegenwoordigers (TK) en dan bedoel ik niet de PVVD. Maar als de toon net zo ongenuanceerd en eenzijdig is als veel van jullie reacties, staan ook kamerleden hier niet voor open.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:41

bij ons op stal is er van de 6 eentje met ongewenst stereotiep gedrag. Het is dan wel geen 25% maar toch een eerste data alvast

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:51

Leuk dat de welzijnregels voor paarden er blijkbaar al zijn, jammer dat het niet zo bekend is blijkbaar en dat het ook allemaal niet zo nageleefd wordt. Ook niet op de zg. pensionstallen. Bovendien zijn er ook regels voor bijv. varkenshouderij en kippenhouderij maar op de varkens en de kippen er erg veel mee zijn opgeschoten betwijfel ik toch zeer. (ga voor de grap eens kijken hoe varkens op transport gaan). Die regels zijn er volgens mij niet zozeer om de dieren te helpen maar meer om de dierenliefhebbers koest te houden.
Dit komt niet omdat boeren of pensionstalhouders zulke beroerde mensen zijn maar omdat de consument voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Verbeter de wereld en begin bij jezelf denk ik zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:36

sporter schreef:
En als laatste denk ik dat ik ook een brief naar die instantie's ga sturen over ene arabesk die zelf 0,0 diploma's heeft in het gebied van hoef verzorging maar mensen wel in 1 dag denkt te kunnen leren hoe ze in de hoeven van hun eigen paarden kunnen hakken. En ik weet cker dat ik daar ook wel een paar leuke bij passende foto's bij kan vinden. :+

Doen!!!! +:)+

Hoewel er door het ongeregelde zooitje in de paardenwereld geen betrouwbare data zijn, bedraagt het aantal paarden dat stereotyp gedrag vertoont, stressgerelateerde gezondheidsproblemen heeft, door fysiek verkeerd management gezondheidsproblemen heeft, etc. bij elkaar vermoedelijk meer dan de helft van de populatie.
Er kan niet genoeg aandacht voor welk aspect van het bovenstaande ook gevraagd worden.

Ook dit is niet de schuld van eigenaar X of eigenaar Y, noch van de ruiterij als collectief. Het is een gevolg van de groei i.c.m. afname van het gemiddelde kennisniveau sinds begin jaren zestig.
Het kan de economische belanghebbenden in de bedrijfssector verweten worden dat ze alleen in de gouden eieren geïnteresseerd waren/zijn en niet in verzorging van de kip. Die kip is nu héél ziek.

hc

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:54

Voor dee degenen die m compleet over het hoofd hebben: in 2007 (2008) is de nieuwe versie van de dierenwelzijnsnota gepbliceerd. Ik heb m hier ook op bokt in de nieuwberichten ttt aangetroffen. Dus doe die oogkleppen eens af en wees concreet, zeker als je met cijfermatig bewijs komt wat nergens op is gestoeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:01

OKHannes schreef:
Voor dee degenen die m compleet over het hoofd hebben: in 2007 (2008) is de nieuwe versie van de dierenwelzijnsnota gepbliceerd. Ik heb m hier ook op bokt in de nieuwberichten ttt aangetroffen. Dus doe die oogkleppen eens af en wees concreet, zeker als je met cijfermatig bewijs komt wat nergens op is gestoeld.

Vertel, wees eens concreet zonder oogkleppen dan; wat staat daar aan welzijnsbepalingen voor paarden in?

Lees hier de kanttekening van Wakker Dier: http://www.wakkerdier.nl/persbericht/36 ... _treurnis/

Het plaatst ook de in 2002 zelfgeclaimde voorlopende rol op het gebied van dierenwelzijn in perspectief.

hc