sporter schreef:Maar nu mijn vraag wat voor welzijns regels gelden er in andere EU landen die in NL niet gelden.
In NL geldt niets.
In alle europese landen zijn verschillende welzijnsbepalingen van kracht. Over België verkeer ik in onzekerheid.
Het enige wat ik daar helder heb kunnen vinden is dat er meer en concreter over het paard in het verkeer geregeld is.
In Spanje is het per deelstaat verschillend van bijna niets tot zeer uitgebreid.
Hier in Andalucia is er verrassend veel en is men in een realistische implementatiefase.
Men is eerst begonnen met een verplichte registratie en identificatie van het individuele paard.
Daarna met alle inrichtingen waar (een) paard/-en gehouden wordt/worden vergunningplichtig te maken.
Voor de inrichting waar het paard staat dient een vergunning te zijn en je mag geen paard hebben als je er geen inrichting voor hebt en omdat elk paard geïdentificeerd kan worden is er geen eigenaar die zich ergens achter kan verschuilen.
Dat maakt in de praktijk het hébben vergunningsplichtig hier en die vergunning krijg je niet zómaar.
Let wel; ik schrijf NIET dat alle paarden het hier beter hebben dan alle paarden in NL. Als er echter niets in kaart is, weet je niets en kan je niets verbeteren. Dát is de situatie in NL; eigenaars spelen naar hartelust verstoppertje achter het gebrek aan informatie over de situatie.
Net als met het preventieve beleid betreffende gevaarlijke ziektes is men hier op dit punt decennia voor op NL.
Vanuit NL wordt graag kritiek geleverd op Spanje en graag een voortrekkersrol geclaimd op dierenwelzijnsgebied doch de werkelijkheid heeft meer perspectief.
De minister van LNV kan erg veel tijd en informatie winnen door kennis van de opzet, het systeem en de uitvoering op te laten doen in sommige Duitse deelstaten of Andalucia.
hc