Zweedse amazone krijgt flinke waarschuwing en boete van FEI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:29

Angrett schreef:
goed dat ze het ontdekt hebben!!
anders had het oneerlijk geweest tegen over derest enzo

Zou je a.u.b eerst het topic willen doorlezen voor je zulke reacties geeft :) ??

lailapri

Re: Zweedse amazone krijgt flinke waarschuwing en boete van FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:46

ergens vind ik dit simpele antwoord ook wel grappig ;)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:45

Zand helpt trouwens niet alleen tegen tandenknarsen, maar vaak ook tegen het "uit de mond steken van de tong"... ;)

Zo zij er echt wel meer relatief onschuldige truukjes om kleine dingen op te lossen.
Dat je daarmee de boel ichtelijk belazert en niet in de officiele uitslag mag komen te staan lijkt me correct, maar draconische maatregelen vind ik wel wat ver gaan. Dan ken ik wel heel andere dingen waarvoor je minder straf krijgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:54

CGJ12 schreef:
Zo zij er echt wel meer relatief onschuldige truukjes om kleine dingen op te lossen.

Je mist de kern.
Het zijn állemaal zaken die fundamenteel niet kunnen.

Als de paardensport dit niet door heeft, heeft ze geen bestaansrecht.

hc

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:38

Huertecilla schreef:
Je mist de kern.

Zware woorden voor een gemiddelde bokker. Je had filosoof moeten worden.

Waarom mag een hapje zand niet, maar een halve kilo staal weer wel dan?
Waarom mag je in de proef geen stemhulpen gebruiken, maar wel sporen of zweep?

Ik herhaal het nog even: ik praat het niet goed, maar deze Zweedse aanpak lijkt mij niks meer dan een publiekelijke voorbeeld-executie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:23

CGJ12 schreef:

Tja het is maar net welke vorm van mishandeling geaccepteerd wordt en zelfs beloond en welke niet.

Het aansturen van honden bij het springen over van die hekjes in wedstrijd vorm, gebeurt meestal niet met een ijzeren pin tegen hun ribben aan. Noch zal er een staaf in de mond worden gestopt.

IJzeren staven in de mond en ijzeren pinnen om de benen van de ruiter zijn helaas al meer dan 1000 jaar algemeen geaccepteerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:24

CGJ12 schreef:
Ik herhaal het nog even: ik praat het niet goed, maar deze Zweedse aanpak lijkt mij niks meer dan een publiekelijke voorbeeld-executie.

Dat is een gevolg van de machtsstructuur.
Zo is er volgend jaar een eeuw een hondenwelzijns-wet en is er nog niets voor paarden.
Klootjesvolk had geen paard maar een hond voor de kar :)*

De betreffende ruiter is het slachtoffer van haar eigen gedrag en dat ze mogelijk als voorbeeld wordt geofferd mag je de toppers die (nog) niet aangepakt kúnnen worden verwijten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:36

CGJ12 schreef:
Waarom mag je in de proef geen stemhulpen gebruiken,

Daar zijn twee prima en nog steeds actuele redenen voor. Dat heeft echter niets met het topic van doen.

Verder is een instrument als een bit, zweep of spoor niet het probleem. In tegenstelling tot schrikdraad is contact ermee niet per definitie P+.
Dat het in de regel wel zo gebruikt wordt zegt iets over de ruiters, niet over het communicatiemiddel.

Waar het bij het topic om gaat is dat én competitievervalsend én dierkwellend gehandeld wordt. Twee redenen om de betreffende deelnemer te weren.

hc

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:48

CGJ12 schreef:
Huertecilla schreef:
Je mist de kern.

Zware woorden voor een gemiddelde bokker. Je had filosoof moeten worden.

Niet mee eens, en wel mee eens.

Dat halve kilo staal, hoeft hij geen hinder van te hebben (Mits je er op de juiste manier gebruik van maakt), en Sporen en zweep gebruik je als hulpmiddel, om signalen naar je paard te verfijnen.. Hulpen duidelijker te maken. (Mits je er op de juiste manier gebruik van maakt..) Hoeft hij als hij een fijne ruiter heeft, dus ook geen hinder van te hebben..

Zand in een paard zijn mond stoppen, heeft hij hinder van. Wat hij ook zal doen. Zijn best of niet zijn beste beentje voorzetten, het schuurt tussen zijn tanden, komt in zijn mondhoeken terecht waardoor dat stuk schuurt..

Je scheept je paard dus op met iets waar hij onder geen enkele voorwaarde onderuit kan komen, niet eerlijk in mijn ogen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:44

als je je paard elke wedstrijd een hap zand moet voeren lijkt me idd niet bevoordelijk voor zijn gezondheid.

mn shet wilt dat ook wel eens doen een hap zand, of een hap klei. maar dat kan alleens als we gaan zwemmen en probeer ik wel te voorkomen. en op zo een moment ben je er zelf bij. als je het weet dat ie het doet, zou ik er toch beter opletten.