Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:16

je wil niet weten hoeveel operaties er op dieren uitgevoerd worden slechts voor the feelgood van de chirurg en de eigenaren........

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:33

Gut, het arme beest wordt gewoon als proefdier gebruikt.
Allemaal fantastich nu, maar in the end zal het dier afgemaakt worden op heel jonge leeftijd door de schade die door de operatie en het opgroeien is ontstaan.
Puur een proefkonijn dus, niks heroisch aan. Dier heeft onnodig pijn en ongemak geleden. De eigenaars hadden hem beter gelijk in kunnen laten slapen, dat was veel diervriendelijker geweest.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:16

De tijd zal het leren, wellicht brengt deze operatie wel weer een behandeling voort waarmee andere dieren van de dood worden gered, er moet er toch een de eerste zijn, gebeurd ook met mensen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:25

Sugarfoot schreef:
essiesilly schreef:
sugerfood, dat is dus het probleem, jij denkt dat het beestje ineens weer een normaal leven kan leiden net als ieder ander paard, in de sport, :(:) en absoluut niet!!!! meteen na slecht nieuws de hoop opgeven maar je moet WEL realistisch blijven en dat zijn de meesten hier niet..

Nope dat zijn de meeste niet, maar hoe denk je dat ze zijn begonnen met de kleine huisdieren en hun attributen om een 'normaal' leven te kunnen leiden... het moet ergens beginnen.

En veel van die dieren zie je ook genieten van het leven, dan ben je achteraf toch blij dat je die beslissing genomen hebt, tenminste ik wel.

je leest dus weer niet want een paard is een gebruikersdier!! iets heel anders dan een hond of kat.. jij ziet waarsch. een andere definitie van genieten van het leven dan ik...
en het gaat me niet om WELK veulen dat het is, ik kan me er nou gewoon niet in vinden dat als zo n beest verlamd is hij nog in de sport /dan wel onder het zadel kan gaan lopen dus kortom geen gebruikers beest en dan vind ik het heel erg zonde van mijn geld om te zeggen ach hij is zo zielig maar hij kan nog wel in de wei huppelen... nee laat hem dan maar in de 7e hemel wei huppelen... sorry
al was ik nog zo rijk..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:27

.. En als het veulen was ingeslapen, en er word bijgezegd dat het nog een kans had op overleven is het weer: "Dat ze het veulen die kans niet eens gegeven hebben."

Hoop dat het veulen over een tijdje fijn door de wei huppelt :+:

En als je luisterd, het komt door een CYSTE, en NIET door een geboren afwijking.
Niks expirimenteels, geen kapotte zenuwen, alleen de druk dóor de cyste.
En nu die weg is, kan veulen over een tijdje als het goed is gewoon weer lopen. En de moeder is er altijd bij, dus ik zie nu niet op het filmpje een zielig, ziek veulentje wat niks meer kan en o zo zielig is.
Tuurlijk sneu, maar als het straks weer lekker in het land kan spelen :+:

Bij teckels etc doen ze het ook zo vaak, gaat eigenlijk bijna altijd goed, en omdat dit voor het eerst bij een paard is is het zielig??? Een hond kan, net als het veulen ook niet praten hoor, en dat is niet zielig omdat het geen vluchtdier is? Wát een onzin.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:47

Wat is er mis aan rondhuppelen in de wei? Een paard een gebruiksdier? Wie bepaalt dat? Darwin, God, de eigenaar, de dierenarts, jij of het paard zelf? Voor veel mensen is een paard een huisdier, een deel van hun leven en geen sport-attribuut. Deze paarden mogen best een krasje, een deukje, een foutje hebben.

Een verlamd paard kan niet in de sport, ook niet op de wei. Een paard dat OOIT verlamd wás, maar er door de medische wetenschap bovenop is geholpen zal waarschijnlijk gewoon op de wei kunnen huppelen met een paardwaardig bestaan. De sport in? Tja, dat zou een echt medisch wonder zijn. Dierenartsen willen hun vakmanschap uitbreiden en meer paarden kunnen helpen. Dan moeten er soms dingen onderzocht worden die voor mensen grensoverschreidend lijken/zijn. Echter in Gent zijn ze niet gek, weten donders goed hoever ze etisch en medisch gezien kunnen gaan.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:48

Beestje had IMO beter een spuitje kunnen krijgen. Nu wordt het gebruikt als proefdier en dit vind ik nou ook niet dierwaardig..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:54

Citaat:
je leest dus weer niet want een paard is een gebruikersdier!! iets heel anders dan een hond of kat.. jij ziet waarsch. een andere definitie van genieten van het leven dan ik...
en het gaat me niet om WELK veulen dat het is, ik kan me er nou gewoon niet in vinden dat als zo n beest verlamd is hij nog in de sport /dan wel onder het zadel kan gaan lopen dus kortom geen gebruikers beest en dan vind ik het heel erg zonde van mijn geld om te zeggen ach hij is zo zielig maar hij kan nog wel in de wei huppelen... nee laat hem dan maar in de 7e hemel wei huppelen... sorry
al was ik nog zo rijk..

Jouw mening, maar niet jouw paard :)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:03

Ik zag het op het nieuws hier in Belgie,
Was wel lief, maar wil de rekening niet weten :P

Ik heb dat al in 'animal sos' een vrouw zien doen,
ze had ook zo een karretje gemaakt voor een hond, en toen is het gelukt.

Ik hoop dat het werkt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:33

Billy schreef:
Gut, het arme beest wordt gewoon als proefdier gebruikt.
Allemaal fantastich nu, maar in the end zal het dier afgemaakt worden op heel jonge leeftijd door de schade die door de operatie en het opgroeien is ontstaan.
Puur een proefkonijn dus, niks heroisch aan. Dier heeft onnodig pijn en ongemak geleden. De eigenaars hadden hem beter gelijk in kunnen laten slapen, dat was veel diervriendelijker geweest.....

Wauw,dat jij nog niet rijk bent met je gave om in de toekomst te kijken.. ;)

Een paard is een dier en heeft net zoveel recht om te leven als ieder ander dier en beest{de mens in dit geval} op aarde! Zolang een dier levenslust heeft en het een redelijk waardig bestaan kan krijgen..waarom niet? Paarden zijn geen machines..dus als ze iets mankeren hoef je ze echt niet "weg te gooien".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:35

Billy schreef:
maar in the end zal het dier afgemaakt worden op heel jonge leeftijd door de schade die door de operatie en het opgroeien is ontstaan.

Zo te lezen veel ervaring met dit soort operaties, anders vraag ik me toch af hoe jij weet dat het veel schade heeft en heel jong afgemaakt wordt? Is een jong dier niet juist beter in staat om sneller te herstellen en zich aan te passen aan de huidige situatie? Ik weet niet, maar het enigste probleem wat dit veulen had was die cyste, met daardoor die verlamming. Het is niet 1 of andere aangeboren afwijking aan de ruggengraat (dat zou het voor mij namelijk complexer maken wbt wel of niet opereren), elk paard kan dat hebben. Dit veulen had het alleen op een rottige plek met daardoor grote gevolgen. Wat is er mis mee om dan de oorzaak van de verlamming weg te halen. Is het omdat zoiets eigenlijk nooit gebeurd en dus niet "normaal" gevonden wordt? Is het omdat dat veulen nu nog niet zonder zijn rekje kan? Of is het omdat het als gebruikdier geen nut meer heeft? Want dat moet de eigenaar toch zelf weten? Er zijn nu eenmaal ook mensen die paarden kopen/houden om een gelukkig leven op de wei zonder enig nut behalve die als grasmaaier te geven. Niet iedereen moet zo nodig elk paard dat die heeft rijden.

Ik heb zo'n vermoeden dat als we 20 jaar verder zijn, dit gezien wordt als een "normale" operatie. Net zoiets als transplantaties bij mensen, was eerst bijna iedereen tegen, nu is bijna iedereen voor. Wie had dat toendertijd ooit gedacht? Niet veel mensen denk ik zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:54

KiWiKo schreef:
ik denk inderdaad dat het humaner is om mensen die met ernstige afwijkingen geboren worden te euthaniseren ja..........

Zo jij durft, ik vind dat nogal een uitspraak. Totdat je het aan de hand hebt en je kind overlijdt daadwerkelijk, zeg dan nog maar es, goh das beter zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:05

Mindim schreef:
KiWiKo schreef:
ik denk inderdaad dat het humaner is om mensen die met ernstige afwijkingen geboren worden te euthaniseren ja..........

Zo jij durft, ik vind dat nogal een uitspraak. Totdat je het aan de hand hebt en je kind overlijdt daadwerkelijk, zeg dan nog maar es, goh das beter zo.

heb je er al eens dag in dag uit tussen gestaan? Tussen mensen die niets kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:07

Een cyste is geen aangeboren afwijking. Ik denk dat je er geen zinnig woord over kan zeggen hoe dit af loopt.
Misschien loopt ie straks wel weer te galloperen in de wei en heeft ie nog 20 jaar. Van de eigenaren mag ie gewoon een weidebestaan leiden, mooi toch? En misschien is het dan allemaal wel de moeite waard geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:08

Ja Pharagirlke dat heb ik, hoezo?

Een van mijn beste vriendinnen heeft ook al 2 van deze kindjes naar het graf gebracht. Ga het maar tegen haar zeggen dat het maar beter zo was. Misschien voor de kindjes uiteindelijk beter, maar ik vind het een uitspraak die je niet zo kan roepen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:10

Paard net gezien op het nieuws en toen pas dit topic gezien. Ik zag geen zielig veulen, wel een vechtertje die heel actief was.

Herinner me zo nog de enge foto's van arme fighter, en kijk eens wat een kanjer dat nu is...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:11

Op het nieuws hier in België werd duidelijk dat het probleem dus die cyste was die op een zenuw drukte waardoor de achterhand verlamd was. Door deze cyste operatief te verwijderen, is de druk weg, nu moet het veulen langzaam terug gevoel in deze zenuw krijgen. Hiervoor is revalidatietijd nodig. Als het veulen weer zelfstandig kan rechtstaan mag het gewoon naar huis met de moeder en lekker in de wei. Ik veronderstel dus dat dit paardje weer helemaal in orde gaat komen. Waarschijnlijk zelfs nog goed genoeg als rijpaard. Eens alles weer in orde is met die zenuw en de coördinatie terug is, zou dat geen probleem meer mogen zijn.

Ik vind dat wel een duidelijkere uitleg dan wat hier in het artikel stond. Je weet uit dit artikel niet wat de toekomstperspectieven zijn voor dit paard.
Laatst bijgewerkt door Izzy19 op 03-08-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:24

Mindim schreef:
Ja Pharagirlke dat heb ik, hoezo?

Een van mijn beste vriendinnen heeft ook al 2 van deze kindjes naar het graf gebracht. Ga het maar tegen haar zeggen dat het maar beter zo was. Misschien voor de kindjes uiteindelijk beter, maar ik vind het een uitspraak die je niet zo kan roepen.

En ik vraag me af waarom niet, waarom mag je overal een mening over hebben maar is dat zo taboe? Nee, ik ben het geheel met KiWiKo eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:32

Jammer dat je me niet snapt. Wat is er taboe. Het is net zo iets als iemand tegen je kankerwijf roept, terwijl je moeder op dat moment met diezelfde ziekte op bed ligt. Dat kan hard aankomen, vandaar dat je sommige dingen beter kunt denken dan zeggen.

Maar goed, het is off topic.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:36

Phara: heb je de beelden gezien van het veulen? Ik vond dat toch echt niet zo'n slecht beeld geven integendeel.

Ik lee shier dagelijks op bokt verhalen van paarden die door het oogje kruipen, en paar dagen heel erg afzien (denk even aan de merrie met de wonden na een natuurlijke dek) en toch prima opknappen en alle levenslust behouden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:36

Bij rommelen aan botten volgt schade...
Als ik dan lees dat er een wervelboog weggehaald is, kun je wachten op botwoekeringen en artrose..
Als het mijn veulen was geweest, had ik hem nooit laten opereren, vechtertje of niet...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:49

Er zijn toch een paar belangrijke dingen die je in rekening moet nemen.

Het veulen is niet verlamd geboren, maar geworden door een 'simpele' cyste. Ik weet niet precies meer hou oud het veulen was toen het binnenkwam (denk een week of 5, niet zeker), maar tot die tijd was het een perfect normaal veulen.

Ze krijgt nu pijnstilling om de revalidatie te vergemakkelijken, niet levenslang.
Ze loopt nu in een karretje omdat ze haar cooördinatie nog niet volledig terug heeft, het lopen in een karretje dient juist als fysiotherapie om haar coördinatie en kracht te verbeteren. Dat karretje blijft ook niet levenslang, gaat weg vanaf het moment ze weer op eigen krachten kan lopen. De vergelijking met hondjes in karretjes gaat dan ook niet op, hondjes zitten er blijvend in, het veulen niet.
Je moet het veulen echt zien om te weten hoe levenslustig ze is. Het feit dat ze nog zo 'goed in haar hoofd' is, was ook een reden om de operatie te proberen. Zo'n dingen probeer je niet met een dier dat het zelf al half opgeeft.
De eigenaars zijn fokkers van dit ras en hebben tijd, geld, plaats en motivatie om het te proberen, hun goed recht. Veulen zal geen rijpaard worden.
En ja, het is experimenteel maar geen compleet verzinsel. Bij honden werkt het ook (en dat worden dan ook geen honden in karretjes).
Moest er nooit eens iets geprobeerd worden, stonden we nu nog nergens. Vroeger werd een paard met een gebroken been ook direct afgemaakt, nu is in sommige gevallen volledig herstel mogelijk. Die ontwikkeling is ook niet gekomen door een conservatieve houding om alles wat niet functioneel is gelijk af te maken.
Over ethiek en proefkonijn etc kan je dan discussïeren maar als je haar vooruitgang ziet kan je alleen maar versteld staan. Ze kwam binnen als verlamd veulen, ging na de operatie traag maar gestaag vooruit en kan nu al draven met wat hulp.
Wat de toekomst brengt kan niemand zeggen, dat moet zichzelf uitwijzen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:50

En wat doen de honden na 5 jaar?
Wat nl bij honden bekend is, is dat operaties aan de gewrichten een korte termijn effect hebben, en dat de schade op termijn over het algemeen groot is.
Artrose, spondylose, afhankelijk van de operatieplaats...
Daarbij komt dat een paard vele malen groter en zwaarder is, en de belasting dus ook hoger.
Als ik dan lees dat ze bij een veulen een wervelboog weggehaald hebben, krab ik me toch op m'n achterhoofd....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:57

pharagirlke schreef:
Ik snap sowieso niet dat dit dier al dit leed word aangedaan... :\

Misschien kijk ik er anders tegen aan en mag je het niet verglijken.

Mijn broertje heeft heel veel operatie's moeten ondergaan om te kunnen leven.
Ik en hij ook gelukkig vonden het dubbel en dwars waard.

Waarom bij een dier dan niet?

Jij zegt heb je weleens tussen mensen gestaan die niks kunnen?
Maar dit veulen kan straks toch zelfstandig leven?

het heeft straks toch geen hulp nodig bij eten/plassen/drinken/bewegen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:11

Ik denk vooral dat vergeten word dat mensen en grote honden gemiddeld 60kg wegen (mannen 80) en dat dit paard later zo'n 600 a 700kg gaat wegen gezien het ras. Ik ga geheel met Billy mee... Mensen weten WAAROM ze het doen en waarvoor ze lijden, dit dier denkt enkel "potver... Ik kan niet lopen!" en voelt zich dus constant bedreigt. Een paard is een sterk dier, die laten niet snel merken dat ze pijn hebben of "niet kunnen"... Dat betekent hun dood.