Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:47

Yeyo schreef:
het DNA dus. lichamelijk niet, maar ouderdom ligt ook vast in DNA, dus ook wanneer je dood gaat.
klonen van een dier zullen dus op hetzelfde moment sterven als het origineel.

Behalve als bv Levisto morgen wordt ingeslapen aan een dubbele beenbreuk (even als voorbeeld).
Dan blijft de kloon leven tot op het moment dat de 'echte' Levisto eigenlijk dood had moeten gaan.

Ik vind het klonen onzin eigenlijk. Die kloon van E.T, is lelijk, of hij nou dezelfde genen heeft of niet, ik zou er niet mee dekken.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:53

Dan zijn ze pas 3 maanden oud en alweer gescheiden van de moeders als ik het zo begrijp? Ze zijn in april geboren en nu in NL, lijkt me dat ze niet overgescheept worden mét merrie..

Raar idee, dat klonen...

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:58

Pletje123 schreef:
Ik vind het op zich wel interessant, maar toch ook wel een beetje eng dat we nu zelf voor God gaan spelen..

Je slaat de spijker op z'n kop, toch een beetje dubbel!

CM_

Re: Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:23

Ik ben tegen klonen.
E.T. zijn kloon is IMO een mislukking 1e klas. Lijkt totaal niet op zijn origineel..

Plus dat klonen een kort leven hebben , en je kan mij niet wijsmaken dat fokken met hun dezelfde kwaliteit zal gaan opleveren als fokken met het originele paard.

Eicellen winnen en draagmoeders gebruiken heb ik minder moeite mee.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:35

Ik ben vooral benieuwd of deze paarden zometeen in de sport dezelfde resultaten kunnen boeken als hun oudere variant waarvan zij een kloon zijn. Stel dat dit niet zo is dan is het klonen niet meer interessant lijkt mij.
Het lijkt mij dat de omgeving en dat soort factoren ook een rol spelen bij de ontwikkeling van zo'n kloon.

Tevens ben ik benieuwd naar de levensduur van een kloon.

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:47

Sportieve prestaties van de kloon zijn in belangrijke mate (mede-)afhankelijk van de gebruikte donormerrie, die voor de eicel heeft gezorgd.
Theoretisch zou je de prestaties van de donorhengst, door middel van klonen met het materiaal van de juiste donormerrie, zelfs kunnen verbeteren.
Lees voor de achtergrond, mijn verhaal op pagina 3 (ik ga niet alles herhalen).

Wat de levensverwachting van een kloon betreft: die is afhankelijk van de lengte van de telomeren van het DNA. De wetenschappers verschillen van mening of die levensverwachting nou korter of langer is: lees maar eens het (wat oudere) stukje uit de Trouw.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:55

anneM_Ajax schreef:
Yeyo schreef:
het DNA dus. lichamelijk niet, maar ouderdom ligt ook vast in DNA, dus ook wanneer je dood gaat.
klonen van een dier zullen dus op hetzelfde moment sterven als het origineel.

Behalve als bv Levisto morgen wordt ingeslapen aan een dubbele beenbreuk (even als voorbeeld).
Dan blijft de kloon leven tot op het moment dat de 'echte' Levisto eigenlijk dood had moeten gaan.

Ik vind het klonen onzin eigenlijk. Die kloon van E.T, is lelijk, of hij nou dezelfde genen heeft of niet, ik zou er niet mee dekken.

Euh ja....het is toch ook een ander dier? Alleen het DNA is hetzelfde.
Als je ze allebei een natuurlijk dood laat sterven, dan sterven ze ongeveer rond dezelfde tijd, omdat dit dus in het DNA vastligt.

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:58

Steefjevos schreef:
Dan zijn ze pas 3 maanden oud en alweer gescheiden van de moeders als ik het zo begrijp? Ze zijn in april geboren en nu in NL, lijkt me dat ze niet overgescheept worden mét merrie..

Raar idee, dat klonen...

Dat vroeg ik me ook al af.

Yeyo schreef:
een gekloond dier sterft op hetzelfde moment (niet exact natuurlijk!) als "het origineel".
in de chromosomen zit iets wat de chromosoom bij elkaar houdt, en dat brokkelt elk jaar een stukje af, als dit uiteinde op is, dan sterf je.
bij het klonen, kopieer dus ook die uiteinden van die chromosomen, en krijg je dus een jong dier met oude genen.

ik vind het een beetje eng, wat willen we er nou uiteindelijk mee gaan bereiken?

Inderdaad, de telomeren brokkelen af. Het is echter mogelijk om dit afbrokkelen stop te zetten. Zouden ze dat dan bij het klonen toegepast hebben? :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:58

Jannepauli schreef:
en wat ik me nu afvraag: je zou dan wellicht een fysiologische kopie van een toppaard kunnen maken, maar wie zegt dat de kloon dan ook ooit dezelfde prestaties als de 'topper-donor' gaat leveren?

Eigenlijk denk ik dat het antwoord daarop zelfs niet van belang is. Wat op dit moment van belang is dat er genoeg partijen interesse hebben om te betalen voor die mogelijkheid.

Een tweede drijfveer is het kunnen creëren/fokken van paarden die straks Ratina alfa, Ratina beta enz.. ergens in hun papier hebben, gezien dat dan toch nog een beetje Ratina is, een naam waar geld mee te verdienen viel/valt. Met andere woorden, de naam Ratina was al verzilverd via fokprodukten, maar die koe kan nu nog eens gemolken worden ;)

Waar geen kopers zijn, is geen markt.. binnenkort toch beginnen opletten als je een leuk springding met papieren koopt :Y)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:59

Pletje123 schreef:
Ik vind het op zich wel interessant, maar toch ook wel een beetje eng dat we nu zelf voor God gaan spelen..

Dat denken ze maar... ze kunnen helemaal niets creeeren, ze klooien met dna..

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:11

Iwandy schreef:
Steefjevos schreef:

Raar idee, dat klonen...

Dat vroeg ik me ook al af.

Yeyo schreef:
een gekloond dier sterft op hetzelfde moment (niet exact natuurlijk!) als "het origineel".
in de chromosomen zit iets wat de chromosoom bij elkaar houdt, en dat brokkelt elk jaar een stukje af, als dit uiteinde op is, dan sterf je.
bij het klonen, kopieer dus ook die uiteinden van die chromosomen, en krijg je dus een jong dier met oude genen.

ik vind het een beetje eng, wat willen we er nou uiteindelijk mee gaan bereiken?

Inderdaad, de telomeren brokkelen af. Het is echter mogelijk om dit afbrokkelen stop te zetten. Zouden ze dat dan bij het klonen toegepast hebben? :?

Euhm....als dat kan dan kan je toch ipc de dood omzeilen???
Ik ben geen wetenschapper hoor, maar wat ik lees op internet, zijn die telomeren een soort van klok die bepaalt wanneer je dood gaat....
Ik heb ook gelezen dat een mens bij geboorte ongeveer 12000 telomeren per chromosoom heeft, waarvan er jaarlijks 30 afbrokkelen, dat zou dan ook betekenen dat wij 400 jaar kunnen worden....
Vaag.....

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:16

blackstar schreef:
quadripes schreef:
en zo zijn paarden geen individuen meer, maar produkten... :(

Mee eens

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:23

Ik vind het nogal wat, 3 klonen van een merrie... Ben toch wel heel benieuwd wat ze ermee van plan zijn...

@Yeyo: telomeren bepalen natuurlijk niet alleen wanneer je lijf 'op' is, daar komt veel meer bij kijken! Ziektes ontstaan bijvoorbeeld regelmatig doordat er mutaties optreden in je DNA die niet (op tijd) gerepereerd worden, en daar overlijden veel mensen aan.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:35

Ik ben trouwens wel benieuwd wat dat nu zou kosten, als je bevoorbeeld je merrie wilt laten klonen :) .

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:38

Hopelijk doen ze dat niet te vaak. Dadelijk gaan ze de klonen vergelijken met het paard waarvan het kloon is. En dalijk lopen er misschien allemaal dezelfde paarden op aarde rond %)

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:44

Buiten het esthetische aspect van dit verhaal waar ik ook best wel moeite mee heb gaat toch de hele lol van de fokkerij er af? Nu is het juist leuk om te zien of je met een kruising datgene bereikt wat je voor ogen had, als je dat van te voren al weet is er voor mij geen fluit meer aan!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:49

Mirjammie schreef:
Ik vind het nogal wat, 3 klonen van een merrie... Ben toch wel heel benieuwd wat ze ermee van plan zijn...

@Yeyo: telomeren bepalen natuurlijk niet alleen wanneer je lijf 'op' is, daar komt veel meer bij kijken! Ziektes ontstaan bijvoorbeeld regelmatig doordat er mutaties optreden in je DNA die niet (op tijd) gerepereerd worden, en daar overlijden veel mensen aan.

Ik ging even uit van de ideale situatie :+

Is het DNA verloop van het origineel en de klonen dan wel hetzelfde? Of kennen deze allemaal hun eigen verloop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:00

Ik vind het een ontwikkeling van niets. Ook jammer dat een nederlandse fokker hier aan mee doet. Nederland is toch niet onverdienstelijk in de fokkerij?

Wat is de volgende stap, een paard op bestelling? Niet meer paarden kijken en uitproberen, maar bellen met de centrale databank en je wensen doorgeven en 9 maanden later rolt je product de draagmoeder uit.
Je moet niet willen voortborduren op de prestaties van voorgangers, nieuw bloed lijkt me wat dat betreft veel gezonder. Je hebt straks ratina van A tot Z. En als een goede hengst door een beenbreuk het leven laat, ja dat is dan jammer voor de fokkerij, hopelijk is er sperma ingevroren. Maar om dan door te gaan met een kloon er van, nee vind ik niet kunnen.

Weet men al de effecten het klonen heeft op generaties die uit klonen ontstaan?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:06

Volgens mij zijn klonen standaard onvruchtbaar, daar staat me iets van bij.

Oh en Mindim, voor je kloon op bestelling moet je iets meer geduld hebben, 11 maandjes :+

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:12

Yeyo schreef:
Euhm....als dat kan dan kan je toch ipc de dood omzeilen???
Ik ben geen wetenschapper hoor, maar wat ik lees op internet, zijn die telomeren een soort van klok die bepaalt wanneer je dood gaat....
Ik heb ook gelezen dat een mens bij geboorte ongeveer 12000 telomeren per chromosoom heeft, waarvan er jaarlijks 30 afbrokkelen, dat zou dan ook betekenen dat wij 400 jaar kunnen worden....
Vaag.....

Dat is inderdaad mogelijk. (Eng idee eigenlijk he?) Het is alleen vrij moeilijk om vele ziektes en bussen zo lang te omzeilen.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:21

Dat is zeker eng ja, heel vreemd idee. Maar aan de andere kant ben ik ervan overtuigd dat de wetenschap eens zover komt dat ze dit ook gaat lukken.

Ik quote mezelf nog even....iemand??
Yeyo schreef:
Is het DNA verloop van het origineel en de klonen dan wel hetzelfde? Of kennen deze allemaal hun eigen verloop?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:23

Een kloon op bestelling? Doe mij maar 1 van mijn oude manege-penny-paardje dan :=

pfff, klonen. Tsja, weet niet zo goed wat ik er van vind eigenlijk.

Om ziektes of bv mensen die bepaalde ledematen niet meer hebben enz te klonen, vind ik op zich wel goed. Alleen hoe ver ga je met "Godje" spelen?

Om nou 3 x dezelfde merrie te klonen met de kans dat daar een goede kopie tussenzit, mmm Of zouden ze ervan uit gaan dat het exact dezelfde kopieen zijn? Ze hebben wel dezelfde DNA, maar zoals je ziet bij E.T. zegt dat niet zoveel...

En ben het met enkele voorgaanden absoluut eens: Nederland staat bekend om een goede en zuivere fokkerij, we hebben goede hengsten en fokmerries. KWPN'ers springen in veel landen aan de top, wel eens opgelet bij de olympische spelen? De helft is KWPN.
Hoe wil je dan als fokkerij dit verantwoorden? (ik bedenk me nu ook dat Zangersheide anders is).

Ben benieuwd hoe de klonen opgroeien, hoe ze het straks gaan doen en wat de stamboeken hierop te zeggen hebben. Ben ook wel benieuwd naar foto's....

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:25

Yeyo schreef:

waarom denk je dit? vergis je je wellicht met muildieren? Ik zou zelf aannemen dat de volledige DNA en dus ook baarmoeder/eitjes enz. gewoon gemaakt worden, toch? mmmm, ff googlelen.. ;)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:30

Teigetje008 schreef:
Om ziektes of bv mensen die bepaalde ledematen niet meer hebben enz te klonen, vind ik op zich wel goed. Alleen hoe ver ga je met "Godje" spelen?

Of je bedoelt dat je alleen maar mensen wil klonen met enge ziektes of ontbrekende ledematen, óf je bedoelt dat mensen gekloond moeten worden zodat iedereen een eigen mens heeft voor de reserve onderdelen.....???

Voor ontbrekende ledematen is het al niet geschikt omdat je dan toch gemiddeld 18 jaar op je nieuwe been moet wachten.
En in hoeverre is het etisch verantwoord? Níet dus i.m.o.

Dan krijg je dus menselijke slachtveehouderijen, geslacht en/of geamputeerd op aanvraag van reserveonderdelen.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:31

Teigetje008 schreef:
Yeyo schreef:

waarom denk je dit? vergis je je wellicht met muildieren? Ik zou zelf aannemen dat de volledige DNA en dus ook baarmoeder/eitjes enz. gewoon gemaakt worden, toch? mmmm, ff googlelen.. ;)

Sorry, de vréés was ervoor:

Het Schotse schaap Dolly, het eerste zoogdier dat uit een volwassen cel is gekloond, is drachtig. Het dier is met succes gedekt door een Welsh mountain sheep. Dat meldt het weekblad New Scientist (17 januari). Adjunct-directeur dr. Harry Griffin van het Roslin Institute bij Edinburgh, het instituut waar Dolly vorig jaar werd gecreëerd, wil niet zeggen wanneer zij zwanger is geraakt en wanneer de geboorte van nakomelingen wordt verwacht. 'We willen even geen media-invasie', zegt hij in het Britse weekblad. Volgens hem weerlegt het blije nieuws in elk geval de veel-geopperde vrees dat klonen onvruchtbaar zouden zijn. De draagtijd van een schaap bedraagt vijf maanden.

(Bron: Volkskrant 1998 :D)