Paard geslacht voor tv-programma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:18

Blij dat ik het gemist heb. Ik heb er echt geen behoefte aan om dit op tv te zien. Maakt mij niet uit welk dier er geslacht wordt, ik zou mij er niet toe kunnen zetten een slachting op tv te volgen. Ik weet heus wel dat vlees niet uit de lucht komt vallen en dat het voorheen een "levend" dier is geweest.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:21

vond het heel naar om te zien.vooral hoe hij eerst nog netjes stond te wachten. en dan opeens naar binnen gaat en zo neer valt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:23

femmefatale1 schreef:
Persoonlijk had ik niet zoveel moeite mee.
Voor ik het wist lag het dier op de grond, en met het slachten zelf dacht ik niet meer aan het dier als zijnde een paard.

Overigens zou ik mijn paard daar misschien ook wel naar toe brengen áls het zo ver zou komen..
Wat een fijne man, met gevoel voor paarden.. en die paarden hebben het toch nog even goed bij hem voordat ze geslacht worden..

My thoughts exactly!

Vond het ook niet schokkend, ging best snel en paard heeft ook niet veel stress gehad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:31

Ik vraag me wel eens af hoe mensen zouden reageren als we dit met mensen zouden doen. :+

Ik vind het goed dat zo'n programma er aandacht aan besteed, maar ik ben heel blij dat ik al bijna 25 jaar hartstikke vegetarisch ben. :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:33

Ik ben sinds 5 jaar vegetarier af. :D

Volgens mij doen we dit in iedere oorlog met mensen...

Maar ik vind niet dat je mensen en dieren kan vergelijken. Dat paard wist echt niet wat hem ging gebeuren en daardoor had hij relatief weinig last.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:43

Ik vraag het me gewoon wel eens af, randalinpony..... ;)
En oorlogsmisdaden zijn niet goed te praten. Mensen zijn wreed, heel wreed. Zowel tegen hun eigen soort als tegen dieren. Denk bv eens aan de bio-industrie. Dit paard was kreupel, las ik, dus ik neem aan, niet te genezen en met veel pijn. Dan is een vorm van euthanasie het beste, tuurlijk. Maar hoeveel dieren worden niet op een vreselijke manier gefokt, gehouden om ons, de mens, van (teveel) eten te voorzien? Kies dan bewuster, voor bv., biologisch vlees. Dat is mijn idee er over.
Ieder zijn ding, hoor, ik de mijne, andere de hunne. ;)

Ik weet niet of een paard het echt niet wist. Ik weet wel dat paarden dingen juist heel goed kunnen aanvoelen. Veel beter nog dan wij, mensen, want wij staan al zo ver van de natuur af. Dus nee, ik weet niet of je kunt zeggen dat zo'n dier het niet aanvoelt. Ik heb toch een aantal dieren in mijn leven verloren door euthanasie en geloof me, ik wist heel zeker dat ze het wel degelijk wisten. Daar ben ik toch echt van overtuigd. :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:43

Inderdaad, en daarbij eten mensen over het algemeen geen mensen, maar dieren!

Ik snap dat sommige mensen het niet willen zien, maar het is goed dat het een keer wordt uitgezonden! Zoveel mensen die geen idee hebben waar hun stukje vlees vandaan komt.

Sientje

Re: Paard geslacht voor tv-programma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:46

* reageert alleen op openingspost *
Goh... was Do een jaar of wat geleden niet dé amusements-act tijdens een Concours Hippique?

Verder lees ik het nu pas, en heb ik het dus niet gezien, maar heb ik evenveel moeiten met de consumptie van paarden als andere dieren... Prima als de dieren in kwestie een beetje leuk leven hebben gehad.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:46

als ik zei hoe mijn paard dingen heel goed aanvoelt ben ik er zeker van overtuigd.

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:54

pff ik heb het net even op internet gekeken, ik schrok toch wel van de klap na het schieten :\ maar ik vindt het wel goed dat mensen moeten weten en zien waar hun eten vandaan komt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:56

Dat paarden onze angst en stress aan kunnen voelen geloof ik ook best...

Onze oude merrie is door ons naar het hek geleid waarachter ze geeuthanaseerd was. In vol vertrouwen stond ze bij mijn vriend toen de VA de dodelijke spuiten zette... ik weet zeker dat ze geen seconde angst heeft gehad. Het was een pony met veel pijn in de benen, maar verder was ze nog harstikke vitaal, dus die stond echt niet op het verlossende einde te wachten.

Het was een einde dat ver van de natuur stond, wij mensen waren haar verzorgers en ze voelde zich veilig bij ons.
Ik zou trouwens tekenen voor zon einde. ;)

Dat mensen wreed zijn hoef je mij niet te vertellen, maar vergeet niet dat wij afstammen van jagers. Wreedheid is een praktische eigenschap van jagers.
Vlees eten ook.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:59

Heel simpel: ik kan hier niet tegen. Word echt misselijk van slachten en ja, zielig vind ik het ook zeker. Ben heel gevoelig voor dit soort dingen en heb een groot hart voor dieren, dus de stap om vegetariër te worden was voor mij heel klein. :) Wáárom kunnen zoveel mensen dit wel aan? Waar zit je hart in godsnaam? Of ben ík een extreem geval? Voor mijn gevoel is het dus andersom... Vlees eten gaat compleet tegen mijn natuur in, no matter what other people think.
Laatst bijgewerkt door Rosa__ op 06-08-09 23:04, in het totaal 3 keer bewerkt

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:00

Ik zag het voorstukje, schrok er wel even van := Hoef het ook niet te zien.

Waarom werd het paard eigenlijk geslacht? Zomaar of met een reden?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:02

Getver, mijn broertje zat het net te kijken en zei het, ik dacht dat hij het zei om mij te pesten en dat het paard ondersteboven hing voor een operatie, ben blij dat ik verder niet goed heb gekeken.. :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:10

Gelukkig kun je een heel ander mens zijn, dan waar je van afstamt. :j
Ik heb dat jagersgevoel helemaal niet trouwens en behoefte aan vlees evenmin. ;)
Ik mis er niets aan. Ik word er juist heel, heel treurig van als ik zie hoe het gemiddelde vlees op je bord komt (en dan van het begin van zo'n leven van zo'n beest tot en met het einde). ;(
Ik ben nou eenmaal een echte vega. :j

Ik ben met je eens dat paarden hun eigenaren (mits er een goede band is, want dat heeft niet elke eigenaar met zijn paard ;) ) vertrouwen. De mijne zou ook zo meelopen, denk ik. Maar ik merk aan een hoop andere zaken wel, dat hij meer aanvoelt dan ik denk. En dat geldt echt niet alleen voor hem, alle paarden zijn zoveel sensitiever dan wij, de mens, zijn. Dat vind ik juist zo gaaf aan deze dieren. :)
En dan heb ik het niet alleen over angst en stress aanvoelen, hoor, nee er is nog veel meer dan dat.... Toch?

Tegen de tijd dat het DE tijd is voor mijn paard (en laat het nog heeeeel lang duren graag), gaat hij hopelijk net zo, als jouw oude merrie, als het niet op een natuurlijke manier mag gaan. Laatst is hier in het dorp een oude pony gewoon aan een hartstilstand gestorven en dat vind ik nog de allermooiste dood. Beestje stond heerlijk buiten met zijn maatjes en is dik in de 30 geworden, gezond en wel. Zijn as is laatst uitgestrooit in IJmuiden op zee, dat vind ik ook erg mooi...... :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:13

Paardenvlees is het minst zielig nog. Het dier heeft een mooi leven gehad, word niet gepropt in de bioindustrie, dus eig het vriendelijkste vlees. Maar ook ik probeer wel te minderen met vlees, het is toch eig verschrikkelijk hoeveel vlees wij met zijn allen allemaal opvreten? Als ik soms mensen in de mac wel 4 hamburgers zie opeten, denk ik tsja.. Heb je dat nodig?

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:21

Ik zie best wel vaak slachtprocessen ivm met mijn werk en de eerste keer dat ik het zag keerde mijn maag om maar nu niet.
Mijn vriend is slachter/uitbener en die heeft mij juist uitgelegd wat een mooi beroep hij heeft. Wij in NL hebben juist een heel net systeem voor het slachten van dieren, en ja natuurlijk worden er fouten gemaakt maar waar mensen zijn worden nou eenmaal fouten gemaakt.
En inderdaad van bijna alle dieren die geslacht worden hebben paarden 9 van de 10 keer het beste leven gehad....

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:24

triest voor het beestje natuurlijk, maar ook weer na deze aflevering weet ik dat ik deze manier veel prettiger vind als een aantal spuiten.
wel sneu voor de eigenaar van sebastiaan.. zou het zelf echt niet willen dat de slachting van mijn paard op tv is, maar goed, zal de man ongetwijfeld toestemming voor hebben gegeven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:04

cocochanel schreef:
pfew heel heftig om te zien...het raakt me zeker ook ..
Kon het ook niet helemaal droog houden ...Zo zielig die angst in de ogen van dat paard,had het nog nooit gezien..
hard beroep,slager zijn,zou het niet kunnen,maar zal vast ook wel wennen voor zo iemand..

Inderdaad is het een kwestie van wennen.
Ik heb zelf varkens geslacht. Heb 2 keer op een slachterij gewerkt, een hele grote.

Ik kan me nog heugen dat ik (daarvoor) vrachtwagen reed en mijn eerste vracht naar de slachterij moest brengen. Ik zat te brullen in de wagen en belde smam op. Want ze keken me allemaal zo aan ;(

Na een aantal jaren veetransport wen je er dus wel aan. De stap naar de slachterij was toen niet zo heel erg groot. Hoewel ik de eerste dagen natuurlijk mijn ogen uitkeek.

Maar je went er (helaas) aan.

De mannen die paarden schieten hebben al honderden, duizenden paarden geslacht.
Ze hechten er geen emotionele waarde aan. Net zoals ik bij die varkens.

Ik heb de aflevering gisteren niet gezien, vanavond maar ff via internet kijken :)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:19

Zo ik lees aan de reacties dat het de moeite is om te kijken.
Vierde gisteren mijn verjaardag en leek me niet het juiste moment om iedereen voor de tv te slepen maar als het goed is heeft de dvd speler het opgenomen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:08

Heftig, schokkend maar ook vreselijk indrukwekkend en een gigantisch respect van slager naar paard.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:42

Sientje schreef:
* reageert alleen op openingspost *
Goh... was Do een jaar of wat geleden niet dé amusements-act tijdens een Concours Hippique?

Verder lees ik het nu pas, en heb ik het dus niet gezien, maar heb ik evenveel moeiten met de consumptie van paarden als andere dieren... Prima als de dieren in kwestie een beetje leuk leven hebben gehad.

Is dat relevant dan? Of mag je als act op een CP geen paardenvlees eten of een slachting van een paard bijwonen?

Ik heb het ook niet gezien, maar het slachten vind ik doorgaans vrij netjes gaan hier.
Zolang er zo min mogelijk stress bij komt kijken voor de dieren heb ik er niet veel moeite mee.
En dan heb ik het niet over de bioindustrie uiteraard....
Laatst bijgewerkt door Yeyo op 07-08-09 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:44

Ik heb het net gezien! Het was eerder de reactie van Do(minique) waar ik van schrok dan het schieten zelf!

Misschien dat ik dit zelfs humaner vind dan de Rendac... maar daar moet ik nog even verder over nadenken!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:46

Wat dan? Ben niet nieuwschierig hoor ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:48