Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:05

Ik wil het filmpje niet eens kijken := .. vind het bij voorbaat al sneu, alleen dr naam al.. Strawberry Fudge.. :+:

Maar ik denk niet, dat dit iets is.. waar ze wat tegen kunnen gaan doen.. :\

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:10

Ik vind het in en in triest wat daar is gebeurt. Ik vind rodeo echt mishandeling. Snap niet wat die mensen daar nou leuk aan vinden. Maar goed dat is mijn mening

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:11

Rodeo is een zieke tak van "sport". Met een beetje domme pech kan dit idd iedere paardeneigenaar overkomen, maar het risico erop is vele malen groter wanneer het zoals bij rodeo wordt uitgelokt door oa de flankriem. Ik snap best waarom er nu niet meer gefilmd mag worden bij dergelijke evenementen, daaruit blijkt wel dat ze bang zijn dat er veel meer naar buiten komt. Geen enkel levend wezen verdient het om zo behandeld en misbruikt te worden, hier zijn gewoon geen woorden voor.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:11

Arabesk schreef:
Citaat:
De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.



Ja stel je voor dat iemand misstanden zou filmen en naar buiten brengt }:0 }:0 }:0



Je hebt helemaal gelijk!

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:14

Does The Coca-Cola Company sponsor rodeos?

Coca-Cola cares about the welfare of animals and supports their proper treatment. That is why the Company and our U.S. bottling partners will not sponsor events or attractions that feature animals unless the event organizers have policies and procedures in place to support the humane treatment of animals and provide ready access to quality veterinary care to protect the animals' health and safety.

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:17

superwoman schreef:
Yeyo schreef:
ALLE sporten waarbij dierenleed "gerechtvaardigd" wordt onder het mom van volksvermaak zou verboden moeten worden.


Dus alle paardensport :Y)

Ik vraag me af wat het dodental onder deze rodeo-paarden is.

Ik durf het fimpje niet eens te kijken hoor :+
Maar zou dat ook niet kunnen als er een filmpje zou zijn van de menpony die laatst is verdronken...

Toch denk ik dat "men" onderschat hoe erg hun eigen sport/recreatie is. Hoeveel blessures er door onkunde komen en de "onhandelbare" paarden die zo zijn geworden door onbegrip en trauma's van hun "lieve" goedbedoelende baasjes.


Ik heb het over mishandeling, wat deze "sport" in mijn ogen is. Ik kan me niet voorstellen dat een paard ook maar seconde plezier beleeft aan dit gebeuren.

bobolien
Berichten: 766
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:18

belachelijk dat mensen een dier zoveel leed aan
kunnen doen verschrikkelijk hoe ze die benen
bij elkaar binden bij een nog half levend dier nog
de vechtlust heeft......

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:20

Eponastable schreef:
Does The Coca-Cola Company sponsor rodeos?

Coca-Cola cares about the welfare of animals and supports their proper treatment. That is why the Company and our U.S. bottling partners will not sponsor events or attractions that feature animals unless the event organizers have policies and procedures in place to support the humane treatment of animals and provide ready access to quality veterinary care to protect the animals' health and safety.



goh....... Dus Coca Cola heeft geen idee dat ze dit dus wel degelijk sponsoren???? Dream on CC!!!

gr_roos
Berichten: 7588
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:22

Arabesk schreef:
Citaat:
De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.



Ja stel je voor dat iemand misstanden zou filmen en naar buiten brengt }:0 }:0 }:0


Dat was ook mijn eerste gedachte :n Dat is belangrijker dan een leven ( mens of dier)

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:27



Is de link van Mezzelune. Vind het altijd zo irritant dat het nooit in een nieuw venster opent, dus wilde m erin zetten.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:31

:r :r :r Sorry maar die filmpjes kijk ik niet uit hoor...

Ooh man wou dat mijn wraak zoet kon zijn!

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:33

ook alweer zo'n verschrikkelijk filmpje. Vindt dat het voor alle dieren verboden moet worden.
Net zoals alle gevechten ( pitbulls, hanen)
zoals ik al eerder zei is de mens het enige echte beest wat hier op de wereld rond loopt, snap niet dat ze mekaar geen touw om de nek knopen en rondslingeren. of ga lekker achter zo'n kaas aanrollen van een berg af. bah wordt er helemaal gruwelijk van.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:34

Als er nog iemand is die durft te beweren dat hier geen dierenmishandeling plaatsvind.....

Coony

Berichten: 968
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:42

K vind het zo dubbel om te zeggen dat ze dit moeten afschaffen want in onze spring en dressuursport worden ook paarden ten doden opgeschreven omdat ze een ernstige blessure hebben dankzij de mens.
Ik vind het absurt dat ze dit soort dingen uberhaupt kunnen doen net zoals stieren/hanen gevechten en wat allemaal meer.
Maar als ze dit afschaffen moeten ze de paardensport ook maar afschaffen toch?
Wat ik NIET wil zeggen is dat iedereen in de paardensport slecht bezig is, maar er zijn paarden die heel wat te lijden hebben.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:44

Een vreselijke vorm van vermaak met paarden (en stieren)...

Maar toch is het bij mij gevoelsmatig iets minder erg als het om stieren gaat (met name die echt grote gruwelijke buffels van over de 1000kg... Dat is een heel andere partij dan zo'n ielig paardje van amper 500kg). Ik heb wel eens docu's gezien over rodeo's met stieren en de stieren die het goed deden in de rodeo werden echt heel goed verzorgd. Dat waren echt nationale helden die heel veel geld waard zijn. Ook heb ik het idee dat stieren van nature al veel agressiever zijn en er dus minder kunstgrepen nodig zijn om ze zo tekeer te laten gaan. In die docu werden tijdens de rodeo's met stieren ook heel wat cowboys zwaar gewond en zelfs dood afgevoerd (net goed denk ik dan...) (in die docu heb ik regelmatig een stier een cowboy aan zien vallen nadat hij die afgebokt had, iets wat ik een paard niet zo snel zie doen)

Ik heb het idee dat de paarden die voor de rodeo's gebruik worden toch voor de slacht zijn bestemd (amerika kampt volgens mij met een overschot aan mustangs/halfwilde paarden die toch al niet veel waard zijn en daardoor een paardenleven toch al niet veel waard is... Dat met die kalveren vind ik ook gruwelijk. Nou was ik toch al niet wild van cola en macdonalds, maar vanaf nu boycot ik ze zeker.

Wat betreft het filmpje: zo te zien was het paard vrijwel op slag dood. Dat iedereen zo emotioneel doet over de benen die vastgebonden werden en zo; dat paard zal er niet veel meer van meegekregen hebben. Dat waren puur de laatste stuiptrekkingen. Als je paarden wel eens dood hebt zien gaan dan weet je dat. Neemt natuurlijk niet weg dat de aanleiding en de 'sport' waarvoor het paard gebruikt werd vreselijk is, en dat zal mijn goedkeuring ook niet wegdragen. Maar het kan je thuis ook gebeuren dat je paard om een of andere reden steigert, achterover valt en doodgaat. Als je dan nog wat voor je paard wil doen kun je ook het beste op dezelfde manier handelen (op zijn kop gaan zitten, voorkomen dat hij opstaat en zichzelf/en zijn omgeving nog meer bezeerd en zijn benen vastbinden om te voorkomen dat hij anderen bezeerd). Als ze zo stuiptrekken gaan ze dood, dat is 1 ding wat zeker is. Op zich is dus de manier waarop ze het paard na het ongeluk behandelen goed, alleen de aanleiding is gewoon heel naar....

kid
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:45

Heb nog meer filmpjes van SHARK bekeken, en het is echt ziekelijk hoe ze met de dieren omgaan tijdens een rodeo! Een paard met 2 gebroken benen wordt eerst genegeerd, dan weggetrokken (strompelend), en als ie dan uiteindelijk instort laten ze hem gewoon liggen en zetten ze er een trailer voor zodat het publiek hem niet kan zien liggen... Echt ziekelijk!
Ik ben niet iemand die snel van slag, maar dit is echt vrselijk!

Voor iedereen die zich blind staart op coca cola; ook, oder andere, Mc Donalds, Dodge en Wrangler zijn sponsors van de rodeo!

Uiteraard gebeuren in andere takken van paardensport ook vreselijke dingen, laten we onze ogen daar niet voor sluiten.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:47

Coony schreef:
K vind het zo dubbel om te zeggen dat ze dit moeten afschaffen want in onze spring en dressuursport worden ook paarden ten doden opgeschreven omdat ze een ernstige blessure hebben dankzij de mens.


Ik vind dit toch niet te vergelijken met dressuur of springen hoor. Zoals iemand hier eerder al zei: die sporten zijn gebaseerd op SAMENWERKING met een paard, en een rodeo is gebaseerd op een GEVECHT met een paard. Een heel ander uitgangspunt.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:52

Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.


Hier ben ik het meer dan 1000 procent mee eens :o

hafrocky
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:58

Ik vind dit filmpje nog mee vallen. Als je de rest van de filmpjes bekijkt van shark weet
je helemaal niet wat je ziet. Opzettelijke stroom stoten kalf surven etc. Met tranen
in me ogen zitten kijken.
Ik dacht namelijk altijd dat het wel mee viel bij de rodeo, maar dit bewijst toch maar dat
ik het goed mis had. Helaas!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:58

Kel2004 schreef:
Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.


Hier ben ik het meer dan 1000 procent mee eens :o




ik ben het er 1000% niet mee eens....wat een onzin....ik heb al eel wat paarden gereden en ingereden en ik heb in 30 jaar nog nooit meegemaakt dat er 1 zijn nek brak.....en die vergelijking met die dressuurpaarden moet ook maar eens stoppen....appel met peren vergelijken(waarmee ik overgens niet zeg dat je ongelijk hebt...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:01

Er is geen argument in de wereld (goede verzorging, rot toch op) dat praktijken als deze kan goedpraten.
Geen beest zo wreed als de mens...

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:05

Een dier heeft geen keuze of hij deelneemt aan een rodeo, stierengevecht of wat dan ook. Wij kiezen voor het dier. En al zo lang we leven zijn mensen de overhand op dieren. Dat geldt voor deze rodeo, dat geldt voor jagen enz enz...of we het ooit uit kunnen rooien? Misschien maar dan moet wel de hele wereld wakker worden en niets geen dieren meer eten houden enz...of dat de oplossing is? Tot een bepaalde hoogte kunnen we leed voorkomen. Maar deze mensen zien het leed niet.

Wie kiezen voor dieren....dieren niet altijd voor ons...laten we er dan ook goed voor zijn als je dat niet kan....heb dan geen dier.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:16

Over het algemeen wordt er grof betaald voor paarden die goed bokken en worden de dieren normaal gesproken ook super verzorgd. Maken 2x per dag een bokronde door de arena. Die duurt een minuut. Waarna de band afgetrokken wordt en het paard in een sukkeldrafje de arena verlaat.
Helaas gaat het wel eens mis. Net als in andere takken van sport. Dit filmpje is echt pure pech. :\
Ik vind lang niet alle onderdelen van de rodeo kunnen. Maar de paarden en de stieren hebben het over het algemeen echt niet slecht. Iig niet slechter als bij de gem. amateur die hun paard elke dag weer in de mond trekt en de sporen er in ramt en het paard 23 uur per dag opgesloten staat in een box van krap 3 bij 3, of bij de prof die net even een stapje verder gaat om te bereiken wat ie wil bereiken.
Ik ben het dus eens met het sukje wat Caesar schrijft.

Rapperijder
Berichten: 691
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:18

geerke schreef:
ik ben het er 1000% niet mee eens....wat een onzin....ik heb al eel wat paarden gereden en ingereden en ik heb in 30 jaar nog nooit meegemaakt dat er 1 zijn nek brak.....en die vergelijking met die dressuurpaarden moet ook maar eens stoppen....appel met peren vergelijken(waarmee ik overgens niet zeg dat je ongelijk hebt...)


Waarom mag er niet vergeleken worden met dressuurpaarden?
Een rodeopaard dat sterft door de sport doet dat in de schijnwerpers, dat levert spectaculaire beelden op.
Maar al die dressuurpaarden die in de bloei van hun jaren moeten ingeslapen worden owv artrose, hoefkatrol, rugproblemen,... door de zware (verkeerde?) training, daar zijn geen spectaculaire foto's van en die worden door niemand geteld.
Maar het zullen er evenveel zijn...

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:19

Denk zelfs wel meer. :\