Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
stoffel schreef:onbeperkt ruwvoer, als ik van mijn paarden af wil zijn er nog wel andere en snellere oplossingen
OKHannes schreef:Dat vroeg ik me dus ook af. Een check op nieuwswaarde is er niet echt geweest .....
Zack schreef:Sommige paarden eten zich gewoon letterlijk dood.
Huertecilla schreef:Zack schreef:Sommige paarden eten zich gewoon letterlijk dood.
Alleen paarden met een reeds bestaande gedragsstoring zoals een vreetmanie.
Een in alle opzichten normaal paard heeft genoeg aan een gemengde weide. Punt.
Vraag je dit paard om onder het zadel of voor de kar extra energie te spenderen, dan moet dat logischerwijze in de voeding opgenomen kunnen worden.
De overgrote meerderheid van de rijpaarden in NL hoeft daarvoor geen krachtvoer. De fysieke prestatie van een half uur in een zandbak is gering. Dat veel paarden druipen van het zweet is een indicatie voor hun niveau van stress.
Het geeft doorgaans mínder stress als het paard mínder boll staat van de energie.
Minder krachtvoer is daarvoor gezonder dan vooraf longeren.
Wie met de ogen wil voeren moet dan niet ziende blind zijn noch de bril van de voederfabrikanten opzetten![]()
hc
stoffel schreef:een pony met pensoen en een shet voor de wagen is wel even iets anders dan een gemiddeld sportpaard.
Zack schreef:Ik zal even zijn trainigs schema weergeven.
(overigens schreef HC een HALF uur maar dat erbuiten gelaten)
2x voor de kar ritten van min. 2 uur.
3x wedstrijd gericht in de bak van ong. 1,5
1x longeren van ong. 45 min.
1x rustdag.
en soms word het longeren vervangen voor een heerlijk buitenritje van een uurtje of 2. (Zoals vandaag)
Zack schreef:@Huertecilla
Ik ken genoeg paarden die zich op een land echt helemaal kapot kunnen eten hoor.
Zack schreef:Dus ga mij nu maar vertellen dat mijn pony geen krachtvoer nodig heeft
Geerke, je hebt verder geen idee wat ik met mijn pony doe qua werk en wat voor werk.
Dus denk dat je daar niet over kan oordelen.