Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:49

Vandaar dat mijn pony zo rustig is :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:13

stoffel schreef:
onbeperkt ruwvoer, als ik van mijn paarden af wil zijn er nog wel andere en snellere oplossingen

Dit is wat ik bedoel, maar er wordt niet op gereageerd.
Kan zomaar elk paard onbeperkt ruwvoer hebben, sommige worden daar volgens mij baggervet van.
Ik denk idd dat ruwvoer heel belangrijk is en ik voer het ook liever 24 uur, maar ik denk als het goed verdeeld wordt over de dag dat ze op vele stallen al een heel eind gekomen zijn.
In de natuur kunnen paarden immers ook niet de hele dag mooi hooi eten, vaak moeten ze behoorlijke stukken lopen zonder wat te eten te krijgen om weer een snipper voer te vinden.
Maar in gevangenschap speelt gewoon verveling een hele grote rol.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:25

Het ligt er ook aan WAT voor ruwvoer en HOE. Veel paarden hoef je inderdaad niet 24 uur per dag op een volle weide te zetten, maar daar gaat het ook niet om. Voor ieder paard is wel een creatieve oplossing te bedenken om het toch (vrijwel) onbeperkt te kunnen laten knabbelen :).

Zack

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:51

Sommige paarden eten zich gewoon letterlijk dood.
Sommge paarden kunnen beter hooi hebben dan kuilgras en weer andersom.
Elk paard is anders en zul je anders moeten benaderen, het gaat er vooral om dat ruwvoer beter is dan de meeste mensen denken ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:57

En daar ben ik het helemaal mee eens Zack!
Voeding is geen statisch gegeven - er gelden misschien wel wat algemeenheden maar in principe moet ieder paard apart bekeken worden. Als je je paard goed observeert zie je vaak snel of deze in conditie achteruit loopt, of juist te vet wordt, of andere afwijkingen gaat vertonen.
Een uitdrukking van vroeger is "voeren doe je met je ogen" - die regel vind ik nog altijd waardevol!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:56

OKHannes schreef:
Dat vroeg ik me dus ook af. Een check op nieuwswaarde is er niet echt geweest .....

...en ´Anky ent tegen nijlvirus´ is nieuws? of reclame?
Dat dit gelijk 3, 4 keer zoveel hits krijgt als een informatief welzijnsnieuws-topic is indicatief voor hoe hard die nodig zijn voor de modale ruiterij.

Ja, het is inderdaad zelfs in NL al >30 jaar geen nieuws dat paarden 24/7 met makkers op een ´onkruid´veld het meest tevreen zijn.

Met kameraden ruwvoer knagend buiten is nog steeds verre van de normale situatie voor het modale paard in NL. Het gaat NL experts zelfs te ver. Zó hard is het nodig om het nieuw onderbouwde oude nieuws onder de aandacht te brengen :)*

hc

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:58

Scherp gezien: "Voeren doe je met je ogen"!

Maar het blijkt toch maar al te vaak dat mensen niet kijken en maar wat doen.
De vraag alleen al of je een merrie met veulen dat afvalt wel bij moet voeren. Op een andere site schijnt dat niet te hoeven!! Laat je oren niet hangen naar wat andere zeggen of denken!!!! Kijk naar je paarden en verander dat wat moet veranderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:05

Zack schreef:

Alleen paarden met een reeds bestaande gedragsstoring zoals een vreetmanie.

Een in alle opzichten normaal paard heeft genoeg aan een gemengde weide. Punt.
Vraag je dit paard om onder het zadel of voor de kar extra energie te spenderen, dan moet dat logischerwijze in de voeding opgenomen kunnen worden.
De overgrote meerderheid van de rijpaarden in NL hoeft daarvoor geen krachtvoer. De fysieke prestatie van een half uur in een zandbak is gering. Dat veel paarden druipen van het zweet is een indicatie voor hun niveau van stress.
Het geeft doorgaans mínder stress als het paard mínder boll staat van de energie.
Minder krachtvoer is daarvoor gezonder dan vooraf longeren.

Wie met de ogen wil voeren moet dan niet ziende blind zijn noch de bril van de voederfabrikanten opzetten :)*

hc

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:53

Het is gewoon zo dat je per paard moet bepalen wat het nodig heeft en wat het kan hebben en daar het voedingspatroon op afstemmen, omdat ieder paard verschillend is en ook nog gedurende zijn leven veranderingen kan ondergaan waardoor het voedingspatroon elke keer weer bijgesteld moet worden. Een ouder dier zal minder nodig hebben dan eentje die nog jong is en groeit, bijvoorbeeld, maar blijft natuurlijk een feit dat je ze niet moet vetmesten of te energierijk voedsel geven dat ze helemaal niet nodig hebben.

Overigens mensen, als het de vertaling is waarom geruzied wordt: ik heb een internationaal certificaat Engels, als er gezeurd moet worden kan ik het ook wel doen. :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:59

Huertecilla schreef:
Zack schreef:

Alleen paarden met een reeds bestaande gedragsstoring zoals een vreetmanie.

Een in alle opzichten normaal paard heeft genoeg aan een gemengde weide. Punt.
Vraag je dit paard om onder het zadel of voor de kar extra energie te spenderen, dan moet dat logischerwijze in de voeding opgenomen kunnen worden.
De overgrote meerderheid van de rijpaarden in NL hoeft daarvoor geen krachtvoer. De fysieke prestatie van een half uur in een zandbak is gering. Dat veel paarden druipen van het zweet is een indicatie voor hun niveau van stress.
Het geeft doorgaans mínder stress als het paard mínder boll staat van de energie.
Minder krachtvoer is daarvoor gezonder dan vooraf longeren.

Wie met de ogen wil voeren moet dan niet ziende blind zijn noch de bril van de voederfabrikanten opzetten :)*

hc

Ik ga deze winter ook voor het eerst proberen zonder krachtvoer.
Dat is moeilijk omdat ik altijd denk dat ze dan iets te kort komen, toch zie ik steeds meer in dat ze het niet nodig hebben.
Ik heb nu ook geen krachtvoer en ik merk dat ze gewoon lekker in hun vel zitten en blinken als een spiegel.
Mijn e/pony is met pensioen en mijn shet loopt voor de kar.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:48

een pony met pensoen en een shet voor de wagen is wel even iets anders dan een gemiddeld sportpaard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:25

stoffel schreef:
een pony met pensoen en een shet voor de wagen is wel even iets anders dan een gemiddeld sportpaard.

Wie heeft het hier specifiek over een sportpaard, daarbij ben ik van mening dat veel te veel sportpaarden in een glazen kastje worden gezet.
En ik kom wel eens op stallen waar sportpaarden staan en ook daar krijgen ze te weinig hooi maar wel drie keer per dag brok.
Daarbij, wat is een sportpaard. Mijn shet voor de kar moet ook best hard werken.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:06

Ook voor sportpaarden is ruwvoer beter dan brok.
Sportpaarden hebben niet opeens een ander darm maagstelsel dan mijn fjord of zo hoor :P

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:09

@Huertecilla
Ik ken genoeg paarden die zich op een land echt helemaal kapot kunnen eten hoor.
En die krijgen geen krachtvoer bijgevoerd.
Je moet wel blijven kijken naar het paard zelf.
Die gaan dan snachts ook op stal (me kuil ja ja) omdat ze anders veeelste veel binnen krijgen.

Elk paard is anders, netzoals mensen.
Sommige mensen kunnen ook door eten terwijl ze vol zitten.
Is hetzelfde principe.

Ook ben ik het niet met je eens qua het zweet verhaal.
Mijn paard loopt echt heel relax onder het zadel, voor de kar etc wat hij allemaal doet.
Hij zweet snel bij zijn hals en oren, maar stress heeft hij echt niet hoor.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:12

Inderdaad zack: Ik heb naast mijn huidige paard ook een oud paard met pensioen staan en die redt t niet op alleen ruwvoer.......

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:16

Jullie noemen ons (mensen die krachtvoer) kort door de bocht omdat wij zogenaamd niet goed naar onze paarden kijken.

Mijn paard krijgt nu momenteel 24/7 weidegang en swinters krijgt hij onbeperkt kuil met daarnaast toch echt krachtvoer.
Gewoonweg omdat mijn paard hard werkt en dat nodig heeft.
Zelfs nu in de zomer krijgt hij krachtvoer.
Omdat als ik dat niet doe, een futloos paard heb die helemaal geen energie meer over heeft om zijn poten op te tillen.

Doe je idd niet zoveel met je paard sja dan is kuilgras meer dan zat.
Mensen die krachtvoer geven omdat het 'hoort' tsja die mensen zijn kort door de bocht. maar wij niet ;)

En idd oudere paarden hebben vaak ook net dat tikkeltje meer nodig..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:20

zack...wat noem jij hard werken?
zoals HC al schreef...een uur in de bak mag niet onder de noemer zwaar vallen..
Verder vind ik kuil absoluut geen paardenvoer....maar dat is uiteraard mijn mening.

Trouwens ik heb er ook 1 die absoluut niet onbeperkt hooi kan eten...hij heeft IR,zijn lijf weet geen weg met de suikers in hooi.
hij krijgt 6x daags kleinere porties.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:29

Mijn verzorgpaard Red, die stond eerst op een klein stalletje met een ander paard. De eigenaren wisten eigenlijk niet veel af van paarden, maar wouden er wel graag. De onwetendheid was uit vanalles op te merken. Paard was hartstikke mager, maar een klein plakje hooi per dag was voldoende.. Opgestrooid leek het nog zoveel... Red was/is ook beetje aan de magere kant, maar staat nu gelukkig op een wat vetter land en kaant s'nacht nog gerust 5/6 plakken hooi weg.

De informatie hier is denk voor de gemiddelde bokker wel gesneden koek. Vooral bij de mensen die paarden aanschaffen zonder zich eerst verdiept te hebben in de verzorging van paarden, zal deze informatie ontbreken. Maar ik ben bang dat die ook niet hier op bokt rondwandelen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:31

Ik zal even zijn trainigs schema weergeven.
(overigens schreef HC een HALF uur maar dat erbuiten gelaten)

2x voor de kar ritten van min. 2 uur.
3x wedstrijd gericht in de bak van ong. 1,5
1x longeren van ong. 45 min.
1x rustdag.

en soms word het longeren vervangen voor een heerlijk buitenritje van een uurtje of 2. (Zoals vandaag)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:32

Ja tis idd wel goed om paarden bezig te houden met veel kauwen enzo
maar als je bv een paard heel zwaar in het werk hebt bv Z en verder hebben ze toch echt wat krachtvoer nodig hoor ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:35

Zack schreef:
Ik zal even zijn trainigs schema weergeven.
(overigens schreef HC een HALF uur maar dat erbuiten gelaten)

2x voor de kar ritten van min. 2 uur.
3x wedstrijd gericht in de bak van ong. 1,5
1x longeren van ong. 45 min.
1x rustdag.

en soms word het longeren vervangen voor een heerlijk buitenritje van een uurtje of 2. (Zoals vandaag)

45 min. longeren?....30 min is al heel zwaar,en staat gelijk aan 1,5 uur zware arbeid
ben je voor de olympische spelen aan het trainen?
2 uur voor de kar,scheelt wat je doet....als het veel stapwerk is..maar dat idee heb ik niet...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:38

Dus ga mij nu maar vertellen dat mijn pony geen krachtvoer nodig heeft :+

Geerke, je hebt verder geen idee wat ik met mijn pony doe qua werk en wat voor werk.
Dus denk dat je daar niet over kan oordelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:12

Zack schreef:
@Huertecilla
Ik ken genoeg paarden die zich op een land echt helemaal kapot kunnen eten hoor.

..er zijn in NL meer paarden met een gedragsstoornis dan volledig normale paarden.

Zoek maar eens op hoe groot het % is wat zó gestoord is dat het stereotype gedrag vertoont.

Dat er veel paarden zijn me een eetstoornis geeft iets aan over het houden van die paarden (in hun verleden).
Paarden met een stofwisselingsstoring zijn óók geen norm.

Discussie over de prestatie van ´sport´paarden (waarmee dan meestal dressuurstressers bedoeld worden) is zinloos.
De modale ´dressuurruiter´ heeft geen referentiekader mbt een paard wat daadwerkelijk fysieke arbeid verricht.
Ik longeer die van mij niet om energie kwijt te raken want die energie hebben ze hard nodig voor de loodzware bergtochten.
Ik geef hen omdat dit in de voederfilosofie ´weinig van veel´ past een bak gevarieerde prut bíj het stro/hooi als stapelvoer.
Voor hun energie zou ik ook simpel de verhouding hooi-stro kunnen aanpassen doch door meer variatie in het aanbod is de voeding beter én motiverender.

Groot probleem bij ´sport´paarden en dan inclusief renpaarden is de volumineuze buik met ruwvoer. Die is goed voor het paard (het is een ideale electrolytenvoorraad bv. en houdt de bacteriecultuur in leven), niet goed voor de ambities van de mens :)*
Zelfs de hoeveelheid ontlasting is tegenwoordig al een zwaarwegend punt wat het welzijnsrecht onder druk zet.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-07-09 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:14

Zack schreef:
Dus ga mij nu maar vertellen dat mijn pony geen krachtvoer nodig heeft :+

Geerke, je hebt verder geen idee wat ik met mijn pony doe qua werk en wat voor werk.
Dus denk dat je daar niet over kan oordelen.

Dat heb ik hier nog niemand horen zeggen maar jij beweerde wel zonder meer dat mijn pony's dat niet nodig hebben.
Als blijkt dat mijn pony's weer krachtvoer nodig hebben dan krijgen ze dat heus wel.
Dit is niet mijn vorm van besparen ofzo.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:17

Ik ben geen dressuur ruiter ds dat verklaard ook een hoop :P

Je bedoelt het typerende 'grasbuik'?

Over het aantal percentage paarden met een gedragsstoornis zal akelig hoog zijn.
Maar dat zal grotendeels het soort type eigenaar zijn die alles maar gewoon doet omdat het 'hoort'.
daar irriteer ik me ook erg aan.

@Jesito
Ik heb niks beweerd over jou paarden?