Paard sterft na trektocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:10

jury schreef:
Even het filmpje objectief bekijken
Ik zie een paard voor een wagen staan, bezweet maar niet met overdreven opengesperde neusgaten.
Ik zie een paard liggen, eveneens bezweet, dat niet meer overeind wil/kan komen.

Ik zie de zon schijnen maar kan niet zien hoe warm het echt is.
Ik zie een drukke mijnheer heen en weer dribbelen, niet wetende wat te doen.
Ik zie veel mensen (toeristen?) alleen maar kijken.

En volgens mij is het met deze info niet meer en niet minder.

Helemaal met je eens Jury!!!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:11

Ziet er sneu uit zeg.. en ook erg dat zoiets moet gebeuren.

Echter, om dan gelijk paard en wagen 'attracties' te moeten verbieden vind ik onzin. Hoe willen die toeristen weten dat die paarden veel te veel gewicht trekken? Overigens vind ik ze d'r niet slecht uitzien...
Daarbij las ik wat reacties van gelijk DA erbij... dit is geen NL hè.. in Polen gaat dat met DA allemaal wat anders geloof ik..
Ik vind het nog niet zo slecht uitzien, de koetsier probeerde wel..

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:12

Het geeft me zoieso geen fijn gevoel om een paard/pony alleen een wagen te zien trekken met mensen, maar tot een maximum weet ik dat hij dit wel aankan, maar toch....

Ik zou zo graag in die kar van die vent gaan zitten met de teugels in mn handen, een lekkere lange zweep en een hoop mensen!
En dan maar lekker laten lopen, die beul! ;(
Vreselijk dat er zo'n mensen bestaan... die verdienen het NIET om te leven! :(
Ik heb het filmpje niet gezien omdat ik heel slecht tegen erge beelden kan, vind het zó zielig!!!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:13

amo500 schreef:
Dancie schreef:
Wat triest zeg,,

Overigens vind ik wel dat beide paarden er goed uitzien..
Oververhitting zou makkelijk kunnen kijk die ademhaling op het laatst en dat zweet en dan nog in de barre zon. Arm beest en dan nog stom gaan slaan om hem omhoog te krijgen als je ziet dat hij het niet meer aankan.

wanneer word ie geslagen dan? :o
want ik zie hem dat paard niet slaan...

je ziet tocxh dat hij hem met die leidsel slaat en aantikt

Anoniem

Denk dat 't paard gewoon überhaupt iets had waardoor hij 'op' was. Ga er niet zo hysterisch over lopen doen alsof het daar een stelletje dierenbeulen zijn joh. Ik zie een goed uitziend paard doodmoe op de grond liggen en een man die hem koelt(?) met een doek erbij. Volgens mij is dit weer zo'n gigantisch opgeblazen verhaal. Hoe hadden jullie willen zien dat dit beestje 'gered' werd dan? Hij was duidelijk opperdepop....

kadansjee

amo500 schreef:
kadansjee schreef:
Het ergste van alles vind ik nog dat die f*cking domme toeristen erom heen staan te kijken en gewoon niks doen!!!
Deze mensen horen beter te weten en hebben de middelen om het paard eventueel te helpen...
De man van wie het paard is, bij hem hangt het er vanaf of hij eten heeft of niet.... en ik vind eerlijk gezegd dat hij nog niet eens zo heel erg hard met het paard omgaat, hij probeert het paard omhoog te krijgen en veegt hem nog met een doek maar hij slaat of trapt hem niet...

Die toeristen moeten zich meer schamen!!!!!!!

maarja niet iedereen heeft verstand van paarden..
het was denk ik nog veel erger geworden als er allemaal mensen om het paard staan, en er aan zitten te duwen en trekken. :o

maarja de paarden zien er goed uit, en die man ging inderdaad respectvol met hem/haar om.

Moet je verstand van paarden hebben om te zien dat het met dit paard niet goed gaat????

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:16

wat een raar verhaal...die ander ziet er verder rustig uit en het paard wat ligt ziet er (wat meerdere) hier zeggen toch ook gewoon verzorgd uit :? alleen zeiknat en grote neusgaten... in een filmpje van 2 minuten lastig te zeggen wat er nou gebeurd is....

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:16

Frats schreef:
Iedereen staat erbij en kijkt er naar!!!! :(

Iemand had toch een veearts kunnen bellen!!
De toeristen hebben geld anders gaan ze niet op vakantie

Inderdaad, dat snap ik ook niet...

Doe al dat stomme tuig van zijn lijf, leg een deken onder zijn hals/hoofd/lijf en zorg dat er iemand anders is die de veearts belt.

Arm paard :(:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:17

Wat wil je als toerist zijnde doen dan Kadansje? Ws spreek je de taal nauwelijks en de begeleider zou ws slecht tot zeer gebrekkig Engels kunnen. En dan? Dan sta je bij het paard, ben jij dierenarts of zie jij in 1 oogopslag wat het dier mankeert? Als dat paard overhit is kun je het beter de ruimte geven ivp allemaal mensen om hem heen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:18

Ik vind idd dat die paarden er goed verzorgd uit zien... En hij probeert idd het zweet er af te krijgen...

Het proberen het beest in de benen te krijgen vind ik niet eens zo'n raar idee als je bedenkt dat paarden niet gemaakt zijn om lang te liggen, dan komt er te veel druk op de longen waardoor het ademen nóg moeilijker gaat. Dus lopen zou het beest juist goed moeten doen.. Kennelijk was deze alleen echt té ver heen...

Misschien heeft hij idd te weinig water of iets dergelijks gehad maarja we zien niet de complete 2 uur... Hij kan zoals ik eerder gelzen heb ook al een lichamelijk defect hebben...

Ennuh even voor de mensen die zeggen de touristen helpen niet eens; Wat moeten die mensen dan? Het paard met zn allen op tillen? (bijna allemaal ongetwijfeld onervaren met paarden en zoveel mensen om zo'n dier heen is vast heeerlijk warm) Of misschien zijn hoefje vasthouden?

Maar misschien dat we er meer over horen zodat duidelijk is waaraan het diertje overleden is...

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:18

er roepen veel mensen hier waarom de veearts niet is gebeld.... maar hebben jullie ooit gehad dat als je die belde dat hij/zij er in 2 minuten was.....? :x

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:19

Misschien water kopen?????

Misschien dat jij niks zou doen omdat je de taal niet spreekt maar ik zou inderdaad proberen om iemand te bellen of om in ieder geval water te halen....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:19

Wat vreselijk!! Arm dier!
En helaas is het niet het enige ezeltje/paard/ander dier wat zo gebruikt/misbruikt wordt ;(

Bah wordt hier helemaal verdrietig van!!

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:20

Onvoorstelbaar! :( Geen woorden voor! Wat mensen wel niet doen voor geld! _-:( |o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:21

Meis, je kent heel de situatie niet, misschien staan ze wel ergens halverwege een bergweggetje in the middle of nowhere. Je ziet van die 2 uur alleen 2 minuten, hoe kan je dan zeggen wat die begeleider dan wel of niet gedaan heeft :?

Vie

Francis schreef:
Vie schreef:
Helemaal met je eens randie. :j
En ja toeristen hebben geld, maar hoeven daarom nog geen geld op overschot te hebben. Ik ben blij als ik op vakantie kan en ik ga echt niet elke cent aan arme poekies op vakantie geven... Oh jee, ik ben dan nog wel een paardenmens. :=
Overigens moet ik toegeven dat ik paardenactiviteiten eigenlijk nooit doe op vakantie.

Ik heb ook geen geld te over Vie, maar toen ik in Egypte was en niet anders kón dan in zo'n koestje stappen (het alternatief was alleen achter blijven op een plek waar ik dat liever niet deed, ik was met een georganiseerde rondreis daar). Wat wij (m'n zusje, een reisgenootje en ik) dus gedaan hebben is de man dubbel betalen om extra rustig te doen. Normaal gingen ze in razende galop naar de eindbestemming om daar weer een vrachtje terug op te pikken en zo veel mogelijk ritjes op een dag te hebben. Wij hebben hem extra betaald (en dan hebben we het over 1 euro in plaats van 50 cent! en wij betaalde per persoon in plaats van 'per rit') om in draf naar de eindbestemming te gaan. Daar wisten we hem ook duidelijk te maken dat hij op ons moest wachten, dan zouden we het zelfde betalen voor de terugrit. De man was dus gegarandeerd van driedubbel inkomen voor 1 rit, in de tijd dat hij hoogstens nog 1 rit had kunnen maken. Het loonde dus om te wachten. Daarmee sneed het mes dus aan meerdere kanten: de man had extra inkomen door te wachten, het paard had twee rustige ritjes in plaats van racen en nog een extra rustpauze ook.
En dat kostte ons dus 1 euro per persoon....
Dat snap ik, maar ik neem aan dat je niet elke koetsier gaat betalen... Daar doel ik maar op. :) Ik zal m'n hand er niet voor om draaien om ergens te helpen waar ik kan, maar je kan niet alles wat zielig is voorkomen/ redden... Maar vind het wel een knappe actie van jullie!

ukje

Arm dier. Sorry maar hoe dom kun je als man zijn omdat niet in de gaten te hebben.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:24

IndianLady schreef:
Meis, je kent heel de situatie niet, misschien staan ze wel ergens halverwege een bergweggetje in the middle of nowhere. Je ziet van die 2 uur alleen 2 minuten, hoe kan je dan zeggen wat die begeleider dan wel of niet gedaan heeft :?

Dat is heel het punt niet..
Jij zegt.. die toeristen kunnen niet helpen want zij hebben geen verstand van paarden..
Ik geef aan dat je geen verstand van paarden moet hebben, wil je zien dat het met dit paard niet goed gaat en dat je wel degelijk zou kunnen helpen als er mogelijkheden toe waren, ook al heb je geen verstand van paarden!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:25

Uit dit filmpje kan ik inderdaad niet zoveel halen. Het filmpje duurt 2 minuten. Je ziet twee paarden, alletwee zien ze er redelijk goed uit. Het paard dat is gaan liggen is al uitgespannen en de eigenaar probeert hem eerst nog in de benen te krijgen en probeert hem later wat te koelen met een natte doek.

Meer zie je niet.

Je weet niet of dit ergens halverwege de twee uur is genomen, aan het eind, aan het begin. Je weet niet hoe warm het was, of de eigenaar later wat schaduw aan het dier kon geven, later de mogelijkheid had om te koelen met water (was die mogelijkheid er uberhaubt), de mogelijkheid had om een dierenarts te bellen, je weet niet of het tuig er later helemaal is afgehaald. Dit soort dingen weet je allemaal niet.

Het enige wat ik weet is dat dit er niet uit ziet als een hartaanval, dan was het dier binnen die twee minuten dood geweest.

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:26

Apple schreef:
Uit dit filmpje kan ik inderdaad niet zoveel halen. Het filmpje duurt 2 minuten. Je ziet twee paarden, alletwee zien ze er redelijk goed uit. Het paard dat is gaan liggen is al uitgespannen en de eigenaar probeert hem eerst nog in de benen te krijgen en probeert hem later wat te koelen met een natte doek.

Meer zie je niet.

Je weet niet of dit ergens halverwege de twee uur is genomen, aan het eind, aan het begin. Je weet niet hoe warm het was, of de eigenaar later wat schaduw aan het dier kon geven, later de mogelijkheid had om te koelen met water (was die mogelijkheid er uberhaubt), de mogelijkheid had om een dierenarts te bellen, je weet niet of het tuig er later helemaal is afgehaald. Dit soort dingen weet je allemaal niet.

Het enige wat ik weet is dat dit er niet uit ziet als een hartaanval, dan was het dier binnen die twee minuten dood geweest.

Helemaal mee eens...

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:27

bevangen door de hitte denk ik.. heb t wel eens vaker gezien, dat hoeft dus niet PERSE door de buiten temperatuur te zijn, maar ook gewoon door het zware werk..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:29

CCindy schreef:
Het geeft me zoieso geen fijn gevoel om een paard/pony alleen een wagen te zien trekken met mensen, maar tot een maximum weet ik dat hij dit wel aankan, maar toch....

Ik zou zo graag in die kar van die vent gaan zitten met de teugels in mn handen, een lekkere lange zweep en een hoop mensen!
En dan maar lekker laten lopen, die beul! ;(
Vreselijk dat er zo'n mensen bestaan... die verdienen het NIET om te leven! :(
Ik heb het filmpje niet gezien omdat ik heel slecht tegen erge beelden kan, vind het zó zielig!!!

Doe niet zo achterlijk! Hoe kun je in godesnaam zo spreken ZONDER uberhaupt de beelden te zien, ik denk zomaar dat als je de beelden ziet dat je je in een hoekje gaat zitten schamen voor de nare woorden die je uitspreekt!

Onali

kadansjee schreef:
IndianLady schreef:

Dat is heel het punt niet..
Jij zegt.. die toeristen kunnen niet helpen want zij hebben geen verstand van paarden..
Ik geef aan dat je geen verstand van paarden moet hebben, wil je zien dat het met dit paard niet goed gaat en dat je wel degelijk zou kunnen helpen als er mogelijkheden toe waren, ook al heb je geen verstand van paarden!!

Nee dat zei jij. Ik zei dat je daar onbekend was , de taal niet spreekt en als dat dier van de hitte is neergevallen je weinig kan doen. Stel je nou voor dat er 20 penny's bij gaan staan, nee dat helpt het dier afkoelen :roll:

Die toeristen kunnen er toch ook niks aandoen. Het filmpje wordt gemaakt, missschien hadden ze daarvoor al gevraagd of ze iets konden betekenen en zei de begeleider nee.
Puur afgaan op die 2 minuten kan je er maar weinig zinnigs van zeggen

Francis

Cowgirl schreef:
Idd maar dit was maar voor 1 x. beter zou zijn als de reisorganisatie die man als het ware in 'dienst' zou nemen en hem gewoon een standaard bedrag geven voor de deelnemers van deze reis. Zo kan de man goed rond komen en ook zijn dier goed verzorgen.
Nu vind ik het ronduit belachelijk van de reisorganisatie dat je dus gedwongen wordt in te stappen en niet mee werkt aan verbetering van het leven van mens en dier.

Dat is natuurlijk niet haalbaar. Dit was via een reisorganisatie die daar niet meerdere groepen per dag kan aanbieden, dit is misschien 1 zo'n reis in 1 maand ofzo. Waar moet de beste man van leven alle dagen dat er geen toeristen van die organisatie zijn? Niet reëel gedacht dus.
Op zich wordt je ook niet gedwongen, ik had deze excursie ook over kunnen slaan en gewoon daar kunnen blijven, maar dan was ik op dat moment de enige omdat alle reisgenoten wel gingen. En dat zag ik dan ook weer niet zitten, 't was een van m'n eerste dagen in Egypte. Was het later tijdens de reis geweest, toen ik me inmiddels goed thuis voelde in het land en wist hoe ik met de locale bevolking om moest gaan (en een paar woordjes arabisch sprak), dan was ik misschien wel achter gebleven ja.
Wat je echter niet moet vergeten is dat de toeristen wél de belangrijkste bron van inkomsten is voor deze mannen. Als toerist, of zelfs als reisorganisatie kun je zeggen 'we maken er geen gebruik van', maar dat kost deze mannen dus heel veel ritjes en dus heel veel geld. Paarden moeten dan nog harder werken om het nodige inkomen in te brengen, ze verdienen nu vaak al niet genoeg om én zelf van te eten én hun paard van te voeren. Het is dus een beetje dubbel, zonder toeristen nog minder geld. Wel gebruik maken van hun diensten maar een eerlijke prijs betalen heeft voor die mensen en dús voor die paarden veel meer zin.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:32

wow wat vet wreed!