Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:52

Kaja schreef:
Laatste vraag: (dacht dat ik heb al gesteld had, dus als je er al antwoord op hebt gegeven, dan excuses) Laat jij je kinderen ( voor zover je die al hebt of kan krijgen in de toekomst) inenten?


Die worden niet ieder jaar hun hele leven lang ingeent toch? En wat doen wij bij paarden/honden/katten? Een basisinenting is prima maar daarna is het voor mij klaar.

Als ik had geweten wat ik nu weet over inentingen dan had ik mijn kinderen niet zo vroeg (als baby zijnde) laten inenten maar gewacht tot dat ze een goede afweer hadden opgebouwd en wat groter waren.

Mijn paarden krijgen alleen nog een inenting tegen tetanus eens in de 4 jr. Maar ent ze echt niet meer tegen de griep in. Mochten ze het krijgen dan kan het altijd nog behandeld worden.

Hetzelfde als met de Mexicaanse griep, is ook heel goed te behandelen, mits je er vroeg genoeg bij bent. Dat geldt voor iedere griep.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:57

singasong; Wat zou je er dan van weerhouden je baby niet in te enten? Als ik me niet vergis bouwt een kind in de buik ook al weerstand op, aangezien ze gevoed worden door de moeder. Wat moeder eet, 'eet' het kind ook.

Ik ben als baby ziek geweest na mijn inentingen, als ik me niet vergis is dit heel normaal...

deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:59

Ja oke maar als mij paardje ergens last van heeft dan is het meestal al te laat om te enten je kan het beter voor blijven.

dus als dit straks bij ons verplicht word dan doe ik er gewoon aan mee bij mij gaat niks boven mij pony

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:01

WNV is geen griepje singasong

deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:02

vorame schreef:
WNV is geen griepje singasong

paarden worden net als mensen ziek van enten en dat is vrij normaal
omdat ze die stof in hun op moeten nemen

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:04

Janine1990 schreef:
singasong; Wat zou je er dan van weerhouden je baby niet in te enten? Als ik me niet vergis bouwt een kind in de buik ook al weerstand op, aangezien ze gevoed worden door de moeder. Wat moeder eet, 'eet' het kind ook.

Ik ben als baby ziek geweest na mijn inentingen, als ik me niet vergis is dit heel normaal...


Kijk eens naar de organen van een baby, die zijn nog echt niet volgroeid. Als de eerste inenting bijv. pas bij 1 of 2 jr. zou worden gegeven zouden er niet zoveel kinderen zijn die ziek worden van een inenting omdat het lichaam het dan beter aankan.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:04

deniesje1983 schreef:
vorame schreef:
WNV is geen griepje singasong

paarden worden net als mensen ziek van enten en dat is vrij normaal
omdat ze die stof in hun op moeten nemen

Ja?
Wordt het daarmee ineens een griepje?

deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:06

ja want ze gaan niet dood van enten andes hadden ze ook nooit paarden geent als het zo gevaarlijk zou zijn

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:07

singasong schreef:
Janine1990 schreef:
singasong; Wat zou je er dan van weerhouden je baby niet in te enten? Als ik me niet vergis bouwt een kind in de buik ook al weerstand op, aangezien ze gevoed worden door de moeder. Wat moeder eet, 'eet' het kind ook.

Ik ben als baby ziek geweest na mijn inentingen, als ik me niet vergis is dit heel normaal...


Kijk eens naar de organen van een baby, die zijn nog echt niet volgroeid. Als de eerste inenting bijv. pas bij 1 of 2 jr. zou worden gegeven zouden er niet zoveel kinderen zijn die ziek worden van een inenting omdat het lichaam het dan beter aankan.


En dan komt je kind zo goed als helemaal clean ter wereld, met een beetje weerstand. En wordt in plaats van aan een dood/verzwakt virus of slechts een eiwit bloodgesteld, aan een volledig griepvirus bloodgesteld. Is dat niet wat te veel van het goede? Dat vind ik nogal een aanval op zo'n klein lichaampje. Wat je zegt, de organen zijn nog niet volgroeid (al kan ik hier niet met zekerheid ja op zeggen, ik denk dat ze voldoende ontwikkeld zijn, maar met het kind meegroeien, afijn, weet ik ook niet precies), kan zo'n kind dat zomaar even aan?

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:07

deniesje1983 schreef:
ja want ze gaan niet dood van enten andes hadden ze ook nooit paarden geent als het zo gevaarlijk zou zijn


Ik denk dat je er mss eens wat meer over moet lezen. Er gaan wel degelijk paarden/mensen dood aan de bijwerkingen van inentingen.

deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:09

O dat wist ik niet heb er nog nooit een dood zien gaan bij ons op stal van enten

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:11

deniesje1983 schreef:
ja want ze gaan niet dood van enten andes hadden ze ook nooit paarden geent als het zo gevaarlijk zou zijn


Volgens mij begrijp jij niet helemaal waar dit topic over gaat...
WNV is een virus, niet vergelijkbaar met welke soort griep dan ook. Aangezien griep gelijksoortige symptomen heeft. En die zijn meestal niet neurologisch...

deniesje1983 schreef:
O dat wist ik niet heb er nog nooit een dood zien gaan bij ons op stal van enten

Er zijn meer paarden in de wereld dan alleen bij jou op stal hoor... :+
Verder staat hier volgens mij niet geschreven dat paarden dood gaan aan enten. Het zal misschien een enkele keer gebeuren, maar het is géén vaste prik.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:11

deniesje1983 schreef:
ja want ze gaan niet dood van enten andes hadden ze ook nooit paarden geent als het zo gevaarlijk zou zijn

Dan heeft het nog steeds niets te maken met een griepje.
Het gaat hier om WNV.

Singasong zegt van een griepje herstel je zo ook wel.
En dat klopt.
Maar daar gaat het hier niet over.

deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:17

ja maar ik heb het over om mijn pony tegen de wnv te enten weet niet.

en dan bedoel ik alleen maar te zeggen dat ze van die prik wel ziek kunnen worden maar de kans is dan kleiner op de wnv ziekte snapje het nu

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:28

deniesje1983 schreef:
O dat wist ik niet heb er nog nooit een dood zien gaan bij ons op stal van enten


-O- :o?

(Dat maakt het toch geen algemeen geldend vastaand feit?!)

Anyway, WNV is iets dat ik eigenlijk liever niet bij mijn paard zie. Dan kan ik wel de natural gaan spelen a la "als iej een goeie weerstand hep dan redt iej et en anders is 't baluh", maar als je er wat aan kan doen dan zie ik niet in waarom je niet zou enten tegen zoiets? Als een ziekte een dusdanig hoog risico tot overlijden heeft dan vind ik 't hartstikke waard om zoiets met een prikje te kunnen voorkomen.

deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:48

daarom kies ik ook voor en prikje

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:51

Grappig dat dit hier staat!
Ik heb mijn paarden ook op de lijst staan om geent te worden.

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:42

CGJ12 schreef:
CCindy schreef:
Eerder werd hier trouwens ook nog Blauwtong genoemd, hebben jullie ze hier voor geënt?
Ik zag laatst bij de DA in Someren een folder over Blauwtong en had er nog nooit eerder over gehoord :oo
Het zag en klonk best wel akelig!
Mijn pony is dus niet geënt tegen Blauwtong...


Verhaal van de klok en de klepel.......
Ik zou je paard alleen enten tegen blauwtong als hij mekkert, knort of loeit......... 8)7


Oh het SPIJT ME hoor :oo
De DA daar zei dat paarden het wel kunnen krijgen, lekker dan.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:46

Janine1990 schreef:
Er zijn meer paarden in de wereld dan alleen bij jou op stal hoor... :+
Verder staat hier volgens mij niet geschreven dat paarden dood gaan aan enten. Het zal misschien een enkele keer gebeuren, maar het is géén vaste prik.

Mooie woordkeus in deze context :+

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:25

singasong schreef:
Die worden niet ieder jaar hun hele leven lang ingeent toch? En wat doen wij bij paarden/honden/katten? Een basisinenting is prima maar daarna is het voor mij klaar.

Als ik had geweten wat ik nu weet over inentingen dan had ik mijn kinderen niet zo vroeg (als baby zijnde) laten inenten maar gewacht tot dat ze een goede afweer hadden opgebouwd en wat groter waren.

Mijn paarden krijgen alleen nog een inenting tegen tetanus eens in de 4 jr. Maar ent ze echt niet meer tegen de griep in. Mochten ze het krijgen dan kan het altijd nog behandeld worden.

Hetzelfde als met de Mexicaanse griep, is ook heel goed te behandelen, mits je er vroeg genoeg bij bent. Dat geldt voor iedere griep.


Paarden lopen risico om influenza op te lopen, en weet je wat influenza met een paard doet?
Weleens gezien? Is in vergelijking met mensen een verkoudheid, maar dan komen die vervelende alom bekende complicaties weer om de hoek kijken... Verlamming ( en dan baart met name de hartspier zorgen) en veel houden dampigheid over, een paard is natuurlijk erg gevoelig op de longen!
Tetanus is gewoon een drama voor een paard, waarbij een dodelijke afloop niet 'af en toe' voorkomt, paarden zijn natuurlijk erg gevoelig voor tetanus, ze lopen gemakkelijk een wondje op...

Dus je kan wel denken dat het klaar is, maar dan heb je nog nooit voor het probleem gestaan...

Jij geeft bij kinderen aan dat je later, 1-2 jaar, wel wil enten voor een beter afweersysteem..
Maar wat als jou kleine baby met een half jaar al in aanraking komt met de mazelen of de bof?
Denk je dat het dan ook maar iets van afweer heeft tegen deze ziekten?
Weet je wel wanneer een afweersysteem enigzins "af" is?
Weet je wel waarom een kind überhaupt gevaccineerd word?
Toch juist om hun afweersysteem te activeren tot het maken van antistoffen?
Kleine kindjes behoren tot een risicogroep juist omdat hun afweersysteem nog niet op volle kracht is,
een kind moet de meeste ziektes ook gewoon door maken om aan afweerstoffen te komen.

En dan kom je ook weer terug bij influenza bij paarden, (mexicaanse) griep bij mensen... Je kunt altijd nog behandeld worden, MITS je erop tijd bij bent zeg jij, eens... máár dan moet je verder wel gezond zijn, want als je tot een risicogroep behoort én een verzwakte weerstand hebt dan kan het nog wel eens raar komen te staan...

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:43

Zodra mijn DA overigens gaat adviseren om tegen WNV te vaccineren dan zal ik dat ook zeker doen.
En dat raad ik anderen ook zeker aan, want de gevolgen kunnen heel drastisch zijn.
Lopen ze het in het buitenland niet op dan komt het vanzelf een keer in NL...

( Vraag me wel af, aan diegene die tegen vaccineren zijn, of zij zichzelf ook niet laten enten als zij naar het buitenland gaan?
Malaria, hepatitis, tyfus... whatever... vaccineren is not done :D ) (sorry :o i just couldn't help myself)

deniesje1983

Berichten: 385
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Eindhoven

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:50

iedereen laat zijn eigen toch vaccineren
en als je klein bent doen de ouders dat voor je.
En en paard kan niks zeggen dus moet je dat ook bepallen maar dan zou ik kiezen voor vaccineren want je wilt zelf die ziektes ook niet waarom zou je het dan wel je paard gunnen mij niet gezien die van mij zou gewoon gevaccineert worden

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:59

Ik was eigenlijk niet van plan dit topic uberhaupt aan te raken, maar voor degenen die bang zijn voor wat de dierenarts hun paard aandoet door er allerlei onbekende dingen in te spuiten:

Van vaccinaties is bekend dat deze het geheugen van het immuunsysteem stimuleren. De bedoeling van vaccinatie is namelijk (meestal) het introduceren van een verzwakte of zelfs dode versie van het virus aan het lichaam waardoor het immuunsysteem dit oppikt en er geheugencellen worden aangemaakt. Mocht het echte virus dan komen opdagen, dan herkennen de witte bloedcellen dit, en weet het immuunsysteem door die geheugencellen al welke antistof er geproduceerd moet worden om het virus onschadelijk te maken. Ten eerste werkt immunisatie dus als een manier om de reactie op het virus te versnellen waardoor de symptomen van eventuele besmetting minder lang zullen duren. Ten tweede zal, omdat de antistoffen al bekend/aanwezig zijn in het lichaam, een vaccinatie de symptomen ook aanzienlijk verzwakken.
Dit betekent dus NIET dat een dier dat gevaccineerd is helemaal niet ziek wordt mocht het virus langs komen. Als het dier wel besmet raakt zullen de symptomen echter nauwelijks aanwezig zijn en zo weer weg dankzij de vaccinatie.
Ook is het verstandig niet te vaccineren wanneer de ziekte al in de buurt is, omdat door het immuunsysteem zo aan het werk te zetten het tijdelijk verzwakt is en de extra klap niet kan hebben. Het heeft nou eenmaal tijd nodig om die antistoffen en geheugencellen te maken, daarom moet je je als je zelf op reis gaat ook minstens 4 tot 6 weken van te voren laten inenten tegen bv. hepatitis etc.

Het gebruiken van een verzwakte of dode versie van het virus is dus om te zorgen dat het dier bij de vaccinatie niet al dood gaat, maar dat het immuunsysteem de signalen op besmette cellen wel al leert herkennen en de antistof op voorraad heeft. In gevallen waar een verzwakt virus wordt gebruikt om het lichaam te immuniseren is er een goede kans op de symptomen van de ziekte waarvoor het wordt ingeënt, echter verzwakt, zoals bijvoorbeeld dat het heel normaal is voor baby's/peuters om na een inenting een tijdje een hogere temperatuur te hebben en zich niet lekker te voelen. Dit werkt hetzelfde bij dieren. Ook zij kunnen zich een paar dagen niet zo geweldig voelen en zelfs koorts hebben na een inenting.

In gevallen waar het ingeënte dier sterft kan dit zijn omdat het dier in kwestie er te heftig op gereageerd heeft (zie degene die hier een post had over dat ze niet meer ingeënt mag worden vanwege zo'n reactie) of door een infectie die langs is gekomen terwijl het immuunsysteem aan het werk was met de vaccinatie. Het mag dus duidelijk zijn dat dit niet het standaard verloop van een vaccinatie is.

Het is natuurlijk mogelijk dat het dier allergisch is voor de draagstoffen die met de injectie meekomen en het virus dragen en DAAR op reageert, maar daarover weet ik verder nog vrij weinig dus daar kan ik niets over zeggen.

Dit zijn puur de feiten over hoe vaccinatie/immunisatie in zijn werk gaat. Ik wilde het even hier neerzetten omdat er nogal wat te doen is in dit topic over ziekte of dood na/door een inenting. Ik heb geprobeerd mijn eigen mening erbuiten te laten, maar ik heb me wel in dit onderwerp verdiept i.v.m. een werkstuk, waar ik overigens een 9.6 ofzoiets voor had, als het niet meer was, dus onzin was het alvast niet.

Wat betreft de economische kant van vaccineren: voor datzelfde werkstuk heb ik uitgezocht wat de kosten van wel en niet vaccineren zijn voor de samenleving, en het blijkt dat het goedkoper is om alles/iedereen wel in te enten dan om het niet te doen (ziekte/dood kan heel duur zijn). Dit is echter een totaalplaatje maar aangezien ik zelf dierenarts wil worden wens ik niet beledigd te worden met opmerkingen over de portemonnee van de dierenarts. Er zijn vast mensen die zo denken en dierenarts zijn, maar die heb je overal en ik zal nooit zo iemand zijn.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:51

He He,
eindelijk een weloverwogen reactie op het nieuws dat Anky haar paarden laat enten. En ongelooflijk wat een gekkigheid er op bokt te lezen valt over vaccineren van paarden en jawel; kinderen. Die zijn ook opeens in de discussie terecht gekomen.
Er is blijkbaar op dit gebied een stroming die zich graag laten voorstaan op "natuurlijk " houden van paarden, en dus niet enten.
Tsja, ieder zijn keus, maar straks geen dikke tranen als het beestje toch minder ''natuurlijke'' antistoffen heeft dan gehoopt/verwacht en komt te overlijden. Overlijden aan een ziekte waar tegen bescherming mogelijk is. Is dit dan dierenmishandeling: het bewust onthouden van preventieve behandeling. Of is dit dan een geval van: zo gaat dat in de natuur.
Kijk met belangstelling uit naar de reacties.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:56

singasong schreef:
Janine1990 schreef:
singasong; Wat zou je er dan van weerhouden je baby niet in te enten? Als ik me niet vergis bouwt een kind in de buik ook al weerstand op, aangezien ze gevoed worden door de moeder. Wat moeder eet, 'eet' het kind ook.

Ik ben als baby ziek geweest na mijn inentingen, als ik me niet vergis is dit heel normaal...


Kijk eens naar de organen van een baby, die zijn nog echt niet volgroeid. Als de eerste inenting bijv. pas bij 1 of 2 jr. zou worden gegeven zouden er niet zoveel kinderen zijn die ziek worden van een inenting omdat het lichaam het dan beter aankan.

Of je hoeft niet meer te enten . Hoe kortzichtig, zal je moeder wezen, en jij polio krijgen omdat je niet gevaccineerd bent.