Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:41

Abeltje77 schreef:
Teveel ammoniak wordt uitgestoten? Ik weet niet hoor... maar ik ruik op onze stal NOOIT ammoniak :?

Hoeveel ammoniak zou je kunnen uitstoten als je het niet ruikt?

Waarschijnlijk omdat je er zelf aan gewend bent. Die luchten hangen er wel degelijk ;) Ik snap het toch niet helemaal met die vergunnign hoor.... Wel heel erg sneu voor deze mensen, daar gaat je droom :(:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:20

Esther_ schreef:
Geweldig dat iedereen gelijk z'n reactie klaar heeft over gemeentes. Als je de raad van state uitspraak leest, staat erin dat de eigenaar voor de start van de bouw door de gemeente is geïnformeerd dat er geen dieren meer mogen worden gehouden op deze locatie. Als je dan toch gaat bouwen en er paarden in plaatst, is het je eigen schuld.

Als ik de uitspraak van de RvS lees, dan heeft deze man een inschattingsfout gemaakt. Hij heeft een bouw- en milieuvergunning aangevraagd. Bouwvergunning toegekend, milieuvergunning niet. Zoals ik het lees heeft de man toen zijn activiteiten als 'hobbymatig' bestempeld (en dan val je soms buiten allerlei wet- en regelgeving), en is op basis daarvan toch gaan bouwen. De gemeente accepteert niet dat zijn activiteiten hobbymatig zijn maar vindt ze bedrijfsmatig. Daarmee valt hij dan onder de Wet Ammoniak en Veehouderij; en dan mag je in bepaalde gebieden geen nieuw veebedrijf oprichten.

johanus

Re: Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:28

Als je een bestaand bedrijf koopt met agrarisch bouwblok waar een milieu vergunning op zit ga je er vanuit dat daar een agrarische aktiviteit kan plaatsvinden.Je gaat vervolgens aan de slag om er een paardenhouderij op te vestigen waarvoor de gemeente bouwvergunning afgeeft maar door bezwaren word de milieu vergunning ingetrokken en dan bestaan er dergelijke situatie's.
De gemeente had de bestaande milieu vergunning moeten omzetten naar paardenhouderij alvorens een bouwvergunning af te geven. Alvorens de eigenaar dit goedje kocht is er bij de gemeente wel degelijk geinformeerd om een paardenhouderij te mogen beginnen op die lokatie.En nu is zijn laatste strohalm nog om dan maar hobbymatig zijn bedrijf voort te zetten.Dit in dank aan de gemeente's die de ruggen niet meer durven te rechten. Geef invulling van lokatie waar boeren stoppen om hier de paardensector ruimte te bieden het is tenslotten inmiddels een grote industrie in nederland waar moeten we anders de paarden laten als in het buitengebied.Wat we wel doen is paarden in natuurgebieden loslaten waar ze vervolgens omkomen van de honger (dierenwelzijn)

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:23

irmaz schreef:
Hier wordt ik nu een beetje triest van; 12 paardjes aan de rand van een natuurgebied kan niet omdat daar de boompjes niet tegen zouden kunnen, 25000 varkens op 1500 meter van een woonkern is in Nederland geen enkel probleem, kinderen hebben daar natuurlijk helemaal geen last van _-:(

Deze man heeft wel tegen de 100 paarden lopen,bij een natuurgebied.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:45

zo dat is dan knap lu.llig...!! Er bestaan toch stankcirkels e.d om ervoor te zorgen dat dat minder is? En de mestplaats zo vaak mogelijk leeghalen is ook ene optie mischien? Vind dit wel heel erg ver gaan zeg, daar sta je kan te kijken naar je prachtige lege stallencomplex....

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:41

johanus schreef:
Als je een bestaand bedrijf koopt met agrarisch bouwblok waar een milieu vergunning op zit ga je er vanuit dat daar een agrarische aktiviteit kan plaatsvinden.Je gaat vervolgens aan de slag om er een paardenhouderij op te vestigen waarvoor de gemeente bouwvergunning afgeeft maar door bezwaren word de milieu vergunning ingetrokken en dan bestaan er dergelijke situatie's.
De gemeente had de bestaande milieu vergunning moeten omzetten naar paardenhouderij alvorens een bouwvergunning af te geven. Alvorens de eigenaar dit goedje kocht is er bij de gemeente wel degelijk geinformeerd om een paardenhouderij te mogen beginnen op die lokatie.En nu is zijn laatste strohalm nog om dan maar hobbymatig zijn bedrijf voort te zetten.Dit in dank aan de gemeente's die de ruggen niet meer durven te rechten. Geef invulling van lokatie waar boeren stoppen om hier de paardensector ruimte te bieden het is tenslotten inmiddels een grote industrie in nederland waar moeten we anders de paarden laten als in het buitengebied.Wat we wel doen is paarden in natuurgebieden loslaten waar ze vervolgens omkomen van de honger (dierenwelzijn)

Sluit ik me helemaal bij aan.
Want dan zijn de paarden ineens wel goed voor de natuur :(

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:42

johanus schreef:

Heb jij soms met de zaak te maken? ;)

Paarden worden niet als agrarisch gezien maar als semi-agrarisch Dus dat is wel een verschil. ;)
Laatst bijgewerkt door Nanda op 22-07-09 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:44

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:14

KiWiKo schreef:
soms he, soms denk ik dat sommige ambtenaren gewoon natte dromen hebben van de ellende die ze de simpele hardwerkende burger aan kunnen doen..........

die man heeft misschien heel zijn hebben en houden geinvesteerd, dacht dat hij goed zat met zijn vergunningen....... en zo iemand word gewoon naar de kleute geholpen door een stel onwelwillende machtswellustelingen.........

De man in kwestie wist heel goed dat hij risico liep de stallen te moeten afbreken. Dat wist iedereen hier die de krant las, want de zaak is hier destijds breed uitgemeten in de plaatselijke krant. Hij wist dat het met de vergunning mogelijk niet in orde zou komen, maar verkoos tóch die stallen te bouwen. Prima als je dat risoco verkiest te nemen, maar ga dan achteraf niet piepen als de vergunning inderdaad niet rondkomt.

Wat hier speelde is dat de paardenhouder dacht slim te zijn door het naastliggende bedrijf inclusief ammoniakrechten op te kopen. Nuenen is echter een gemeente met veel fraaie en kwetsbare natuur, waar men, gelukkig, heel zuinig op is. Er zijn bepaalde voorwaarden waaraan voldaan moet worden om de ammoniakrechten inderdaad over te kunnen nemen (de details weet ik intussen niet meer).

Dit stukje is afkomstig uit het Eindhovens Dagblad van 2007, http://www.ed.nl:
Citaat:
Paardenhouder op Papenvoortse Heide wint eerste slag
donderdag 19 juli 2007 | 10:50

DEN HAAG/NUENEN – De Nuenense paardenhouder C. van der Linden kan even vooruit nu de Raad van State de nieuwe milieuvergunning voor zijn uitbreidingsplan in stand heeft gelaten.

De Raad van State stelt evenwel dat ze later in de bodemzaak een paar harde noten moet kraken over de vraag of de twee bedrijfslocaties van Van der Linden als één paardenbedrijf gezien kan worden. Volgens Van der Linden hebben geen van de bezwaarmakende omwonenden, onder wie A. Willems, zicht op zijn paardenhouderij aan de Papenvoortse Heide 4a. Hij snapt dan ook niet waarom ze dwarsliggen. Van der Linden wil zijn verspreid staande paarden concentreren op zijn woonlocatie aan Papenvoortse Heide 4a. Daar wil hij nieuwe stallen en een rijhal bouwen. Om de paarden te stallen heeft hij een milieuvergunning nodig. Maar het probleem is dat 4a op minder dan 250 meter van een kwetsbaar natuurgebied ligt en om die reden geen nieuwe milieuvergunning voor een paardenhouderij kan krijgen. Dat levert te veel verzurende ammoniakuitstoot op. Van der Linden dacht slim te zijn en nam de ammoniakrechten en milieuvergunning van veehouderij Bastiaanse op Papenvoortse Heide 3b over. Op die manier beschikt Van der Linden over een bestaande milieuvergunning die geldt voor de locaties 3b en 4a.

Probleem is dat beide bedrijven 650 meter van elkaar liggen en mogelijk niet als één bedrijf wordt gezien. De Raad van State zal daar later dit jaar een oordeel over vellen maar ziet geen reden om de milieuvergunning nu al buiten werking te stellen. Als Van der Linden zijn bouwplannen doorzet, loopt hij wel een financieel risico. Immers, later in de bodemzaak kan de Raad van State de milieuvergunning alsnog vernietigen en moet van der Linden de dan gebouwde stallen en hallen weer afbreken.

Ik begrijp de frustratie van de paardenhouder, maar ik kan het alleen maar toejuichen dat de gemeente Nuenen zuinig is op haar kostbare en kwetsbare natuurgebieden en de paardenhouder wist heel goed dat de zaak nog niet in kannen en kruiken was, zie het onderste deel van de tekst.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 06:56

Dank je Gwen voor je toelichting. Het verhaal is me nu helemaal duidelijk geworden. Al moet ik zeggen, dat ik, als milieuambtenaar' de motivering van de Raad van state bij het vernietigen van de milieuvergunning minimaal vind. Ik weet namelijk dat er jurisprudentie is van 2 bedrijven die op een afstand van 1 km liggen, die toch als 1 inrichting werden gezien bij de Raad van State.

Conclusie van mij: ik kan me de frustratie van de paardenhouder goed voorstellen maar hij wist dat hij een groot risico liep toen hij zijn stallen ging bouwen.

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:18

er is bij de gemeente altijd een stok te vinden om mee te slaan, en/of zich achter een regel te verschuilen men zou er goed aan doen om te kijken hoe het wel realiseer baar is daar ben ik wel benieuwd naar dat voegt mischien aan de disscussie iets toe

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:20

daarnaast ik zit wel in de paarden maar heb met de kwestie niets van doen maar ik denk dat ik spreek voor vele paardenhouders.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:32

Johanus, Zover ik het kan beoordelen is het de insteek van de gemeente ook geweest om hier aan mee te werken. Ze hebben immers meegewerkt aan de milieuvergunning. Helaas is daar door derden bezwaar tegen gemaakt en de milieuvergunning is bij de RVS vernietigd. Als er geen bezwaar was ingediend was de milieuvergunning van kracht geworden en was er geen probleem geweest.

Het feit dat er door omwonenden bezwaar wordt ingediend heb je als gemeente geen invloed op.

Ik werk in een gemeente waar ook een kwetsbaar gebied is aangewezen en ook ik heb wel eens (mis? ;) )gebruik gemaakt dat je binnen x aantal meter van een kwetsbaar gebied geen bedrijf mag OPrichten maar dus wel mag UITbreiden. Een zelfde constructie alswaar deze gemeente gebruik van heeft gemaakt. Maar daar is geen bezwaar tegen ingediend. Dat is het grote verschil.