Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:35

Bandida schreef:
Voor mij mogen de bitlozen het nu eens helemaal gaan waar maken door uit traditionele dressuurcompetitie weg te blijven, in plaats van krampachtig deel te willen zijn van iets wat bitloos niet past :Y)

Iets waarvan jij vindt dat het niet past.
En nog steeds heb ik geen goede onderbouwing van jou gelezen waaròm het volgens jou niet zou passen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:42

JoviBan schreef:
Iets waarvan jij vindt dat het niet past.
En nog steeds heb ik geen goede onderbouwing van jou gelezen waaròm het volgens jou niet zou passen.

Inderdaad, ik vind dat het niet past, en ik voel ook niet echt de behoefte om alles 25 keer te herhalen in almaar nieuwe topic's over hetzelfde.
Hoe minder ruiters in competitie, hoe beter, is mijn idee. En bitloos willen rijden is een prima aanzet om de wedstrijden overboord te gooien :D

Je mag me overigens altijd eens de meerwaarde van competitie uitleggen hoor. En als het dan toch zo belangrijk is, hoe je onder de huidige regels punten denkt te scoren met een bitloze optoming.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:29

Competitie is leuk om te zien waar je staat.
Thuis rijdt iedereen zgn. op GP-niveau. Nu nog maar eens laten zien in wedstrijden.
Ik haal mijn motivatie uit wedstrijden en ik denk dat dat voor menig wedstrijdruiter geldt.
Ik vind het knap als mensen hun paard thuis verbeteren en daar hun motivatie uit kunnen halen maar mij lukt dat iig niet. En dat heeft verder niets met paardvriendelijkheid te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:54

Fitzroy schreef:
Competitie is leuk om te zien waar je staat.

...euh... in een omheinde zandbak?!

Ík haal mijn motivatie om in ´je krijgt wat je beloont´ te investeren uit de vrijwilligheid van mijn paarden om voor mij te doen waar ik ze voor heb.
Dat maakt de weg tot het (gebruiks)doel al leuk op zích.

Zoals Müseler helder verwoordde is het doel van paardrijden: Vooruit te komen.
Federico Caprilli specificeerde dat exacter als: Betrouwbaar veilig overal snel te kunnen komen met een minimum aan belasting van ruiter en paard.
Ik maak daarvan: Betrouwbaar veilig overal te kunnen komen met een minimum aan belasting voor het paard.

Dressuur is het op- en uitbouwen van een communicatie die voor het bovenstaande nodig is.

Dan rest de vraag waar binnen wat je paardrijden kan noemen de FEI ringdresuur op zích staat met haar geformaliseerde oefeningen in een omheinde zandbak.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:58

Bandida schreef:
Je mag me overigens altijd eens de meerwaarde van competitie uitleggen hoor. En als het dan toch zo belangrijk is, hoe je onder de huidige regels punten denkt te scoren met een bitloze optoming.

Dat is een briljante doordenker Bandida :D

Het succes van de rollkür in reslutaat en navolging spreekt boekdelen wat dit argument betreft.

Ben benieuwd wanneer we de eerste slofteugel aan een sidepull zien. Er staan wat dit betreft al tíg vragen op Bokt.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:31

Eerder kwam in de discussie over de bitloze wedstrijd ter sprake hoe gemeen de bitloze optomingen wel niet inwerken. Om eens te vergelijken zijn we naar een regionale spring- en dressuurwedstrijd geweest. Welgeteld een kwartier en het was gewoonweg prijsschieten. We hoefden geen enkele moeite te doen om pijnlijke dingen vast te leggen. We hebben zodanig gefilmd dat de ruiter buiten beeld blijft, maar de inwerking van de bitten is helaas goed te zien, ook bij de onscherpere filmpjes.

En eerlijk waar, we hebben ze er niet op uitgezocht! We hebben willekeurig gefilmd.

http://www.youtube.com/watch?v=HWl6X28IQv4
http://www.youtube.com/watch?v=e4SD3IUoZgc
http://www.youtube.com/watch?v=N9tSrwR1Edc

Ik heb niet de illusie dat het heel veel beter gaat worden op dit soort wedstrijden als bitloos zelfs verplicht zou worden, het blijft toch heel ruw allemaal: schreeuw, duw, schop, trek. Alleen zal de mond dan in elk geval met rust worden gelaten :roll:

Arabesk

Re: Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:50

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:57

ik zou het fijn vinden als het mogelijk zou worden :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:03

:)* De reden om er ook NIET te gaan kijken!
Wat me (als ik dan toch al in de buurt van zo´n wedstrijd kom/kwam) altijd opviel/opvalt, is dat er vrij weinig mensen kijken. Iedereen lijkt er voor zichzelf te komen.

}:) Als ik paard was, zou ik ze er heel hard afbokken :(

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:14

Huertecilla schreef:
Ík haal mijn motivatie om in ´je krijgt wat je beloont´ te investeren uit de vrijwilligheid van mijn paarden om voor mij te doen waar ik ze voor heb.
Dat maakt de weg tot het (gebruiks)doel al leuk op zích.

Sorry hoor HC, maar ik wordt iedere keer zo moe van jou opmerkingen in deze trant in dit soort discussies. Prima dat JIJ je motivatatie op een andere manier uit je paarden haalt, maar dat maakt je nog niet per definitie beter of paardvriendelijker dan mensen die hun motivatie uit wedstrijden halen. Dat jij je denkt te verschuilen achter het gegeven dat iemand 100 jaar geleden heeft gezegd dat het gebruiksoel van een paard is om van A naar B te komen slaat nergens op. Tijden veranderen en het gebruiksdoel van het paard is ook veranderd. Zo kan het gebruiksdoel ook gewoon sport zijn, en daar is niets mis mee.

Iedere keer die minachtende opmerkingen over dat dressuur niets meer is dat wat kunstjes in een omheide zandbak... Kom eens met wat anders man... Je komt gewoon sneu en gefrustreerd over. Laat de mensen die dat nu eenmaal leuk vinden gewoon in hun waarde, net zoals jij graag wil dat anderen jou in je waarde laten als jij boodschappen met je knol wil gaan doen.

Arabesk schreef:
Eerder kwam in de discussie over de bitloze wedstrijd ter sprake hoe gemeen de bitloze optomingen wel niet inwerken. Om eens te vergelijken zijn we naar een regionale spring- en dressuurwedstrijd geweest.

CH Schoorl zo te zien? O.a. de rubriek bestgaand rijpony? Beetje sneu van je dat je met deze filmpjes je pijlen op kinderen richt, waarvan de meeste ruitertjes uberhaupt nog een hoop te leren hebben. Verder zie ik overigens weinig schokkends op de fimpjes.....

Arabesk schreef:
Ik heb niet de illusie dat het heel veel beter gaat worden op dit soort wedstrijden als bitloos zelfs verplicht zou worden, het blijft toch heel ruw allemaal: schreeuw, duw, schop, trek. Alleen zal de mond dan in elk geval met rust worden gelaten
[/quote]
Ik zie het verschil niet tussen getrek in de mond en getrek aan een neus... Volgens mij is een paardenneus namelijk ook gewoon erg gevoelig... Misschien dat we wel eens een keertje undercover kunnen filmen op een cursus bitloos rijden van Arabesk? Want kennelijk kunnen we allemaal daar het correcte voorbeeld vinden van hoe het wel moet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:16

zeer binnenkort komt Anky hier in de buurt, 'ns kijken hoe geweldig die rijdt in slow motion ;-)

We hebben geen kleine kinderen gefilmd op de mini-ponietjes. (Die keken als enigen wél vrolijk...). En hoezo undercover filmen, er staan daar ook zat mensen openbaar te fotograferen zonder toestemming en dat komt dan ook nog op internet en kun je die foto's kópen van ze. }:0

En dat jij niets ellendigs ziet zegt alweer genoeg ;-)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-07-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:18

ik heb Imke zien rijden vanmiddag bij een demo........... dier had roze schuim in zijn mond......

en ik kan niet anders zeggen dan.......... wat kan die vrouw rijden zeg...... want hemellief ferreres stond elke vlag achterstevoren en klaar voor de spurt........

de manier waarop ze het oploste was echt super...... alleen ontkom je er dan niet aan om wel zo hier en daar een keer in te komen........ Kan niet anders anders krijg je ongelukken.....

En ik denk dat mijn medeposters hier wel begrijpen dat je een 11 jarige topsporter niet moet willen en kunnen vergelijken met je huis tuin en keukenpaard qua kracht, elastischiteit, snelheid en intelligentie.......

Arabesk

Re: Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:19

roze schuim? :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:23

is niet goed.......... maar een paard in de sloot of in het publiek is nog steeds veel minder goed..........

Ik weet een ding zeker en dat is dat ik een leuk stukje kan sturen.......... maar ik had allang afgestapt.........

critiek hebben is goed........ totdat je zelf een keer in die schoenen staat......... dan praat je echt anders..... want het is niet gaaf om een 176 hoge zeer gespierd en krachtig paard die zo lenig is als een russische turnster...... met de spanning van een pijl onder je kont te hebben.......

en voorlopig liet ze wel zien hoe ze die spanning af liet vloeien...... en ik vond het buitengewoon knap.
Als je een paard die zo over de zeik is, toch uiteindelijk fijn rond kan rijden........ ben je voor mij een held.........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:30

KiWiKo schreef:
is niet goed.......... maar een paard in de sloot of in het publiek is nog steeds veel minder goed..........

critiek hebben is goed........ totdat je zelf een keer in die schoenen staat......... dan praat je echt anders..... want het is niet gaaf om een 176 hoge zeer gespierd en krachtig paard die zo lenig is als een russische turnster...... met de spanning van een pijl onder je kont te hebben.......

en voorlopig liet ze wel zien hoe ze die spanning af liet vloeien...... en ik vond het buitengewoon knap.
Als je een paard die zo over de zeik is, toch uiteindelijk fijn rond kan rijden........ ben je voor mij een held.........

Parelli heeft daar een héél goed programma voor waarbij je totaal RB paarden weer op de rit krijgt, maar niet op die manier :=

Ik denk dat dít inderdaad de beste oplossing was geweest:

Citaat:
Ik weet een ding zeker en dat is dat ik een leuk stukje kan sturen.......... maar ik had allang afgestapt.........

geen circus, geen bloed in de mond, dan maar niet rijden en geen show, toch?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:31

Vraag me dan toch af waarom je het zo ver laat komen (is niet de eerste keer dat ze een over de zeik paard rijd), maarja. Ik rij ook geen wedstrijden en mn niveau zullen ze ook wel uitlachen, maar als ik rij doe ik dat ten minste zonder roze schuim.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:32

laura1986 schreef:
Vraag me dan toch af waarom je het zo ver laat komen (is niet de eerste keer dat ze een over de zeik paard rijd), maarja. Ik rij ook geen wedstrijden en mn niveau zullen ze ook wel uitlachen, maar als ik rij doe ik dat ten minste zonder roze schuim.

precies ;-)

Als er eerst bloed moet vloeien voor je je paard onder controle hebt, is er toch iets mis. niemand die het acceptabel had gevonden als Imke het paard tot bloedens toe had geslágen, maar omdat het in de mond zit is het anders??

en ik ga nu even wat anders doen, want mijn bloed blijft koken van die filmpjes -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-07-09 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:32

"Fijn rond kan rijden" en "een held" terwijl er bloed aan te pas kwam?
|o |o

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:33

KiWiKo schreef:

Ik kan mij niet voorstellen dat het paard van Imke roze schuim in zijn mond had omdat ze hem even flink had geflost met het bit... Eerder dat hij zich door spanning even op zijn tong of lip gebeten had? Dat zou je overigens ook zonder bit kunnen gebeuren... Maar goed, ik was er niet bij...

Mijn paard heeft zich ook wel eens op zijn lip gebeten, juist tijdens een hele relaxte training waarbij hij als een zonnetje liep... Kan je zo maar overkomen... Tot je niet tot in detail weet hoe en wanneer het schuim roze is geworden is het wel een beetje kortzichtig om er meteen maar schande van te spreken.

KiWiKo schreef:

Precies, zij heeft meer gevoel dan de meeste hier...

KiWiKo schreef:

Maar al die HTK-knollen van de gemiddelde bitloze grote mond hier zijn zeker net zo moeilijk/gevaarlijk/krachtig/intelligent en snel hoor! :+ }:0

laura1986 schreef:
Ik rij ook geen wedstrijden en mn niveau zullen ze ook wel uitlachen, maar als ik rij doe ik dat ten minste zonder roze schuim.
.

Maar jij bent tenslotte ook fantastisch :O :O Wil je nu een medaille?

vorame

Arabesk,

Jij hebt altijd je mening klaar staan, maar waar was jij te paard op de demo dag?

KiWiKo

parelli kan helemaal niks met dit paard....... voest niet en weet ik veel wie niet.......... het is de spanning IN de baan...... niet het grondwerk :) :)

Paard moet ook zijn ervaring opdoen.........en dat doettie niet in zn stalletje :)

ze heeft het heel moeilijk gehad in het begin............ en ging met een hand aan de teugels in complete harmonie de baan uit........

heb jij nooit een "gevecht" gehad met jouw paarden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:34

vorame schreef:
Arabesk,

Jij hebt altijd je mening klaar staan, maar waar was jij te paard op de demo dag?

demo dag?

Er is ook een highspeed filmpje van mij als je het per se wil zien hoor. Maar ik rij mijn paard niet met roze schuim, dát weet ik wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:35

KiWiKo schreef:
parelli kan helemaal niks met dit paard....... voest niet en weet ik veel wie niet.......... het is de spanning IN de baan...... niet het grondwerk :) :)

Paard moet ook zijn ervaring opdoen.........en dat doettie niet in zn stalletje :)

ze heeft het heel moeilijk gehad in het begin............ en ging met een hand aan de teugels in complete harmonie de baan uit........

heb jij nooit een "gevecht" gehad met jouw paarden?

Had je het ok gevonden als ze het paard tot bloedens toe had geprikt met haar sporen, of tot bloedens toe had geslagen met een zweep?

Dat is namelijk van dezelfde categorie als tot bloedens toe 'flossen'

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:36

Arabesk schreef:
vorame schreef:
Arabesk,

demo dag?

Er is ook een highspeed filmpje van mij als je het per se wil zien hoor. Maar ik rij mijn paard niet met roze schuim, dát weet ik wel.

Dat vraag ik niet
Waar was jij om het bitloos te promoten toen het kon?

Een ontzettend grote mond, maar je staat zelf je mannetje niet als het er op aan komt.
Bang voor kritiek?
Afgang?
Een ander afkatten is zoveel gemakkelijker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:37

je hoeft niet grof in te komen om een bloeding in de mond te hebben......

ik ben een hele vriendelijke ruiter........ en ook ik heb het wel eens gehad