'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:08

Jasmijn76 schreef:
nickyu schreef:
weet niet of je ooit een wrat hebt laten wegbranden
maar ja dat voel je ook

of dat ik me vinger(in dit geval de wrat :+ )..nu een paar seconde op een gloeiende plaat moet leggen of ik laat hem 'koud'wegbranden....kies ik duidelijk voor het koude!!!..de pijn erna is ook echt een stuk minder

Klopt wel. Branden dmv hitte werkt heel lang door...
Ik vind alleen die brandmerken wel heel lelijk.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:13

NatasjavE schreef:
Klopt wel. Branden dmv hitte werkt heel lang door...
Ik vind alleen die brandmerken wel heel lelijk.

ja..maar wat hier werd geopperd, doormiddel van een 9 cijferige code, klein merk...dan is het toch allemaal wel te overzien??...ik hoop niet dat ze er gelijk een Herman brood van maken

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:14

wat een nutteloos onderzoek... alweer.
Dit levert alleen maar meer discussies op.!!

het lijkt me geen van beide een prettige ervaring voor het dier.
beide voor en nadelen. brandmerk heeft wel IETS, al hoewel persoonlijk ik voor de chip zou gaan.. houd iedereen hier zn eigen mening over denkik

waneer komt hier een nuttig onderzoek over?......

Tallie1979

Re: 'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:18

Mijn fjord heeft zowel een brandmerk, als een chip.. Ik denk dat in dit geval, ik ook voor het brandmerk zou gaan.. Ik heb mijn fjord 5 jaar terug laten chippen en hij schud nog steeds met zijn hoofd als ik aan die kant van zijn manenkam kom met bijvoorbeeld een schaar of een scheerapparaat.. Mij maak je niet wijs dat dit niet komt door het inzetten van die chip toendestijds.. Of dit nou komt doordat hij wantrouwiger is geworden, of dat hij de pijn herinnerd, ik weet het niet.. Ik weet wel dat hij dierenartsen sinsdien ook niet leuk meer vind..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:21

over het chippen heb je de welbekende anti chip website:http://www.invisio.nl/antichip/

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:30

Ze konden zonder onderzoek toch ook wel bedenken dat het brandmerken pijnlijk is, het is groot en je huid verbrand.. bij een chippie komt er een klein rijste korreltje in de hals door middel van een wat dikkere naald..

Ik stem voor Chippen hoor!:)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:34

Mwah zo verrassend is dat niet volgens mij.
Maar goed, ik ga ook voor chippen. Al is het voor een dier allebei niet prettig denk ik zo. Bleh het idee dat ik gechipt/gebrandmerkt zou worden..

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:36

Mijn paard is gebrandmerkt en gechipt.
Als ik het overnieuw zou kunnen doen had ik het paard alleen gechipt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:00

ik ben voor chippen
maar dan wel met duidelijke registratie en controle, niet zoals het nu gaatMocht een paard zijn afgekeurd, dan vind ik die A weer aanschaffen een goed idee, maar niet bij een gezond paard een brandmerk. Vaak zijn deze onleesbaar, en ze kunnen makkelijk worden veranderd
En dat dan een europees beleid komt, overal hetzelfde, niet zoals nu, 1 land chipt, ander brandmerkt, weer een ander doet niks

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:01

KiWiKo schreef:
zeg je nu dat je het niet erg zou vinden als je paard 2 weken pijn heeft omdat de baas ervan liever een brandmerk wil dan een micro chipje in het lichaam? :O

--------------

ja dat klopt......... ik heb liever dat het paard 2 weken pijn heeft dan afgekeurd de handel in gaat wat nu gebeurd. Er lopen paarden rond met wel 3 chippen in zich....... allemaal afgekeurd spul wat eigenlijk voor de dood weg had moeten gaan...... en die gaan van handelaar naar handelaar om uiteindelijk op transport naar Italie te gaan.......

hadden die paarden een grote A op de schouder gebrandmerkt gekregen....... hadden ze 2(?) weken pijn gehad, maar niet de ellende van de handel..........

Toen ik nog jong was werd er op de keuring zelf nog gebrandmerkt....... nooit ellende van gezien.

[/quote]

En wat als je je paard nou laat chippen en hem lekker zelf naar de slager brengt als hij afegmaakt moet worden? bespaard het dier helemaal een hoop ellende!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:04

Mijn beide paarden waren gebrandmerkt en zou het zo weer laten doen bij een ras zuiver jong paard. Het is zo voorbij en natuurlijk zullen ze er iets van voelen maar daar komen ze vast wel overheen. Het hoort bij de tradities van bepaalde rassen.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 16-07-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:04

Onze Friezen werden vroeger allemaal gebrandmerkt, en als we thuis kwamen deden we er wat vette zalf op. Nooit problemen mee gehad, zelfs tijdens het branden schrokken ze meer van de rook dan van het branden zelf. En zeker geen twee weken pijn!
Maar met chip zijn er al legio paarden met buigingsproblemen in de hals, beschadigde zenuwbanen, zwervende chippen, niet meer leesbare chippen en ga zo maar door.

Wat je nu bij je afgekeurde paard kunt doen is zowel de staart als alle manen helemaal afscheren, dan zijn ze minimaal een paar jaar onverhandelbaar. Want de chip is zo onklaar gemaakt en hup een nieuwe er in.............. en paard wordt weer als goed doorverkocht.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:18

Mijn pony merkte het niet eens toen de chip werd ingebracht. :') Toen ze een keer een prik moest en er een andere (mannelijke) DA kwam dan ze gewend was, werd ze helemaal hysterisch. :') Volgens mij ligt het zo erg aan diegene die het doet bij een paard. :))

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:32

Ik ben ook voor brandmerken. Mijn pony heeft allebei zowel brandmerk als chip. Het brandmerken was zo gedaan. Het chippen leek wel een slachtveld. Inmiddels zit de chip ook niet meer op de plaats bij deze pony. En het brandmerk wel. We zijn heel lang op zoek geweest naar de chip. De dierenart vroeg zelf of ze hem wel had. Nou ik wist en weet het zeker ben er zelf bij geweest.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:34

De eeuwige discussie.

Ik vind het brandmerken pure verminking,maar een chip kán ook fout gaan.
Tis allemaal wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:38

Tja, maar een brandmerk zit iig niet in de spieren.
Ik vind een brandmerk trouwens niet eens lelijk, het zegt ook gelijk waar een paard vandaan komt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:39

KiWiKo schreef:
het enige is dat als een paard gebrandmerkt is, dat dit dan niet meer anders kan worden.......... in tegenstelling tot paarden met wel 3 chips in hun lijf.......

en dat zijn dan de paarden die constant maar doorverhandeld worden........ JOEPIIEEEE ik heb geen pijn gehad van het Chippen, alleen zijn de laatste paar jaren van mijn leven niet zo heel best geweest...... maar ze hebben me gelukkig niet gebrandmerkt........

Beetje vergezocht als argument om dan maar te branden. En niet waar, want geknoei met brandmerken is ook al zo oud als het brandmerken zelf.
En daarbij, paarden die gebrandmerkt zijn hebben allemaal een geweldig leven??

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:41

Laten we alle mensenrassen ook maar brandmerken,dan zien we ook gelijk waar ze vandaan komen :))

Nee even zonder gekheid,ik prijs het chippen ook niet de hemel in,want inderdaad,het zit in de spieren..

Daarom zeg ik ook,het is bij iedere methode wel wat,helaas..

Ze moeten eens iets vinden wat géén kwaad kan...althans...het is waarschijnlijk al gevonden,maar het zal wel te duur zijn :+
Ondertussen geven de gemeentes wel onnodig geld uit aan dingen die ze plaatsen en later weer weg halen..zoals verkeersdrempels.

Laat ze een potje maken voor het dierenwelzijn :D

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:42

CharleyT schreef:
En daarbij, paarden die gebrandmerkt zijn hebben allemaal een geweldig leven??

Nee,daar staan er een paar van naast de paarden met 3 chips bij handelaars en slachthuizen in Italie :+

Sorry..kon hem niet laten :o

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:44

Lielle schreef:
ik heb toch onze ruin volkomen hysterisch zien worden na het chippen, en dat heb ik met brandmerken nooit gezien.

Idd en zo heb ik er meerdere gezien! Wat een mooi pro chippen stuk nu het per 1 juli verplicht is geworden in de EU.

Ik ben ook voor brandmerken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:51

Bokt blijft verrassen. Hier allerlei hardvochtige types die willen branden, en in een ander forum heeft men de mond vol over bitloos rijden enz enz. alles voor het welzijn van het beestje.
Het zal wel zijn : zoveel mensen zoveel wensen. En gelukkig is iedereen zijn eigen deskundige.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:58

Dat is heel fijn voor jou CharleyT, ik heb in de laatste 6 jaar elk jaar meer dan honderd veulens gebrand zien worden en dat ging altijd goed en bij het chippen van wat ik tot nu toe heb gezien was het altijd niet fijn. Van zowel veulens als volwassen paarden.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:03

Wat ik me wel afvraag,met branden bij veulens,hebben ze dan geen last met groeien?
Want die huid is dood en niet elastisch meer..

Geen aanvallende vraag,gewoon nieuwschierig ;)

rashida13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:05

Wat ben ik blij dat mijn paardje en geen brandmerk en geen chip heeft. Die is netjes DNA geregistreerd daar voelen ze helemaal niks van. Maar ja dat kost natuurlijk weer zo veel geld om te laten doen.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:08

Fijn dat het onderzocht is.
De uitslag is natuurlijk hartstikke logisch.
Nu hopen dat ze er ook echt wat mee gaan doen.
Ik vind dat brandmerken namelijk echt niet meer iets van deze tijd.
Ben ook blij dat het NL al verboden is.