Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:09

shyla schreef:
dit slaat nergens op ? Hahahahahaha.. De meeste reacties hier slaan nergens op.
Alsof de meiden hier allemaal beter weten hoe het met de gezondheid van de paarden gesteld is dan alle buurtbewoners daar. (Y)

Ik word er gewoon zo vreselijk kwaad over. Met 'het valt wel mee !'
Word die man eindelijk een keer onder de loep genomen, is het 'niet erg genoeg'

Rustig maar...
Iedereen hier geeft een beoordeling over het filmpje wat ze zien.
En daarop is te zien dat het best nog meevalt,dus idd vanwaar die ophef.
Ik heb ergere mishandeling gezien op tv.

Zelf heb ik ook in de buurt gewoond en zag ook regelmatig de pony's staan waar het hier over gaat.
Veel verhalen gehoord, en het is echt te ziek voor woorden.
Maar maak een filmpje waar ze er dan zo slecht bij staan en niet nu...want dit valt idd nog mee...

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:15

Je kunt geen goed oordeel geven als je de man niet kent &de pony's niet in het echt hebt gezien.
Denk dat de mensen die er dichtbij wonen het wel weten. ;)

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:41

Ik zag het idd ook.. Ze zagen er niet ondervoed uit, maar als ze bloedwormen hebben is er iets flink mis..
Wel vind ik het erg goed van de buurt dat ze er alles aan doen, zoals drinken naar ze brengen en borstelen,
en opzich vind ik het wel goed dat die man ze steeds verplaatst zodat ze toch nog eten hebben, als hij ze
bij zn huis zo zetten, waar hij geen ruimte heeft, zou het zieliger zijn.

Tumba

Re: Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:52

En trouwens, er staat geen slot omheen... ik zou
ze gewoon op mijn wei zetten, jammer dan voor die man.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:53

ja, dat doe ik ook het liefst haha.
maar dan is het diefstal.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:30

wishmypride schreef:
Denk dat de mensen die er dichtbij wonen het wel weten. ;)

Die heb ik gezien op HvN ja. Mensen die bij glimmende pony's stonden te vertellen hoe erg ze verwaarloosd waren en dat ze niet zouden stoppen voordat er wat aan gedaan werd.
Het spijt me, kwam mij weer over als aandacht trekken en vooral maar op tv willen komen zoals bij de meeste onderwerpen in HvN.

Als je mensen wilt overtuigen van ondervoeding en snijwonden laat dan op zijn minst pony's zien waar dat ook bij speelt, geen goed doorvoede glimmende pony's. Op deze manier maak je alleen jezelf belachelijk op tv. ;)

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:25

shyla schreef:
dit slaat nergens op ? Hahahahahaha.. De meeste reacties hier slaan nergens op.
Alsof de meiden hier allemaal beter weten hoe het met de gezondheid van de paarden gesteld is dan alle buurtbewoners daar. (Y)

Ik word er gewoon zo vreselijk kwaad over. Met 'het valt wel mee !'
Word die man eindelijk een keer onder de loep genomen, is het 'niet erg genoeg'

Paarden moeten eerst dood gaan voordat ze geholpen worden. Maar goed, dan is de hulp al te laat natuurlijk.

Je snapt de quote volgens mij niet, ik bedoelde dat het nergens op slaat dat je een paard met een hele andere bouw, leeftijd en waarschijnlijk geslacht met elkaar gaat vergelijken als gezond goed behandeld paard, en een mishandeld ondervoedt paard..

Als je een verhaal in een dorp hoort is het vaak enorm opgeblazen, ik zeg vaak, dus niet altijd..

Ga jullie krachten bundelen en niet op een forum maar voor die dieren, ga naar die eigenaar, stel met bijv. voor om de pony's te verzorgen, en wees vriendelijk voor die man, waarschijnlijk heeft deze man niet door hoe het ook kan, maar als je elkaar helpt help je de dieren ook..
De eigenaar zal jullie hulp dan ook vast respecteren, en ziet dan ook misschien hoe het misschien beter kan..

Maar let wel op, dat voor veel "manege klanten" (niet vervelend bedoelt) de "echte paardenwereld" net iets harder kan zijn dan ze denken.. (Spreek uit eigen ervaring..)

Ik denk dat het contact met de eigenaar niet beter gaat worden op deze manier, en kan je de dieren waarschijnlijk ook veel minder goed helpen..

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:29

Even totaal los van de verzorging van die pony's waar we het al genoeg over hebben omdat dit topic daar natuurlijk over gaat.
Vandaag heeft iemand de pony's losgemaakt , en aangezien er een weg langs loopt had dit heel slecht kunnen aflopen.
In mijn ogen is deze actie net zo erg als dierenmishandeling :(

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:26

pastel schreef:
Even totaal los van de verzorging van die pony's waar we het al genoeg over hebben omdat dit topic daar natuurlijk over gaat.
Vandaag heeft iemand de pony's losgemaakt , en aangezien er een weg langs loopt had dit heel slecht kunnen aflopen.

Meen je niet. Op die weg rijden ze ook nog ontzettend hard.

En mee nemen naar je eigen wei is geen optie.(weet zo ff niet wie dat heeft gezegd). Het is dan inderdaad diefstal. En buiten dat heb ik ook niet de ruimte tijd en geld niet om al die ponies een plekje te bieden.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:36

Ik heb die haflinger toen gekocht, maja dat is ook geen optie want hij koopt er dan steeds weer paarden bij.. dan blijf je kopen.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:07

mhollander schreef:
pastel schreef:

Meen je niet. Op die weg rijden ze ook nog ontzettend hard.

.

Ja zeg dat wel ..

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:23

wishmypride schreef:
Ik heb die haflinger toen gekocht, maja dat is ook geen optie want hij koopt er dan steeds weer paarden bij.. dan blijf je kopen.

Mag ik vragen, ken je die man dan?
Ik heb niet alle reacties gelezen hoor, dus kan best dat ik iets gemist heb, vroeg het me gewoon af, want als iemand hier hem kent zal hij of zij ook wel weten hoe de situatie daar is.

Ik vond ze er niet slecht uit zien eigenlijk, dat bloedworm verhaal tja eerlijk gezegd heb ik niet echt mensen met paarden verstand aan het woord gezien.
Hoefjes leken redelijk netjes verzorgd enz.
Die dode pony was schokkend maar ja wat is er gebeurd.
Vond dat mens die erbij stond wel erg overdreven hoor , had echt zoiets van tjee vrouw zoek een hobby.
Maar tja als de dierenbescherming niets doet, vond hem ook wel beetje slappe houding aannemen, wat moet je dan doen, weinig denk ik.
Kan ook niet echt een oordeel trekken zo vanwege een filmpje maar ik vond ze er echt niet slecht uit zien.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:59

Ja, ik ken die man. Hij heeft die paarden alleen voor de verkoop..

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:15

Dan staan ze er gelukkig niet lang..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:18

wishmypride schreef:
Ja, ik ken die man. Hij heeft die paarden alleen voor de verkoop..

En dus ook grote kans dat de paarden/pony's die mager zijn al mager waren toen de man ze kocht.
Zijn meestal niet de toppaarden die bij dit soort mensen verhandeld worden.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:04

Oke, tjee een handelaar, of nou ja weer een handelaar eigenlijk.
Tja wat moet ik zeggen, hier bij mij verderop staat ook een pony aan de ketting, gaat ook niet goed hoor en hoewel ik nooit gebeld heb, vind dat zo moeilijk maar de buurtbewoners wel (we wonen tussen 2 dorpen in in een klein straatje dus ons kent ons)
pony gaat ook niet goed maar helaas heeft deze man nog excuus hij is echt niet meer van deze wereld, alleen voel ik me wel beetje stommeling dat we niet ingrijpen, we geven wel water, zonnebrand , is zon lief dier, het liefst kruipt hij in je als hij je ziet, meteen schrappen met zijn hoefjes en tegen je aanschuren enz.

XXXXX zeg waarom gaan mensen toch zo met dieren om.
In ieder geval ben ik wel even wakker geschud hier zeg, ik heb briefje bij hem in de bus gegooid en ook om de ketting heen gedaan en hem land ter beschikking aangeboden (heb meer land als ik nodig heb en kost gelukkig niets dus zou mooi oplossing zijn) maar ja je kunt echt niet ieder dier redden en wordt tijd dat er eens duidelijke en goede dierenwelzijnswetten komen ipv dat slappe geleut van onze regering.

Weet je wat je krijgt als je een pony van een ander molesteert of bv vermoord, je krijgt op je proces verbaal te staan vernieling van andermans eigendommen, is toch schokkend of niet, eigendommen alsog het om een stoel gaat.
Sorry beetje offtopic maar zit er een beetje vol van

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:08

eppie38 schreef:
Oke, tjee een handelaar, of nou ja weer een handelaar eigenlijk.
Tja wat moet ik zeggen, hier bij mij verderop staat ook een pony aan de ketting, gaat ook niet goed hoor en hoewel ik nooit gebeld heb, vind dat zo moeilijk maar de buurtbewoners wel (we wonen tussen 2 dorpen in in een klein straatje dus ons kent ons)
pony gaat ook niet goed maar helaas heeft deze man nog excuus hij is echt niet meer van deze wereld, alleen voel ik me wel beetje stommeling dat we niet ingrijpen, we geven wel water, zonnebrand , is zon lief dier, het liefst kruipt hij in je als hij je ziet, meteen schrappen met zijn hoefjes en tegen je aanschuren enz.

XXXXX zeg waarom gaan mensen toch zo met dieren om.
In ieder geval ben ik wel even wakker geschud hier zeg, ik heb briefje bij hem in de bus gegooid en ook om de ketting heen gedaan en hem land ter beschikking aangeboden (heb meer land als ik nodig heb en kost gelukkig niets dus zou mooi oplossing zijn) maar ja je kunt echt niet ieder dier redden en wordt tijd dat er eens duidelijke en goede dierenwelzijnswetten komen ipv dat slappe geleut van onze regering.

Weet je wat je krijgt als je een pony van een ander molesteert of bv vermoord, je krijgt op je proces verbaal te staan vernieling van andermans eigendommen, is toch schokkend of niet, eigendommen alsog het om een stoel gaat.
Sorry beetje offtopic maar zit er een beetje vol van

Vind het knap dat je op deze manier het probleem met de pony hebt opgepakt..

Dit bedoelde ik ook met het stukje dat ik getypt had..
Aktie onder nemen heb je veel meer aan dat geroddel!!

Super, ik hoop dat de eigenaar van het paardje in ziet dat dat een goed idee is!!

Succes..

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:19

shyla schreef:
Afbeelding

Onze oude arme pony gelukkig werden we door diana @Diana_14 hier op bokt gemaild en hebben we onze 2 fjordjes terug gehaald echt verschrikkelijk hoe ze erbij stonden het veulen had een ketting om de nek en ging de man ebweren dat die hem zo mak maakt nou vast een nieuwe manier van mak maken veulen was al hardstikke mak toen die bij ons weg kwam.
Helaas is de man net iets tegoed dus kan de dierenbescherming helaas niks doen -O-

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:24

Diana_14 schreef:
Sorry....

Maar iedereen kan nu wel zo makkelijk oordelen dat de pony's er niet zo slecht aan toe zijn, maar dat zijn ze wel..
Het gaat al jaren zo, mijn ouders, buurtbewoners en andere mensen die afweten van deze pony's hebben vele malen de DB gewaarschuwd, maar elke keer wordt er gezegd dat het niet erg genoeg is. Ik ben in het bezit van meerdere foto's van de ondervoede pony's & pony's met wonden.

De tuin (die te zien is op het filmpje) vol met aanhangers, rotzooi e.d. wordt regelmatig gebruikt als "weide" voor de pony's. Deze meneer heeft voornamelijk Shetlanders maar ook Haflingers, deze staan 9 vd 10 keer zonder water & met een strakke ketting om hun nek aan een touw waarmee ze zichzelf verwonden. Op het filmpje zien de pony's er niet ondervoed uit inderdaad, maar een Shetlander is vrij snel dik van weinig voer. Maar goed verzorgd zijn ze zeker niet. Vorig jaar is een van zijn welsh pony's bij een poging tot drinken in de sloot gevallen, maar doordat deze te weinig speling in het touw had om eruit te komen is deze verdronken.

Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat deze meneer zijn pony's al beter verzorgd dan voorgaande jaren.

topic

Ga helemaal met je mee diana ik heb ook nog ergens foto's dat de pony's langs een drukke weg in het donker vast staan aan een tuinslang om de nek en dan ook nog eens heel strak zal ze eens opzoeken.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:30

pippalex schreef:
Mensen die in de buurt van deze paarden schijnen te wonen hebben het alleen over via via verhalen, en via via foto's gezien etc. Ga op je eigen af,en niet op een verhaal van een ander!!

Een paar jaar geleden was het nog erg normaal dat een pony aan een stick stond te grazen, niets aan de hand..

Maar tegenwoordig moet je paarden in een glazen kastje bewaren, ik denk dat de paardjes aller eerst erg blij mogen zijn dat ze buiten staan.

Water geven is inderdaad erg belangrijk, maar ik ken meerdere stallen waar de paarden (wel meerdere keren per dag) hun water in een emmertje krijgen.. Dus niet 24 uur per dag ter beschikking hebben.

Mijn shetjes zelf hebben met dit warme weer geen druppel water gedronken, stond er zelf verstelt van..

Over je paarden her en der neerzetten doe ik ook..

Als ons eigen gras op is of bij moet komen, lopen mijn paarden op het land van iemand anders, zodra het thuis weer klaar is komen ze weer thuis..

Het zal dan misschien niet mee vallen met deze paarden van de eigenaar, maar ik vind het verschrikkelijk dat de eigenaar in dit daglicht wordt gezet met zo'n filmpje..

Laten ze dan een filmpje maken van die paarden die er echt zo slecht aan toe zijn, want die schijnen er dus ook te staan?! (waarom staat die niet op het filmpje?)

Ook de dode pony op de foto, helaas kan dat iedereen gebeuren.. De schrik van elke eigenaar, je zou maar bij de wei komen en er een bij zien liggen..
Een pony die al langer dood is ziet er wel anders uit hoor..

Als ik ponies zie die echt hulp nodig zijn dan zou ik daar alles op zetten, en niet hart van nederland bellen, kansloos, helemaal met zo'n filmpje..
(Of wil hier iemand ook de dierenredder van 2009 worden?! Ik heb laatst nog een oproepje gezien bij HvN)

Ik snap ook dat de DB hier niets kan doen..

Geen verhalen via via wij ahdden een emrriefjordje verkocht met veulen aan deze man en heb ik alles dus zelf ook met eigen ogen gezien ;)

ilsetessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:35

rowo schreef:
Ja... helemaal mee eens. Verzorging schoot flink te kort. Moet zeggen dat de 'woning/erf' van de eigenaar er ook nie bepaald netjes uit zag :n

klopt, en daar heeft hij ook al shetlanders tussen laten lopen :n

ilsetessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:37

Nicole85 schreef:
Ondervoed zijn ze niet -vind ik- en bij het fragment "ze zitten onder de wonden", zoomde ze in op de zwilwratten :')

vond ik ook al zo'n lachertje :')

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:23

Heb vandaag gehoort dat hij de paarden niet zo maar weer ergens neer mag zetten. Hij liet ze op het land van staatsbosbeheer lopen mag dus niet meer. Hij heeft al een aantal ponies weg gedaan. Je kon/kan ze kopen voor 50 euro (wat ik begrepen heb zijn ze wel gechipt). Hij mag er 4 houden de rest doet hij dus weg. Hij wil dus alleen maar 4 shetlanders houden. Hoop voor de arme beestjes dat hij dan wel beter voor ze zorgt. Als hij nu begint met het opruimen achter het huis endaar voor de winter een schuilstal maakt kunnen die 4 in elk geval schuilen. En heeft hij het makkerlijker met bijvoeren.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:12

Kunnen jullie als buurtbewoners/paerden liefhebbers de man niet helpen met zijn erf opruimen, en het paard vriendlijker maken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:19

love_nadesh schreef:
Geen verhalen via via wij ahdden een emrriefjordje verkocht met veulen aan deze man en heb ik alles dus zelf ook met eigen ogen gezien ;)

Dan heb je dus blijkbaar niet goed gekeken aan wie je de pony's verkocht ;)

Fijn dat hij de pony's gaat verkopen, nu maar hopen dat er kopers komen en ze niet bij de slacht belanden!
Kan de TS+buurtgenoten niet vragen aan de man of ze mogen bemiddelen?
Dan kun je op eea commercieel een verkooptopic houden, foto's en info erbij en alles doorspelen aan die man.