Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:12

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het beeld op de foto's ook vind tegenvallen. Dit wil niet zeggen dat ik tegen bitloos rijden ben, maar ik vind gewoon de foto's onder de maat. Je kunt een paard bitloos ook netjes in de aanleuning en aan de teugel laten lopen, en dit mis ik toch wel.

En even over de ''slechte'' punten. Reken de procenten is om dan kom je toch op
B
62,3% - 187 punten
57.1 % - 171 punten
L
63.4% -191 punten
61.7% - 185 punten
M
58.3% - 175 punten
57.7% - 173 punten

Kijk er vallen zelfs winstpunten, ik zie wel eens slechtere wedstrijden. Of wedstrijden waar veel te hoog gepunt wordt. Ik denk dat dit gewoon netjes gepunt is met mooie winstpunten en iets mindere scores maar overdreven lage scores zie ik ook niet terug, dat kan wel eens anders zijn bij sommige ruiters met bit. Zolang het paardvriendelijk is ben ik er blij mee maakt mij het echt niet uit hoe het nivo is.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:13

Sjolvir schreef:
Weer on topic, vond die halsring ook jammer, daar dat geen toegestane optoming was, wel wijzigde ze die later.
Voor hetzelfde geld krijg je een hoop gezeur, het is de bedoeling zo'n avond zo netjes mogelijk te laten verlopen,
en bitloos te promoten, niet om je eigen feestje te bouwen.
Hoed, vond ik ook ietwat vreemd, ook dat de KNHS er niets van zei.
Je mag toch alleen met hoedje op wedstrijd verschijnen als je Z bent? Of is ze Z?

Ze heeft voorheen zeker Z gereden en deed dat nu ook.
De hoogte van de hoed staat nergens in het regelement (dacht ik).
Als ik met dameszadel op pad ga heb ik ook de hoge kachelpijp op (niet dat die erg lekker zit :P )

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:15

Djilan schreef:
Wat misschien ivm de puntentelling van de juryleden objectiever zou zijn geweest is om de paarden een proef met en proef zonder bit te laten rijden. Dan kun je nl pas beoordelen of de paarden lagere punten hebben gekregen omdat ze bitloos werden gereden of gewoon in het algemeen minder goed werden gereden (of beoordeeld).

Misschien hadden (een aantal) van de nu gestarte combinaties nl met bit hetzelfde puntenaantal gekregen. Dan kun je dus niet concluderen dat bitloos dressuurrijden dús niet werkt zoals nu sommigen hier dat doen. Zouden de combinaties met bit duidelijk beter lopen dan in de proef zonder kun je die conclusie evt trekken.

Ik zou zeggen, herkansing en dan met en zonder bit een proef (moeten die paarden dat wel gewend zijn natuurlijk ;) ) en dan pas kijken hoeveel het uitmaakt en wat de mogelijkheden zijn.

Dan hoef ik in ieder geval niet mee te doen :Y) die van mij kent geen bit. Twas heel spannend voor ons beide vooral voor paard, 3 uur op de trailer!!!!

Bedankt voor mn punten, die zijn best goed, tenminste, 4 van de 5 gaf me een winstpunt. Daar ga je toch voor :D

Ben het trouwens eens dat bitloos niet per definitie paardvriendelijk is.
Ook viel me op dat er veel mét sporen en mét zweep reden. Daar zeggen mensen ook van: nou hang er dan ook maar een bit in!
Ben ik het ook weer niet mee eens, het is maar net hoe de RUITER er mee om gaat.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:17

Ook ik was er gister bij, en heb weer een hoop geleerd.
Ik vond het er wel heel duidelijk uitkomen dat de verschillen met bitloos nog duidelijker waren tussen de mensen die hun paard wel of niet voor elkaar hadden.

Ook ik heb gezien dat het niet altijd paardvriendelijker hoeft te zijn.
Was een leerzaam avondje :)

Anoniem

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:19

Zoals ik in het andere topic ook gepost heb:

Mensen moeten in dit geval kijken naar wat voor het paard het beste is. Vaak zijn er mensen die bitloos rijden omdat ze dit vriendelijker vinden voor het paard, maar het is niet altijd in het voordeel van het paard, zoals je hier zult zien.
Ook wordt het nog wel eens gedaan doordat ruiter misschien stoer wilt doen of op wilt vallen, zo ken ik er een paar. Deze hebben de ballen verstand van bitloos rijden, maarja, het kan...

Nee, doe het alleen wanneer het paard het echt nodig heeft, want wat ik op deze foto's zie is dat je 9 van de 10 paarden beter een bit in kunt hangen...
Uiteraard weet ik niet hoe deze in het rijden zijn, maar dit is alleen wat ik op de fotos zie!

Verder vind ik het zeker niet verkeerd van het KNHS om dit te proberen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:22

gelukkig komen de filmbeelden terrecht bij de
leden van de discipline regelementen van het KNHS
had ik zo begrepen.
en volgens mij zit mijn instructrice daarbij.

zij kent in elk geval mijn geval van bitloos en met bit.
zij heeft zelf bevestigd dat mijn paard bitloos béter loopt.
ik heb dit helaas niet echt kunnen bewijzen op de wedstrijd.
hij liep niet fout verkeerd of gespannen.
maar ik weet hoe het kán

ik zou echt graag nog een keer voor de commissie willen voor rijden. maar dan als ik niet een zware dag achter de rug heb. (ja van 5 uur in een auto compleet op van de zenuwen word je moe :z )

mijn paard liet zich fijn bewerken, maar ik miste het laatste stukje in de baan.
hij is niet makkelijk, niet met en niet zonder bit. Ik moet er echt aan werken,
en als er dan omgewaaide boompjes liggen, en bungalow huisjes voor de jury's,
dan moet ik meer dan hard werken om zijn koppie geconcentreerd bij mij te houden.

ja, ik baal dara een beetje van, met inrijden heb ik ook meerendeels gestapt en stilgestaan.
maar de stukjes die hij liep liep hij fijn bij het inrijden,
en daar was een grote camera op gericht,
dus wellicht dat ze daar wijzer uit worden dan uit mijn proef. 8-)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:31

wat houden die percentages in? :o

enne, ik lees soms wat reacties met daarin de ondertoon dat de paarden niet goed lopen zonder bit, maar wie zegt dat ze dat met bit wel doen? en loopt op een `normale` wedstrijd wel elk paard goed?

het ging er toch om of het vriendelijk was of niet? zodat het wel/niet kon worden toegelaten in de regelementen? ALs een ruiter dan straks kiest om zonder bit te rijden en het paard niet netjes nagevelijk loopt is dat toch gewoon een onderdeel waar diegene minder punten op kan krijgen? of ben ik nou gek???

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:35

Vriendelijk vond ik ook niet alle combinaties... Laat ik zo zeggen, iig zeker niet vriendelijker dan combinaties met bit.
Maar heb ook gezien dat het voor sommigen zeker mogelijk moet worden om zo op wedstrijd te kunnen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:41

zij schreef:
wat houden die percentages in? :o

enne, ik lees soms wat reacties met daarin de ondertoon dat de paarden niet goed lopen zonder bit, maar wie zegt dat ze dat met bit wel doen? en loopt op een `normale` wedstrijd wel elk paard goed?

het ging er toch om of het vriendelijk was of niet? zodat het wel/niet kon worden toegelaten in de regelementen? ALs een ruiter dan straks kiest om zonder bit te rijden en het paard niet netjes nagevelijk loopt is dat toch gewoon een onderdeel waar diegene minder punten op kan krijgen? of ben ik nou gek???

simpel,als je zeg 200 punten kunt halen en je hebt er 100 heb je 50%
Of je gek bent weet ik niet :P maar door veel mensen die bitloos promoten wordt beweerd dat bitloos vriendelijker is tov een bit. Dat blijkt in de praktijk dus niet zo te zijn.....

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:53

FahyaFemke schreef:
DL_ je kunt wel aantal startgerechtigde er bij zetten, maar iemand die bitloos wilt starten word afgewezen, dus dat vind ik niet echt cijfers om mee te vergelijken.
Je zou beter kunnen neerzetten:
Aantal actieve paardensporters van 8 jaar en ouder in 2008: 456.000 Hoeveel zijn er intotaal? dus PLUS de inactieve?
Dit gaat om alle paardensporters, alle inactieve zijn dus de rest van heel nederland. Dit cijfer geeft het aantal mensen dat op wat voor manier dan ook betrokken is bij de sport.
aantal leden van de KNHS in 2008 : 203.007 Deze is dan goed
aantal startkaarten in 2008 : 67.564 Deze vind ik irrelevant want bitloos heb je geen startkaart. Dat zou ik niet te snel zeggen aangezien er meerdere ruiters waren die wel een startkaart hadden, als je alleen al kijkt naar de bokkers die mee deden hadden er ook al een aantal een startkaart.
evenementen in 2008: 7.391 ook goed
aantal starts : 821.376 Deze moet ook bijgezet worden welke er dus NIET starten dus in procenten. Reken jij dat ff lekker zelf uit.
Gemiddeld aantal starts per evenement : 111 deze ook weer in procenten
Opkomst op deze 'succesvolle' dag: 19. en deze dan ook in procenten. Oftewel, 19 van de 20 verwachte, dat is dus 95 procent

Maar zo zie ik het dan.

Je zou toch aannemen dat op het moment dat er zon wedstrijd georganiseerd wordt iedereen die voor bitloos is zich dan meld! En gezien het feit dat iedere recreant in principe ook gewoon een B/L proefje zou moeten kunnen rijden om zijn paard gezond te houden denk ik niet dat dit zon probleem moet zijn. Er zou een wachtlijst moeten zijn voor zon wedstrijd als mensen tenminste écht achter het bitloos op wedstrijden staan. Misschien toch niet genoeg bezieling bij de bitloze ruiters?

Maargoed, dat is mijn bescheiden mening.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:54

Ik denk dat er veel bitloze ruiters zijn die geen wedstrijden starten.

Maar vind wel dat ze de mogelijkheid moeten krijgen om bitloos te starten als ze dat willen. Net als dat in andere takken van de sport wel mogelijk is...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:57

DL_ schreef:
Een succes? met 19 ruiters en scores van krap aan de 60% en winnaars met ruim onder de 60%??

Dat noemen ze serieus een succes? Waar waren al die schreeuwers die hier altijd het hardst roepen?! Stonden die langs de kant??

Dapper. :n

haha mijn idee

wat een opkomt joh, hoe kunnen ze dit in hemelsnaam een succes noemen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:02

Even lezen Michael, er werd gevraagd om 20 combinaties.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:04

Leuk om te lezen dat deze proefwedstrijd is gehouden. Ik had graag meegedaan, helaas dat ik op het moment geen engels zadel heb en dat het zo ver weg was. Maar mocht zoiets een keer in de omgeving gehouden worden dan overweeg ik het zeker.

Ik vind trouwens niet dat de opkomst tegenvalt, er waren voor zover ik begreep maar 20 plaatsen.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:05

Apple schreef:

ja en hoe lang duurde het totdat het vol zat?

maar goed, ik zal me hier inhouden en zoveel mogelijk lezen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:10

Michael1104 schreef:
Apple schreef:

ja en hoe lang duurde het totdat het vol zat?

maar goed, ik zal me hier inhouden en zoveel mogelijk lezen...

Maakt dat wat uit?
Er waren, zoals gevraagd 20 combinaties...
Maar ik vind het jammer dat ook bitruiters niet meer openminded zijn....
Denk dat ze van beide kanten vooroordelen hebben, en ik denk dat het op zich goed voor de sport zou zijn als we probeerden naar elkaar toe te komen ipv de verschillen steeds groter te maken door elkaar in een bepaalde hoek te drukken.
DAt betekent niet dat ik opeens bitloos, boomloos, ijzerloos, spoorloos en voerloos ga, maar dat betekent wel dat ik probeer om er objectief naar te kijken en er mijn voordeel mee te doen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:17

ja DL_ ben ik ook wel weer met je eens hoor ;)
vond het ook erg zwak van degene die grote mond hebben en toch niet kwamen, om wat voor smoes dan ook (ok kreupel paard oid snap ik, maar trailer/manen/zadel/hoofdstel smoezen? nee :n jammer..) Ik zelf dacht eerst ook te snel, ja Ermelo daar kom ik nooit terecht.... en toen kreeg ik schop onder mn kont hier, van je moet NU die kans grijpen. JA dacht ik inderdaad!!! En heb me gewoon ingeschreven, desnoods had ik auto en trailer gehuurd. Maar tis goedgekomen :D

Toch blijf ik er bij. er mochten er maar 20 mee doen, en er hebben er 19 meegedaan. Dat is toch goed genoeg, ja 1 te weinig. Als je dus en wachtlijst had had je er 20 gehad. Dan nog: hadden er mensen gezegd 'oh 20 is wel weinig'. Er wordt te weinig verteld dat er maar 20 PLAATSEN waren !!!
*even voor ons opkomen hoor :D *

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:20

Tsja gut, ik ken zo bijvoorbeeld ook een combinatie die graag had meegedaan, maar waarvoor Ermelo gewoon net iets te ver weg was. Zo zullen er wel meer zijn.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:26

tsja ik begrijp t op zich wel maar toch... als je er écht voor staat?
wij hebben 3 uur heen, en 2,5 uur terug moeten rijden.
Had een box gehuurd, dat ze ff lekker bij kon komen, wat kon eten en drinken. Volgens mij is ze echt niet voor altijd boos op me nu ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:27

Hoe komen jullie aan 19 deelnemers?
Op de startlijst stonden 22 deelnemers. Eén deelnemer in de B had zich afgemeld, maar iemand op de reservelijst kon deze plek invullen. Op de avond zelf waren er twee uitvallers in de M. Hiermee kom ik op 20 deelnemers. En zoveel mochten er ook meedoen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:30

van de knhs zelf

Ermelo – De KNHS proefwedstrijd bitloos rijden werd vrijdagavond 10 juli verreden. Ondanks de vele regen van eerder die dag bleef de bodem van het buitenterrein goed en werd het tegen de avond zelfs droog zodat niemand in de regen hoefde te rijden. Van de 22 deelnemers op de startlijst zijn er uiteindelijk 19 gestart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:32

Foutje van de KNHS dan blijkbaar, want de plek in de B werd ingevuld. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:33

Moet je paard ook maar net zin in hebben. Mijn pony heeft dus echt een pesthekel aan trailerrijden, dus langer dan een uur op de trailer doe ik haar echt niet aan. Dan moet ik toch echt aan haar denken, ondanks mijn pleziertjes. Maar mss heb je gelijk over echt willen, want over 2 weken gaan we wel naar een cowclinic die ruim een uur rijden is :)

Maar goed ik zal eens informeren hoe het zit met bitloos starten bij een onderlinge wedstrijd bij mij op de club, dat is ook een leuke manier om te testen hoe het gaat :) Nu alleen nog een zadel zien te vinden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:36

owww dat zou kunnen.
die zijn er maandag weer dacht ik voor de nieuwe berichten?

Capopjekop dat bedoel ik dus met willen ja. Mijn paard is losgebroken de 2e keer dat ze voor dr leven in een trailer stond.
ondertussen ben ik nog 1 keer naar een wedstrijd gegaan, waar het heen half uur laden was en terug kwartier.
Daarna nog een strandrit waar de heenweg een UUR laden was en de terugweg 10 minuten (was zeker moe :P )
En daarna 2 weken van te voren 1x geoefent, en de laatste dinsdag en donderdag nog meer geoefent en vrijdag liep ze er zo in!!! vertrouwen vertrouwen.... Zelfs een diva ontwikkelt want zolang we stil staan haalt ze alles uit de kast, schrapen trappen wiebelen zwaaien met hoofd. Zodra we rijden: stil.
Op KNHS terrein keek iedereen naar ons haha. dus die bonken waren wij :o

Onderling mag je bitloos starten. Dat heb ik ook al es gedaan. Dus deze wedstrijd was onze 2e wedstrijd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:04

Billy schreef:
Nee hoor, er was nl gevraagd om 20 combinaties....

Die waren er niet ;)

Terechte opmerkingen over dat het hier geen beoordeling over het niveau kan en mag zijn.
De principieel bitloos rijders hebben nooit een dressuurwedstrijd gereden, de paarden die normaal met bit rijden hebben nooit een wedstrijd bitloos gereden.

Als je echt wil beoordelen moet je kijken naar het spel van aanleuning&nageeflijkheid en de weijze waarop de combinatie dit speelt.
Dat kan vrijwel niet van fotos. Daarvan kan je alleen zeggen dat het op dát moment wel/niet x was.

Persoonlijk heb ik veel moeite met het op één hoop vegen van alle bitloze optomingen omdat er een fundamenteel verschil zit tussen met of zonder P+ mogelijkheid.
Een mechanische hackamore verschilt wat dat betreft niet van een stang.
Het is tekenend voor de staat van dressuur en manier van dresseren dat de mechanische hackamore de ´enige acceptabele´ was.

Ik hóóp dat de proefwedstrijd tot een aanpassing van het reglement leidt.
Dat het NIET onder ´Klassiek´ wordt opgenomen en er wél wedstrijden in ´bitloos dressuur I en II´ onder KNHS-vlag komen. I zonder P+, II met.
Op die manier heeft het kans zich rijtechnisch te ontwikkelen, anders is het gedoemd in het drijfzand van begripsverwarringen te blijven modderen.

hc