Paarden rollen het liefst in droge aarde

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MaNdiii

Re: Paarden rollen het liefst in droge aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:33

Die van mij rolt overal maar het liefst in de modder dus is dit een betrouwbaar onderzoek:D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:53

Afbeelding

erg betrouwbaar onderzoek... paard had ook in los zand kunnen rollen maar ging toch in de modder liggen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:56

Wordt daar onderzoek naar gedaan wat een tijdsverspilling, je ziet toch zo waar paarden graag rollen.
En dan de schade aan het weiland reduceren door een rolplek te maken.
Nog effe en de paarden mogen alleen nog kijken naar de wei, dan haal eerst al die ijzers er maar onderuit.
Ik heb nog nooit gezien dat paarden schade veroorzaken met rollen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:57

Urko schreef:
Afbeelding

erg betrouwbaar onderzoek... paard had ook in los zand kunnen rollen maar ging toch in de modder liggen...

Hahahaha, wat een viespeuk. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:17

Baas boven baas, die is erg!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:16

Idd lekker betrouwbaar. Hebben hier een singlefooter die in de zomer geen water aanraakt maar in de winter een snoekduik neemt in de modderplas. Zo ook op mijn plastic zijl gaat rollen en nu in de zomer idd op de droge aarde, maar niet op de rolplek maar in een droogliggende greppel en dan vast komen te liggen (en het gewoon weer doen). Zo heb ik er ook al een aantal gehad die het het lekkerst vinden om te rollen met hun hoofd in een emmer brok of slobber. Ze kunnen beter gaan onderzoeken waarom paarden op bepaalde plekken gaan rollen en of dat jaargetij relatief is oid.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:31

hahaah urko..geweldig, varken!
Maar was dit soms tijdens de wat warmere dagen? Mijne heeft nl in de begrazing gestaan en gok dat ze het daarvan heeft, als er een plas water ligt, koelt ze daar graag in af met die hitte :P

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:05

Urko, die foto is echt geweldig!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:33

" schade aan een weiland opgelopen door het rolgedrag van paarden "

?! :o? dat ken ik niet hoor.. dat je hele weiland beschadigd zou zijn door het rollen van de paarden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:51

Van het rollen niet, maar het schrapen vooraf kan een grasmat beschadigen. Ligt helemaal aan het soort gras uiteraard, maar er kan een komplete kuil ontstaan.
Kan trouwens best dat het gaat om aangelegde paddocks, en helemaal niet om weilanden.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:54

het is en blijft een waardeloos onderzoek in mijn ogen...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:20

Sammie schreef:
Journal of Equine Veterinary Science, juli 2009 / http://www.horses.nl

In de paddock met rolplekken lag het aantal keer dat paarden gingen rollen en de duur van het rollen hoger dan in de paddock zonder speciale rolplekken. De paarden verkozen bovendien duidelijk de droge aarde als ondergrond. Terwijl de paarden meer rolden, namen andere zorgactiviteiten als onderling ‘groomen’ af. De onderzoekers concludeerden dat een speciaal aangelegde rolplaats paarden daadwerkelijk aanmoedigt daar te rollen. Hierdoor blijft het weiland in een betere conditie en is het bijvoeren bij schaarste minder snel noodzakelijk.

Wat is nou het voordeel van het (onnatuurlijk??) meer rollen van paarden? Is het een voordeel (wat uit de tekst lijkt te blijken) dat door meer rollen andere zorgactiviteiten als onderling 'groomen' afnemen?

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:13

Ik rij op een manege en daar rijden we dan een uur en daarna mogen de paarden nog even rollen.
we rijden op een soort zand en dat vinden de paarden wel prima geloof ik... +:)+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:52

Urko schreef:
Afbeelding

geweldig die foto... dat is pas hardcore!!! En die van mij loopt al op hoge tenen door een modderbadje heen...