Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:18

Karin schreef:
Huertecilla schreef:
Karin geeft blijk het wel te begrijpen en tóch staat een net zo misleidende foto die nergens op slaat bij het andere ´nieuws´-artikel.

Kun je misschien even iets duidelijker zijn? Wat verwacht je van mij in deze kwestie?

Geen kritiek op MIJ, want ik plaats alleen een illustratief voorbeeld van het schandige misleidende in deze twee ´nieuws´berichten.

hc

Karin

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:21

Ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor het feit dat die foto daar staat.

Ik kan dan ook zeer weinig met de opmerking 'dat ik het blijkbaar wél begrijp '...en toch...''.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:24

Karin schreef:
Ik ben niet persoonlijk verantwoordelijk voor het feit dat die foto daar staat.

Ik kan dan ook zeer weinig met de opmerking 'dat ik het blijkbaar wél begrijp '...en toch...''.

Heb je al kritiek geuit op die foto?

hc

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:27

Ik denk niet dat het van belang is om hier in het openbaar te gaan verkondigen wat ik eventueel via PB of een andere weg aan de Nieuwsredactie kenbaar maak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:34

Karin schreef:
Ik denk niet dat het van belang is om hier in het openbaar te gaan verkondigen wat ik eventueel via PB of een andere weg aan de Nieuwsredactie kenbaar maak.

Je vindt het wel nodig om mijn illustratieve voorbeeld in het openbaar te bekritiseren maar hebt ´eventueel´ iets onzichtbaars over de écht foute foto geuit????

De kern is Karin dat er hier twee zeer subjectieve ´nieuws´topics zijn geplaatst.
Jij bekritiseert mij wel voor het illustreren hoe fout die foto is, NOTA BENE MET DE OPLOSSING ERBIJ!!!!, omdat er het woord endurance onder stond, maar niet in het openbaar die ´nieuws´foto.
Dáár refereeerde ik aan :)*

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:37

Nu weer terug on topic:

Een petitie tegen een relais wedstrijd over telkens 40 kilometer in Mongolië door ervaren ruiters op locale ecotope paarden welke medisch begeleid worden.

hc

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:37

hc,
ten eerste mag je geen mensen veroordelen die niet elk nieuwsbericht grondig uitpluizen, traceren, nagaan, whatever. Als hier staat "Maikel van der Vleuten wint de Grote Prijs van Havikerwaard", ga je dan serieus uitzoeken of dat echt wel zo is, en niet gewoon verzonnen? Neen, en waar trek je de grens... Nieuws is bedoeld om mensen te informeren. Zodat ze op de hoogte worden gehouden van opmerkelijke gebeurtenissen ed.
Edit: als je een petitie wil tekenen ben ik wel van mening dat zich informeren op z'n plaats is :j

Ten tweede is het imo ongepast om mensen te veroordelen (als zijnde kuddeschaap) als ze op basis van hetgeen hierboven staat, inzitten met dierenwelzijn... Want mocht dat waar zijn en het was inderdaad paardonvriendelijk, was er wel een probleem natuurlijk. En in het nieuwsbericht staat nu eenmaal niets anders dan dat.

Bovendien staat het blijkbaar in veel nieuwsberichten gezien de ophef errond... Maar ik blijf ook geloven dat het gewoon sensatiezucht is om het zo negatief voor te stellen :D

Trouwens jouw illustratieve voorbeeld was wel bedoeld om reactie op te wekken in de discussie, de oorspronkelijke foto niet. Wat maakt het uit wat Karin zegt over die andere foto? Ze heeft toch de vrijheid om haar mening te uiten op wat zij wil en niet op wat jij wil :?

Naast dat feit blijf je gelijk hebben over de aard van de race, maar dan ook alleen wbt de "officiele website".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:44

ponyzotje schreef:
Wat maakt het uit wat Karin zegt over die andere foto? Ze heeft toch de vrijheid om haar mening te uiten op wat zij wil en niet op wat jij wil :?

Ja hoor, en ik mag haar op het inconsequente wijzen :D

Citaat:
Naast dat feit blijf je gelijk hebben over de aard van de race, maar dan ook alleen wbt de "officiele website".

Dank je.
Er is geen andere info-bron dan die site want er is verder geen..... infobron.

De kritiek is op basis van sprongen naar conclusie, associaties en dingen die er bij gesleept worden zoals het roodkapjesyndroom.

Op basis van de ENIGE INHOUDELIJKE INFORMATIE is deze relais-wedstrijd met locale paarden in de paardenwereld een relatief _/-\o_ evenement voor de paarden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:46

ponyzotje schreef:
Edit: als je een petitie wil tekenen ben ik wel van mening dat zich informeren op z'n plaats is :j

:)*

Want je vraagt wel om een verbód!!

hc

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:52

Ik vraag niets :D Ik teken nooit petities zonder te lezen en hoop dat niemand anders dat doet (maar het lijkt er inderdaad op van wel, dat was ik al van het begin met je eens hoor).

Wat me wel opvalt als ik de site doorlees van de "tegenpartij", de petitiesite, er staat dat de meeste ruiters zeer onervaren zijn. Ik vermoed dat ze dan ook "ruiters" hebben geselecteerd op algemene fysieke en mentale fitness en niet op ruiterkwaliteiten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:59

ponyzotje schreef:
Wat me wel opvalt als ik de site doorlees van de "tegenpartij", de petitiesite, er staat dat de meeste ruiters zeer onervaren zijn. Ik vermoed dat ze dan ook "ruiters" hebben geselecteerd op algemene fysieke en mentale fitness en niet op ruiterkwaliteiten?

Je gaat er weer vanuit dat de tegenpartij een basis heeft om wat te schrijven. Waaruit BLIJKT dat de ruiters onervaren zijn?

Even logisch nadenken ook.
1. Denk jij dat onervaren ruiters tigduizend euros uittrekken voor een dergelijke afzie-rit over 1000 kilometer?
2. Ga er maar gerust van uit dat een onervaren stuiteraar de tweede dag niet meer op het paard stapt :D

Bedenk bij het beoordelen van de wedstrijdsite dat een deel van de waarschuwende ´negatieve´ informatie regelrecht bedoéld is om al een eerste selectie te maken tussen diehards in het zadel en toeristen :)*

hc

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:06

ik kan er op google niks over vinden.. maar op de deelnemerslijst staat Saskia van Heeren.. dat klinkt wel heel Nederlands eigenlijk. weet iemand wie het is?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:10

Er doen enkele ruiters uit Zuid-Afrika mee. Zij hebben Nederlands klinkende namen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:23

Huertecilla schreef:
ponyzotje schreef:

Je gaat er weer vanuit dat de tegenpartij een basis heeft om wat te schrijven. Waaruit BLIJKT dat de ruiters onervaren zijn?

Zoals ik al zei is het niet doenbaar om alles uit te zoeken en kan ik moeilijk die mensen persoonlijk gaan aanschrijven. Er stond op de site dat er iemand bijzat die sinds z'n 13e zo'n 10 keer te paard had gezeten.

En zèèg discussieren is niet mogelijk als je alles buiten de oorspronkelijke bron als onwaar ziet. Dan ben je pas een kuddeschaap... Kritisch zijn is beide kanten van een discussie bekijken.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:15

Karin schreef:
Er doen enkele ruiters uit Zuid-Afrika mee. Zij hebben Nederlands klinkende namen.

ahh vandaar.. :+ ze heb ook een gmail account volgens de site, zouden ze dat daar ook gebruiken?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:20

killerbee123 schreef:
ahh vandaar.. :+ ze heb ook een gmail account volgens de site, zouden ze dat daar ook gebruiken?

Heel Afrika is online hoor ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:56

Bandida schreef:
Heel Afrika is online hoor ;)

Mongolië ook. Allemaal hetzelfde WereldWijdeWeb.

hc

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:03

Huertecilla schreef:
Likemaaike schreef:
Getekend.. voorstander hoe kan je dat nou zijn

Deze paarden leven in het gebied waar paarden van oorsprong leven.
Die paarden léven daar, wérken voor de dagelijkse kost van mensen die daar wónen.
Ze hoeven maar 40 kilometer af te leggen.
Ze doen bij deze wedstrijd niets andes wat dit ras daar al 5000 jaar doet.

Ze hoeven niet honderderden kilometers in een trailer, niet gedrogeeerd om geschoren te worden, zijn ecotoop, hoeven minder te presteren dan ze normaal gewend zijn.
Wát is in vredesnaam het probleem. Korzichtigheid van westerse verwende watjes met een paard met beenbeschermers in een wei in een gebied waar paarden helemaal niet horen te leven!

hc

helemaal mee eens, heb het eens goed gelezen maar wat al eerder is geschreven dat de paarden die naar de OS gaan het zwaarder hebben vind ik ook. daar worden ze van het ene klimaat in de ander gedropt en die mongolische paardjes zijn harde beestjes die zijn niet anders gewend

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:26

lovesSkippy schreef:
helemaal mee eens, heb het eens goed gelezen maar wat al eerder is geschreven dat de paarden die naar de OS gaan het zwaarder hebben vind ik ook. daar worden ze van het ene klimaat in de ander gedropt en die mongolische paardjes zijn harde beestjes die zijn niet anders gewend

Je kan het ook eens afzetten tegen de ruiters die op één paard 25-40 km/dag naar Santiago de Compostella gaan. Doorgaans paard en ruiter onvoldoende getraind. Nooit petities tegen, integendeel zelfs, soms heuse sponsortrips! maar puur slecht is dat zonder écht goede training.
Ook is 20 km. stappen onder een volslanke Elzemieke die op haar boomloos zadel aan het touwhalster hangt een knap stuk belastender dan 40 km. in stevige onderhoudsgalop onder een goede ruiter.
Helaas echter is beter dan slecht nog niet gelijk goed.
Wat er echter op de site van de organisatie staat lijkt prima in orde wat de paarden betreft.
Enneh...
Drogeren voor scheren of beslaan,
doen ze daar niet aan.

Dat rijmt dus het is zo *\o/*

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:12

ponyzotje schreef:
hc,
ten eerste mag je geen mensen veroordelen die niet elk nieuwsbericht grondig uitpluizen, traceren, nagaan, whatever. Als hier staat "Maikel van der Vleuten wint de Grote Prijs van Havikerwaard", ga je dan serieus uitzoeken of dat echt wel zo is, en niet gewoon verzonnen?

Ja dat moet je wel, anders moet je geen nieuwssite beginnen.

Mijn vriend werkt bij een persbureau en als hij klakkeloos alles zou overnemen wat in persberichten staat, zou je een héle rare wereld krijgen :7

Even verder kijken dan je neus lang is (klikken, googlen, nabellen etc)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:14

Huertecilla schreef:
Ook is 20 km. stappen onder een volslanke Elzemieke die op haar boomloos zadel aan het touwhalster hangt een knap stuk belastender dan 40 km. in stevige onderhoudsgalop onder een goede ruiter.

hc

+:)+ , dankjewel, een punt dat ik volledig onderschrijf (Elzemiek hoeft daar niet eens volslank voor te zijn...)
Ik hoop van harte dat deze race door zal gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 00:47

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:

hc

+:)+ , dankjewel, een punt dat ik volledig onderschrijf (Elzemiek hoeft daar niet eens volslank voor te zijn...)

Klopt, staat een Jip&Janneke rekenvoorbeeld van in het zadelhoofdstuk op mijn site.
Ik heb het wat plastischer omschreven om het ´de Elzemiekes´ helder te maken wát nu eigenlijk verboden zou moeten worden ;)

hc

snorkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:08

"Broken limbs, open sores, sun stroke, wolves and a list of dangers longer than your arm stand between her and the finish line...." komt van officiele site...

klinkt toch wel een beetje horrorfilm-achtig...
ben trouwens wel voor de race hoor, 40 km is niet veel, vooral niet als je ze moet geloven wat de paarden betreft... maar hadden ze niet een veiliger gebied uit kunnen kiezen? :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:40

Gebroken ledematen, open plekken, zonnesteek kan je hier ook op één dag oplopen :D
De rit wordt begeleid door een zwerm terreinwagens met ondersteuning. Hier moet je hopen dat als je valt je mobiel bereik heeft of anders een geitenhoeder binnen bereik is. Gevaarlijk? Welnee, gebruik gewoon zélf je hersens.
Wolven klinkt leuk avontuurlijk maar zijn een non-risico. Verwilderde honden zijn gevaarlijker; díe zijn niet bang voor mensen. Ook die lopen hier rond in roedels.

Staat keurig op de site dat paardrijden op zích 10 keer zo risicovol blijkt als motorrijden. Als je er niet af wil vallen moet je er niet op klimmen.

Groot voordeel is dat er op de route nauwelijks tot geen gemotoriseerd vervoer is, geen verkeersrisico en dát is een écht serieus risico. Op 99,9% van de route kán je helemaal niets raken als jouw paard het onverhoopt op de heupen krijgt, want er ís niets :D
Hoezo dus ´veiliger´ gebied?

Het ís een relatief veilig gebied en de enige echte factor die veiligheid bepaalt is de ruiter zelf WAAR OOK.
Het is een zware relais-rit voor de ruíter door hét ideale paardrij-gebied wat relatief onbedorven is door toeristen.
Dat is wat het is, een prachtig ruiteravontuur op locale paarden die niets hoeven te doen wat ze niet gewoon zijn te doen, mét extra medische aandacht die ze normaal niet krijgen.

hc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:59

Waarbij komt, deze mensen nemen deze risico´s zélf,, wie denken deze petitie lui te zijn hen dat te verbieden?
Niemand verbiedt iemand de Mount Everest te beklimmen, en dat is een uitje met een veel hogere mortaliteit...
Dat de gezondheidsrisico´s/ belasting voor de paarden niet hoger zijn dan het dagelijks leven van deze dieren is al overtuigend beargumenteerd in dit topic, dus waar is het probleem?