Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:40

Bizzybijtje schreef:
Sorry, maar ik vind dat Isabell had moeten weten dat dat spul op de dopinglijst staat. Het feit dat het zelfs verboden is in Duitsland, zou toch wel aan moeten geven dat je paard het ook niet mag hebben voor wedstrijden :? ?

Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten :)

Ik heb nog niet begrepen dat het middel uberhaupt verboden is in Duitsland, wel voor de paardensport... Maar geld het dan ook voor mensen?

Janine1990

Re: Isabell Werth praat over dopingaffaire in sportprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:46

Ik lees namelijk het volgende op een duits forum;

Citaat:
Hallo

Das Mittel ist international als Doping eingestuft,und in Deutschland nicht für die Veterinärmedizin zugelassen.Da aber die American veterinarian assoziation offenbar mit den neuesten Erfahrungen bezüglich Nachweisbarkeit aufwarten konnte,scheint es dort zugelassen zu sein.

--

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:54

In het interview ZDF werd gezegd dat het in Duitsland ook niet voor mensen toegestaan is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:58

Voor de geïnteresseerden:

http://www.youtube.com/watch?v=w0KSurKTsCs

Ik kan het nog niet helemaal begrijpen, op het reiterforum staan verschillende dingen.. En zo geweldig is mijn duits ook niet, blame it on my teacher.. :)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:51

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:53

verstandige beslissing denk ik maar niet consequent met haar uitspraak in het ZDF interview

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:22

heb laatst zelf een paard gezien met dat shivering syndroom, nou echt niet grappig bij de hoefsmid. beest was echt gestressd om te worden beslagen. maar na dat die weer gewoon 4 benen op de grond had zag je er echt niks meer aan. dus ja als er dan een medicijn is die het beter maakt voor het paard om gewoon te leven en te kunnen presteren , ja waarom dan niet

mensen met epilepsie mogen ook sporten toch, nou die krijgen zware medijnen hoor. maar met die medicijnen functioneren ze wel goed.

en ja dat de wet, de wetenschappelijke ontwikkelingen niet bij kan houden jammer dan.
heb ook wel eens zalf voor paard gehad wat in nederland niet mag, en toevallig in duitsland wel. het hielp geweldig, nou boeie dan, dat de wet anders zegd.
ik ga voor het paard en niet achterhaalde wetten en regels.

en het FEI is toch internationaal? nou dan moeten ze ook kijken naar het feit dat dat medicijn blijkbaar in andere landen wel gebruikt mag worden. hoe weet zo'n veearts anders dat het vaak goeie resultaten heeft behaalt bij paarden met dit syndroom?

en echt je wilt niet weten wat er soms in recreatie paarden wordt geduwd, dat wordt toch nooit gecontroleerd dus ja, duw er maar wat in. gaat niet om lullige medicijnen dan maar echt zware pijnstillers en al.

en de mensen hier die denken dat ze het zelf allemaal zo geweldig doen, nou kijk nog maar eens goed naar je zelf hoor. iedereen doet wel eens iets waar van je later zegd van had ik het maar niet gedaan. en die flauwekul over dan de sport maar verbieden ach ze verbieden de tour de france toch ook niet, of het voetbal als er weer eens voor kapitalen wat is vernielt.

je moet je paard kunnen behandelen voor bepaalde aandoeningen, zodat het paard een normaal leven kan leiden, en die controle methoden horen gestandaardiseert te worden, met geijkte apparatuur, net als de blaastest bij mensen, en dan uit gevoerd door onafhankelijk lab. en niet elke week een andere test. en gewoon een bepaald gehalte vaststellen wat acceptabel is voor iedereen, bedoel met alcohol controle hebben ze ook een limiet, aangezienhet lichaam zelf ook wat alcohol aanmaakt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 01:10

wolf359 schreef:
heb laatst zelf een paard gezien met dat shivering syndroom, nou echt niet grappig bij de hoefsmid. beest was echt gestressd om te worden beslagen. maar na dat die weer gewoon 4 benen op de grond had zag je er echt niks meer aan. dus ja als er dan een medicijn is die het beter maakt voor het paard om gewoon te leven en te kunnen presteren , ja waarom dan niet

mensen met epilepsie mogen ook sporten toch, nou die krijgen zware medijnen hoor. maar met die medicijnen functioneren ze wel goed.

en ja dat de wet, de wetenschappelijke ontwikkelingen niet bij kan houden jammer dan.
heb ook wel eens zalf voor paard gehad wat in nederland niet mag, en toevallig in duitsland wel. het hielp geweldig, nou boeie dan, dat de wet anders zegd.

en het FEI is toch internationaal? nou dan moeten ze ook kijken naar het feit dat dat medicijn blijkbaar in andere landen wel gebruikt mag worden. hoe weet zo'n veearts anders dat het vaak goeie resultaten heeft behaalt bij paarden met dit syndroom?

en echt je wilt niet weten wat er soms in recreatie paarden wordt geduwd, dat wordt toch nooit gecontroleerd dus ja, duw er maar wat in. gaat niet om banketstaaf medicijnen dan maar echt zware pijnstillers en al.

en de mensen hier die denken dat ze het zelf allemaal zo geweldig doen, nou kijk nog maar eens goed naar je zelf hoor. iedereen doet wel eens iets waar van je later zegd van had ik het maar niet gedaan. en die flauwekul over dan de sport maar verbieden ach ze verbieden de tour de france toch ook niet, of het voetbal als er weer eens voor kapitalen wat is vernielt.

je moet je paard kunnen behandelen voor bepaalde aandoeningen, zodat het paard een normaal leven kan leiden, en die controle methoden horen gestandaardiseert te worden, met geijkte apparatuur, net als de blaastest bij mensen, en dan uit gevoerd door onafhankelijk lab. en niet elke week een andere test. en gewoon een bepaald gehalte vaststellen wat acceptabel is voor iedereen, bedoel met alcohol controle hebben ze ook een limiet, aangezienhet lichaam zelf ook wat alcohol aanmaakt.

AMEN

En dan nogmaals, omdat ik het weer voorbij zie komen, Isabell wist dat het op de dopinglijst stond.... maar wist niet van de juiste termijn. Daarvoor zal ze nu wel breken met die DA denk ik zo.... (heb artikel nog niet gelezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:51

Whinnylando schreef:
wolf359 schreef:

en echt je wilt niet weten wat er soms in recreatie paarden wordt geduwd, dat wordt toch nooit gecontroleerd dus ja, duw er maar wat in. gaat niet om banketstaaf medicijnen dan maar echt zware pijnstillers en al.

AMEN

En dan nogmaals, omdat ik het weer voorbij zie komen, Isabell [b]wist dat het op de dopinglijst stond.... [/b]maar wist niet van de juiste termijn. Daarvoor zal ze nu wel breken met die DA denk ik zo.... (heb artikel nog niet gelezen)

Dus ze mag het wel gebruiken bij haar paard, als de FEI er maar niet achter komt?
Sorry, maar zoals ik al zei: het middel is vast niet voor niets verboden voor paarden. Dus dan vind ik het niet gek dat ze dan geschorst wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:30

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:33

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:54

Maar ik snap het weer even niet.

De nuloptie geldt toch niet voor alle medicijnen?

Maar toch alleen voor de middelenf die prestaties kunnen beinvloeden, omdat ze bijv. prestatieverhogend werken, kalmerend of pijnstillend waardoor ze een veterinaires toestand kunnen maskeren?

Helaas is het natuurlijk wel zo dat een aantal medicijnen die gewoon heel goed werken tegen een aandoening ook nog een andere werking in het lichaam hebben.

Het lijkt mij ook best een goed idee om voor bepaalde stoffen geen nuloptie maar in combinatie met een logboek, een controlesysteem op te zetten waarin bepaald is hoeveel stof er na zoveel uren behandeling nog in het bloed aanwezig mag zijn.

Zo simpel als Anky het echter voorstelt is het gewoon niet, omdat sommige stoffen ook nog de neiging hebben de aanwezigheid van ANDERE stoffen in het bloed te maskeren.

Reken trouwens ook maar dat bij een dergelijk systeem, er ook altijd weer paarden worden gevonden die dus nog meeer dan de toegestane hoeveelheid in het bloed hebben.

In deze link staat er meer over.
http://www.fei.org/Rules/Veterinary/Doc ... 20List.pdf

Pluphenazine staat trouwens ergens heel duidelijk op die lijst. Je hoeft echt geen rechten te hebben gestudeerd om dat te zien, en je maakt mij niet wijs dat er maar een topsporter of zijn behandelend VA is die niet eerst die lijst grondig naziet voor hij ook maar wat in een wedstrijdpaard steekt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:01

Bizzybijtje schreef:
Dus ze mag het wel gebruiken bij haar paard, als de FEI er maar niet achter komt?
Sorry, maar zoals ik al zei: het middel is vast niet voor niets verboden voor paarden. Dus dan vind ik het niet gek dat ze dan geschorst wordt.

Eeehh nee, zo bedoelde ik het niet. Naar mijn idee staat iets op de dopinglijst omdat het verboden is om tijdens wedstrijden te gebruiken, niet als verboden middel voor je paard. Je moet dan dus langer wachten met wedstrijden rijden. Die termijn was dus niet duidelijk. Ik snap eigenlijk heel je opmerking niet...

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:34

Het is natuurlijk niet erg slim, maar vind het echt wel sneu voor d'r....Tja mensen maken fouten en geloof niet dat het opzet is want dan had ze het wel beter opgezet en niet zo'n "domme" fout gemaakt.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:13

HC schreef:
Wanneer de paardensport het welzijnrecht van het individuele paard niet als het allerhoogste goed waarborgt, verliest ze haar bestaansrecht; is ze als een gemotoriseerde sport maar dan met 1 pk als motor.
Het paard gebruiken als object voor het bereiken van persoonlijke ambities is in de 21ste eeuw ethisch niet te verantwoorden.

Grappig, dat je het alleen over welzijnsrecht hebt ( die "s" moet er wel tussen ), ik denk dat er weinigen zijn, dat het welzijnsrecht zullen betwisten, waar het eigenlijk om gaat, is hoe je dat welzijnsrecht verder invult en daar verschillen de meningen nog al, hoe krap of hoe ruim vul je dat in ?.
In de krapst mogelijke invulling, alleen voer en water en lucht ( dan kan iedere jojo in zijn achtertuin een paard houden ) , in de ruimst mogelijke invulling, zouden er in bijna heel europa geen paarden meer gehouden mogen/kunnen worden.

Overigens kan een paard, qua vermogen meer opleveren als 1 pk ;)

Het paard gebruiken als "object", voor het bereiken van persoonlijke ambities is niets mis mee, zolang het welzijn ( hoe gedefineerd dan ook en dan bedoel ik dat niet in de krapste zin van de betekenis, maar meer een algemeen aanvaardbare norm ), niet uit het oog verloren wordt.
Ik zet het woordje object specifiek tussen aanhalingstekens, omdat dat woordje op een aantal manieren kan worden uitgelegd, in jouw stukje tekst krijg ik het idee, dat het een negatieve klank heeft !

Alleen al grammaticaal kan het zowel lijdende voorwerp als meewerkend voorwerp betekenen .
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 30-06-09 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:17

Ik vind het wel sneu voor haar, omdat ze toch behoorlijk wat inzet toonde.. ik vond het altijd wel fijn om naar haar te kijken maar toch redelijk onverstandig om op dat niveau een verboden middel te gebruiken, ook al zou het een paard kunnen helpen
Citaat:
Volgens de veearts zou het middel binnen 6 dagen weer verdwenen zijn uit het paardenlijf, maar dit bleek echter niet te kloppen, want 12 dagen later werd het medicijn middels een test toch in het bloed van het paard aangetroffen.

Mja in een ander topic stond weer dat deze 6 dagen verwacht werden, maar dat het niet zeker was en dit ook door de veearts gemeld werd..

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:28

Ik begrijp de reacties nog steeds niet. Ik geloof dat de meeste critici een denkfout maken. Zij lijken 'doping' te beschouwen als 'drogeren' of het toedienen van een schadelijk middel.

Een stof of methode kan op de dopinglijst worden geplaatst indien deze aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoet:
1. (mogelijk) prestatiebevorderend;
2. (mogelijk) schadelijk voor de gezondheid;
3. in strijd met de ‘Spirit of Sport’.
Met ‘Spirit of Sport’ worden de normen en waarden van de sport bedoeld, zoals Fair Play.

Het middel dat aan het paard van Werth is toegediend staat op de dopinglijst, omdat het (mogelijk) prestatiebevorderend (want kalmerend) is en 'in strijd met de 'Spirit of Sport'. Dat wil zoveel zeggen als dat de kalmerende werking bij wedstrijden niet gebruikt mag worden, omdat het valse competitie oplevert. Het staat níet op de dopinglijst omdat het slecht is voor de gezondheid van een paard, althans indien niet te frequent toegediend.

Werth heeft het gebruikt om het paard te kunnen laten beslaan. Dat was niet slecht voor het paard, maar voor zowel paard als mensen veiliger. En de bedoeling was dat het middel uit het bloed zou zijn wanneer het paard weer aan een wedstrijd zou deelnemen. Zodat de competitie niet vervalst zou worden. Dat betekent dat op het moment van de wedstrijd niet gehandeld zou zijn in strijd met de 'Spirit of Sport'. Omdat het middel verder ook niet schadelijk was voor de gezondheid en ook niet meer prestatiebevorderend, zou geen sprake zijn geweest van doping.

Daar ging het echter mis: het middel bleef (veel) langer in het bloed zitten dan voorzien en dan haar door haar arts was geadviseerd.

Het geven van het middel ruim vóór een wedstrijd was niet 'fout' - en zou nooit 'fout' geweest zijn als het middel op tijd uit het bloed verdwenen was. 'Fout' was dat het middel nog in het bloed zat toen de wedstrijd begon. De vraag is of dit een fout is die met twee jaar schorsing bestraft moet worden. De vraag is niet of het fout was om het middel überhaupt te geven - want daar ziet de straf niet op.

Een ruiter die zijn paard dit middel geeft vlak voor een wedstrijd met de bedoeling het te kalmeren, zodat het de wedstrijd beter loopt, díe is fout. En die verdient een schorsing. Niet omdat hij een schadelijk middel geeft, maar omdat hij de competitie vervalst doordat het paard nu beter kan presteren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:33

Laura, je verhaal kan ik helemala volgen tot de een na laatste alinea. Dit geneesmiddel was in het geheel niet toegestaan.
Volgens de huidige regels is het ook fout om dit uberhaupt te geven. Het heeft alleen gevolgen tot op heden als je "gepakt" wordt. Vandaar dat er nu ook stemmen op gaan om tussentijds op stal te controleren. En het aanpassen van de regels.

Het is ook fout als je te hard rijdt maar er geen bekeuring voor krijgt.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:46

Te hard rijden is, inderdaad, altijd fout. Maar het toedienen van middelen die op de dopinglijst staan niet. Dat hangt van het middel af. Anabolen mag je nooit gebruiken, sommige kalmerende middelen wel. Anabolen hebben namelijk een blijvend effect (versterkte spieropbouw). Het middel waar we het nu over hebben niet. Op anabolen zou je dus tussentijds ook moeten controleren in de stal.

Nogmaals, het middel dat Werth's paard heeft gekregen kwalificeert alleen als dopingmiddel wanneer het invloed heeft tijdens een wedstrijd. Indien de FEI-regels ertoe leiden dat het in zijn geheel niet meer gebruikt mag worden - de befaamde nul-regel - schieten de regels hun doel voorbij. Dat is precies waar de discussie over gaat.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:46

En toen liet er een ijzertje los een dag voor de wedstrijd, wat doet ze dan?
De ultieme smoes of waarheid?

Hoe vaak heeft hij dit middel al gehad?
Hoe vaak wil ze het nog gaan geven?
Ik neem aan dat hij vaker naar de smid moet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:55

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:57

jury schreef:
Het is ook fout als je te hard rijdt maar er geen bekeuring voor krijgt.

:)*

Omdat het in de paardensport gaat om rijden op een dier weegt het hebben van de juiste mentaliteit; respect voor dit rijdier, zwaarder dan alles.

Wie die mentaliteit niet heeft hoort niet in deze sport.

hc

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:12

Ik ga volledig met Laura_Robin mee!!
_/-\o_
ik vind het duidelijk:

iedereen moet zichzelf afvragen

Je paard heeft medicijn nodig tegen een NIET pijnlijke aandoening, Je dierenarts (in vertrouwen) zegt dat het geen kwaad kan omdat het na 6 dagen uit het bloed van je paard is, en je dus de wedstrijd (ongeacht welke dicipline) kunt meerijden.

Je wacht voor de zekerheid nog eens 6 dagen langer.. en rijd de wedstrijd waar je tenslotte toch echt voor getraind hebt....

En dezelfde dag wordt je beschuldigt van doping, (in oog van "verbetering van je wedstrijd")

Nu gaat NIEMAND mijn kunnen zeggen dat ze de FEI? gelijk gaan geven "want ik had beter moeten weten"!
Nee want je speelde al 6 dagen extra save!!

De geest van een onwetende is onschuldig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:19

jury schreef:
http://www.rabosport.nl/paardensport/An ... gperikelen
Super interview, duidelijk lijkt me.

Dat heeft ze mooi gezegd.

Heb overigens het idee dat ze te moeilijk denken over het dopingbeleid.
Zoals het nu gaat is er natuurlijk voor niemand een touw aan vast te knopen... :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:44

randalinpony schreef:
Ik ben even op zoek geweest naar dat Shivering Syndrome (eigenlijk vrij weinig hits in google) maar kom nu op iets dat vooral bij quarters en zware rassen voorkomt en dat eigenlijk ook de spieren aantast:

http://www.petplace.com/horses/polysacc ... page1.aspx

http://forum.horsevideo.eu/showthread.php?t=4256

Wie weet of de aandoening in de eerste link ook het daadwerkelijke shivering syndrome is dat bij warmbloeds wordt gevonden, of dat het dezelfde naam voor een heel andere aandoening is?

Ik ben nou nog steeds heel benieuwd naar het antwoord op deze vraag.

Want het gaat wel telkens over 'shivering syndrome' maar die term levert verder weinig bruikbare zoekresultaten op. Ja, je wordt telkens naar artikelen over Werth verwezen...