Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:44

Vudress schreef:
Er zijn meerdere paarden in de sport die kramperig zijn, het is natuurlijk geen enkele belemmering.
Ik ben zelf niet echt geneigd om te geloven dat dit middel daarvoor gebruikt is.
Hetgeen waarvan ik weet dat dit soort middelen gebruikt worden is om paarden met extreem negatieve ervaringen weer een positieve ervaring te geven. Bijvoorbeeld een paard heeft altijd pijn gehad tijdens een zijgang en nu de oorzaak weg is word hij bij het idee van een zijgang al bang en gaat hij in de stop. Door dit middel kun je zo'n paard weer een positief gevoel aan die zijgangen over laten houden.

Er zijn wel wat paarden die heel angstig kunnen worden van hun eigen gedrag bij de smid maar dan geef je hem toch sedalin?

Geerke: juist in de piaffe heb je heel veel voorwaartse drang.

Het FEI zal dit niet zomaar doen. Er worden steeds hogere eisen gesteld aan de proeven en paarden die aan de start komen moeten van de FEI gewoon gezond zijn...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:47

vorame schreef:
Kramp paarden:
Deze paarden hebben vooral problemen als ze op stal kort moeten draaien, achterwaarts gezet worden of een been moeten optillen.

Lijkt me allemaal van toepassing. Ook al is de drang voorwaarts.

Dat ene paard wat ik omschreef werd door de dierenarts als kramper omschreven, maar bij even zoeken lijkt mij dat ook eerder hanetred.
Maar hij had ook duidelijk moeite bij de smid en bij aanstappen en draaien.
Dat wat bij kramp ook het geval is.

Hanetred is ook gerelateerd, echter heb je dan het probleem dat het aanwezig blijft in de bewegingen. Dat heb je bij een kramper niet of nauwelijks. Idd hebben sommige het lastiger om achterwaarts te gaan, maar eens aangeleerd krijgen ze vaak net hogere punten, want ze zetten echt passen ipv wat je vaak ziet slepen.
Korte wendingen hebben ze ook problemen mee, maar dat is immers voor geen enkel paard goed. Maar een keertwending wordt gewoon vanuit stap gereden en dan ingezet, dus niet plots een ommedraai.
Ik help nu een meisje wiens paard ook krampbenen heeft, volgende maand start ze Z2 met dat diertje, dat paard wordt enkel om de 3 maanden nagekeken door osteo en zelf heeft ze een hele reeks oefening die ze doet. Dat krampen zijn zenuwen die het paard niet kan controleren en af kan laten vloeien, vaak veroorzaakt door een trauma (vb als veulen gevallen of bij het snijden). Bij het aanspreken van een bepaald lichaamsdeel wordt het paard zoveel signalen toegestuurd dat hij die niet kan sturen, en krijg je dus die krampen. Echter in beweging verdwijnt dat eenzijdig toespitsen op die prikkels omdat dan het hele lichaam 'gestuurd' wordt. Vaak hebben deze paarden een blokkade bij het sacraal gedeelte. Door die spanningen en het niet aan willen toegeven en kunnen plaatsen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:08

Stel dit paard kan met die medicatie op dat topniveau meedraaien. Of het nu kramperigheid heet, shivering syndrome of wat dan ook. Hoe zit het dan met de gelijkheid naar overige deelnemers? Het middel wordt gegeven (kennelijk) om een bepaald symptoom te bestrijden, of om iets te verdoven/wijzigen. Wordt daarmee dan niet een voordeel gecreeërd voor deze combinatie t.o.v. de andere combinaties die gezonde paarden hebben en deze middelen niet gebruiken? Ik denk dat dat de cruciale vraag is hier. Als een dier er namelijk voordeel van heeft, (hoewel het dier niets heeft te zeggen over wat hij krijgt toegediend, maar dit terzijde) dan is het dus gewoon doping. Het middel is verboden en dat zal zeker niet voor niets zijn. Ik blijf erbij dat als je dit soort heftige middelen nodig hebt, je je moet afvragen waar je mee bezig bent. En dat topsporters er op dit niveau vast over nagedacht hebben, vind ik zo'n enorme dooddoener. Daarmee plaats je die mensen op een voetstuk terwijl ze dat wellicht helemaal niet verdienen. Er over nadenken rechtvaardigt het nog niet. Welke belangen weegt men af? Hoe vaak zijn roem en eer en geld en juist de jarenlange moeite die er in een paard gestoken is, niet belangrijker en vertroebelt het de blik, waardoor de grenzen opgezocht worden.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:10

ze wist hoeveel dagen het nog in het bloed kon zitten, en daarom werd hij pas later uitgebracht? ze wist verdomd goed genoeg dus wat de gevolgen ervan gingen zijn. dit lijkt me heel raar. had ze echt eerlijk willen zijn, had ze dit op voorhand openbaar gebracht, en eventueel overleg gepleegd met de nodige instanties. nu wou ze het verstoppen. en een paard dat evenwichtsstoornissen heeft, al gewoon bij het opheffen van de voet, moet niet gebruikt worden als dressuurpaard. want dat betekent dat hij constant onder invloed zou moeten rijden, en wie weet wat de gevolgen zijn op lange termijn.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:23

Als je inderdaad niet zeker weet of het wel na 6 dagen uit het bloed is waarom doe je dan niet eerst een bloed onderzoek voor dat jegaat startten???

Yeyo

Re: Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:29

heeeeeeeeeel even off topic nog

Hanetred:
De oorzaak ligt doorgaans in het zenuwgeleidingssysteem: het paard krijgt een overdreven prikkel vanuit de hersenen en tilt daardoor het been hoger op. Het paard kan hier zelf niets aan doen en heeft geen controle over de bewegingen.

Neurologisch dus ook.

En hop, weer ontopic!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:32

Het lijkt mij toch zo simpel als maar zijn kan: als je je paard dan toch een middel wilt geven dat ongeoorloofd is, start je hem niet in de wedstrijden, want dan ben je strafbaar. Dus of ervoor kiezen, niet mauwen en niet starten, of het middel gewoon niet geven (als je dit zo leest is de aandoening niet pijnlijk of belemmerend voor de sport, dus waarom dan geven, alleen voor die bezoekjes van de smid?)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:34

Mee eens!
Of zoek naar een middel wat niet op de lijst staat.

Bezint eer ge begint....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:39

Helemaal eens!!!!
Yeyo schreef:
Mee eens!
Of zoek naar een middel wat niet op de lijst staat.

Bezint eer ge begint....

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:39

Als een topruiter "doping"voor haar paard gebruikt staat de hele wereld op zijn kop.
Maar als je op een landelijke wedstrijd een hengst ziet lopen waarbij duidelijk te zien is dat deze gedrogeerd is en ook nog 1e en 2e wordt in de Z2 dressuur hoor je en zie je niemand !!!!
Bij de federatie hoef je niet aan te kloppen want die kunnen niets doen zeggen ze. Jammer dus ik zou zo zeggen HOU eens op met al dat gebasel en geklets of je doet iets aan doping of je doet niets......
En Nul opties is onzin er moeten ondergrenzen worden bepaald, zodat elk paard behandeld KAN worden zonder dat dit direct een positieve test geeft.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:49

Dat is ook triest, alle sport zou doordrongen moeten zijn met controles op doping, sport is toch geen sport meer op deze manier.

En ondergrenzen stellen lijkt me erg moeilijk, de een staat te stuiteren bij een minimale dosis van een middel terwijl de ander het driedubbele nodig heeft voordat het effect heeft.
Dat is de pest met medicatie voor de geest!

Ik blijf erbij dat als jij je paard doping toedient met als argument enkel om je hoefsmid niet in levensgevaar te brengen dan klopt er gewoon iets niet.
En als je het per se wel wil doen dan moet je je paard niet uit laten komen, en als ze haar paard wel wil uitbrengen dan betaalt ze die hoefsmid toch lekker gevarengeld :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:53

Ik vind dat haar verklaring heel netjes en open geschreven heeft. Ik had het zelf alleen anders gedaan, ik had idd ook eerst die bloedtest laten doen, juist omdat je weet hoe onvoorspelbaar die testen zijn :)
Overigens ben ik ook van mening dat een paard geen enkele vorm van geneesmiddel nodig moet mogen hebben om aan wedstrijden mee te doen, omdat ik dat niet fair naar de andere deelnemers vind.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:54

Dat is wel wat kort door de bocht e.
Probleem bij dergelijke paarden is net dat vele hoefsmeden hier niet om staan te springen. Paard leunt bij beslaan met volledige gewicht op de smid.
Dus je moet echt al een dierenliefhebber aan de hand hebben, die fit is en geduld heeft. Je kan ze niet ff snel tussendoor nemen bvb.

Ik geloof nooit dat de reden zoals aangegeven de echte reden is van het toedienen, maar bon dat zullen we nooit weten.

Zonde dat ze niet slimmer en opener is geweest, nu heeft ze toch een stempel op haar naam.

Yeyo schreef:
Dat is ook triest, alle sport zou doordrongen moeten zijn met controles op doping, sport is toch geen sport meer op deze manier.

En ondergrenzen stellen lijkt me erg moeilijk, de een staat te stuiteren bij een minimale dosis van een middel terwijl de ander het driedubbele nodig heeft voordat het effect heeft.
Dat is de pest met medicatie voor de geest!

Ik blijf erbij dat als jij je paard doping toedient met als argument enkel om je hoefsmid niet in levensgevaar te brengen dan klopt er gewoon iets niet.
En als je het per se wel wil doen dan moet je je paard niet uit laten komen, en als ze haar paard wel wil uitbrengen dan betaalt ze die hoefsmid toch lekker gevarengeld :P

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:58

bulck daar heb je natuurlijk gelijk in he ;)

ik vind de argumenten gewoon echt nergens over gaan, zo'n risico neem je gewoon niet als je op dat niveau rijdt, dat geloof ik gewoon echt niet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:03

Idd helemaal akkoord en als het dan echt 'nodig' was had ze dat kunnen aankaarten en was dit gedoe er nooit geweest. En juist doordat dat niet gebeurt is denk ik dus dat het voor iets anders gebruikt is en vast recenter.

Maar wie zijn wij om te (ver)oordelen?

Yeyo schreef:
bulck daar heb je natuurlijk gelijk in he ;)

ik vind de argumenten gewoon echt nergens over gaan, zo'n risico neem je gewoon niet als je op dat niveau rijdt, dat geloof ik gewoon echt niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:04

Misschien dat er een regeling gesteld kan worden met een dierenarts (uiteraard niet de DA die de ruiter/amazone in dienst heeft) dat deze een soort van "goedkeuring" ondertekent als een paard een dergelijk medicijn nodig heeft.

Aan de andere kant heb ik ook zo iets van, als je paard een dergelijke ziekte heeft, dan verkoop je deze naar iemand die er geen topsport mee wilt rijden, want regels zijn regels.

Maar idd, wat ik opmaak uit haar stukje, is dat een drug echt heel lang in het bloed van een paard blijft, en als de drug geen effect meer heeft op het paard, dan maakt het toch niet zoveel uit lijkt me?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:05

Grappig dat de mogelijkheden van dit paard ter discussie worden gesteld. Dit paard is geen groentje dat nu maar eens even de sport in gaat. Dit paard heeft zich toch allang op hoger niveau bewezen? Dus om nu te stellen 'met deze aandoening kan het paard helemaal niet in de sport' is een beetje raar, want het dier IS al in de sport.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:06

Maar als het eerder geen problemen heeft geleverd, dan hoef je toch geen doping te gebruiken?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:08

Heino schreef:
Overigens ben ik ook van mening dat een paard geen enkele vorm van geneesmiddel nodig moet mogen hebben om aan wedstrijden mee te doen, omdat ik dat niet fair naar de andere deelnemers vind.

Prima, laten we dat dan ook meteen doorvoeren in de landelijke sport op straffe van een totaal levenslang startverbod. ALLE paarden die ooit met een geneesmiddel zijn behandeld mogen niet mee doen.

Dus ook als je je paard met een mok/wond of huidschimmelzalfje hebt behandeld...
Dus ook als je paard wat rustgevends heeft gekregen om te kunnen scheren of iets anders noodzakelijks...
Dus ook als je paard een behandeling heeft gekregen omdat je er graag mee wil fokken...
Dus ook als er bij toeval wat in je voer/supplement heeft gezeten wat met de huidige apparatuur te traceren is...

Om safe te zijn moet je dan dus eigenlijk je paard na wat voor behandeling dan ook direct definitief uit de sport halen, want met de huidige apparatuur kunnen middelen weken, zelfs maanden later nog te traceren zijn. En je wil natuurlijk geen schandaal als Isabell aan je broek hebben hangen.

En eigenlijk is het dan ook hypocriet om met een 'ziek' paard (want een paard is volgens bokt 'ziek' zodra het ook maar ERGENS voor behandeld wordt, ongeacht WAT het ook is) niet naar wedstrijden te gaan, maar wel thuis door te trainen of er zelfs maar op te rijden. Want op een 'ziek'paard rijden is echt NOT-DONE. Dus thuis moet dan ook direct de training worden gestaakt. Wat dus inhoud dan je dan nooit meer op je paard mag rijden omdat hij behandeld is voor een schimmeltje, of een beetje mok, of een abcesje :D Ook niet als je recreatie rijdt. Want als jij wel met je zieke paard gaat rijden, is dat niet fair tegenover alle andere recreatieruiters die ook een ziek paard hebben en ook graag op die mooie zondag een buitenritje willen maken.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:12

overdrijven is ook een vak >;) :o

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:13

Marjoow schreef:
Maar als het eerder geen problemen heeft geleverd, dan hoef je toch geen doping te gebruiken?

Maar die doping is -volgens IW dan he- niet bedoeld om de prestaties in de spórt te verbeteren, maar om het dier in de omgang beter te kunnen handelen.

Haal je hem uit 'de sport' en maak je er een recreatiepaard van, zit je toch nog steeds met die omgang. Hoeven moeten toch gekrabt worden, sport of niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:14

Maar als het in de wedstrijd geen duidelijke effecten geeft, lijkt het mij geen probleem om het te gebruiken. Of denk ik nou zo raar...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:19

Ik snap je punt :D

Echter kan je echt wel de FEI inlichten over behandelingen. Of alleszins zo was dat toch met de ponies vroeger.
Dan weten ze dat er mss nog restanten kunnen zitten in een dopinganalyse, maar weten ze dit ook te plaatsen.
Eerlijkheid duurt het langste. Als ik geweigerd was geworden voor deelname toen, dan hadden we dat aanvaard. Sneu hadden we het wel gevonden, omdat de pony toen gewoon 100% was.

Maar met een verklaring van een team arts (fei aangesteld) en openheid hieromtrent, kom je dit niet tegen.

jasmijn78 schreef:
Heino schreef:

Prima, laten we dat dan ook meteen doorvoeren in de landelijke sport op straffe van een totaal levenslang startverbod. ALLE paarden die ooit met een geneesmiddel zijn behandeld mogen niet mee doen.

Dus ook als je je paard met een mok/wond of huidschimmelzalfje hebt behandeld...
Dus ook als je paard wat rustgevends heeft gekregen om te kunnen scheren of iets anders noodzakelijks...
Dus ook als je paard een behandeling heeft gekregen omdat je er graag mee wil fokken...
Dus ook als er bij toeval wat in je voer/supplement heeft gezeten wat met de huidige apparatuur te traceren is...

Om safe te zijn moet je dan dus eigenlijk je paard na wat voor behandeling dan ook direct definitief uit de sport halen, want met de huidige apparatuur kunnen middelen weken, zelfs maanden later nog te traceren zijn. En je wil natuurlijk geen schandaal als Isabell aan je broek hebben hangen.

En eigenlijk is het dan ook hypocriet om met een 'ziek' paard (want een paard is volgens bokt 'ziek' zodra het ook maar ERGENS voor behandeld wordt, ongeacht WAT het ook is) niet naar wedstrijden te gaan, maar wel thuis door te trainen of er zelfs maar op te rijden. Want op een 'ziek'paard rijden is echt NOT-DONE. Dus thuis moet dan ook direct de training worden gestaakt. Wat dus inhoud dan je dan nooit meer op je paard mag rijden omdat hij behandeld is voor een schimmeltje, of een beetje mok, of een abcesje :D Ook niet als je recreatie rijdt. Want als jij wel met je zieke paard gaat rijden, is dat niet fair tegenover alle andere recreatieruiters die ook een ziek paard hebben en ook graag op die mooie zondag een buitenritje willen maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:21

_Yasmine_ schreef:
overdrijven is ook een vak

Tsja, zodra een stelling ons eigen belevingswereldje treft is het ineens overdreven? Als het om onze eigen praktijk gaat dan kunnen we ineens wel nuanceren? ;)

bulck schreef:
Echter kan je echt wel de FEI inlichten over behandelingen.

Ja, dat was misschien ietwat onhandig van haar... Maar dat doet wat mij betreft verder niet zoveel af van de discussie over de 0-optie an sich

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:22

Dat is dus moeilijk aan te tonen dat het geen invloed heeft, tegenwoordig zijn er er natuurlijk uiterst geraffineerd in om het in die mate toe te dienen dat het wel prestatieverhogend is.

Hoe je het ook wendt of keert, doping is en blijft prestatieverhogend, ongeacht voor welke aandoening je het gebruikt.

@abeltje77, als de omgang dus een probleem blijft, maar je hem niet in de sport mee laat lopen, dan kan je hem dus naar hartelust volspuiten met doping aangezien er dan weer geen haan naar kraait! :?