Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:44

Bandida schreef:
pharagirlke schreef:
Als je een paard dergelijke middelen moet toedienen denk ik zomaar dat je als ruiter ergens wat fout doet.

Vandaag ben ik het eens volledig eens met Phara! ;)

Ga jij nou ook al enge dingen doen en het met me eens zijn net zoals Blue_Eyes? Dadelijk houd ik helemaal niemand meer over :')

Billy: daar is dit bericht ook door gekomen. Vind jij het niet ontzettend zonde dat een grote meneer van de nederlandse dressuurwereld deze uitspraken doet op basis van een paard dat gedrogeerd is (want dat noem ik het als je anti depressieve gaat toedienen) vanwege "stemmingswisselingen"?
Het spijt me dat ik wat verder na denk dan 1 berichtje hoor..... :) Kzal het niet meer doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:47

KiWiKo schreef:
heeft niks met wedstrijden te maken, niks met ambitie maar wel met goed kunnen zorgen voor je dier.

Dat denk ik niet Kiwiko, het is al bij al toch heel eenvoudig.. jij(paard zelf heeft niet te kiezen) wil zware prestaties van je paard, ok.. dan is regel nr. 1 dat jij er voor zorgt dat het dier 100% gezond is van lichaam en geest en helemaal klaar is voor de prestatie. Is dat niet het geval.. (ziek, wat tekort, te druk, blessure, niet genoeg voorbereid.. gelijk wat) dan heb je geen recht om je eigen competitiedrang of financieel gewin te laten gelden over de rug van je paard.
Ik zie niet hoe iemand die met paardenwelzijn daar aan kan twijfelen. 0-tolerantie is noodzaak, een echte paardenliefhebber zou daar trots op moeten zijn, zo'n regel in zijn/haar sport.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:47

naaaah suf gedrogeerd :D :D ik heb haar toch echt achterstevoren zien staan op de OS :)

Maar ik ben het er absoluut wel mee eens dat een paard DIT soort middelen niet toegedient moet krijgen op dat niveau....

maar een AB kuurtje moet gewoon mogen kunnen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:48

Maar scheren kan wél, en behandelen voor koliek ook, zelfs de nacht voor een wedstrijd. Mits je als dierenarts weet wat je gebruikt. En dat valt onder je verantwoordelijkheid bij het begeleiden van sportpaarden.

Lezen jullie hier steeds overheen ofzo?

Nog 1x:
Scheren met sedatie kan én mag tot 3 dagen voor een start.
Antibiotica mag en kan.
Koliekbehandelingen met geschikte middelen (enkel scopolamine) kan.
Pijnstillers kunnen tot 4 dagen voor een start.

BEHANDELEN KAN OOK MET NULOPTIE.

Nul staat voor de toegestane waarde in bloed en urine, niet voor dat er 0 behandelingen mogen worden gegeven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:49

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
heeft niks met wedstrijden te maken, niks met ambitie maar wel met goed kunnen zorgen voor je dier.

Dat denk ik niet Kiwiko, het is al bij al toch heel eenvoudig.. jij(paard zelf heeft niet te kiezen) wil zware prestaties van je paard, ok.. dan is regel nr. 1 dat jij er voor zorgt dat het dier 100% gezond is van lichaam en geest en helemaal klaar is voor de prestatie. Is dat niet het geval.. (ziek, wat tekort, te druk, blessure, niet genoeg voorbereid.. gelijk wat) dan heb je geen recht om je eigen competitiedrang of financieel gewin te laten gelden over de rug van je paard.
Ik zie niet hoe iemand die met paardenwelzijn daar aan kan twijfelen. 0-tolerantie is noodzaak, een echte paardenliefhebber zou daar trots op moeten zijn, zo'n regel in zijn/haar sport.

bandida..........heb jij nooit een koliek geval gehad............ of een wond op het land,............ of een snotneus.... of wat mok????

Billy

Er is altijd wel een aanleiding voor zo'n discussie...
In dit geval de medicijnen van het peerd van Werth.
Toch is het jammer om je te blijven focussen op dat ene voorbeeld ipv het grote geheel aan de kaak te stellen...
Want het probleem is het grote geheel. En of iemand zn paard een anti-depressivum voorschrijft om de scherpe kantjes eraf te halen of bij Nerv control als dat niet dopinggevoelig is, maakt voor mij geen verschil.....
Bij de mens wordt dat middel voorgeschreven voor stemmingswisselingen, het zal dus ws licht sederend zijn. Wil, nogmaals, niet zeggen dat het paard ook stemmingswisselingen heeft...

Ruga

KiWiKo schreef:

Maar onder de AB hoort dat paard niet in de ring.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:50

Knavia schreef:
Maar scheren kan wél, en behandelen voor koliek ook, zelfs de nacht voor een wedstrijd. Mits je als dierenarts weet wat je gebruikt. En dat valt onder je verantwoordelijkheid bij het begeleiden van sportpaarden.

Lezen jullie hier steeds overheen ofzo?

Nog 1x:
Scheren met sedatie kan én mag tot 3 dagen voor een start.
Antibiotica mag en kan.
Koliekbehandelingen met geschikte middelen (enkel scopolamine) kan.
Pijnstillers kunnen tot 4 dagen voor een start.

BEHANDELEN KAN OOK MET NULOPTIE.

Nul staat voor de toegestane waarde in bloed en urine, niet voor dat er 0 behandelingen mogen worden gegeven.

NUL staat voor NUL waardes :D :D dus ook geen waardes niet van invloed........ NUL is NUL :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:52

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Maar onder de AB hoort dat paard niet in de ring.

ab kan 4 maanden terug gegeven zijn :) voor een verkoudheidje................... waar zo een paard allang weer van hersteld is ten tijde van de wedstrijd van vandaag

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:53

KiWiKo schreef:
bandida..........heb jij nooit een koliek geval gehad............ of een wond op het land,............ of een snotneus.... of wat mok????

Tuurlijk, maar ik krijg hier thuis geen dopingcontrole. Dat komt omdat mijn paarden hobbydieren zijn van een baasje dat never-ever ooit een startkaart voor iets gaat aanvragen :)*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:53

KiWiKo: ik geloof ook niet dat ze daar positief testte :D Bovendien is het ook nog eens een ander paard ook.

Waarom dien je dergelijke dingen toe als het paard het niet nodig heeft? Ik weet niet zeker of nerv control dopinggevoellig is. Heb het net even opgezocht en het bestaat vnl uit natuurlijke producten dus ik vermoed van niet. Als het even goed werkt, zie ik niet in waarom ze hem niet met nerv control kalm houd ipv met anti depressiva :D

Overigens vergeet je snel zo te zien Billy, want ik heb al eerder gezegd dat die nultolerantie wel zou "er in houden" maar dat ik hem anders zou gebruiken. ;) Je vind me echt leuk he? :D

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:54

Kiwiko, of je zit de boel te stangen, of je snapt het zo ontzettend niet dat wat ik je ook uitleg niet doorkomt. Daarom... I give up... ga voorak door met het posten van onzinnige opruiende one-liners...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:55

Dan ben ik benieuwd naar een duidelijke toelichting daarvan ipv elke keer dat gezeur over dat rustgevende middeltje van Isabell Werth's paard.
Daarbij...ook valeriaan mag niet gebruikt worden, staat ook op de dopinglijst en is hartstikke natuurlijk....en verboden dus.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:58

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Tuurlijk, maar ik krijg hier thuis geen dopingcontrole. Dat komt omdat mijn paarden hobbydieren zijn van een baasje dat never-ever ooit een startkaart voor iets gaat aanvragen :)*

dus voor een ander mag de nulopite wel gelden omdat deze in de sport rijd.............. maar voor jou niet?

Ayasha
Blogger

Re: Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:58

Ja hallo, ik vermoed dat het paard wiet toedienen ook niet mag, is ook natuurlijk... >;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:59

Iedereen die zo voor de nuloptie is, ik heb voor jullie een paar vraagstukken:
Nr. 1: je bent topsporter en hebt een heel getalenteerd paard. Het moet naar het buitenland in heel warme omstandigheden op wedstrijd en heeft nogal een dikke vacht. Het zou beter zijn om te scheren, maar daar is het paard erg bang voor. Wat doe je?
Ga je de hele carriëre van dit paard geen enkele keer naar een wedstrijd waar de temperatuur hoger is dan normaal, scheer je het paard maar niet met het risico dat hij oververhit raakt, scheer je hem wel met het risico dat je gepakt wordt op doping, wat doe je?

2. Je hebt een zeer getalenteerd dressuurpaard met een wit been, wat zeer gevoelig is aan mok. Als je dit behandelt mag je paard een maand niet op wedstrijd. Het gebeurt een aantal keren dat je paard tegen de tijd dat het middel helemaal uit het bloed verdwenen is en je weer op wedstrijd zou mogen, opnieuw mok krijgt. Wat doe je? Behandel je dan maar niet meer, met het risico dat het helemaal uit de klauwen loopt? Behandel je telkens opnieuw en gaat dus zo de hele wedstrijdcarriëre van het paard verloren door een simpel mokzalfje? Of behandel je en ga je toch opwedstrijd een paar weken later, wetende dat er een kans bestaat dat ze toch nog kunnen detecteren dat je een poos geleden iets gesmeerd hebt?

Geval drie: je paard krijgt koliek. Het is nog niet heel erg, maar je weet dat koliek snel kan verergeren. Je hebt je gekwalificeerd via allerlei selecties voor een groot kampioenschap. Dat is volgende week. Als je paard nu Buscopan ingespoten krijgt, weet je dat je zeker niet kunt gaan, terwijl hij misschien alleen maar wat gaskrampjes heeft die ook gewoon over gaan.
Kies je ervoor niet te behandelen, dan loop je het risico dat het wel erger wordt en je te laat bent met alsnog de behandeling te starten.

Wat zouden jullie doen in al deze gevallen? En probeer je daarbij wel in te beelden dat je een topruiter bent, één die het beste met zijn paarden voor heeft, maar ook één die uiteindelijk wel graag ooit eens een keer iets zou willen presteren ook, en dat kan niet als je altijd thuis blijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:02

1. Het paard desensibilliseren ipv hem plat te spuiten.

2. Mokzalf was niet dopinggevoellig geloof ik? met een DA zal daar vast iets op te vinden zijn. Zo niet, ja dan gaat het paard voor, dan is het jammer van zijn talent. Dan smeer ik en wacht ik tot het uit het bloed is. Als topsporter moet je nu eenmaal opofferingen doen.

3. Peerd heeft koliek gehad, als het niet zo ernstig is komt onze DA zelfs niet dus dat zal die vast wel overleven :j Als zijn darmen in de knoop zitten is die wedstrijd sowieso uitgesloten.

Gek, k heb die problemen allemaal niet met mijn paarden..... Zou je dat automatisch er bij krijgen als je topruiter word? Al die problemen... Misschien moeten we dan toch eens gaan nadenken....... Je zou toch gaan denken dat zulke topsportpaarden net minder kwaaltjes en pijntjes horen te hebben omdat ze op en top verzorgt worden... Of valt dat op en top verzorgen wel mee en moeten we eens het e.e.a gaan bekijken in onze "topsportomgang"?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 24-06-09 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:02

Knavia schreef:
Kiwiko, of je zit de boel te stangen, of je snapt het zo ontzettend niet dat wat ik je ook uitleg niet doorkomt. Daarom... I give up... ga voorak door met het posten van onzinnige opruiende one-liners...

ik snap niet wat je bedoeld...........

ik zeg allen practice what you preach.......... wil jij NUL optie voor onze topsporters, dan ook nooit meer ventipulmin geven, zeker geen ab spuiten als je paard het nodig heeft..... en en massage met een verkoelende gel ook absoluut niet meer doen.......

Nooit meer mok behandelen, geen prikken meer geven die zwangerschappen voorkomen.......

ik zou zeggen, back to nature :D :D en gewoon ook nooit meer de dierenarts bellen..........

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:06

pharagirlke schreef:
1. Het paard desensibilliseren ipv hem plat te spuiten.

2. Mokzalf was niet dopinggevoellig geloof ik? met een DA zal daar vast iets op te vinden zijn. Zo niet, ja dan gaat het paard voor, dan is het jammer van zijn talent. Dan smeer ik en wacht ik tot het uit het bloed is. Als topsporter moet je nu eenmaal opofferingen doen.

3. Peerd heeft koliek gehad, als het niet zo ernstig is komt onze DA zelfs niet dus dat zal die vast wel overleven :j Als zijn darmen in de knoop zitten is die wedstrijd sowieso uitgesloten.

Gek, k heb die problemen allemaal niet met mijn paarden..... Zou je dat automatisch er bij krijgen als je topruiter word? Al die problemen... Misschien moeten we dan toch eens gaan nadenken....... Je zou toch gaan denken dat zulke topsportpaarden net minder kwaaltjes en pijntjes horen te hebben omdat ze op en top verzorgt worden... Of valt dat op en top verzorgen wel mee en moeten we eens het e.e.a gaan bekijken in onze "topsportomgang"?

Ooit wel eens aan gedacht dat als je meer dan een paar paarden hebt, de kans ook groter is dat er één iets krijgt? :(:)

Grappig, aan de ene kant vind je dat topsporters hun paarden beter moeten verzorgen en aan de andere kant ben je voor een regel die tegen die verzorging ingaat.... heel apart!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:07

Als je er toch meer hebt lijkt het me dat je wel met de andere wat kan presteren zodat je zieke thuis kan herstellen :D Nultolerantie houd je niet tegen om te behandelen, het houd je enkel tegen om te behandelen als je enige doel presteren is. En weet je he, dan mag je zo veel topsporter zijn als je wil, dan heb je niets op een paardenrug te zoeken. Dan moet je een fiets kopen en jezelf maar een beetje afjakkeren. :) Bovendien is het daar al lang geen schande meer als je doping gebruikt dus... :D

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:08

1: Ik gebruik Domosedan als sedatie en kan zo gewoon tot 3 dagen voor een start scheren en op wedstrijd en een zuiver geweten behouden.
2: Ik bel m'n veearts en die weet me te vertellen dat ik clindamycine zalf in combinatie cortavance spray kan gebruiken, en zo de mok uitstekend kan behandelen zónder positief te testen. Ik kan 'm bij wijze van spreken 5 minuten voor de start behandelen.
3: voor de koliek laat ik de veearts (die weet dat ik een topruiter met toppaarden ben en daarom zich goed op dehoogte houdt van wat wel en niet kan) komen en Buscopan maar dan niet de compositum maar de zuivere scopolamine spuiten. Aaaahhh, krampkoliekje weg, en op scopolamine test de FEI bewust niet omdat er geen prestatiebeinvloedende werking van uit gaat.

En dit zijn dingen die Sjef, Anky, Isabel enz enz weten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:10

dus jou paard test ook morgen niet negatief..........

we hebben het hier over de NUL optie......... en nul is niks, zada zero nada.........

en dat kan in de praktijk niet............ in de theorie wel, in de praktijk niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:11

als het in theorie kan, kan het in praktijk ook... :=
Anders zit er in je theorie een fout...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:13

hahaha phara............... ik ben nog nooit een theorie tegen gekomen die in de praktijk werkt :D :D

jij wel?? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:14

:j De wet van de zwaartekracht heeft mij al regelmatig naar de grond toegetrokken...... Da's toch echt een theorie.

Dus of je theorie is fout, of het kan in de praktijk.