Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:28

Hoe dom kun je zijn zeg?
Je weet toch dat je vroeg of laat betrapt word als je doping gebruikt???

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:28

Ha, een manisch depressief paard...Ik ben benieuw naar het rapport met de diagnose..(PO)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:29

dondeyne schreef:
Ik kan me vrijwel niet voorstellen dat iemand, terwijl ze weet dat er constante controle is, het risico neemt om haar paard dit middel te geven.. Ben dus benieuwd hoe dit afloopt! Het komt natuurlijk wel mooi uit voor Nederland tijdens Aachen :Y)

Als je je als beste niet meer kan staven aan de beste, wat is de winst dan waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:29

Het lijkt de wielersport wel dit...

Het lijkt me dat dit niet met opzet is geweest, anders ben je echt dom...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:30

Ik wel benieuwd hoe lang de sporen van dit middel in het bloed/de urine vindbaar blijven. Als het bijv. eerder is toegediend om een heel andere reden dan een wedstrijd.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:35

Wat zuur!Hoop dat dit niet waar is en dat we gauw weer van haar mogen genieten!!
Voor zover bekend is er geen persoonlijke vete tussen Anky en Isabelle,alleen in de ring! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:37

GewoonNoor schreef:
Ik ben benieuwd wat het staartje wordt van dit verhaal.
Als ze inderdaad geschorst wordt, is het wel een minder uitdagend concour, Anky zou er wel blij mee zijn. Maar wel vervelend voor alle Duitsers, Maar het is ook wel eigen schuld :+

Ik zie niet in waarom Anky hier blij mee zou zijn. De glans van het winnen (ervan uitgaand dat ze wint) is er dan toch af.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:39

Cayenne schreef:
Middeltjes tegen stress op een wedstrijd vind ik overigens not done.
Pijnstillers ook niet. Met een koortsig paard of een paard met blessures ga je niet op wedstrijd.

Het ligt er aan waarvoor en wanneer het is toegediend. Als een paard heel stressvol reageert op lange transporten en het reizen per vliegtuig is er niets mis met een kalmerend middel. Als de werking van het medicijn er op het moment van wedstrijd niet meer is, maar het is nog wel te traceren.... tja, ik zie het probleem niet (maar de dopingjagers wel). Pijnstillers hetzelfde: heb je het in de aanloop van een wedstrijd nodig gehad om je paard toch in topconditie te krijgen en te houden en is er in het bloed te zien dat het niet vlak voor de wedstrijd toegediend is.... prima toch?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:39

Daar hebben ze Anky nooit op kunnen pakken!

Mezzelune

Re: Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:44

Jeetje, weer een dopinggeval. Ik ben wel erg benieuwd naar het verhaal hierachter. Mocht het bewust zijn toegediend met medeweten van Isabell dan zou ik dat toch niet heel slim vinden van haar, gezien de "heksenjacht" die er nu is. Maar zoals odetteke zegt, ligt eraan hoe lang geleden en of het tijdens een wedstrijd nog werkzaam is. Sommige medicatie kan je nog zo lang blijven zien in het bloed terwijl het niet meer werkzaam is dan.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:46

Vind het wel raar dit is het zoveelste geval in DL met doping.
En ik zou het ook zonde vinden als ze geschorst word het is toch wel een van de beste ruiters van de wereld...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:54

..ik ben ik schok!...hoe dan ook, ik heb/had Isabell echt hoog staan en ik hoop ook gewoon dat hier een logische verklaring voor is...ik zie haar altijd graag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:56

Jeetje, ben benieuwd of dit met opzet is gegeven :=
Lijkt me toch niet dat iemand die zo hoog staat in de dressuurwereld zo'n grote domme fout maakt.

Nu is de spanning er toch wel een beetje af het gaat altijd tussen Anky en Isabell.
Gelukkig krijgt Nederland ook steeds meer goede ruiters en amazones in de dressuur.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:58

Tjee zeg. Kan met niet voorstellen dat Isabella hetzelf gegeven zou hebben. Paardenwelzijn staat bij haar voorop. Dan ben je niet zo dom om aan doping mee te doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:58

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Als topsporter laat je je dit niet overkomen en check je alles wat je geeft nog eens 3 x zo goed.
Tegelijkertijd kan ik me ook niet voorstellen dat je dit je paard bewust geeft op hoop van zegen dat je geen dopingtest krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:00

Wow zeg, dat is niet niks. Ben erg benieuwd wat er nu gaat gebeuren!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:14

Ben trouwens ook wel benieuwd, behalve wanneer het werd toegediend, of er altijd al op dit middel werd getest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:17

vanitymay schreef:
Ha, een manisch depressief paard...Ik ben benieuw naar het rapport met de diagnose..(PO)

Paard met schizofrenie? >;)

Wat is het nut van dit middel? Waarom zou je dit geven als je toch al aardig succesvol bent?

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:18

nou misschien om hem/haar wat rustigere en geconcentreerder te krijgen?!

Worden ruiters eigenlijk ook op doping getest en zo ja/nee, waarom niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:22

Dan kun je ook doen met iets wat niet onder doping valt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:25

Koppig schreef:
nou misschien om hem/haar wat rustigere en geconcentreerder te krijgen?!

Worden ruiters eigenlijk ook op doping getest en zo ja/nee, waarom niet?

Ze wilden Anky een keer tijdens haar zwangerschap op doping testen. Uiteindelijk na veel commotie moesten ze toen toegeven dat dat op zo`n moment erg belachelijk is. Ze was natuurlijk niet actief in de sport en eventuele medicijnen zouden op zo`n moment voor haar zwangerschap zijn en niet om sportprestaties te verbeteren. Maar normaal krijgen deze ruiters thuis inderdaad humane testen.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:27

Deze medicijnen koop je niet ff bij de drogist of apotheek zonder recept?!?!?!?!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:37

odetteke schreef:
Pijnstillers hetzelfde: heb je het in de aanloop van een wedstrijd nodig gehad om je paard toch in topconditie te krijgen en te houden en is er in het bloed te zien dat het niet vlak voor de wedstrijd toegediend is.... prima toch?

daar ben ik het dus totaal niet met je eens!
als jij pijnstillers nodig hebt om je paard te trainen is er iets mis, dus zou je zekers ook niet op wedstrijd moeten gaan! ja je hebt de pijnstillers wss van de DA, dus je hebt je paard na laten kijken. maar gun je paard dan de rust die hij nodig heeft om te herstellen, en ga niet meteen het uiterste vragen op wedstrijd..!

ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van dit onderzoek. paarden in de topsport zijn vaak wel vrij verknipt door teveel hard en 'streng' werk, dus een psychologisch middel snap ik nog wel. niet dat ik het zo goed wil praten hoor, maar ik zou wel begrijpen waarom het toegediend zou worden...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:41

anneliesdj schreef:
Dan kun je ook doen met iets wat niet onder doping valt.

Dat vraag ik me af, het is toch zo dat je een paard helemaal niets mag toedienen. Tenminste niet iets dat werkzame stoffen bevat.
(Gebedsgenezer enzovoorts mag vast wel). Er is dacht ik geen lijst met prestatieverhogende middelen zoals bij mensen.

Worden paarden eigenlijk ook buiten de wedstrijden gecontroleerd of alleen op wedstrijden, ik dacht zelf het laatste.

In de basissport worden ook wel eens paarden positief bevonden gewoon omdat de dierenarts iets heeft voorgeschreven en het paard al weer beter is maar het middel nog wel aantoonbaar is.

Hier staat verdere info
http://www.rp-online.de/public/article/rheinberg/723915/Reitsport-Hat-Isabell-Werth-gedopt.html

Dus als ik het goed begrijp was het paard enkele dagen daarvoor behandeld (misschien kwam de tandarts of zo??) en had de dierenarts het groene licht gegeven om te starten. Er wordt dus niets ontkend.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:50

Erg voor de sport maar het vinden van het middel fluthenazine is catastrofaal en onaanvaardbaar (indien juist).

Het behoort tot piperazine klasse van phenothiazine derivaten en is reeds als doping in de rensport gebruikt om de uitslag van koersen te beïnvloeden. Naast het beoogde effect om paarden langdurig beter bewerkbaar en coöperatiever te maken heeft het gebruik in sommige gevallen geleidt tot ernstige extrapyrimidale (zweten, drangen, schrapen, stress enz.) neurologische effecten en een enkel geval met dodelijke afloop (euthanasie wegens blijvende niet op diverse medicatie reagerende neurologische problemen).

Laten we maar hopen dat het een mogelijke kruisreactie met de een of andere andere "piperazine" is. Naast psychopharmaca en drugs voor de clubscene zoals trifluoromethylphenylpiperazine komen verschillende piperazine afgeleiden ook voor in plastics, smeermiddelen!, resins, ontwormers, pesticiden enz., enz. Keus genoeg dus voor milieucontaminatie!