Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:38

Karin schreef:
De langste afstand op één dag bij de endurance is idd 160 km (= 100 mijl). Die wordt o.a. gereden tijdens EK's en WK's.

Maar die rijd je met één paard. Een paard dat gemiddeld elke 30 km gecontroleerd wordt door een serie dierenartsen, of het 'fit to continue' is. Een verstandige ruiter weet de snelheid doorgaans zo te doseren dat het paard een volgende etappe aan kan. Je wilt tenslotte die 160 km halen met dat ene paard.

Als je na elke 40 km een 'vers' paard krijgt, dan kan ik me voorstellen dat het uitnodigt om te gaan jakkeren. Geen noodzaak om het paard langer dan 40 km 'heel te houden', je gaat toch verder met een 'vers' exemplaar. En met 40 km jakkeren kun je zelfs het best getrainde paard kapot rijden.

Amen

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:45

Theoretisch zou je dit gewoon dierenmishandeling kunnen noemen :oo

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:45

Als er verstandig met de paarden om wordt gegaan lijkt mij dit een mooie race! er staat toch ook dat de paarden van te voren worden getraind en dat er gecheckt wordt door veterinairen enzo. Het is volgens mij niet zo maar even een achter elkaar aan jakker race, zelfs de ergste dombo weet dat je dan weet ik veel hoeveel mensen achter je aan krijgt die je beschuldigen van paardenmishandeling (niet beste reclame dus). Zoals ik het hier lees lijkt me niks mis met de race mits er dus idd. veterinaire controles zijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:46

Ze zullen ook niet voor niets zulke strenge selecties hebben gemaakt. Ik vind dit artikel wel heel negatief overkomen, zeker met die foto erbij..
De paarden worden volgens de site geselecteerd en getraind, op de tussenposten staan dierenartsten klaar, de ruiters krijgen een opleiding over blessures, er staan hulpunits klaar om bijstand te verlenen als de ruiter of het paard iets mankeert.
De deelnemer heeft 14 dagen de tijd, pak een 80 km per dag. Dit valt goed mee..
Ik vind het een mooie race, zeker omdat er ook voor het goede doel gereden wordt en het de bevolking helpt door het toerisme.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:34

Ik vind het wel een beetje een uhm.... popiejopie geschreven website. "kijk ons eens leuk en modern zijn"

Citaat:
These are not your average sissy boy horses, these are semi-wild, harder-than-a-box-full-of-concrete-in-a-freezer horses.

Maar goed, het lijkt alsof er inderdaad wel genoeg begeleiding is tijdens de race.

Berdien

Re: Ruiters klaar voor zwaarste ren ter wereld: Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:54

Ik merk vooral een hoop "ik lees niet maar ik roep wel" berichten hier.
Ten eerste is de foto die geplaatst is niet van deze race, en aangezien niemand hier weet waaraan dat paard is overleden, vind ik het nogal makkelijk om te roepen "oh wat een verschrikking WANT kijk een dood paard."
Tijdens je B-proefje op de manege kan je paard ook dood neervallen. Weinig wat je kan doen tegen bijvoorbeeld een hartaanval.
Dus deze race veroordelen op basis van deze foto.. Dat zegt denk ik meer over diegene die veroordeelt dan de race ;)
Zijn jullie trouwens wel eens in de Pyreneeën geweest? Daar heb ik vroeger ook zoveel dode paarden gezien. Vroeger, nou mogen de kadavers niet meer blijven liggen. Maar is dat dan ook zielig? Paarden die gewoon dood gaan, en blijen liggen? Deze heeft nog wel iets van een hoofdstel om, maar aangezien we níets weten over hoe hij dood is gegaan, moet je er ook niet over oordelen.

Wat ik zo op die site lees, is dat er wel degelijk over na is gedacht. Er zijn paarden en ruiters geselecteerd, niet elke gek die op een paard kan zitten mag mee doen. Ook zijn het paarden die gewend zijn aan het klimaat en de ondergrond. Ik denk dat er ook wel een strenge controle is hoe een ruiter zijn paard 'inlevert', de organisatie heeft er helemaal niets aan als al die 800 paarden kapot gereden worden.

Volgens mij zit deze race wel goed in elkaar. En de gedachte erachter vind ik ook wel mooi. Ben erg benieuwd hoe zich dit ontwikkelt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:05

nou Berdien, die reakties worden anders wel min of meer opgeroepen door de toon van het artikel. Die foto lijkt er ook alleen maar naast gezet om een nog 'spannender' idee te krijgen "kijk eens, dit gebeurd er al bij een mindere race, kun je nagaan hoe spannende de Grote Race is!"

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:19

VeerenAshley schreef:
Cayenne schreef:
"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.
.

Hier kan ik nu met mijn pet niet bij: wie wil nu im vredesnaam organisator zijn van een wedstrijd die én levensgevaarlijk is, én niet aan welzijnsnormen voldoet? Dan ben je toch niet bij je volle verstand?!

N.B.: het bijvoeglijk naamwoord van Mongolië is niet Mongolisch, maar Mongools ;)

tja, ik moet een beetje denken aan de Dakar. ook levensgevaarlijk zeggen ze wel is he, zijn ook genoeg (dodelijke) ongelukken mee gebeurd.. of de Gumball race... beetje rare vergelijking mss, maar ook gevaarlijk, en toch gaat dit ook altijd weer door..

40 km vind ik overigens nog meevallen idd, maar nou weet ik niet wat de temperaturen dan in Mongolie zijn???

Stiekem zou ik m wel mee willen rijden..
Laatst bijgewerkt door cile205 op 23-06-09 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:25

Nogmaals:

Karin schreef:
It's the speed that kills the horse, not the distance - zeggen we in de endurancewereld. ;)

Een afstand van 40 km is voor een goed voorbereid paard een eitje. Maar niet als die afstand wordt gereden met een hogere snelheid dan gezond is voor het paard. ;)

Maar goed, ook al vaker gezegd: ik hoop dat de selectie niet voor niets is geweest en dat de ruiters met hun volle verstand rijden. :)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:13

Ik vind dit artikel erg sensatie-gericht geschreven.. vooral met die foto erbij.
Dat zegt mij meer over de schrijver van het artikel dan over de race zelf.

En volgens mij schrijft het 'Dzjengis Khan'. :D

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:15

Mag ik vragen waar die foto bij het nieuwsbericht eigenlijk vandaan komt? Ik heb de website van de organisatie doorgespit en kom 'm daar niet tegen. In eerste instantie vind ik het dan ook een beetje aanmatigend om zo'n foto er bij te plaatsen - het zet de toon, zeg maar.
Inderdaad staat er niet bij hoe het paard is overleden. Vrienden van mij hebben per auto door de Mongolische woestijn gereden (van Amsterdam naar Singapore, ga er maar aan staan!) en zij kwamen veel dode dieren tegen. Inderdaad: er is geen instantie die overleden dieren opruimt. Omdat het een "typisch woestijnplaatje" oplevert hebben ook zij (ze reden in een groepje met 20 auto's) foto's gemaakt van hun auto's naast de dode dieren (gewoonlijk alleen nog maar de witte, zongebleekte skeletten, zoals op kindertekeningen een woestijn ook wordt afgebeeld).

Verder lijkt het me, bij een goede voorbereiding, een enorme uitdaging. Vergeet niet dat dit inderdaad de voorloper van ons moderne postsysteem was. Djengis Khan is hierom bekend geworden. De route naar Europa is de welbekende (en historische) Zijderoute, de Silk Road.

De "ren" lijkt me trouwens zwaarder voor de ruiter, dan voor de locale paarden die die 40 km over voor hun bekend (lokaal) terrein toch makkelijk moeten kunnen afleggen.

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:24

Citaat:
"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.

Dat van die grote kans dat je sterft - waar kan ik dat op de website terug vinden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:30

Laatst bijgewerkt door Karin op 23-06-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:31

ik vind het wel wat hebben! Zou er zelf zo aan mee doen ;) wij kijken niet verder dan onze neus lang is. Het gebeurd nog heeel vaak dat men afhankelijk is van zijn paard en andersom,

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:40

De kritikasters hebben op zich gelijk. Ze horen hun argumenten echter ook op hun eigen achtertuin toe te passen!

Deze paarden lopen 24/7 het jaar rond buiten in een groep en eten wat paarden horen te eten. Zet dát eens af tegen het modale paard in NL.
Deze paarden léven buiten en zíjn goed fit. Zet dat eens af tegen het modale kasplant-paard in NL.
Deze paarden vertonen geen stereotype gedrag. Zet dát eens af tegen het modale paard in NL.
Nee , de paarden vragen hier niet om´. Ook net om onder een volslanke dame tussen bit en sporen door een zandbak gedwongen te worden zonder verder paardwaardig bestaan.

Er ligt een etische vraag aan paardrijden ten grondslag: in hoeverre is het welzijn van het paard ondergeschikt aan dat van de mens?
Bij élke vorm van paardensport is de ambitie van de ruiter een factor die het paardwelzijn ondergeschikt maakt.

Ikzelf zou graag aan dit evenement meegedaan hebben. Niet voor de competitie, maar voor de trip; je kan dan ook fikse stukken zelf lopen.
Helaas te laat voor de inschrijving |(

hc

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:41

Klopt Abeltje, ik vind het artikel ook niet echt goed van toon. De foto ernaast vind ik ook absoluut niet goed gekozen.

Ik vraag me ook af wat met die welzijnsnormen wordt bedoeld. Wordt daar mee bedoeld dat er op de paarden gelet wordt, of doelen ze op de -soms ietwat doorgeslagen- westerse welzijnsnormen?

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:41

Karin schreef:
Website van de Mongol Derby: http://mongolderby.theadventurists.com/

Dank - de website had ik al gevonden, alleen niet de quote dat de kans dat je sterft zo groot is.
Wel de warning, en dat is een warning die eigenlijk op elke manege zou kunnen hangen (alhoewel deze natuurlijk op de Engelse situatie gericht is en de laatste statements op de Mongoolse Derby in het bijzonder), zie hieronder.

Trouwens bij de deelnemerslijst zie ik veel Nederlands (klinkende) namen. Any bokkers from here?

-------

IMPORTANT THINGS TO CONSIDER

You are twenty times more likely to have an accident on a horse than a motorbike.

Air ambulance crews had to be scrambled to help the victims of serious riding accidents in rural UK counties Yorkshire and Lincolnshire alone nearly 150 times in 2006.

Falls from horses can result in broken bones, spinal injuries, even brain damage.

The nature of the Mongol Derby means that if you do fall off, the response time of the medical back up is going to depend on where you are and if you have been able to activate your emergency beacon. And if you are seriously injured you may be hundreds of miles from the nearest hospital.

Every selected rider will have to sign a legally binding rider agreement, in which they will recognise the inherent dangers of taking part in the Mongol Derby.

The Mongol Derby is an extremely physically demanding and dangerous race. This really is the toughest horse race in the world and that is a title it holds for good reason.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:46

Berdien schreef:
Daar heb ik vroeger ook zoveel dode paarden gezien. Vroeger, nou mogen de kadavers niet meer blijven liggen. Maar is dat dan ook zielig? Paarden die gewoon dood gaan, en blijen liggen?

Die paarden gaan nog steeds dood (net als paarden overal) doch de karavers moeten afgevoerd worden naar een vernietigingsbedrijf. Nu ziet het voor de toerusten vriendelijker uit, maar gaan de aaseters dood.
Krijg je weer sensatieverhalen over een hongerige gier in de flevopolders....

hc

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:46

Tomos schreef:
Trouwens bij de deelnemerslijst zie ik veel Nederlands (klinkende) namen. Any bokkers from here?

Ruiters uit Zuid-Afrika.

In het artikel in de openingspost van dit topic wordt de rit gebracht als een 'race', 'de langste en zwaarste paardenren'. Als het gebracht zou worden als een 'estafetterit' of iets van die strekking, dan was de insteek IMO al heel anders geweest.

Mij lijkt het ook een enorm gaaf avontuur. Maar wel in de eerste plaats om van de natuur en het samenzijn met het paard te genieten. Binnen de gestelde tijd binnenkomen zie ik dan als doel, niet als eerste binnenkomen. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:51

Tomos schreef:
Wel de warning, en dat is een warning die eigenlijk op elke manege zou kunnen hangen

Ze is ook gebaseerd op statistische gevens in ons westen :D

Het is heel simpel:
- als je er niet af wil vallen, moet je er niet op klimmen
- hoe minder vaardig, hoe groter de kans
- hoe minder fysiek fit, hoe ernstiger de gevolgen
- onvoorzien omstandigheden zijn een aspect van de definite van ´avontuur´

hc

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:52

Ik denk, gezien de aard van 'het evenement', je al heel gelukkig moet zijn om binnen te komen :j

HC, dat bedoel ik. Ik sta als klein meisje nog op de foto met een enorme koeienschedel. Ik sta ook absoluut niet achter die regelgeving, die kadavers liggen daar al eeuwen lang, de natuur red zichzelf daar wel. Maar goed, daar gaat het hier niet om.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:55

Berdien schreef:
Maar goed, daar gaat het hier niet om.

Jawel hoor: de afstand van de modale NL bokt(st)er tot de existentiële werkelijkheid is de grond voor het tendentieuze van het artikel en de ´zielug´-reacties :D

hc

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:03

Weetje, ik vind het eigenlijk wel enorm stoer! Ben benieuwd hoe het uitgaat pakken en wie er in dit topic gelijk gaat krijgen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:05

Hier mijn zoon http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUBWZNPY.jpg bij een poot van ons varken ´Romeo´.
Hij helpt bij het humaan slachten.
Hij wordt woést over normaal ruitergedrag, over bitten-teugels-sporen.
De een zijn dood is de ander zijn brood, doch wel met respect voor waardig leven.
Uit het artikel en uit verschillende reacties spreekt dat de schrijvers zich niet bewust zijn van hun eigen schijnheiligheid daarmee.

Of het competatieve element van dit avontuur ethisch verantwoord is, beantwoord ik denk ik goed onderbouwd op mij site.
Dat is echter nog veel meer op gevestigde westerse paarden´sport´ van toepassing.
Je kan geen kritiek op dit evenement hebben zonder de kanttekeningen bij de anti-nertsen wetgeving :)*

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:09

Juangi schreef:
Ben benieuwd hoe het uitgaat pakken en wie er in dit topic gelijk gaat krijgen :)

Huh?
Op basis waarvan denk je dat ´gelijk´ te kunnen bepalen dan? Is geen doogevallen paard een norm? of alle ruiters levend aangekomen?
Op elke eventing valt er wel een paard dood en hoeveel zijn er direct/indirect bij élke OS overleden?

hc