Edward Gal en Totilas dansen in bomvolle piste naar zege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:15

Marjoow schreef:
Ik vind Imke dus juist de minste ruiter, ik zie zoveel spanning bij Sunrise dat het mij geen mooi plaatje geeft.

Dat zij mijn vrouw nou ook, en idd het oogt zenuwachtig en onderdrukt. Kan ook met het exterieur van het paard te maken hebben vind ik persoonlijk. Vond Moedwill super lopen.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:25

Elisa2 schreef:
Hier zie je duidelijk dat de nek niet het hoogste punt is..Vur: Salinero heeft inieder geval nog gelijke passen dat heeft Totilas niet..ook is hij hectisch in passage/piaffe wat ook niet wijst op ontspanning {en het overmatig zweten en schuimen ook niet}.

Hallo, hij draait net mee in de subtop wat wil je nou eigenlijk een robot??....of een paard wat zich nog echt moet bewijzen en de kans gaat krijgen om Nederland in de subtop te houden qua fokkerij en wedstrijd verband.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:31

En nu moeten ze Toot nog even goedkeuren en dan kan hij nakomelingen maken. O:) Haha, echt een geweldige combinatie!!!! :D

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:30

Super goed gedaan van Edward & Totilas. Maar ook van Imke :j

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:38

Stravero schreef:
En nu moeten ze Toot nog even goedkeuren en dan kan hij nakomelingen maken. O:) Haha, echt een geweldige combinatie!!!! :D

Dat gaat voorlopig niet gebeuren daar zij met Edward de afspraak hebben dat de hengst voor de sport behouden blijft.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:09

Stravero schreef:

ik hoop niet dat, dat gebeurd...
misschien ooooooit eens, maar laat hem voorlopig maar een aantal jaren in de sport lopen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:58

vur schreef:
Ik zal nog een kleine toelichting geven op mijn boute stellingen.
Hetgeen ik heb bedoeld te zeggen met mijn opmerkingen, gaat over hetgeen het meest opvalt of stoort in dit geval. Ik heb het dan niet over impuls, nageeflijkheid, lengtebuiging, verzameling, schwung, gedragenheid, regelmaat en nog meer van dit soort termen. Ik vond dat dit bij alle die de ruiters wel aardig voor elkaar is (kleine details hier en daar nagelaten). Dit moet ook wel aardig voor elkaar zijn, anders kom je niet zo ver en kun je inderdaad in mijn ogen niet een fatsoenlijk appuyement of iets dergelijks zoals een volte op GP-niveau rijden.
Als je instructeur bent, kijk je ook altijd eerst (vooral bij een nieuwe combinatie), naar wat je het meest stoort. Dus wat het algemene beeld niet ten goede komt en wat dus verbetert moet worden voordat je aan andere dingen kunt werken.
In mijn ogen is dat bij Totilas altijd de halslengte geweest (ook van de winter in Ermelo). De slingertjes hier en daar zijn volgens mij puur onervarenheid en komen zeker goed (denk ik).
Wat de andere twee paarden betreft, weten jullie wat mij het meeste opvalt. Daarbij benoem ik bewust niet wat er heel goed gaat. Ik benader combinaties vanuit het zichtpunt van mezelf en kijk dus naast hetgeen goed gaat, altijd heel nadrukkelijk wat ik zelf zou willen verbeteren als het mijn paard zou zijn. Zeg maar om dus nog meer het perfecte beeld te benaderen.
En tja, alles wat afwijkt van het ideaalbeeld geeft wat mij betreft puntenaftrek. En ik weet van een Duits internationaal jurylid, dat gezwiep met een staart voor elk onderdeel een punt aftrek zou moeten geven, dus...
Hopenlijk is het nu alweer wat duidelijker. Is altijd lastig op papier, maar ja, ik doe mijn best. ;) :o

Het was geen aanval op jou hoor! :oo
Erg mooi uitgelegd, komt je standpunt geheel ten goede!
Ik denk ook wel dat er zo gejureerd wordt... :j
Maar ik had dus gehoord (rij ook nog maar 10 jaar paard hoor :P dus wie ben ik), dat je niet op elk onderdeel mag afstraffen. Maargoed, dan hebben we het ook over jury's bij gewone wedstrijden ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:00

hilden1971 schreef:
Elisa2 schreef:
Hier zie je duidelijk dat de nek niet het hoogste punt is..Vur: Salinero heeft inieder geval nog gelijke passen dat heeft Totilas niet..ook is hij hectisch in passage/piaffe wat ook niet wijst op ontspanning {en het overmatig zweten en schuimen ook niet}.

Hallo, hij draait net mee in de subtop wat wil je nou eigenlijk een robot??....of een paard wat zich nog echt moet bewijzen en de kans gaat krijgen om Nederland in de subtop te houden qua fokkerij en wedstrijd verband.

Of je nou net komt kijken of al tien jaar meedraait, je streeft allemaal hetzelfde ideaal na...
Een robot word nergens vermeld, want ook een Salinero of een Sunrise maken misstappen, daar is niets mis mee, het blijft immers levende have waar je altijd van afhankelijk bent.

Maar, welke combinatie ik ook zie, en natuurlijk heeft ieder zijn voorkeur, maar van elke combinatie verwacht ik het maximale wat op dat moment haalbaar is, of ze nu net komen kijken of niet, de punten die Elisa noemt reken ik Totilas, maar ook ieder ander paard net zo zwaar aan. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat omdat Totilas net komt kijken dat hij op dit niveau deze fouten mag maken...
Ja van Edward... die mag in mijn ogen zeggen, dat zijn mijn fouten, die reken ik Totilas niet aan. Maar juryleden straffen Totilas net zo hard als ieder ander... Althans dat behoren ze te doen...
Die lijn waar Totilas fout op fout maakte en duidelijk zichtbaar recht gezet werd, is niet zo zwaar gestraft, dat moge duidelijk zijn uit het puntentotaal...

Ja dressuursport blijft koffiedik kijken, het blijft een sport waar je afhankelijk bent van de subjectieve kijk van de juryleden, want hoe objectief ze ook zeggen te zijn, enkel een camera registreert een objectieve kijk....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:05

Kaja schreef:
Ja dressuursport blijft koffiedik kijken, het blijft een sport waar je afhankelijk bent van de subjectieve kijk van de juryleden, want hoe objectief ze ook zeggen te zijn, enkel een camera registreert een objectieve kijk....

Waauw, dat heb je mooi gezegd!
Dat is écht iets om over na te denken :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:17

Janine1990 schreef:
vur schreef:
Ik zal nog een kleine toelichting geven op mijn boute stellingen.
Hetgeen ik heb bedoeld te zeggen met mijn opmerkingen, gaat over hetgeen het meest opvalt of stoort in dit geval. Ik heb het dan niet over impuls, nageeflijkheid, lengtebuiging, verzameling, schwung, gedragenheid, regelmaat en nog meer van dit soort termen. Ik vond dat dit bij alle die de ruiters wel aardig voor elkaar is (kleine details hier en daar nagelaten). Dit moet ook wel aardig voor elkaar zijn, anders kom je niet zo ver en kun je inderdaad in mijn ogen niet een fatsoenlijk appuyement of iets dergelijks zoals een volte op GP-niveau rijden.
Als je instructeur bent, kijk je ook altijd eerst (vooral bij een nieuwe combinatie), naar wat je het meest stoort. Dus wat het algemene beeld niet ten goede komt en wat dus verbetert moet worden voordat je aan andere dingen kunt werken.
In mijn ogen is dat bij Totilas altijd de halslengte geweest (ook van de winter in Ermelo). De slingertjes hier en daar zijn volgens mij puur onervarenheid en komen zeker goed (denk ik).
Wat de andere twee paarden betreft, weten jullie wat mij het meeste opvalt. Daarbij benoem ik bewust niet wat er heel goed gaat. Ik benader combinaties vanuit het zichtpunt van mezelf en kijk dus naast hetgeen goed gaat, altijd heel nadrukkelijk wat ik zelf zou willen verbeteren als het mijn paard zou zijn. Zeg maar om dus nog meer het perfecte beeld te benaderen.
En tja, alles wat afwijkt van het ideaalbeeld geeft wat mij betreft puntenaftrek. En ik weet van een Duits internationaal jurylid, dat gezwiep met een staart voor elk onderdeel een punt aftrek zou moeten geven, dus...
Hopenlijk is het nu alweer wat duidelijker. Is altijd lastig op papier, maar ja, ik doe mijn best. ;) :o

Het was geen aanval op jou hoor! :oo
Erg mooi uitgelegd, komt je standpunt geheel ten goede!
Ik denk ook wel dat er zo gejureerd wordt... :j
Maar ik had dus gehoord (rij ook nog maar 10 jaar paard hoor :P dus wie ben ik), dat je niet op elk onderdeel mag afstraffen. Maargoed, dan hebben we het ook over jury's bij gewone wedstrijden ;)

O nee, ik heb het ook niet als aanval opgenomen. Ben positief ingesteld en vaak komen opmerkingen juist voort aan communicatie die niet helemaal goed verloopt. Dus dat reken ik mezelf aan. Tja, het blijft moeilijk, jurysport. Ik praat wel eens met een collega die geen verstand van paardrijden heeft en hij bekijkt het als leek. Hij ziet dus wel dingen als een mooie sierlijke zit, rust in de combinatie (dus zowel ruiter als paard) etc. Dat zou ook een maatstaf kunnen zijn wat betreft de algemene indruk. Maar ja, voor de technische beoordeling, laat ik het maar liever over de echte juryleden, ook al zijn we het er soms niet mee eens. Gelukkig vaker wel dan niet. ;)

Elisa2

Re: Edward Gal en Totilas dansen in bomvolle piste naar zege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:42

Vur: je verwoord het prima! Ik zie het ook zo genuanceerd..ik vind Sunrise bijvoorbeeld geen fijn paard om te zien.Hoe zij is gebouwd..ik vind het serieus knap dat ze zo ver komt met zo'n bouw.Daar heb ik dan wel weer veel respect voor,zegt iets over het karakter en de rijderij.En Totilas is echt een geweldig getalenteerd paard..dit doet me trouwens gelijk denken aan Matinee..ook zo'n geweldenaar.
Hilden: ik bedoel niet dat hij perfect moet lopen,hij doet het al buitengewoon goed voor zijn leeftijd.Waar ik op duid met de ongelijke voorbeenactie is dat hij zo op druk gereden word.Daardoor ontstaat dat namelijk..en druk en dressuur vind ik niet fijn om naar te kijken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:47

Een verdiende winnaar :+:
Ge-wel-dig zoals dat beest kan lopen zeg :9 . En ach, Anky heeft ook wel eens haar dag niet :Y)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:56

Mensen zijn rare wezens..... als er iets perfect lijkt zoeken ze altijd wel iets om toch nog over te kunnen zeuren, en als ze niets vinden? Dan verzinnen ze wel iets!
Fijn dat je dit even rechtzet!

@Vur, de informatie van het jurylid over het staartzwaaien klopt maar gedeeltelijk. Alleen als het staartzwiepen duidelijk is uit ongenoegen van het paard, wordt hiervoor punten afgetrokken.
Dus als het paard verder een blije indruk maakt (denk aan oortjes, beweging, uitdrukking), dan zal er geen enkel punt voor staartzwiepen worden afgetrokken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:59

Zucht. Die speculaties hier altijd...
Fijn dat e.e.a. nu is rechtgezet. Come on; in de Fryske walden fokken we geen wevers en de paarden zijn allemaal röntgenologisch 200 %! :P Wij zijn trots op Totilas! :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:08

horseyfries schreef:
Mensen zijn rare wezens..... als er iets perfect lijkt zoeken ze altijd wel iets om toch nog over te kunnen zeuren, en als ze niets vinden? Dan verzinnen ze wel iets!
Fijn dat je dit even rechtzet!

@Vur, de informatie van het jurylid over het staartzwaaien klopt maar gedeeltelijk. Alleen als het staartzwiepen duidelijk is uit ongenoegen van het paard, wordt hiervoor punten afgetrokken.
Dus als het paard verder een blije indruk maakt (denk aan oortjes, beweging, uitdrukking), dan zal er geen enkel punt voor staartzwiepen worden afgetrokken.

Tja, dat laatste wat je zegt is natuurlijk wel erg moeilijk uit elkaar te houden. Lijkt een beetje op teugelkreupelheid. Moeten we een jury opzadelen met de beoordeling of zwiepen met een staart ongenoegen is of niet, net zoals kreupelheid diverse oorzaken kan hebben (teugelkreupel of niet). Dat lijkt me wel erg lastig en volgens mij utopie. Toch is een paard ook een raar wezen. Ook met de oortjes erop kan hij zijn rug vastzetten en dit uiten in een zwiepende staart. Dus volgens mij blijft het een moeilijk gedoe voor juryleden. Persoonlijk vindt ik het afbreuk doen aan het harmonische beeld en nogmaals heb ik me dus laten vertellen door een Duits jurylid dat hij had geleerd bij elk onderdeel dat het gebeurde, een punt af te trekken. Maar ja, ik ben zelf geen jury, gelukkig. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:21

Jezus zeg, die afgunst toch e.
Jullie horen aan de top in de dressuurwereld, hebben de beste dressuurpaarden, het beste management en organisatie.
In dit geval wordt Totilas, het opkomend talent, ff afgedaan als én een niet correct paard én eentje met een stalondeugd. Pennygehalte ten top.

Ofwel geniet je van de sport ofwel blijf je er vanweg. Het podium op CHIO had bij mij voor de kur ook anders gemogen. Wat niet wegneemt dat die 3 combinaties zeer sterk zijn.
Maar zover gaan afdwalen vind ik lasterlijk. Ik denk niet dat hier een bokker meedeed op het hoogste niveau. De echte sportmensen onder ons weten dat het een heel management vraagt om een paard naar dat niveau te krijgen en vooral om daar te houden. Dus een beetje respect en nederigheid is soms wel op zijn plaats.

Charmingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:24

totilas blijft toch een van mijn favorieten

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:00

Wat een prachtig paard!! :o
Echt super mooi |(
Citaat:
Love totilas!!
Love Totilas!!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:43

Het is best mogelijk dat die onderdelen wel zwaar afgestraft zijn, maar dat je dit niet in de punten ziet omdat andere onderdelen juist érg goed gingen. Piaff en passage tellen ook dubbel en als hij daar vet hoge cijfers voor had...
Kijk als je een 6jes-proef rijdt met zo'n fout, dan haal je een lage score ja. Maar als je zo door de baan gaat als Edward en Totilas, kan je best een paar drieen tegenover een paar negens (of wie weet tienen? ik weet het niet omdat ik net als jullie geen protocollen heb gezien) hebben. :j Voor mij geeft dit alleen maar hoop voor de toekomst. Als zo'n relatief onervaren paard nu al zulke percentages weet te scoren terwijl hij nog veel meer bevestigt en verbeterd kan worden, dan hebben we te maken met een wereldpaard dat ook nog eens zijn juiste ruiter gevonden heeft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:20

Moderatoropmerking:
Ik heb een heleboel offtopic reacties en speculaties gesplit. Ik verzoek jullie dan ook niet meer te speculeren en terug ontopic te gaan. Bovendien is het niet de bedoeling dat er op de man wordt gespeeld en onwaarheden worden gemeld. Bedankt :)

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:11

Citaat:
Die lijn waar Totilas fout op fout maakte en duidelijk zichtbaar recht gezet werd, is niet zo zwaar gestraft, dat moge duidelijk zijn uit het puntentotaal

Dit is een aanname kaja.
Jij hebt de protocollen niet ingezien.
Dus weet jij niet wat voor punten Edward heeft gekregen voor de series.
De series tellen maar 1 x in de kur.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:05

Citaat:

Dat vind ik een goede uitspraak.!!

Ik herinner me nog dat HP voor het eerst meedeed. Uitspraak van Sjef *Als ze je leren kennen dan krijg je meer punten*

De camera registreerd ook een *bokje* voor de neus van de jury :+
Afbeelding

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:55

oooh Salinero toch :P haha!

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:00

Ulissa schreef:
Citaat:

Dat vind ik een goede uitspraak.!!

Tsja, de camera registreert en de mens interpreteert...... :D

Ik vind Totilas een wereldpaard, fijne combinatie met Edward, hij had in de kür wat fouten, daar heeft hij ongetwijfeld onvoldoendes voor gekregen, maar negens en tienen voor de passage en piaffe compenseren dat ruimschoots hoor. Allebei de pogingen voor de serie om de twee gingen fout, maar daar telt dan nog steeds gewoon het gemiddelde maar 1x van.
Wel grappig dat een aantal mensen hier het zoveel beter kunnen beoordelen dan 5 juryleden, die allemaal per saldo Edward en Totilas op 1 hadden staan, die zullen toch niet alle 5 poep in de ogen hebben gehad? :+

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:13

chevax schreef:
Ik vind het puntenverschil veel te groot omdat het bij Totilas allemaal nog zo onbevestigd is. Tenminste, zo komt het over. Paard heeft enorm veel power, maar de echte afwerking, daar moet nog aan gewerkt worden. Wel een superpaard. Maar ben ik nu de enige die vindt dat het er niet altijd even rustig uitziet? Ik denk dat het Anky wel is tegengevallen, want ze kwam zelf echt tevreden en naar Salinero-wijzend de ring uit. Imke was overduidelijk ontzettend blij.

Tja het is wel spektaculairder en niet zo "op braaf" gereden...Er zit meer risico in maar spreekt dus ook eerder. Daarnaast is het beengebruik van Totilas natuurlijk waanzinnig en zoals er staat heb je dan erg hoge scores of zelfs tienen voor piaffe, passage, pirouette en uitgestrekte draf, een 10 haalt een 6 of 7 zo op! En zo groot is het punten verschil met 2 en 3 ook weer niet toch??
Anky was zeker goed, maar misschien te netjes, te braaf om de spetterende küren van Sunrise en Totilas voorbij te gaan...