Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
randalinpony schreef:Ja, dat werpt er inderdaad een heel nieuw licht op.
Persoonlijk zie ik altijd meer in lenigheid vergroten/rug en bekken loshouden maar het is natuurlijk niet te ontkennen dat ieder mens scheef is, ook qua kracht en dat je voor paardrijden bepaalde spiergroepen nodig hebt.
Citaat:Wij hebben het lef om het anders te doen. Door buiten de klassieke rijstijl om te gaan denken. Met mentale begeleiding te beginnen. Zelfs door de ruiter aan zijn eigen conditie te laten werken.
Volgens Bartels heeft 'het buitenland' amper benul van wat zich in Nederland afspeelt. ,,Als ze erachter komen hebben ze vijf tot tien jaar nodig om ons te achterhalen. Dat klinkt arrogant, maar dat denk ik echt. Voorlopig maak ik me geen zorgen. Ik geloof niet dat men in de gaten heeft wat wij aan het doen zijn. Ze doen wat ze altijd hebben gedaan.''
). De ponyruiters, junioren en young riders doen het goed, zoals ze al vele jaren doen. Maar het lijkt me toch dat het uiteindelijke doel het trainen van paarden en ruiters op Grand Prix niveau is. Ik heb al een flink aantal voorbeelden genoemd van zeer jeugdige buitenlandse ruiters in de absolute wereldtop, maar waar zijn dan al die jeugdige Nederlandse toppers gebleven op Grand Prix niveau? Er schiet me nu trouwens ook nog een jeugdige Australische te binnen met een Lusitano die goed meedraait aan de top op Grand Prix niveau. Zoals gezegd de nieuwkomers voor Nederland, Adelinde Cornelissen en Sander Marijnissen zijn helemaal niet afkomstig uit de kaders. Ook als je gaat kijken bij de ruiters tot ongeveer 30 jaar schiet mij echt alleen maar Marlies van Baalen te binnen, ook weer een dochter van. Dus nogmaals waar blijkt dat brede dan uit. Als je einddoel het behalen van resultaten bij de ponyruiters is (en dan ook nog meestal met uit Duitsland aangekochte pony's) dan doen we het inderdaad prima. Maar als je naar de Grand Prix kijkt dan schittert het jeugdige Nederlandse talent door afwezigheid. Dus waarom zouden ze in het buitenland jaloers op ons zijn?
Hermelientje schreef:@ Lante
Dat was de toegift. De ereronde zag er zo uit
http://www.youtube.com/watch?v=b4tiMDe19T0&feature=PlayList&p=31DE95493AFF3091&playnext=1&playnext_from=PL&index=1
In die tijd moest je natuurlijk nog wel even met je hoed/bloemetje zwaaien naar het publiek. Ik vind ze er trouwens alledrie heel ontspannen uitzien.
Al die mensen die dingen lezen die er niet staan en (sorry) irrelevante filmpjes plaatsen (hoe leuk ook om terug te kijken, dat wel), tsja...linky schreef:Dat er tegenwoordig gewerkt wordt aan de fitheit van de ruiters kan ik alleen maar toejuichen, maar waarom wordt het GEMIDDELDE Nederlandse sportpaard maar 7 jaar?(Bron: Verz. Mij.en)
[/quote]
linky schreef:Gewoon bellen met de grootste verzekeringsmaatschappijen in Nederland.![]()
Die moeten ze allemaal uitkeren, het zijn hun cijfers............. en ze zullen erg graag die leeftijd omhoog zien te krijgen.
dit zijn dus echt SPORTpaarden, geen recreatieve B-L ruiters e.d. Denk alleen al eens aan al die peesblessures? Kolieken door teveel krachtvoer? Overbelasting op te jonge leeftijd?
De gemiddelde koe in Nederland wordt nog geen 4 jaar oud, maar natuurlijk zijn er altijd koeien die 20 worden...........
Hermelientje schreef:linky schreef:Gewoon bellen met de grootste verzekeringsmaatschappijen in Nederland.![]()
Die moeten ze allemaal uitkeren, het zijn hun cijfers............. en ze zullen erg graag die leeftijd omhoog zien te krijgen.
dit zijn dus echt SPORTpaarden, geen recreatieve B-L ruiters e.d. Denk alleen al eens aan al die peesblessures? Kolieken door teveel krachtvoer? Overbelasting op te jonge leeftijd?
De gemiddelde koe in Nederland wordt nog geen 4 jaar oud, maar natuurlijk zijn er altijd koeien die 20 worden...........
Eigenlijk snap ik het nu nog minder dan eerst. Leg alsjeblieft eens uit wat die 7 jaar is dan. Is dat dan de gemiddelde leeftijd van paarden die afgekeurd worden voor de sport? Dat zegt toch niets over hoe oud sportpaarden gemiddeld worden. Kan ik deze statistieken ergens online vinden?
charlie1989 schreef:Hermelientje schreef:Eigenlijk snap ik het nu nog minder dan eerst. Leg alsjeblieft eens uit wat die 7 jaar is dan. Is dat dan de gemiddelde leeftijd van paarden die afgekeurd worden voor de sport? Dat zegt toch niets over hoe oud sportpaarden gemiddeld worden. Kan ik deze statistieken ergens online vinden?
Men bedoelt hier waarschijnlijk mee dat de paarden gemiddeld rond zeven jaar opgebruikt zijn. Dat is logisch, als je weet dat vroeger een paard als rijpaard werd beschouwd op de leeftijd van 6 jaar. Nu moeten ze op die leeftijd soms al verzameld lopen en grandprix oefeningen tonen...
dit getal lekker laag prestenteren.
linky schreef:Dat er tegenwoordig gewerkt wordt aan de fitheit van de ruiters kan ik alleen maar toejuichen, maar waarom wordt het GEMIDDELDE Nederlandse sportpaard maar 7 jaar?(Bron: Verz. Mij.en)
linky schreef:Gewoon bellen met de grootste verzekeringsmaatschappijen in Nederland.![]()
Hermelientje schreef:Ben het helemaal met Horseyfries eens wat betreft die opmerking over dat sportpaard, ik hoor dat ook al jaren roepen, maar waar komt dat vandaan. En hoe moet ik zo'n cijfer eigenlijk interpreteren. Is de gemiddelde leeftijd van paarden die in de sport lopen 7 jaar of worden ze gemiddeld maar 7 jaar oud. Dat laatste daar geloof ik niks van. Het lijkt me logisch dat zo'n cijfer bij de KNHS laag is. Er lopen veel meer paarden in de B tot en met L dan de andere klassen. Juist in die lagere klassen zijn er relatief veel jonge paarden. Verder worden er uit (jeugdige) overmoed vaak startkaarten aangevraagd lang voordat het paard echt klaar is om te starten.
Dat van die ontspanning is een beetje een flauwe opmerking, ik ging alleen maar even in op wat iemand anders zei en heb het nooit zo gesteld als jij nu doet, ik weet niet precies wat jouw eigenlijk zo dwars zit. Verder wel bedankt voor de leuke foto.
Volgens mij wil jij de essentie niet snappen van wat ik zeg. Ik weet wel dat dat talentenplan enz. enz. er allemaal is, maar wat levert het dan concreet aan meerwaarde op is steeds mijn vraag? Misschien is dit artikel uit de Times van 2005 wel leuk in dit kader:
http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/columnists/simon_barnes/article507484.ece
Nu echt mijn allerlaatste opmerking hierover, naar aanleiding van dit topic zei mijn tienerdochter:
Het is waar we lopen in Nederland inderdaad in alles 5 à 10 jaar voor op het buitenland, behalve in zelfkennis.