Tineke Bartels: "Wij hebben het lef om het anders te doen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:45

Waarom zou je... ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:51

randalinpony schreef:
Ja, dat werpt er inderdaad een heel nieuw licht op. :)
Persoonlijk zie ik altijd meer in lenigheid vergroten/rug en bekken loshouden maar het is natuurlijk niet te ontkennen dat ieder mens scheef is, ook qua kracht en dat je voor paardrijden bepaalde spiergroepen nodig hebt.

Dat bedoel ik dus ook. Mensen lezen krachttraining en denken dat dat is om een paard in de krul te trekken. Helaas is het zo dat je je sterke kant niet slapper kunt maken dus kun je je slappe kant alleen sterker en beter gecoördineerd maken. --> krachttraining.
Daar is het paard zeker bij gebaat.

Of paardensport inmiddels te ver gaat kun je je misschien afvragen. Wel denk ik dat de huidige paardensporters steeds meer buiten de bestaande (klassieke) kaders kijken en nieuwe dingen uitproberen. Om dan meteen te concluderen dat je je laarzen beter aan de wilgen kunt hangen gaat dan misschien wat te ver.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:08

Citaat:
Wij hebben het lef om het anders te doen. Door buiten de klassieke rijstijl om te gaan denken. Met mentale begeleiding te beginnen. Zelfs door de ruiter aan zijn eigen conditie te laten werken.

Volgens Bartels heeft 'het buitenland' amper benul van wat zich in Nederland afspeelt. ,,Als ze erachter komen hebben ze vijf tot tien jaar nodig om ons te achterhalen. Dat klinkt arrogant, maar dat denk ik echt. Voorlopig maak ik me geen zorgen. Ik geloof niet dat men in de gaten heeft wat wij aan het doen zijn. Ze doen wat ze altijd hebben gedaan.''

Om even weer naar de kern van de discussie te gaan, Tineke zei het bovenstaande. Ik twijfel helemaal niet aan wat zij zegt. Sterker nog ik ben op zo'n dag geweest bij Bartels waar dit alles werd uitgelegd. Hardstikke leuke dag, alles prima verzorgd. Vooral van die Nico Schuijers een hele leuke presentatie over psychologische begeleiding. Niet veel nieuws onder de zon, veel hiervan kun je ook in - soms al best oude - boeken lezen.

Maar waar ik maar geen antwoord op krijg is de volgende vraag: wat heeft het dan precies allemaal opgeleverd aan "extra" resultaten. Nederland werd zoals gebruikelijk tweede achter Duitsland op de Olympische spelen (maar ik heb hoop voor de toekomst, met Imke weer in vorm en op volle oorlogssterkte moet het toch een keer lukken zeker als we Ernes als jurylid sturen ;) ). De ponyruiters, junioren en young riders doen het goed, zoals ze al vele jaren doen. Maar het lijkt me toch dat het uiteindelijke doel het trainen van paarden en ruiters op Grand Prix niveau is. Ik heb al een flink aantal voorbeelden genoemd van zeer jeugdige buitenlandse ruiters in de absolute wereldtop, maar waar zijn dan al die jeugdige Nederlandse toppers gebleven op Grand Prix niveau? Er schiet me nu trouwens ook nog een jeugdige Australische te binnen met een Lusitano die goed meedraait aan de top op Grand Prix niveau. Zoals gezegd de nieuwkomers voor Nederland, Adelinde Cornelissen en Sander Marijnissen zijn helemaal niet afkomstig uit de kaders. Ook als je gaat kijken bij de ruiters tot ongeveer 30 jaar schiet mij echt alleen maar Marlies van Baalen te binnen, ook weer een dochter van. Dus nogmaals waar blijkt dat brede dan uit. Als je einddoel het behalen van resultaten bij de ponyruiters is (en dan ook nog meestal met uit Duitsland aangekochte pony's) dan doen we het inderdaad prima. Maar als je naar de Grand Prix kijkt dan schittert het jeugdige Nederlandse talent door afwezigheid. Dus waarom zouden ze in het buitenland jaloers op ons zijn?

Verder nog even inhakend op wat Randalinpony zegt. Op dit moment wordt misschien inderdaad het spektakel beloond, zelfs als de gangen helemaal niet meer zuiver zijn. Voor dit soort gangen is veel "druk op de ketel" een groot voordeel. Maar het kan best zijn dat er in de toekomst wel heel andere criteria komen. Misschien gaat men bijvoorbeeld wel videobeelden gebruiken. Het is nu niet duidelijk welke richting een en ander opgaat.

Enne pol013 wat geeft je het idee dat die "klassiekers" niet wisten zonder Voest hoe je een paard aan applaus kon laten wennen.
Hier wat beelden van een ouderwets ererondje met applaus (en dat paard kon ook flink spoken in zijn jonge jaren):
http://www.youtube.com/watch?v=UbLXpW5-DG0

Lante

Re: Tineke Bartels: "Wij hebben het lef om het anders te doen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 06:33

Dat filmpje is een klassiek geval van 'zorgen dat je paard de aandacht bij jou houdt in spannende situaties'. :D
Klimke wacht niet tot zijn paard het eng gaat vinden en eventueel weg gaat springen, maar geeft het paard werk tijdens de ereronde. (enersspringen in galop, passage en Piaff rijden, uitgestrekte draf). Heb je dat paard ook maar twee stappen zien doen in die ereronde dat hij even lekker kon scheuren of überhaupt in een normaal basistempo mocht lopen? Ik niet!
En het werkt inderdaad ook prima, ook bij de Jazzen, Houstons, Ferro's etc etc van nu. Daar heb je Voest inderdaad niet per se bij nodig, maar als die man nog wat toe kan voegen, dan moet je dat niet laten toch??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:46

@Hermelientje, de man heet Rico ipv Nico.
Verder wil één filmpje van één paard niet zeggen dat alle paarden ter wereld hetzelfde zouden doen, in Rotterdam was ik erbij toen het publiek uit zijn plaat ging toen Edward Gal en Totilas de ereronde in stap deed met een lang teugeltje, als je het dan over een ontspannen paard hebt, is dat tien keer meer ontspannen dan een paard aan het werk moeten houden om hem onder controle te houden.
Punt is dat dat allemaal weinig zegt, individuele gevallen zeggen niets over de algemene tendens, en dat lijken sommigen nog wel eens te vergeten.
De voorsprong op andere landen is ook niet persé meetbaar in medailles, het gaat om de breedte, de ontwikkeling, de verdieping in allerlei facetten. Er kan maar één goud winnen en dat wil niet zeggen dat er in zo'n land in de breedte ook goed werk gedaan wordt, alleen dat er een paar top-individuele combinaties zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:58

Ik ben eens bij Bartels geweest voor een trainingsmeeting. Mijn vriend is er tweemaal geweest voor een trainingsweek. En eerlijk? Ik ben onder de indruk over hoe zij met hun paarden werken :j

Persoonlijk denk ik dat nog veel ruiters/amazones en bedrijven een puntje kunnen zuigen aan het optimale "sportklimaat" wat bij Bartels aanwezig is.

Zelf ben ik er ook van overtuigd dat de paardensport op topniveau niet enkel om het paardrijden gaat, maar ook om de fitheid en balans van de ruiter. Als je zelf vast zit (mentaal of fysiek) of een blessure hebt, hoe kan je dan optimaal samenwerken met je paard? Eigenlijk geldt dat op alle niveau's....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:29

Ok jongens ik leg me er bij neer. Hier in Nederland doen wij alles het beste en in de rest van de wereld snappen ze niks van paard en ruiter africhten, die arme sukkels, lichtjaren lopen ze achter. ;)

Maar als er iemand is die me wel kan vertellen waaruit dat dan allemaal blijkt dan hoor ik het alsnog graag hoor.

@ Lante
Dat was de toegift. De ereronde zag er zo uit
http://www.youtube.com/watch?v=b4tiMDe19T0&feature=PlayList&p=31DE95493AFF3091&playnext=1&playnext_from=PL&index=1
In die tijd moest je natuurlijk nog wel even met je hoed/bloemetje zwaaien naar het publiek. Ik vind ze er trouwens alledrie heel ontspannen uitzien.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 23-06-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:38

Dat er tegenwoordig gewerkt wordt aan de fitheit van de ruiters kan ik alleen maar toejuichen, maar waarom wordt het GEMIDDELDE Nederlandse sportpaard maar 7 jaar? :? (Bron: Verz. Mij.en) ;(

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:28

Hermelientje schreef:
@ Lante
Dat was de toegift. De ereronde zag er zo uit
http://www.youtube.com/watch?v=b4tiMDe19T0&feature=PlayList&p=31DE95493AFF3091&playnext=1&playnext_from=PL&index=1
In die tijd moest je natuurlijk nog wel even met je hoed/bloemetje zwaaien naar het publiek. Ik vind ze er trouwens alledrie heel ontspannen uitzien.

Wat bewijst dit m.b.t. dit topic? Het ziet er hier inderdaad ook ontspannen uit, en...?

Ik vind het een goeie zaak dat de sport meer in de breedte is gegroeid m.b.t. tot het gehele management, zonder daarmee afbreuk te willen doen aan hoe het vroeger ging. Maar goed, daar mag ieder wat mij betreft zijn eigen mening op na houden hoor, deze mening uiten in een discussie; geen probleem, maar kom dan met argumenten. :) Al die mensen die dingen lezen die er niet staan en (sorry) irrelevante filmpjes plaatsen (hoe leuk ook om terug te kijken, dat wel), tsja...

Oja, míjn gemiddelde sportpaard is al 16,2 jaar oud en aangezien al mijn sportpaarden nog leven zal dat gemiddelde nog wel wat groeien. Begrijp nooit goed hoe ze aan die cijfers komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:56

linky schreef:
Dat er tegenwoordig gewerkt wordt aan de fitheit van de ruiters kan ik alleen maar toejuichen, maar waarom wordt het GEMIDDELDE Nederlandse sportpaard maar 7 jaar? :? (Bron: Verz. Mij.en) ;(

Zolang iedereen die dit roept niet kan staven waar het vandaan komt, en je dus niet kunt zien welke paarden hierin zijn geteld, dan blijf ik dit ongeloofwaardig vinden.
Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden wat iets in die richting komt, is een onderzoek van de KNHS over de gemiddelde leeftijd van de sportpaarden die daar ingeschreven staan. Die is idd zeven jaar. Maar dat wil niet zeggen dat die paarden dood zijn als ze niet meer in de sport lopen!
Je hebt ook nog zoiets als fokmerries, ruiters die stoppen met wedstrijden en bosritjes gaan maken, noem maar op. Ook worden veel paarden tijdelijk
in de sport uitgebracht voor het sportpredikaat te behalen en als die binnen is, verdwijnt het paard in de handel of de fokkerij.

Ik vraag al twee jaar aan alle mensen die dit roepen om mij even de link of het onderzoek door te sturen maar heb tot nu toe geen mogen ontvangen.
Ook niet van bijv. David de Wispelaere, die ditzelfde argument gebruikt op de DVD dressuur onder vuur maar me niet aan het onderzoek wat hij noemt kan helpen.
Dus, je raad het al...... Wil je even de link of het onderzoek zelf naar mij doorsturen?

Hermelientje, je hebt nog altijd de essentie niet begrepen blijkbaar, dat je wéér begint over dat "wij in Nederland denken dat we de enige zijn die weten hoe we ruiter en paard moeten africhten". Dat is het hem nu juist, dat weten ze op heel veel plaatsen. Het gaat erom wat je daarnaast NOG allemaal kan doen en dat maakt het verschil!
Dus als jij vind dat we daar in essentie niet beter zijn dan andere landen, wil jij me dan één land noemen wat het beter doet dan Nederland?
Met daarbij graag wat ze daar beter doen dan in Nederland?
Neem zoiets als het Rabobank Talenten Plan, denk je dat ze dat ergens anders ook hebben?
De opleiding tot Master Coach, waarin topcoaches worden gevormd, heb je dat al ergens gezien?
En als je vind dat ontspanning in de ereronde hét teken is dat je het goed doet en je vind dat het allerbelangrijkste wat er bestaat, kijk dan eens naar Totilas tijdens de ereronde? Er staat hier zelfs nog een foto van op Bokt, waarin je ziet dat hij ontspannen met een lange hals aan een lang teugeltje stapt. Beter kan dan toch niet?

Speciaal voor jou:
Afbeelding[/quote]

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:32

Ben het helemaal met Horseyfries eens wat betreft die opmerking over dat sportpaard, ik hoor dat ook al jaren roepen, maar waar komt dat vandaan. En hoe moet ik zo'n cijfer eigenlijk interpreteren. Is de gemiddelde leeftijd van paarden die in de sport lopen 7 jaar of worden ze gemiddeld maar 7 jaar oud. Dat laatste daar geloof ik niks van. Het lijkt me logisch dat zo'n cijfer bij de KNHS laag is. Er lopen veel meer paarden in de B tot en met L dan de andere klassen. Juist in die lagere klassen zijn er relatief veel jonge paarden. Verder worden er uit (jeugdige) overmoed vaak startkaarten aangevraagd lang voordat het paard echt klaar is om te starten.

Dat van die ontspanning is een beetje een flauwe opmerking, ik ging alleen maar even in op wat iemand anders zei en heb het nooit zo gesteld als jij nu doet, ik weet niet precies wat jouw eigenlijk zo dwars zit. Verder wel bedankt voor de leuke foto.
Volgens mij wil jij de essentie niet snappen van wat ik zeg. Ik weet wel dat dat talentenplan enz. enz. er allemaal is, maar wat levert het dan concreet aan meerwaarde op is steeds mijn vraag? Misschien is dit artikel uit de Times van 2005 wel leuk in dit kader:
http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/columnists/simon_barnes/article507484.ece

Nu echt mijn allerlaatste opmerking hierover, naar aanleiding van dit topic zei mijn tienerdochter:
Het is waar we lopen in Nederland inderdaad in alles 5 à 10 jaar voor op het buitenland, behalve in zelfkennis. }>

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:29

Gewoon bellen met de grootste verzekeringsmaatschappijen in Nederland. :)*
Die moeten ze allemaal uitkeren, het zijn hun cijfers............. en ze zullen erg graag die leeftijd omhoog zien te krijgen.
dit zijn dus echt SPORTpaarden, geen recreatieve B-L ruiters e.d. Denk alleen al eens aan al die peesblessures? Kolieken door teveel krachtvoer? Overbelasting op te jonge leeftijd?

De gemiddelde koe in Nederland wordt nog geen 4 jaar oud, maar natuurlijk zijn er altijd koeien die 20 worden...........

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:52

linky schreef:
Die moeten ze allemaal uitkeren, het zijn hun cijfers............. en ze zullen erg graag die leeftijd omhoog zien te krijgen.
dit zijn dus echt SPORTpaarden, geen recreatieve B-L ruiters e.d. Denk alleen al eens aan al die peesblessures? Kolieken door teveel krachtvoer? Overbelasting op te jonge leeftijd?

De gemiddelde koe in Nederland wordt nog geen 4 jaar oud, maar natuurlijk zijn er altijd koeien die 20 worden...........

Eigenlijk snap ik het nu nog minder dan eerst. Leg alsjeblieft eens uit wat die 7 jaar is dan. Is dat dan de gemiddelde leeftijd van paarden die afgekeurd worden voor de sport? Dat zegt toch niets over hoe oud sportpaarden gemiddeld worden. Kan ik deze statistieken ergens online vinden?

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:17

Hermelientje schreef:
linky schreef:

Eigenlijk snap ik het nu nog minder dan eerst. Leg alsjeblieft eens uit wat die 7 jaar is dan. Is dat dan de gemiddelde leeftijd van paarden die afgekeurd worden voor de sport? Dat zegt toch niets over hoe oud sportpaarden gemiddeld worden. Kan ik deze statistieken ergens online vinden?

Men bedoelt hier waarschijnlijk mee dat de paarden gemiddeld rond zeven jaar opgebruikt zijn. Dat is logisch, als je weet dat vroeger een paard als rijpaard werd beschouwd op de leeftijd van 6 jaar. Nu moeten ze op die leeftijd soms al verzameld lopen en grandprix oefeningen tonen...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:06

charlie1989 schreef:
Hermelientje schreef:

Men bedoelt hier waarschijnlijk mee dat de paarden gemiddeld rond zeven jaar opgebruikt zijn. Dat is logisch, als je weet dat vroeger een paard als rijpaard werd beschouwd op de leeftijd van 6 jaar. Nu moeten ze op die leeftijd soms al verzameld lopen en grandprix oefeningen tonen...

Ik wilde eigenlijk wel eens precies weten wat er bedoeld wordt met "het gemiddelde sportpaard wordt maar 7 jaar". Als dat zo stellig beweerd wordt door linky (en anderen) dan moet men toch ook duidelijk kunnen maken hoe zoiets gedefinieerd is en hoe het geverifieerd kan worden.

Ik weet dat er vaak erg jong begonnen wordt tegenwoordig, maar grandprix oefeningen met 6 dat gaat me te ver, dat kan helemaal niet. Er zijn maar weinig mensen die een paard naar dat niveau kunnen africhten, het vergt kennis en veel tijd, ik maak me niet zo'n zorgen over die (zeer kleine) categorie ruiters.
Misschien zijn er wel mensen die denken dat ze een grandprix oefening aan het doen zijn met een zesjarige, ik fantaseer ook wel eens dat ik opeens zomaar de wissels om de pas kan. :+

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:46

Ik moet altijd wel een beetje lachen om die cijfers van de verzekeringsmaatschappijen.
Nergens is inzichtelijk hoe ze tot standkomen.
Betreft het daadwerkelijk afgekeurde paarden, met andere woorden HOE is het berekend?
Wat is uberhaupt de gemiddelde leeftijd van verzekerde paarden?? (vermoedelijk voornamelijk jonge dieren).

Wat is het belang van de verzekeraar bij dit getal? Nou dat is simpel, hoe ouder het dier hoe hoger de premie!!!
Dus hun eigen 'statistiekjes' hanteren ze daarvoor, waarbij ze voor hun eigen portomonnee :$ dit getal lekker laag prestenteren.
Wanneer ik een 10 jarige wil verzekeren, kost mij dat meer premie, juist ja want volgens de 'gemiddelden' had hij allang afgekeurd moeten zijn.....túúrlijk meneer de verzekeraar :roll:

Ik zou zeggen neem een willekeurige startlijst, zoek de KWPN-ers eruit, kijk naar de letter van de naam en je weet het geboortejaar.
Even rekenen en je hebt een aardig gemiddelde van het sportpaard op de concoursvelden.
Ik durf nu wel te beweren dat dat fors hoger is dan 7 jaar....
Of kachelen we allemaal op afgekeurde knollen rond :? :?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:49

linky schreef:

Ik vraag me af in hoeverre dat de waarheid is.. Waar komt die informatie vandaan en hoe hebben de onderzoekers hun selectie toegepast?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:02

linky schreef:

Als je het hebt over de gemiddelde leeftijd van ALLE paarden die zij moeten uitkeren wegens dood, dan gaat het juist NIET alleen om sportpaarden, maar worden ook veulens, jaarlingen die op de wei verongelukken enz. meegeteld. Dat is het enige cijfer wat ik kan krijgen bij mijn verzekeringsmij, die splitst dat niet uit naar sportpaarden boven B/L niveau zoals jij beweert.
Dus nogmaals, voor de allerlaatste keer, om je geloofwaardigheid te redden, ALS je dat onderzoek toch écht hebt dan is het toch simpel om dat hier even neer te zetten of er een link naartoe te plaatsen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:10

Hermelientje schreef:
Ben het helemaal met Horseyfries eens wat betreft die opmerking over dat sportpaard, ik hoor dat ook al jaren roepen, maar waar komt dat vandaan. En hoe moet ik zo'n cijfer eigenlijk interpreteren. Is de gemiddelde leeftijd van paarden die in de sport lopen 7 jaar of worden ze gemiddeld maar 7 jaar oud. Dat laatste daar geloof ik niks van. Het lijkt me logisch dat zo'n cijfer bij de KNHS laag is. Er lopen veel meer paarden in de B tot en met L dan de andere klassen. Juist in die lagere klassen zijn er relatief veel jonge paarden. Verder worden er uit (jeugdige) overmoed vaak startkaarten aangevraagd lang voordat het paard echt klaar is om te starten.

Dat van die ontspanning is een beetje een flauwe opmerking, ik ging alleen maar even in op wat iemand anders zei en heb het nooit zo gesteld als jij nu doet, ik weet niet precies wat jouw eigenlijk zo dwars zit. Verder wel bedankt voor de leuke foto.
Volgens mij wil jij de essentie niet snappen van wat ik zeg. Ik weet wel dat dat talentenplan enz. enz. er allemaal is, maar wat levert het dan concreet aan meerwaarde op is steeds mijn vraag? Misschien is dit artikel uit de Times van 2005 wel leuk in dit kader:
http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/columnists/simon_barnes/article507484.ece

Nu echt mijn allerlaatste opmerking hierover, naar aanleiding van dit topic zei mijn tienerdochter:
Het is waar we lopen in Nederland inderdaad in alles 5 à 10 jaar voor op het buitenland, behalve in zelfkennis. }>

Dat artikel zegt "ERROR", is dat nu die zelfkennis waar je het over hebt? :D

De meerwaarde van het hebben van dat soort structurele plannen is dat er een enorme overdracht van kennis komt. Aan de ene kant via de Mastercoach opleiding naar beneden toe: de toppers volgen die opleiding, hun leerlingen zijn meestal subtoppers die ook weer een heleboel leerlingen hebben, dat zijn meestal Z amazones/ruiters die ook weer leerlingen hebben en zo wordt die kennis van hoog naar laag overgebracht.
Aan de andere kant is het Rabotalentenplan iets wat vanaf de jeugd in de basis naar boven toe werkt, met de toptalenten als uithangbord.
En dan gaat het dus niet alleen om kennis van paardrijden op zich, maar ook over management, didactiek, psychologie, fysiologie van het paard, fysiologie van de ruiter, noem maar op.
Omdat je me het antwoord schuldig blijft op mijn vraag welk land het dan volgens jou minstens zo goed voor elkaar heeft, heb je blijkbaar ondertussen
toch ingezien dat het artikel misschien meer waarheid bevatte dan je in eerste instantie dacht?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:10

@Horseyfries

Dat is grappig bij mij doet hij het gewoon. Dat zal dan wellicht verklaren waarom ik iets beter weet wat er in het buitenland gaande is, ik kan wel de buitenlandse kranten lezen. :+

Nou hier een stukje dan, het ging over geld voor topsport afkomstig van de Britse "lottery":
"Money can be used for medical back-up, psychological help, warm-weather training, high- altitude training, high-level coaching. Money can be used for coaching the coaches."
Kortom precies de dingen die wij in Nederland ook doen.

Heb je toevallig die prijswinnende documentaire gezien ten tijde van de Olympische spelen over de Chinese manier van coachen en waarom ze zoveel medailles winnen? Nou dat was één en al pupillen helpen in die cirkel 1 van Rico te zitten, en ze verder spiertje voor spiertje op hun specifieke sport voor te bereiden. zo doen ze het al jaren in China. (Maar 1 gelukje van paarden hebben ze nauwelijks verstand in China anders hadden we er een geduchte concurrent bij).

Landen die veel geld uitgeven voor topsport zien dat meestal terug in het aantal medailles, al zijn er geen garanties. Maar dat zegt niet alles over het niveau aan de basis. Juist die overdracht van kennis die jij noemt daar maak ik me wel veel zorgen over, ik zie er bitter weinig van terug in de basissport, maar misschien leg ik dan de lat wel te hoog of moet ik wat meer geduld hebben. De toekomst zal het wel uitwijzen.

O ja nog even terzijde in 1 ding lopen ze kennelijk wel voor in het buitenland, de dopingtesten schijnen er veel nauwkeuriger te zijn. (Ben benieuwd of er veel afmeldingen komen voor Aken).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:46

"Landen die veel uitgeven aan topsport zien dat meestal terug aan het aantal medailles"
Klopt, en waarom denk je dus dat zo'n klein landje als Nederland momenteel zoveel medailles en prijzen wint in de dressuur?
Juist ja... had Tineke toch gewoon gelijk!
Ook in Engeland zijn ze goed bezig, maar ook daar hebben ze niet zo'n brede projecten als in Nederland, zodat de basissport veel minder profiteert en het veel meer om individuele sporters helpen gaat.
Waarom wil je dat niet geloven? Als ik op het Global Dressage Forum rondloopt en met Amerikanen, Duitsers, Engelsen, Fransen, Australiërs, noem maar op praat, dan hoor je telkens weer de verbazing over al die projecten en al de knowhow op allerlei gebied die in Nederland gebruikt wordt.
Als dat bij hen allemaal normaal was waren ze niet zo verbaasd daarover lijkt me?

En wat voor projecten je ook uitschrijft, in de basissport zijn beginners nog altijd beginners, dat voorkom je niet.

Toch gek dat die dopingtesten in het buitenland zoveel beter zijn, en dan toch de buitenlanders op internationale wedstrijden gepakt worden en die Nederlandse deelnemers niet hé ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:57

Citaat:
Dat artikel zegt "ERROR", is dat nu die zelfkennis waar je het over hebt? :D

Eroor? :? Bij mij krijg ik gewoon een fraai artikel te zien hoor....

horseyfries

Re: Tineke Bartels: "Wij hebben het lef om het anders te doen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:10

Ik nu ook ja, gisteren lag die site er blijkbaar uit en kreeg ik niet "Eroor", maar "ERROR" te zien.... ;)