Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Onderzoek naar gedrag van ruiters tijdens het buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:33

Positief: Nordic Walkers die hun stokken niet laten zwiepen en netjes aan de kant gaan, grapjes maken etc terwijl je passeert.

Negatief: maar genoeg, de mooiste vanmorgen nog!! Ik kom vanuit een bospad met mijn knollie aan een lang teugeltje, zie ik iemand aankomen in galop. We groeten elkaar, zij neemt gas terug en komt naast me stappen. Gezellie, denk ik nog. Dan ineens stuift ze zónder waarschuwing of wat er fijn vandoor in een volle galop!! Mijn paard wilde mee, kon haar uiteraard wel houden, maar dat doet er niet toe. Je waarschuwd #$%#&$%*U$^ eerst even voor je bij een ander paard wegrijd en zeker als je in galop gaat!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:38

zo ben ik een halve pols kwijt geraakt....... ik al twee weken aan het stappen met een Pion notabene............. en ik word in volle galop inhaald door een renbaanfiguur van duindigt........

maar dat peerd moest over de brug ipb over de rijksweg....... dus ik vasthouden, over de grond meegesleurd wordend en ondertussen dat paard naar links slaand met de zweep, dattie maar over de brug ging en er niet langs...... bij de voet van de brug heb ik hem maar los gelaten........... toen mocht hij zijn eigen weg vinden :D :D :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:17

Nathalie83 schreef:
het nut is dat je er achter kunt komen wie het was die met een volle galop zonder af te remmen bijna je hond ondersteboven loopt terwijl je lekker aan het wandelen bent in het bos! ik vind het goeie zaak (mijn voorbeeld is al erg lang gelden...)

euhm.. omdat je niet op een ruiterpad moet wandelen met je hond :7 Of was het niet op een ruiterpad? Want dan geef ik je helemaal gelijk!

Ik kom vaak vrolijke mensen tegen die gewoon Hoi tegen je zeggen, hartstikke leuk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:27

Citaat:
euhm.. omdat je niet op een ruiterpad moet wandelen met je hond Of was het niet op een ruiterpad? Want dan geef ik je helemaal gelijk!

Ruiterpaden zijn niet 'gereserveerd' voor ruiters. Wandelaars/fietsers e.d. alles mag er op hoor. :j

Negatief: Die *&)*% ruiters hier in de buurt. Er is een parkje waar in een klein deel daarvan honden los mogen, verder is er een kinderspeel (!) bosje en een ruiterpad van 1 km lang. Niet veel inderdaad, maar beter iets dan niets toch? De rest van het park is strikt verboden voor ruiters. Manege ligt bijna aan het ruiterpad. En toch kun je gerust op het fiets pad omver worden gereden, is het ruiterpad een crosbaan met hindernissen geworden en moet je niet raar op kijken als je op het verbodenvoorpaarden pad of zelfs in het kinderspeelbosje in de stront stapt. Of dat met nat weer de wandelpaden kapot gereden zijn.

Ruiters die je tegen komt aanspreken, en je krijgt een grote bek of bedreigingen er voor terug. Manege aanspreken die de verantwoordelijkheid voor het ruiterpad draagt, je wordt vierkant uit gelachen. :=

Waar ik eerlijk gezegd ook mijn bedenkingen over heb: Mensen die hun paard niet onder controle hebben en toch naar buiten gaan. Ja mijn paard doet ook wel eens een stap opzij voor een putdeksel of gaat zenuwachtig doen bij sommige trekkers. Maar die komt niet omhoog, gaat er niet vandoor en brengt geen andere wezens in gevaar.

Wat ik heerlijk vind is op zondagochtend vroeg naar het bos. Alleen ik en de hardlopers zijn er dan. Over de brede paden rij ik met de hardlopers op en klets ik met ze. Ooit ben ik een heel stuk naast het paard gaan rennen met iemand mee. Een wat stevigere dame met een duidelijk slechte conditie raakte echt heel ver achter op de groep. Ze had het zwaar en was niet echt gemotiveerd meer. Ben een heel stuk met haar mee gegaan wat erg gezellig was.

Meeste hardlopers waarschuwen ook trouwens, vragen of hij niet schrikt e.d. Wat betreft mountinbikers, mijn rem doet hij beter dan die van de moutinbikers, mijn hoogste versnelling ook. De paadjes waarvan ik weet dat ze er uit kunnen komen kijk ik goed in. En anders sta ik zo stil of spoor even aan om een aanrijding te voorkomen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:37

Ruiterpaden zijn bedoelt voor ruiters, wandelaars en fietsers kunnen overal komen, en wij verdienen ook ons ruiterpad.

Als wij in een galopje zitten en we komen een gezinnetje tegen op een ruiterpad, gaan wij niet terug hoor! Het is tenslotte een RUITERpad, geen WANDELpad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:38

Marjoow schreef:
Ruiterpaden zijn bedoelt voor ruiters, wandelaars en fietsers kunnen overal komen, en wij verdienen ook ons ruiterpad.

Als wij in een galopje zitten en we komen een gezinnetje tegen op een ruiterpad, gaan wij niet terug hoor! Het is tenslotte een RUITERpad, geen WANDELpad...

Allemaal leuk dat je dat vindt hoor, maar regels zijn regels. Lees de laatste bladzijde van dit topic maar eens.

[TAO] mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:42

ja, en ik vind niet dat jij hoeft op te draaien voor iets wat er op een ruiterpad gebeurt. Dat zijn de enige paden waar wij met paard rechten hebben!

Schei uit, die wandelaars gaan maar ergens anders heen, genoeg paden waar zij wél kunnen komen en wij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:46

Marjoow schreef:
ja, en ik vind niet dat jij hoeft op te draaien voor iets wat er op een ruiterpad gebeurt. Dat zijn de enige paden waar wij met paard rechten hebben!

Jij bent verantwoordlijk voor het gedrag van je paard, waar je dan ook rijdt dan maakt niet veel uit. Ja je krijgt een boete als je op verboden paden rijdt, maar ook op een fiets pad ben jij verantwoordelijk voor het gedrag van je paard. Dus ook op het ruiterpad.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:47

nou dat vind ik dan erg kort door de bocht.

Als een hond jouw paard laat schrikken, kun jij ervoor opdraaien? Nee, de eigenaar moet die hond bij zich roepen als er een paard aan komt, en kan je hond niet luisteren, dan moet hij maar aangelijnd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:49

Citaat:
nou dat vind ik dan erg kort door de bocht.

Als jij het kort door de bocht vindt om verantwoordelijk te zijn voor het gedrag van je paard vraag ik me af wat je doet op je paard buiten... En ja je hebt gelijk dat het voor iedereen geldt, dus ook voor de honden eigenaren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:52

Je leest de rest ook niet he?

Als jouw paard ergens schade aanricht, dan is het idd jouw verantwoordelijkheid, maar is dit omdat hij schrok van iemand anders (kind of hond) en dit gebeurde op een ruiterpad, nee dan vind ik het erg krom dat je ook daarvan de schuld krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:55

Oh ik lees heel erg goed. En verder ben ik ook niet die gene die vind dat wandelaars en andere niet ruiters niet op het ruiterpad mogen komen. Dat zoiets verboden moet worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:00

Helaas marjoow... ook dan ben je verantwoordelijk. Als je in je auto rijdt en er komt een kind het kruispunt opgerend en die stort zich voor jouw auto dan ben je ook verantwoordelijk. Als een voetganger of fietser voorrang neemt waar hij het niet heeft en hij komt op jouw auto terecht.. ook dan ben jij de 'schuldige'. Zo werkt de wet nu eenmaal. Het hoe en wat is voor dit topic te offtopic, maar voel je vrij om een topic op PP oid te openen :)

Verder zou ik het wel erg fijn vinden als er hier op een respectvolle en normale manier gecommuniceerd kan worden door en naar elkaar :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:02

Oh sorry, ik draaf geloof ik een beetje door in deze discussie, mijn excuses :o

Nouja, ik vind het jammer dat wandelaars en honden zoveel rechten hebben. Veel mensen maken er namelijk misbruik van en dat vind ik erg jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:06

Exuses, discussie zal ergens anders op een nette en respectvolle manier worden voorgezet. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:12

Marjoow schreef:
Oh sorry, ik draaf geloof ik een beetje door in deze discussie, mijn excuses :o

Nouja, ik vind het jammer dat wandelaars en honden zoveel rechten hebben. Veel mensen maken er namelijk misbruik van en dat vind ik erg jammer

ruiters vinden gelukkig niet dat de wereld hun toebehoord..........

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:14

Weet je wat het hem een beetje is, een hond hoort te luisteren naar zijn baas, doet ie dat is er niets aan de hand natuurlijk, doet hij dat niet dan kunnen er ongelukken gebeuren, en op zo'n moment is het dan raar dat de ruiter aansprakelijk blijft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:17

ik ben vrijgeproken van het doodscoppen van 1 bouvier...........

ik heb alles gedaan wat in mijn macht lag,,,,,,,, peerd stil gezet, eigenaren gemaand.........

dier wilde toch het paard aanvallen............. ding heeft het niet overleefd

eigenaren spande een proces aan........... uiteindelijk verloren

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:19

dat is echt een rare situatie, maar heb jij er verder nog nadeel in gehad? Hebben die eigenaren gedaan wat ze konden?

Vind het echt asociaal dat je een proces durft aan te gaan...

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:03

Wat typisch.. ik kijk niet zo veel meer op bokt, maar opeens zie ik mezelf op een foto staan met haflinger Dryanka tijdens Wateren (de meest links galoperende pony).

Ik heb wel eens iets aparts mee gemaakt dat ik op de fiets mee ging met mn zusje op buitenrit en dat mijn zusje in eens door staatsbosbeheer weg gestuurd word omdat ze ergens rijd waar ze niet mag rijden. (Het sloeg nergens op want ik rijd al 7 jaar lang door dat bos en nergens staat er een bord of iets dergelijks)

Inmiddels zijn er zelfs ruiterpaden aangebracht :P Maar het feit dat mijn zusje dus werd aangesproken terwijl het haar eerste ritje daar was en ik daar dus echt al 7 jaar kom en nooit zoiets mee maak.. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:17

Marjoow schreef:
dat is echt een rare situatie, maar heb jij er verder nog nadeel in gehad? Hebben die eigenaren gedaan wat ze konden?

Vind het echt asociaal dat je een proces durft aan te gaan...

waarom asociaal........ ik deed wat ik kon,,,,,,, heb de eigenaar gemaand en mijn paard stil gezet........

de eigenaren stelde mij juridisch aasprakelijk

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:24

Marjoow schreef:
Weet je wat het hem een beetje is, een hond hoort te luisteren naar zijn baas, doet ie dat is er niets aan de hand natuurlijk, doet hij dat niet dan kunnen er ongelukken gebeuren, en op zo'n moment is het dan raar dat de ruiter aansprakelijk blijft.

Jij weet net zo goed als ik dat honden nou eenmaal niet altijd perfect luisteren.
En een ongeluk zit in een klein hoekje.
(Nu gaan we wel een beetje offtopic)
De hond schiet uit zijn halsband, en het paard slaat op hol en die maakt schade aan, weet ik veel een auto.
Ben je als nog verantwoordelijk voor jouw paard.

Als jouw kind een baksteen door een winkelruit gooit, ben je als ouders (eigenaren :')) ook verantwoordelijk. punt uit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:44

Dan richt jou kind de schade uit zichzelf ook aan, in dit geval kun je een kind niet met een hond/paard vergelijken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:22

Ik ken er ook eentje: ik rijd met mijn paard waar het mag, openbare weg. Niets aan de hand, ineens zoef zoef zoef vanuit het niets een kudde wielrenners via de achterkant langs mijn peerd. Peerd wordt zenuwlappig omdat ze ze niet heeft aan horen en zien komen (ik ook niet, er is niet geroepen of gebeld en op asfalt hoor je die krengen niet), ze pal naast haar af komen flitsen en haalt uit. Resultaat, wielrenner op zijn plaat. Ik kreeg in dit geval niet eens de káns om te roepen dat ze even aan moesten geven dat ze aankwamen. Wielrenner geschrokken, maar zag gelukkig ook in dat hij te dicht bij het paard was geweest, dikke bult eigen schuld. Zijn ploeggenoten echter dachten er anders over en gingen behoorlijk tekeer tegen mij. Waardoor peerd nog zenuwlappiger werdt (en ik vrolijk met mijn benen meedeed, de groeten!) en ik waarschuwde dat als ze niet voldoende ruimte zouden nemen ze alsnog een keer zou uithalen en ik ze dan gewaarschuwd had, waarop ze zagen dat het menes werdt en zij en zij alleen er met schade vanaf zouden komen. Ik heb aan die ene aardige ook nog aangegeven dat als er even geroepen of gebeld zou zijn geweest, hij niet het asfalt had hoeven kussen, dan was peerd namelijk niet geschrokken geweest.

Kip en het ei, want mijn paard mag niet trappen, maar zij horen andere verkeersdeelnemers ook te waarschuwen. (en buiten die ene heb ik nog steeds een godsgruwelijke rothekel aan wielrenners, ze verdommen het ten ene malen vooraf te waarschuwen en denken dat ze heer en meester over de weg zijn, maar das off topic)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:42

Hackie schreef:
De hond schiet uit zijn halsband, en het paard slaat op hol en die maakt schade aan, weet ik veel een auto.
Ben je als nog verantwoordelijk voor jouw paard.

Dat wil dan vervolgens niet zeggen dat je als eigenaar van het paard niet een verhaalsrecht zou kunnen hebben op de eigenaar van de hond.