ponyzotje schreef:hopla schreef:
Een petitie tekenen is misschien kuddegeest (ik heb hem ook niet getekend), maar achter de punten staan die hij vernoemd, kan je bezwaarlijk kuddegeest noemen. 95% van de ruiters maakt de fouten die hij wil aankaarten: de basis die niet in orde is. Al zijn punten gaan daarover. Lijkt me toch echt overduidelijk.
Over bekend/onbekend: Philippe Karl is bekend in zijn wereld, waar die dingen niet eens in vraag worden gesteld. Hij doet het dus niet voor de aandacht. Maar buiten zijn wereld is hij blijkbaar vrij onbekend, en onbekend maakt onbemind. Ik denk dat de stelling daarover ging, als reactie op dat hij een aandachtszoeker is
Wat kuddegeest betreft, ik denk dat er minder mensen tekenen dan de immense groep die gedachteloos anderen achterna loopt en nadoet, of het nou goed is of niet, veelal omdat het "verkeerd" rijden vaak wel prijzen oplevert ( steekgang in getrekte draf, achter de loodlijn,onrustige mond, te weinig achterbeengebruik, stijfheid, etc) . Het feit dat de paardrijkunst is verworden tot wat het nu is heeft juist te maken met die meerderheid die zich niet of te weinig verdiept in het wezen paard, hoe je daar mee om moet gaan, hoe te rijden, etc. Dat is de meerderheid en zoals bekend heeft die altijd ongelijk.
De kleine groep de de naam vam meneer Karl al kende voordat hij hier verscheen, die weet wat het Carde Noir is en ze misschien ooit heeft zien rijden zal vele malen kleiner zijn. Dat zal ook de groep zijn die tekend, de grote gemene deler zal hier alleen een beperking in zien. Er is niets strengs aan wat hij "voorschrijft" , het is een gedragscode t.o. het paard die op alle klassieke scholen regel is.
Wat punt 1 betreft; ik bevestig mijn bijzetteugels ook niet aan het bit, dit geeft te veel druk in de mond van het paard ondanks het feit dat ik ze vrij los laat. Op de juiste manier aan het juiste kaptoom geeft een veel fijnere reactie bij het paard. Ik heb genoeg paarden gezien die zichzelf flink bezeerden doordat de (hulp)teugels aan het bit zaten. Ook aan een kaptoom ( en dan bedoel ik geen serata) kan je verzameling vragen en ruggebruik. Tenslotte gebruik je alleen hulpteugels om je paard te gymnastiseren, als het goed is, en niet om het dier in een houding te dwingen en vast te zetten; dan ben je altijd verkeerd bezig

Wat bekend/onbekend betreft; ik bedoelde dit inderdaad zoals in de quote staat!