Klassiek ruiter wil veranderingen in dressuurreglementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:12

ponyzotje schreef:
hopla schreef:

Een petitie tekenen is misschien kuddegeest (ik heb hem ook niet getekend), maar achter de punten staan die hij vernoemd, kan je bezwaarlijk kuddegeest noemen. 95% van de ruiters maakt de fouten die hij wil aankaarten: de basis die niet in orde is. Al zijn punten gaan daarover. Lijkt me toch echt overduidelijk.

Over bekend/onbekend: Philippe Karl is bekend in zijn wereld, waar die dingen niet eens in vraag worden gesteld. Hij doet het dus niet voor de aandacht. Maar buiten zijn wereld is hij blijkbaar vrij onbekend, en onbekend maakt onbemind. Ik denk dat de stelling daarover ging, als reactie op dat hij een aandachtszoeker is ;-)

Wat kuddegeest betreft, ik denk dat er minder mensen tekenen dan de immense groep die gedachteloos anderen achterna loopt en nadoet, of het nou goed is of niet, veelal omdat het "verkeerd" rijden vaak wel prijzen oplevert ( steekgang in getrekte draf, achter de loodlijn,onrustige mond, te weinig achterbeengebruik, stijfheid, etc) . Het feit dat de paardrijkunst is verworden tot wat het nu is heeft juist te maken met die meerderheid die zich niet of te weinig verdiept in het wezen paard, hoe je daar mee om moet gaan, hoe te rijden, etc. Dat is de meerderheid en zoals bekend heeft die altijd ongelijk.
De kleine groep de de naam vam meneer Karl al kende voordat hij hier verscheen, die weet wat het Carde Noir is en ze misschien ooit heeft zien rijden zal vele malen kleiner zijn. Dat zal ook de groep zijn die tekend, de grote gemene deler zal hier alleen een beperking in zien. Er is niets strengs aan wat hij "voorschrijft" , het is een gedragscode t.o. het paard die op alle klassieke scholen regel is.
Wat punt 1 betreft; ik bevestig mijn bijzetteugels ook niet aan het bit, dit geeft te veel druk in de mond van het paard ondanks het feit dat ik ze vrij los laat. Op de juiste manier aan het juiste kaptoom geeft een veel fijnere reactie bij het paard. Ik heb genoeg paarden gezien die zichzelf flink bezeerden doordat de (hulp)teugels aan het bit zaten. Ook aan een kaptoom ( en dan bedoel ik geen serata) kan je verzameling vragen en ruggebruik. Tenslotte gebruik je alleen hulpteugels om je paard te gymnastiseren, als het goed is, en niet om het dier in een houding te dwingen en vast te zetten; dan ben je altijd verkeerd bezig 8-) .

Wat bekend/onbekend betreft; ik bedoelde dit inderdaad zoals in de quote staat!

Alane

Re: Klassiek ruiter wil veranderingen in dressuurreglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:25

ik ben er geheel voor dat men kritisch blijft kijken waar men mee bezig is en wil zijn..

Maar deze petitie ondertekenen doet mij denken aan die reclame:
Bijna was ze naar haar buurman gelopen....
Deze petitie heeft voor NL geen meerwaarde, voor Duitsland evenmin, omdat de meesten hier geen lid zijn daar en zo weinig tot geen invloed kunnen uitoefenen..
De meesten niet eens weten hoe de jungpferdenprufungen eruit zien per onderdeel....
En wat veilingen te maken hebben wedstrijdrijden??

Daarnaast: hoe wil je het voor elkaar krijgen dat er gecontrolleerd wordt of men thuis de longeerlijn aan het bit bevestigd of niet? En dat terwijl de meesten al helemaal niet goed/correct kunnen longeren? Waarom in detail treden als het fundament al niet goed is?
En het voltige rijden??

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:00

Maar je moet ergens beginnen, dat het fundament niet goed is is wel heel duidelijk. Daarom vinden er zoveel utwassen plaats, maar als die niet meer beloond worden zullen mensen wel moeten zorgen dat de basisafrichting van hun paard en van hun zelf op een hoger niveau komt te staan.
Nu kun je dus zonder goede basis een heel eind komen, dus zullen veel mensen zich de moeite niet troosten als het ook op deze manier kan. De kleine groep die alleen maar streeft naar het rijkunstige hoogtepunt is heel klein, de meest ruiters/ amazones denken namelijk dat het halen van prijzen op wedstrijden uitdrukt dat je goed bezig bent. Het overgrote deel van deze groep heeft nog nooit op een echt goed gereden paard gezeten, er waarschijnlijk nog nooit een van dichtbij gezien en zal als ze er ooit op terecht zouden komen er niet op kunnen rijden omdat ze daarvoor de sensibiliteit niet hebben.

Overigens is dit niet alleen een betreurenswaardige trend in de paardensport maar over de gehele maatschappelijke linie: elk fundament lijkt te ontbreken, ook in veel opleidingen en samenlevingen. Alles moet snel, er wordt alleen maar gestreeft naar een doel en de manier waarop dat doel bereikt wordt is vaak niet interessant.
Ik heb dan ook een hekel aan het spreekwoord: "het doel heiligt de middelen" omdat je daarmee een vrijbrief geeft aan hen die zich niet willen verdiepen in de juiste weg.

Een begin, ook bij dit soort zaken, zal ergens plaats moeten vinden en vaak heel klein zijn. Zoveel te meer bijval het vind, zoveel te groter de kans dat er effect gescored wordt. Anders zal de teloorgang en het afglijden van RIJKUNST steeds verder gaan en zal men met een minimum aan inspanning, maar wel ten koste van het paard, punten kunnen gaan scoren.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:41

Alane schreef:
Daarnaast: hoe wil je het voor elkaar krijgen dat er gecontrolleerd wordt of men thuis de longeerlijn aan het bit bevestigd of niet? En dat terwijl de meesten al helemaal niet goed/correct kunnen longeren? Waarom in detail treden als het fundament al niet goed is?
En het voltige rijden??

Het gaat niet over details, het gaat over het fundament. Wat jij misschien ziet als een oefening (anders krijgt hij ze niet in de FEI), is een weerspiegeling van de manier waarop gereden wordt. Het is duidelijk dat zijn punten een werkwijze weerspiegelen die resulteren in een paard dat loopt zoals slechts weinig te zien is op huidige dressuurwedstrijden. En omdat eigenlijk elk paard zou moeten lopen volgens de klassieke dressuur, ideaal gezien, probeert hij die trend terug te draaien. Ik vind het een goede ontwikkeling, maar het zal weinig bijval kennen omdat het gewoon teveel tijd vraagt en ook zeer veel werk van de ruiter.

Het punt is dat door zijn regels toe te passen, een goede jury kan zien of het paard correct getraind is en indien dat niet het geval is, dit bestraffen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:53

hij schrijft toch echt:
Citaat:
In diesem Sinne möchte ich der Deutschen Reiterlichen Vereinigung FN vorschlagen, die folgenden konkreten Punkte in ihr Reglement aufzunehmen.

FN is geen FEI... FN is in Duitsland hetzelfde als in NL de KNHS...
En voor de meesten wedstrijden gaan rijden/starten en bewust worden van reglementen, ben al bezig met het fundament, de eerste rijlessen, zou die basis goed zijn, en niet het minst belangrijk de juryleden... zij moeten beoordelen wat ze zien.... En zolang het 'verkeerde' rijden de hoogste punten krijgt en met de prijzen naar huis gaan, heeft iedere verandering van de regels weinig meerwaarde...
Is dan de jury schuld? Nope, ook de toeschouwer, verkoper en kopers.... instructeurs en onwtendheid.... hoe vaak zie je niet paarden die niet correct kunnen bewegen omdat bijv. het zadel niet goed past?

tegen de storm invaren heeft pas dan zin als je zeker weet dat je dan ongeschonden de storm overleefd... Als je meent dat je regels kunt veranderen door regels op het internet te zetten en niet weet hoe de structuur normaliter geregeld is binnen een vereniging,dan vraag ik me af hoe doordacht die regels zijn die nu beschreven worden en of eventuele haalbaarheid overdacht is...

Vraag me echt nog steeds af hoe je het in vredesnaam wilt controleren of iemand de neusriem te los of te strak heeft tijdens de training thuis.....

Maar wat staat er eigenlijk in die reglementen die mede bokkers graag veranderd zien?

btw punt 4 is al uitvoerig beschreven in de reglementen van de FN, wat rest de controle en het durven opleggen van sancties... ...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:42

Vind niemand het ook maar een beetje eigenaardig dat een FRANSMAN de DUITSE federatie wil vertellen wat zij in hun reglementen moeten zetten?
Is het niet logischer dat zo iemand eerst eens gaat proberen de dressuur in eigen land op een hoger niveau te brengen?
Hetgeen ik in Frankrijk heb gezien de afgelopen jaren had in ieder geval bijzonder weinig te maken met de rijkunst die Philippe Karl uitdraagt.
Als hij ineens mondiaal wil gaan had het toch veel logischer geweest om de FEI een brief te schrijven?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:44

Misschien kiest hij er voor de FN aan te schrijven omdat die wellicht de grootste stem heeft bij de FEI. Er zitten nl. vertegenwoordigers van de Landelijke Federaties bij de FEI. Als bij een federatie regels worden ingevoerd die goed werken, zullen die zeker ook bij de FEI worden besproken. Daarnaast verwacht ik ook dat gedrag en vertoning die op concours beloond word tot gevolg heeft dat er thuis ook aan wordt gewerkt. en niet te vergeten het nadoen van onze voorbeelden in de topsport.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 01:09

Het is niet alleen de vertoning op concoursen, het gaat veel en veel verder....
vergeet sponsoren op wedstrijden niet...
stamboeken en hun veilingen en wat er nog zo bijkomt... Neem nu een doodgewone verkoop tussen particulieren, wat koopt de doorsnee wedstrijdruiter, iets wat spectaculair kan bewegen..... want dat leverd punten op en veel punten = mogelijk prijzen.. en at is weer geld, en als je paard veel wint stijgt de waarde van je paard, en leverd het paard weer meer op als je het wilt verkopen...
Wat koopt de doorsnee handelaar? precies dat en stelt het ook zo voor....
Waar komen de meeste sponsoren op af? Op iets wat veel publiek trekt... wat trekt veel publiek? paarden die spectaculair voorgesteld worden.... En als er veel publiek aanwezig is,en veel sponsoren komen, trek je ook spectaculaire ruiters..... en wederom de juryleden, die het een en ander moeten beoordelen en zo heb je een mooi cirkeltje....

Ik schreef al eerder over het fundament, ook deze man (ondanks dat het een fransman is kan hij lid zijn van de FN ) zal onderaan moeten beginnen en dan de structuur volgen zoals het beschreven staat in de reglementen om punten op de agenda te krijgen zodat er over gestemd kan worden....

Het is natuurlijk aardig en leuk om zulke dingen op papier te zetten en wereldkundig te maken... maar beter zou het zijn er ook bij te vermelden hoe dit te controleren en in en door te voeren...
Roepen dat de regels niet voldoende zijn en er toevoegingen moeten komen.... maar als ze toegevoegd worden, wat dan? wie controlleerd hoe, waar en wanneer? Wie regelt dat, en wie betaalt dat?
Wie bepaald of een neusriem te strak zit of perfect zit? en hoe meet je dat?
Wie en hoe wordt er bepaald of een wond toe te kennen is aan een sporen verwonding? En hoe wordt dat gecontrolleerd? (op een schimmel zie je een verwonding makkelijker/eerder dan op een bruine..)
Wat als je paard tijdens het eten op een wedstrijdterein een wondje in zijn mond krijgt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:07

Voor controle van wondjes in mond of van spoor (een bepaald stuk buik doen) met een wit doekje.

Strak of goed. In de reglementen opnemen. Dat kan simpelweg zijn ruim twee vingers plat op het neusbeen, dus zonder ze eronder te moeten frommelen. Ze moeten er makkelijk onderkunnen.
Over enige tijd zal een goedlopend paard weer mooi gevonden worden en trekt dat weer meer publiek.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:25

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:29

Staat ander keurig vermeld in het reglement vwb te strakke neusriem... maar wat vindt jij te strak en wat vind ik te strak? dikke vingers/dunnen vingers..
artikel 44 lid 2...
Citaat:
Een te
strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

Schijnbaar vindt het publiek, de jury, de ruiter de paarden goed lopen zoals ze nu voorgesteld worden op wedstrijden... Zolang de jury het beloont, zal een wijziging geen meerwaarde

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:18

Dat zeg ik, in het reglement opnemen. Van mijn part maken ze een houtblokje van de juiste afmetingen. (dikte en breedte) dat er goed onder moet kunnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:37

Mizora schreef:
Dat zeg ik, in het reglement opnemen. Van mijn part maken ze een houtblokje van de juiste afmetingen. (dikte en breedte) dat er goed onder moet kunnen.

En wie bepaald dan hoe dik dat blokje mot zijn???
Opnemen in het reglement is niet voldoende.. het moet ook gecontrolleerd worden, en wie worden wanneer gecontrolleerd? Wie gaat dat betalen?

Ik zie ook regelamtig paarden op wedstrijden waarbij ik me afvraag of die dieren nog goed adem kunnen halen, dat de neusriem en/of sperriem zo strak zit, dat het vel onder de neusriem gerimpeld zit...

En wat ik dan zo jammer vind, regels bedenken is niet zo moeilijk, maar bedenk dan ook hoe uit te voeren...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:17

Neem een gemiddelde de mannenvinger qua dikte en 2x breedte. Deze regels zijn namelijk ontstaan toen het nog mannen waren die paardreden. Maar dat komt dus in het reglement.
Van mij part stellen ze dit in ieder geval in op de kampioenschappen alleen, om de verenigingen te ontlasten. Maar daar zou iemand apart voor moeten zijn of de ringmeester. Laten we kijken naar het westernrijden. Daar is het witte doekje vandaan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:52

Allemaal mooi bedacht, we vergeten alleen dat de jury die daar zit, niet gediskwalificeerd kan worden omdat híj degene is die de fouten adoreert en daarvoor nog gewoon punten gééft. Ik ben overigens geen gefrustreerde wedstrijdruiter (nou, ja, mss ook wel...) 8-)

Iemand die van zijn paard houdt, maakt deze fouten al niet, want die denkt in het profijt van zijn paard. Vaak komen mensen die in deze brief worden bedoeld, niet ver, omdat het paard voor die tijd al niet nageeflijk is. Op de concoursen in Nederland is rijden met hulpteugels op concoursen al streng verboden. Zelfs een losse martingaal mag niet. En nageeflijkheid wordt nu ook al regelmatig gevraagd op de wedstrijden waar ik kom.

Wat ik wel goed vind is dat onderzoek van de KNHS over doodsoorzaken en dat mogen ze van mij uitbreiden naar onderzoek naar kreupelheid. Hopelijk merken ze dan die ruiters op die hun zoveelste paard al naar de slager mochten brengen, omdat ie weer kreupel was aan één van de voorbenen. En gaan ze dan eindelijk weer eens aan de basis van het paardrijden werken en dat belonen in de wedstrijden. De basis kost tijd en dat kan jaren duren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:46

Zolang diegene die het paard moet beoordelen niet in staat is om te zien hoe een correct gereden paard over vier benen in de drie gangen volgens de rijkunstige begrippen zou moeten gaan. Hoe een ruiter zich correct mee laat nemen door dit paard.
En zolang die zelfde beoordeler niet in staat is om goed met goed te belonen en slecht met slecht ongeacht wat de naam en faam van ruiter en paard in de voorgaande tijd is geweest is het ondoenlijk het systeem met de regels te veranderen.

Hoe een paard moet gaan staat al decenia keurig beschreven, hoe een ruiter moet rijden vind je daar ook. Je kunt gaan muggeziften of en hoe strak de neusriem moet staan, hoe ver de stang door mag slaan, maar ook dat staat keurig beschreven.
Als het niet goed is kun je dat zien aan de incorrectheid van het ontspannen gereden paard, maar zolang je je ogen sluit en achter de menigte aanhobbelt zal er nooit maar dan ook nooit iets veranderen.

Het is alleen maar goed dat iemand die bijvoorbeeld bij de Cadre Noir in Frankrijk zijn opleiding genoten heeft ook eens iets zegt, het opent misschien ogen.
Maar eerlijk is eerlijk dressuur, springen, is net een sprookje de rattenvanger van Hamelen.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:40

Aangesnoerde neusriemen zijn nodig om het geweld in de mond te verbloemen. Sporen worden overmatig gebruikt bij gas geven met de handrem aangetrokken.Vastgehouden kaakgewrichten en angst voor de hand zijn een logisch gevolg. Het komt zo vaak voor dat het niet meer als afwijkend gezien wordt en dus ook niet meer zwaar genoeg bestraft wordt waardoor normvervaging ontstaat. Als iedereen zo rijdt zal het toch niet zo verkeerd zijn? De jury en de instructie zullen bij doorvoering hiervan gedwongen kijken moeten naar de manier van africhting (die altijd in de proeven tot uiting komt). En dat is hoogst noodzakelijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:20

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:59

horseyfries schreef:
Is dit dan het voorbeeld van een gelukkig ontspannen zijn werk doend paard? JA

Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

of bij je leerlingen....

http://www.youtube.com/watch?v=BWvWb9gg ... re=related

Dan ben ik toch heel benieuwd of en welke problemen je hier ziet. Ik zie paarden die bewegen, soupel zijn, maar ook wel eens laten zien dat ze het ergens niet mee eens. Ik zie ook dat de monden niet strak gesloten zijn, er zit nl. geen strak gesnoerde riem omheen dus is er bewegelijkheid, die ik ook terugzie bij mijn paarden die ik meestal zonder neusriem rijdt. Geen probleem, een stuk prettiger aanblik dan bijv. dit :
http://www.youtube.com/watch?v=XOPmj-j9U24 / http://www.youtube.com/watch?v=0GQ7n6UF ... re=related , etc. etc.. Een paard hoeft zijn mond niet stijf dicht te houden, juist door kauwbeweging en bewegen van de kaken kan hij zich ontspannen.

Ik vind het mooie filmpjes, en als je goed kijkt is er altijd wel een opmerking te plaatsen. Niemand is perfect, maar sommige mensen doen in ieder geval hun best om het na te streven.
Soms lijkt het wel jaloezie of angst dat dit bij dit soort mannen meteen gezocht moet worden naar een fout, dat er met een vinger gewezen moet worden!
Leer gewoon goed paardrijden en als je dan maar in de schaduw van deze man en anderen op dit niveau kan komen te staan mag je trots zijn en commentaar leveren; andere kan je beter je mond houden ( algemeen bedoeld overigens en niet gericht tot plaatser van de filmpjes!).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:53

Het zoeken naar fouten, het commentaar geven op anderen, is wat deze man doet met zijn boeken, filmpjes en het voorschrijven van regels aan de FN.
Dan vraag ik me dus af wat zijn eigen stijl is en ga ik op zoek, als dan het beste wat er blijkbaar te vinden is, een filmpje wat al bewerkt, geknipt en geplakt is en daar is nog een paard op te zien met de oren duidelijk niet geconcentreerd, maar heel ontevreden naar achteren, een voortdurend zwiepende staart die dat beeld bevestigd en een aanleuning die absoluut niet rustig te noemen is, dan is dat niet een voorbeeldfiguur voor mij.
Als hij dat voor jou wel is, prima, maar je kunt moeilijk mij verplichten een voorbeeld te nemen aan iemand die niet rijdt zoals ik het graag zie.
Arthur Kottas is in dat opzicht voor mij veel meer iemand die laat zien wat hij uitdraagt en daar heb ik respect voor.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:23

Ik heb alleen het eerste filmpje gezien, het is echt een heel mooi filmpje. Leuk gedaan met dat muziekje en dan die poort in komen piafferen.
Maar mijn god, als dit het doel van de rijderij is dan wil ik helemaal nooit meer op een paard zitten.
Uit de rug piafferen, onrustige aanleuning, zuur orenspel en een getrixte piaffe bij een paard wat van nature al veel aanleg heeft tot piafferen.

Het tweede filmpje heb ik halverwege uitgezet, dat is al helemaal geen voorbeeld voor mij.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:33

Tja ik zie liever een paard met de oren iets naar achter maar wel in een correct verzamelde piaffe mischien zwiepend met de staart, dan een paard in een oncorrecte piaffe niet verzameld met hoog croupe. Dan komt het eerste filmpje dichterbij de verzameling dan het rollkur filmpje. Het is maar net wat je zelf graag ziet. Je kunt de mate van perfectie helaas neit meten en niemand maar dan ook niemand rijd perfect.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:39

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:56

Voor al die mensen die blijkbaar niet weten hoe het orenspel van een paard moet worden uitgelegd, Van de Bokt Wiki:
Citaat:
Een andere reden waarom een paard zijn oren naar achteren kan leggen, is wanneer het dier geconcentreerd is of iets misschien lastig vindt. Bij moeilijke oefeningen zijn er bijvoorbeeld veel paarden die hun oren naar achteren hebben - niet omdat ze boos zijn of het niet leuk vinden, maar omdat ze zich moeten concentreren!

Nog een situatie waarin het paard de oortjes naar achter houdt maar niet per se boos is, is wanneer het dier de aandacht op ‘iets’ dat zich achter hem bevindt, heeft gericht. Zoals een bepaald geluid of een ander dier achter zich. Maar ook wanneer een paard onder het zadel de aandacht op de ruiter gevestigd heeft, kan hij de oren naar achteren leggen omdat hij naar de hulpen ‘luistert’. Een paard dat geconcentreerd is, heeft ook vaak de oren wat naar achteren gericht.

http://www.bokt.nl/wiki/Orenspel#Beide_ ... r_achteren

Jammer dat er zo weinig kennis is omtrent het juist trainen van een paard en dat veel van de eerder gegeven antwoorden gebaseerd zijn op onvoorstelbare onkunde, ignorantie en duidelijk maken hoe weinig mensen zich verdiepen in het wezen paard.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:16