KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:58

Arabesk schreef:
Andere optomingen zijn daar beter geschikt voor maar mijn paard vind die allemaal 'strak om neus ik ga steigeren'. Nee gaat 'm niet worden :n

.

Wat een verwend gedrag van jouw paard. Daar pak je hem toch wel op aan? Hij is toch niet de regisseur van zijn leven?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:09

ik ben het eens met degene die zei dat het waarschijnlijk niet de bedoeling is dat er mensen mee gaan doen die "wel eens willen kijken hoe het gaat". Want juist op die dag moeten we laten zien dat het GOED gaat,en niet uitprobeersels laten zien.
want uitproberen, kan mis gaan.

Ik wil HEEL graag!!!
Als iemand tips, ideeën of hulp wilt aanbieden om mij in Ermelo te krijgen met mijn paardje, LAAT HET WETEN!!
We zitten in Zuid-Holland, Goeree-Overflakkee...

horseyfries

Re: KNHS organiseert proefwedstrijd voor bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:44

Eén van de eerste voorwaarden voor wedstrijd rijden is je eigen vervoer regelen. Dat zul je toch echt gewoon zelf moeten doen net zoals iedere andere ruiter.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:11

ik kan het toch vragen...
kijk ik BEN geen wedstrijdruiter nu, want ik MAG geen wedstrijden starten.
moet ik dan nu voor 1 zomaar wedstrijdje, waar misschiennnnn het bitloze mee doorbreekt (en wellicht juist helemaal afbreekt als er vreselijk proeven worden gereden??), een trailer en een zwaardere auto kopen, een E bewijs gaan halen en er zelf heen rijden?
Dan pas ik zeker weten. zo graag wil ik ook weer geen wedstrijden rijden hoor.

Ik zoek dus gewoon iemand die mij wilt brengen o.i.d., samen rijden ofzo. Dus ik weet niet hoe je het bedoelde, maar ik régel mn eigen vervoer ook wel, niet middels eigen vervoersmiddelen, dat maakt toch zeker niet uit?? Misschien doet er wel iemand uit mijn buurt mee, dan mag ik misschien wel zo meerijden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:17

hej, ik hoop dat het je lukt om vervoer te regelen ;)
ik heb je foto's bekeken en het ziet er super uit!
voor een B proef loopt hij echt heel netjes! Alleen de galop inderdaad iets voorover gevallen.
en aan halsstrekken kan je werken ;)

maar verder zagen de plaatjes er in elk geval super uit, zo kan je bitloos wel onderbouwen bij de KNHS.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:26

piezze schreef:
Jasmijn, iedereen heeft zijn eigen drives om iets te doen. Op wedstrijden met bit zie je ook genoeg prutsers dus die mogen ook gerust meedoen met een bitloze wedstrijd.

Jij mag helemaal je eigen drive hebben om iets te doen... Maar als jij gaat stellen dat ze deze proef-wedstrijd maar eens wat aantrekkelijker moeten maken door wat leuke prijsjes beschikbaar te stellen, dan begrijp je echt niet waar deze wedstrijd voor is bedoelt.

Maandenlang, zoniet al enkele jaren is er vanuit de bitloze hoek commentaar op de KNHS dat ze bitloos niet toestaan op wedstrijden. petities zijn getekent, websites opgericht, initiatieven ondernomen zelf een bitloze wedstrijd te organiseren (die voor zover ik weet overigens niet van de grond kwam) En nu komt de KNHS d.m.v. deze proef-wedstrijd aan de vraag vanuit de bitloze hoek tegemoet,en dan gaan mensen als jij zeuren dat ze het maar eens aantrekkelijker moeten maken met leuke prijsjes.... Het spijt me zeer, maar daar kan ik dan echt niet bij met mijn hoofd. Het is ook nooit goed....

En verder; als je toch niet de ambitie hebt om echt wedstrijden te gaan rijden, kijken hoe je paard reageert op drukte en gewoon ongeacht de prestatie met een leuk prijsje naar huis wilt gaan zijn daar genoeg andere opties voor. Daarvoor hoef je niet naar Ermelo af te reizen.

piezze schreef:
Hoe meer er meedoen hoe meer kans er zijn op een paar goede. Zo bedoelde ik het.

Des te meer prutsers er meedoen, des te meer het gemiddelde niveau omlaag gehaald wordt. Niet handig als je d.m.v. deze proefwedstrijd een regelementswijziging tot stand wilt brengen, wilt bewijzen tegenover de KNHS dat er bitloos goed dressuur gereden wordt... Vanuit de bitloze hoek had ik wat dit aan gaat toch iets meer 'tactiek' verwacht :+ Maar goed, het maakt mij verder allemaal niet uit hoor, wie er meedoet en met wat voor drive. Al doet Pipo de Clown mee op het paard van Pipi Langkous en worden ze voor gelezen door Mama Lou :D Ik heb geen belang bij de uitkomst van de proef, ik heb geen interesse mijn paarden bitloos te gaan starten als de mogelijkheid er zou komen. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:24

FahyaFemke schreef:
moet ik dan nu voor 1 zomaar wedstrijdje, waar misschiennnnn het bitloze mee doorbreekt (en wellicht juist helemaal afbreekt als er vreselijk proeven worden gereden??), een trailer en een zwaardere auto kopen, een E bewijs gaan halen en er zelf heen rijden?

Ik zoek dus gewoon iemand die mij wilt brengen o.i.d., samen rijden ofzo. Dus ik weet niet hoe je het bedoelde, maar ik régel mn eigen vervoer ook wel, niet middels eigen vervoersmiddelen, dat maakt toch zeker niet uit?? Misschien doet er wel iemand uit mijn buurt mee, dan mag ik misschien wel zo meerijden.

Er zijn nog wel meer mogelijkheden dan alles zelf te halen en te kopen hoor, zo gaan dagelijks heel veel mensen op pad met hun paard.
Als je paard onverwacht naar de kliniek moet zul je toch ook vervoer moeten regelen? Dit is veel langer op voorhand bekend, lijkt me dus sterk dat je daarvoor geen vervoer kunt regelen.

Jasmijn, ik ben het helemaal met je eens.
Het lijkt er nu een beetje op dat de mensen die zo hard riepen dat bitloos moest kunnen, nu vervolgens alle mogelijke uitvluchten verzinnen om niet aan deze wedstrijd mee te doen, terwijl zij precies dezelfde problemen hebben waar andere mensen die wedstrijden rijden ook voor gesteld worden. Ook voor hun was er een eerste keer, ook voor hun goldt dat ze toen nog helemaal niet wisten of ze daar wel mee door wilden gaan en als je niet mee gaat doen omdat de "prijzen niet aantrekkelijk genoeg zouden zijn", dan vraag ik me echt af hoe gemotiveerd je nu werkelijk bent om dit erdoor te krijgen.
Nu eens geen woorden maar daden!
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 11-06-09 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:25

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:00

horseyfries schreef:
Het lijkt er nu een beetje op dat de mensen die zo hard riepen dat bitloos moest kunnen, nu vervolgens alle mogelijke uitvluchten verzinnen om niet aan deze wedstrijd mee te doen, terwijl zij precies dezelfde problemen hebben waar andere mensen die wedstrijden rijden ook voor gesteld worden. Ook voor hun was er een eerste keer, ook voor hun goldt dat ze toen nog helemaal niet wisten of ze daar wel mee door wilden gaan en als je niet mee gaat doen omdat de "prijzen niet aantrekkelijk genoeg zouden zijn", dan vraag ik me echt af hoe gemotiveerd je nu werkelijk bent om dit erdoor te krijgen.

toch vind ik het wel jammer dat ev wp´s niet tellen.. ik ben geen tegenstander van bit dus blijft het bit blijft het bit, maar hij loopt ook erg lekker bitloos.. ik heb dus geen zin om van rotterdam naar ermelo te rijden met paard en al, voor niks zeg maar... hoef geen prijzen of geld maar de wp gewoon rekenen is wel het minste wat ze kunnen doen toch..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:15

cheyentic schreef:
toch vind ik het wel jammer dat ev wp´s niet tellen.. ik ben geen tegenstander van bit dus blijft het bit blijft het bit, maar hij loopt ook erg lekker bitloos.. ik heb dus geen zin om van rotterdam naar ermelo te rijden met paard en al, voor niks zeg maar... hoef geen prijzen of geld maar de wp gewoon rekenen is wel het minste wat ze kunnen doen toch..

Maar het is toch logisch dat WP niet geteld worden? De wedstrijd wordt namelijk NIET volgens de reglementen verreden, dus kunnen wp niet worden toegekend omdat de omstandigheden NIET gelijk zijn aan wedstrijden die WEL onder de reglementen verreden worden en waar WEL wp worden geregistreerd.

Nogmaals; het is een PROEF om te bezien OF het zinvol is de reglementen aan te passen... Als het jou alleen maar gaat om een wp, heb je niet de juiste motieven om aan deze wedstrijd mee te doen. Als deelname voor jou dan verder voor niks is als je wp niet geregistreerd is, dan heb je er verder kennelijk geen belang bij dat de reglemenstwijziging erdoor komt toch? Dus waarom zou je dan naar Ermelo afreizen. Nogmaals: ga dan gewoon lekker in je eigen omgeving starten (desnoods on-officieel)

Ik krijg toch echt sterk de indruk dat maar weinig bitloze ruiters ook maar IETS van wedstrijden, de KNHS en reglementen snappen... :o?

Cayenne schreef:
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=15075
Voor de geinteresseerden

Het valt mij op dat er dus maximaal 20 ruiters kunnen deelnemen... Voor de bitloosfanatiekelingen is het volgens mij dus gezien dit aantal des te meer van belang dat alleen de juiste combi's met de juiste motieven mee gaan doen... En ze willen ook graag alle klassen indelen, dus dan zou je er 5 in de B, 5 in de L, 5 in de M en 5 in de Z moeten hebben die hun beste bitloze beentje voor gaan zetten :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:39

horseyfries schreef:
FahyaFemke schreef:

Er zijn nog wel meer mogelijkheden dan alles zelf te halen en te kopen hoor, zo gaan dagelijks heel veel mensen op pad met hun paard.
Als je paard onverwacht naar de kliniek moet zul je toch ook vervoer moeten regelen? Dit is veel langer op voorhand bekend, lijkt me dus sterk dat je daarvoor geen vervoer kunt regelen.

eh...wat denk je wat ik middels deze vraag hier probeer te doen?
Denk je dat ik het verder aan niemand vraag/al gevraagd heb?

horseyfries schreef:
Jasmijn, ik ben het helemaal met je eens.

bedoel je mij nu hier ook weer mee?

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:50

Heel interessant !
ik rijd zelf ook bitloos :j en wil heel graag ermee wedstrijden rijden want hij loopt er geweldig op !
jammer dat ik dan net terug kom van kamp en 11 juli alweer wedstrijd heb met hem...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:11

wow de mensen zijn redelijk vlug geraakt hier. Ongeacht wat mijn motivaties zijn om mee te doen (heb inmiddels ingeschreven dus hoor in ieder geval niet bij die weglopers :D ) zal ik zeker mijn beste beentje voorzetten en natuurlijk zou ik niet meerijden als ik niet verwacht dat het heel goed gaat. Ik rijd overigens niet mee voor prijzen (die zijn er volgens mij ook niet) maar gewoon omdat ik het leuk vind. Ook moet ik er meer dan 100 km voor rijden. Ik heb wel een niveau lager ingeschreven dan mijn bedoeling zodat de kans nog groter is dat het een succes is. Ik heb er veel zin in en ben benieuwd naar de andere rijders. Zelf start ik met een sidepull
Laatst bijgewerkt door piezze op 11-06-09 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:18

jasmijn78 schreef:
piezze schreef:
Jasmijn, iedereen heeft zijn eigen drives om iets te doen. Op wedstrijden met bit zie je ook genoeg prutsers dus die mogen ook gerust meedoen met een bitloze wedstrijd.

Jij mag helemaal je eigen drive hebben om iets te doen... Maar als jij gaat stellen dat ze deze proef-wedstrijd maar eens wat aantrekkelijker moeten maken door wat leuke prijsjes beschikbaar te stellen, dan begrijp je echt niet waar deze wedstrijd voor is bedoelt.

Maandenlang, zoniet al enkele jaren is er vanuit de bitloze hoek commentaar op de KNHS dat ze bitloos niet toestaan op wedstrijden. petities zijn getekent, websites opgericht, initiatieven ondernomen zelf een bitloze wedstrijd te organiseren (die voor zover ik weet overigens niet van de grond kwam) En nu komt de KNHS d.m.v. deze proef-wedstrijd aan de vraag vanuit de bitloze hoek tegemoet,en dan gaan mensen als jij zeuren dat ze het maar eens aantrekkelijker moeten maken met leuke prijsjes.... Het spijt me zeer, maar daar kan ik dan echt niet bij met mijn hoofd. Het is ook nooit goed....

En verder; als je toch niet de ambitie hebt om echt wedstrijden te gaan rijden, kijken hoe je paard reageert op drukte en gewoon ongeacht de prestatie met een leuk prijsje naar huis wilt gaan zijn daar genoeg andere opties voor. Daarvoor hoef je niet naar Ermelo af te reizen.

piezze schreef:
Hoe meer er meedoen hoe meer kans er zijn op een paar goede. Zo bedoelde ik het.

Des te meer prutsers er meedoen, des te meer het gemiddelde niveau omlaag gehaald wordt. Niet handig als je d.m.v. deze proefwedstrijd een regelementswijziging tot stand wilt brengen, wilt bewijzen tegenover de KNHS dat er bitloos goed dressuur gereden wordt... Vanuit de bitloze hoek had ik wat dit aan gaat toch iets meer 'tactiek' verwacht :+ Maar goed, het maakt mij verder allemaal niet uit hoor, wie er meedoet en met wat voor drive. Al doet Pipo de Clown mee op het paard van Pipi Langkous en worden ze voor gelezen door Mama Lou :D Ik heb geen belang bij de uitkomst van de proef, ik heb geen interesse mijn paarden bitloos te gaan starten als de mogelijkheid er zou komen. ;)
(pfoe lollig zeg echte grapjas ben je)

Nou ja en dit vind ik helemaal "cru". Je hoort mij niet "zeuren" het was maar een idee. En als je zelf geen interesse hebt in bitloos rijden waar maak je je dan zo druk om? Je kan geen prutser verbieden ergens voor in te schrijven dus ik denk dat het een meer dan zinloze discussie wordt zo.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:21

jasmijn78 schreef:
cheyentic schreef:

Maar het is toch logisch dat WP niet geteld worden? De wedstrijd wordt namelijk NIET volgens de reglementen verreden, dus kunnen wp niet worden toegekend omdat de omstandigheden NIET gelijk zijn aan wedstrijden die WEL onder de reglementen verreden worden en waar WEL wp worden geregistreerd.

Nogmaals; het is een PROEF om te bezien OF het zinvol is de reglementen aan te passen... Als het jou alleen maar gaat om een wp, heb je niet de juiste motieven om aan deze wedstrijd mee te doen. Als deelname voor jou dan verder voor niks is als je wp niet geregistreerd is, dan heb je er verder kennelijk geen belang bij dat de reglemenstwijziging erdoor komt toch? Dus waarom zou je dan naar Ermelo afreizen. Nogmaals: ga dan gewoon lekker in je eigen omgeving starten (desnoods on-officieel)

Ik krijg toch echt sterk de indruk dat maar weinig bitloze ruiters ook maar IETS van wedstrijden, de KNHS en reglementen snappen... :o?

dat staat er toch ook!!! en nee ik ga niet onofficieel starten, dan blijft hij lekker op bit wedstrijden lopen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:22

maar jasmijn spreekt wel waarheid..........

DIT het het moment supreme om te laten zien als fanatiek bitloze wat je in de ring kan laten zien

en ik zou die kans aangrijpen............ want ik ben bang dat bitloze ruiters anders voor altijd in de hoek geparkeerd worden bij de KNHS.......

eindelijk word het bitloze serieus genomen in de sport......... maak het dan ook waar!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:48

Nou ja ik doe toch mijn best. Misschien moeten alle bitlozen zich verenigen als er meer dan 20 zich inschrijven en de beste naar Ermelo sturen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:05

piezze schreef:
Nou ja ik doe toch mijn best. Misschien moeten alle bitlozen zich verenigen als er meer dan 20 zich inschrijven en de beste naar Ermelo sturen?

Ik weet ook niet of die opmerkingen voor jou zijn, er zijn gewoon een heleboel mensen die hier altijd hebben verteld dat alleen bitloos zaligmakend is en dat "ze" geen wedstrijden DUS rijden omdat ze dan hun arme paard van een bit moeten voorzien....

En dan mag je 1 keer raden welke mensen er met allerlei slappe excuses komen om maar niet te hoeven bewijzen dat ze hun paard oh zo goed voor elkaar hebben zonder bit.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:07

dat bedoel ik dus ook amondi................. OF laat het daar zien.......... of hou vooral je mond ;)

NU is de kans er om de KNHS te laten zien wat bitloze ruiters waard zijn.............

en ik zou hem echt grijpen als ik fanatiek bitloos reed.........

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:32

nouja ik hoop niet dat ik dar bij hoor.
ik rijd al 3 of 4 jaar bitloos
en heb met mn eigen merrie pas onze eerste wedstrijd gehad wat me heel goed beviel.
Hiervoor reed ik thuis en andere paarden een beetje dressuur, maar niet fanatiek. meer buiten. Sinds enkele maanden dus wel.
Dus in principe kán ik ook niet bij die groep horen die altijd zegt dat dressuur zo goed gaat bitloos en ook niet dat ik een zielig paard heb die een bit in zou moeten om wedstrijden te starten. Want ik heb dat wedstrijdrijden niet zo in me. én ik rijd mijn eigen paard bitloos, maar andere paarden gewoon met bit omdat ik niet helemaal anti-bit ben.

Wat ik wel op bokt heb laten zien is die proef van hierboven vermeld, en dat we dus zeker goed kunnen dressuren zonder bit.
en ik wil zéker mee doen. Maar ik erger me een beetje aan degene die zeggen dat je wel even naar Ermelo rijd.
ik ben het er mee eens, dit is DE kans. En ik ben ook hard bezig om wat te regelen. Maar geef nou zelf toe, zou jij iemand voor 5 minuutjes rijden even 2-2,5 uur wegbrengen, daar blijven (want je kunt niet afzetten en weer naar huis en later ophalen) en maar afwachten hoe laat je naar huis kunt? En er zelf dus helemaal niks mee opschieten?

Ik zou in mn eentje allang beslist hebben. gewoon gaan. Eens moet de eerste keer zijn dat mn paard alleen op de trailer gaat, sowieso de trailer op gaat voor zon lange tijd.

Mja. ik voelde me dus wel een beetje aangevallen eerlijk gezegd, het is net alsof ik een grote mond heb (en dat heb ik dacht ik echt niet??) maar dat ik nu afhaak en dat is absoluut niet zo. Maar lopen gaat niet he???

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:44

maar.. nu we een LPG auto hebben, kunnen we ook niet wegblijven toch?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:23

tja, als ik zo de harde kritieken zie van de pro-bitters lijkt het haast of ze zicht een beetje bedreigd voelen :D en al bij voorbaat een beetje in hun vuistje lachen omdat er zo te lezen in dit topic een hoop bitlozen niet kunnen komen (om uiteenlopende redenen). Maar laten we wel zijn, het is redelijk kort dag allemaal en niet iedereen heeft nu eenmaal gelegenheid om even naar Ermelo te kachelen. Ik vind het een prima initiatief van de KNHS en juich het toe maar denk niet dat ze de beslissing alleen op deze wedstrijd met max. 20 combinaties kunnen baseren.
Ik denk dat het bij elke soort van revolutie hoort dat langzaamaan een groep groter wordt en in dit geval de algemene opinie groeit om steeds wat paardvriendelijker te werk gaan. Bitloos rijden (met een vriendelijke hand) is alvast een stapje in de goede richting. Er is volgens mij eigenlijk geen enkele reden om een normale bitloze optoming (dan bedoel ik natuurlijk niet een hackamore of iets anders waar je mee knelt) niet toe te staan in een officiële wedstrijd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:32

Ik verheug me er nu al op tegen je te mogen rijden.... ;)
Bedreigd voelen? Joh, hoe kom je erbij?
Stomverbaasd ben ik, dat ik nu al die mensen die al jarenlang in discussies roepen dat bitloos wedstrijden rijden moet kunnen en dat zij het zo goed kunnen ineens allemaal uitvluchten zie schrijven om niet in Ermelo mee te doen.
Als ik al jarenlang voor iets op de barricades stond in woord en geschrift en ik kreeg dan de kans om er daadwerkelijk voor te zorgen dat iets wat in mijn ogen onrecht was eindelijk veranderd kon worden, dan moest er een ziekenhuisopname aan te pas komen om me tegen te houden.
http://www.paardentaxi.nl lost al je vervoersproblemen ineens op, normale geplande wedstrijden zijn er de komende 100 jaar nog dus die kunnen gemakkelijk een keer overgeslagen en Ermelo ligt zo centraal dat je van waar dan ook in Nederland er goed kan komen.
Voor Subtopwedstrijden zit ik ook vaak twee a drie uur in de auto, dat is voor een goed getraind paard geen enkel probleem.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:46

Ik ben met mijn veewagen ook bereid om mensen tegen een vergoeding te rijden hoor :D
Ik heb een luxe fiat :D

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:49

Het zijn ook altijd dezelfde mensen die lekker lopen te miepen. Beetje verdraagzaamheid tov elkaar zou fijn zijn (en begin nou niet over dat de ene "groep" de ander het leven zuur maakt...........grow up!).
FahyaFemke: wellicht kan je ee topic op bitloospaardrijden.info zetten over evt vervoer........

Ook ik hoop dat er verschillende niveau's rijden die avond, zodat de KNHS niet op 1 beeld vast blijft zitten.