Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Re: Ligfietser zwaargewond door paarden op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:36

@Mindim , hier geef ik je groot gelijk in.
Ik heb de grootse braafste oetl*l van stal nog wel eens raar zien doen.
Hoe graag je ook wil , dan heb je niets meer in handen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 01:24

In de apv is omschreven waar je met je paard moet rijden.
Hier in Den Haag is dat ruiterpad, bj ontbreken daarvan het fietspad en bij ontbreken daarvan het trottoir.
Je mag dus gewoon op het fietspad rijden als er geen ruiterpad is...
Staat netjes in de wet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 02:23

zodiacje schreef:
In de apv is omschreven waar je met je paard moet rijden.
Hier in Den Haag is dat ruiterpad, bj ontbreken daarvan het fietspad en bij ontbreken daarvan het trottoir.
Je mag dus gewoon op het fietspad rijden als er geen ruiterpad is...
Staat netjes in de wet.

Dat wordt helemaal lastig buitenrijden als je van elke gemeente de plaatstelijke verorderning moet weten.... Vooral een hele uitdaging als je op een trektocht gaat lijkt me.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:40

Jeetje dat is niet niks!
Ik vind alleen dat mensen niet zo snel moeten oordelen wiens schuld het nou is, tenzij ze er zelf bij waren..
Ik vind het voor zowel de man als de ruiters en paarden sneu.
Iedereen moet zich wel wezenloos geschrokken zijn!
Ik hoop dat het goedkomt allemaal.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:51

jah dat wou ik net ook zeggen oordeel niet te snel. je was er niet bij de weet je niet wat er gebeurt is.
tis voor allebei sneu.
je hebt in de rijbak ook wel eens je paard niet onder controle.

ik heb een soort gelijke mee gemaakt. alleen dat is goed afgelopen. al was het niet onze fout maar echt de fout van de wielrenner. die begint te schreeuwen en te zwaaien. dat schilden toen ook maar een haartje.

maar ik vind het voor allebei erg voor de ruiters die durven nu misschien wel niet meer te rijden. en de herinnering blijft altijd.
en voor die man is het ook super erg die kan er van alles aan overhouden.

nee hopen dat het allemaal een beetje goed afloopt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:21

in het AD lees ik net dat de man is uitgeweken de berm in
er staat niks over trap van paard :n

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:12

Het zou je maar gebeuren!
Hoop dat die man er snel weer bovenop komt!

Quemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:01

Ik heb me zojuist even geregistreerd om hier een bericht te kunnen plaatsen. Ik heb bar weinig met paarden behalve in situaties zoals in dit bericht voorkomen. Ik ben bestuurder van zo'n (in de ogen van het paard) gevaarlijke banaan.

Graag wil ik even m'n verbazing uitspreken over de reacties in dit bericht. Verbazing in positieve zin! Veelal als het gaat om ligfietsen (vaak bij andere fietsers en met name automobilisten) dan is het al snel 'gevaarlijke dingen', 'levensmoe', 'te laag', etc. Ik begin de indruk te krijgen dat veel ruiters zich maar al te goed bewust zijn van het gevaar van het paard (net als dat ligfieters zich ook bewust moeten zijn van het gevaar van het lager zijn en de veelal hogere snelheid).

Maar inderdaad ligfietsen en paarden zijn vaak geen gelukkige combinatie in het verkeer. Helaas is er niet lang geleden een paard-en-wagen op hol geslagen omdat het trekkende dier enorm van mij schrok terwijl ik toch nog op forse afstand was. Tot 2x toe raakte het die volledig in paniek en trok de kar alle kanten op, inclusief een fors eind de berm in.

Bij het naderen van paarden zeg ik m'n fiets meestal op grote afstand stil aan de kant van de weg maar dichtbij genoeg om in ieder geval te kunnen communiceren met de persoon die met het dier is. En wat daarna gebeurt, is even afwachten. Soms is het de persoon die de ogen van het paard afdekt zodat ik kan passeren, of gisteren in Nijverdal was een vrouw met paard en fiets (beiden) aan de hand. De fiets heeft ze even aan een bewoner van een woning gegeven die toevallig voor het huis stond. De dame met paard is vervolgens langs mij gelopen en heeft achter mij de fiets weer overgenomen.

Bij confrontaties zal er in ieder geval rustig gewerkt moeten worden want niemand heeft wat aan schade.

Maar goed, de houding van de paardenliefhebbers op dit forum kan ik dus erg waarderen.

Vriendelijke groet,

Ligfietsende (Finding) Nemo-ligfietser uit Zwolle

uipko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:42

Citaat:
Graag wil ik even m'n verbazing uitspreken over de reacties in dit bericht. Verbazing in positieve zin! Veelal als het gaat om ligfietsen (vaak bij andere fietsers en met name automobilisten) dan is het al snel 'gevaarlijke dingen', 'levensmoe', 'te laag', etc. Ik begin de indruk te krijgen dat veel ruiters zich maar al te goed bewust zijn van het gevaar van het paard (net als dat ligfieters zich ook bewust moeten zijn van het gevaar van het lager zijn en de veelal hogere snelheid).

Hier ben ik het roerend mee eens!! Ik ben ook geen paarden liefhebber maar een ligfietser, met een "normale" open ligfiets.

Wat vaak in de discussie terugkomt is dat ligfietsen niet zo vaak gezien worden waardoor paarden er niet aan gewend zijn en ervan schrikken, wat ik me goed kan voorstellen.

Zou het helpen om paarden een keer rustig te laten wennen aan een ligfiets. Ik, en waarschijnlijk ik niet alleen, wil best een keer bij een manage langs rijden om dan samen te "trainen". Als we hierdoor mogelijke ongelukken kunnen voorkomen zou dat mooi zijn. Ik zelf kan in de omgeving (straal ~20km) van Delft wel eens langs komen.

Uipko

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:13

Dat noem ik nog eens een goed doordacht aanbod Uipko, ik denk dat de ruiters omgeving Delft in hun handen mogen knijpen!
En ook Quemo, pluim voor jou dat je je er van bewust bent dat een paard een dier is en "vreemde" voorwerpen best eng kunnen zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:22

Hee wat fijn dat jullie je hier melden, ligfietsers! :)

Ik kan het ook altijd erg waarderen als weggebruikers rekening met elkaar houden. Een ligfietser die even stopt en wacht tot het paard rustig voorbij heeft kunnen lopen, of een ruiter die even veilig op een afstandje gaat staan en het paard laat kijken terwijl de ligfiets rustig wegrijdt. Jullie zijn je ervan bewust dat een ligfiets geen alledaags iets is en dat een paard niet altijd even koel reageert op dingen die hij normaal gesproken niet tegenkomt, ik waardeer dat zeer. Net als wanneer men rekening houdt met kleine kinderen op in het verkeer. Ook die worden niet verkeersmak geboren. ;)

Wat in het geval van dit ongeluk is gebeurd (en vooral wie er 'schuld' heeft) moeten we maar even buiten beschouwing laten, naar mijn idee is het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-05-09 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:23

Misschien is het helemaal niet zo'n gek idee als ik met Quemo eens om de tafel ga zitten en we iets van een training van ruiters en ligfietsers uit gaan werken. Dan weten beide groepen hoe ze met elkaar om kunnen gaan in het verkeer en kan iedereen gewoon zijn hobby uitoefenen.

:+ Ik wil wel een keertje testrijden op zo'n banaan, stap jij dan op mijn paard?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:12

Als jullie serieus gaan oefenen, bedenken jullie dan wel dat een paard iets regelmatig moet zien, om er aan gewend te blijven?
Maicka kan prima groot verkeer passeren, zelfs brandweerwagens met zwaailicht. Maar is ze een maandje geen groot verkeer tegen gekomen, dan gaat ze ;)
Maar leuk om ook de kant van ligfietsers te horen!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:14

darwin schreef:
Juut schreef:
^ Klopt, maar volgens wetgevend nederland behoort de bestuurder zn vervoersmiddel onder controle te hebben. Paard wordt gezien als vervoersmidel, en als ie schrikt moet je er niet mee de weg op gaan. Zo bot is het simpelweg...

Dus een paard mag niet schrikken in het verkeer en een bestuurder van een fiets wel :?
Er zijn zoveel mensen die in het verkeer ergens van schrikken, dan mogen die dus allemaal niet meer aan het verkeer deelnemen, want zij hebben dan allemaal geen controle over hun vervoermiddel ?
Rare beredenering 8)7

Ik zeg ook niet dat ik er mee eens ben, maar van achter een burootje bekeken is dit zo ja ;)

MPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:17

Het is erg genoeg dat dit is gebeurd voor die man.
Maar veel mensen weten ook absoluut niet wat ze moeten doen als ze een paard tegen komen.
Dat geldt zowel voor fietsers als automobilisten.
Mensen gaan echt de gekste dingen doen als ze een paard zien en zeker als ze er ook nog eens bang voor zijn.
Daar krijg je vaak de meeste ongelukken door.
Ik kom vaak tijdens het buiten rijden van die groepen wielrenners tegen wat mijn paard best vreemd vind, dan gaan ze ook nog eens naar elkaar lopen gillen dat er een paard aan komt en gewoon naast elkaar blijven fietsen.
Als er dan iets met hun zou gebeuren zou ik me absoluut niet schuldig voelen, ze denken zelf niet na en denken dat een paard net zo reageert als een fiets.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:37

Fijn dat de ligfietsers zich melden en dat ze meedenken.

Misschien even voor hen ter info: Een paard schrikt zo van een (dichte) ligfiets omdat hij de grootte en snelheid van een aanvallend roofdier heeft. Denk maar aan die natuurfilms waarin een leeuw een zebra vangt. Deze bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=txnUhg3TCYc&hl=nl

Paarden zijn instinctief zo ingesteld dat als ze ook maar vermoeden dat er roofdier nadert, ze zich als een speer uit de voeten maken. Dat gaat puur instinctief want er is geen tijd om na te denken. Is het roofdier al te dichtbij dan wordt het slaan met de achterbenen.
Omdat dit instinctief en in een reflex gebeurt heeft een ruiter daar op dat moment bijna geen invloed meer op, hoe goed het paard ook is opgeleid.

Helaas is het bijna onmogelijk om dit instinctieve gedrag eruit te krijgen. Ik ben ook bang dat er heel wat trainingsuurtjes in gaan zitten om een paard aan een ligfiets te laten wennen. Ook stilstaande ligfietsen zijn al erg eng. Veel paarden zijn bang voor alle dingen van die grootte/hoogte. Ook boomstammen e.d. Maargoed, die 'vallen niet aan' dus dat is wel te doen. Bovendien liggen die altijd op dezelfde plek in het bos dus onthouden de paarden makkelijker dat het geen eng ding is.

Ik denk dus dat er wel wekenlijkse training nodig is om de banaan-angst (:D) eruit te krijgen.

EuroQuest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:50

Net als Quemo heb ik mij speciaal voor deze discussie geregistreerd. Mijn "naam" is EuroQuest, ik rijd dus ook in zo'n banaan (wij noemen dat een velombiel, of naar het type: Quest), maar dan wit met grote kleurvlakken, zie mijn 'avatar'. Daarnaast heb ik ook een tweetal open, tweewielige ligfietsen, zeg maar cabrio.

Graag wil ik hier mijn ervaringen melden. In het algemeen is een velomobiel een veel groter probleem dan een cabrio.

Op een weg zonder fietspad is er meestal geen probleem, ruiter aan de ene kant van de weg, ligfietsers gaan stapvoets aan de andere kant van de weg en zoeken contact met de ruiter. Meestal is er vanwege de relatief grote afstand dan geen verder ingrijpen nodig en vervolgen we onze weg met een groet en een bedankje.
Twee keer echter raakte het paard in ernstige paniek wanneer ik voorzichtig naderde met mijn velomobiel. In beide gevallen kreeg de ruiter het paard niet onder controle en bleef doodgemoedereerd midden op de weg rijden zonder verder mee te werken aan een oplossing. In één geval volgde er zelfs een scheldpartij op ligfietsen die verboden zouden moeten worden.

Op een fietspad ligt het een stuk gecompliceerder. De essentie is dat er in elk geval geen uitwijkruimte is voor de fietser, en soms ook niet voor de ruiter. Als alles goed gaat houdt de ruiter het paard onder controle en straalt ook dat zelfvertrouwen. Met een beetje geluk is er een berm waar de ruiter even wil stoppen, zodat ik kan passeren.
Als een paard onrustig is verzoek ik altijd de ruiter naar de berm te gaan (als die tenminste vijf meter breed is), en ik verwacht dan ook dat zij daar medewerking aan verleent. Als die mogelijkheid er niet is verzoek ik naar het eerste zijpad te gaan. Tot die tijd blijf ik er dan op ruime afstand achter.

Soms lukt het mij om toch ergens van het fietspad op de de rijbaan te komen met de Quest. Dat heeft dan altijd mijn voorkeur.
Mijn regel is dat er altijd een paardlengte afstand moet blijven om te kunnen passeren tenzij zowel paard als ruiter rustig zijn.
Als een paard onrustig is en er weinig ruimte is, verzoek ik de ruiter om af te stappen. Veelal wordt daar zeer vervelend op gereageerd. Dat begrijp ik dan weer niet. Als je willens en weten de verkeersregels aan je laars lapt, heb je toch op zijn minst de verantwoordelijkheid om je maximaal in te spannen om tot een voor beiden prettige oplossing te komen.

En als je je voertuig niet beheerst, of dat nu een auto, fiets of paard is, moet je niet op de openbare weg komen. Simpel toch?

Ik heb even het Waterbospad in Rockanje bekeken via Googlemaps:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 4&t=h&z=19

Het is een solitair fietspad van ongeveer twee meter breed met een ruiterpad er strak langs. Het geheel ligt ingeklemd tussen heggen, bossages en ik meen zelfs een sloot te herkennen. Duidelijk is dat beiden zich aan de regels hielden en dat het conflict in het ontwerp zit ingebouwd. Er is geen uitwijkruimte en fietser en ruiter kunnen echt nergens naar toe. De beheerder van dat pad treft dus minstens evenveel blaam.

Samenvattend, fietsers in het algemeen en ligfietsers in het bijzonder zijn er zich bijzonder van bewust dat zij de kwetsbare verkeersdeelnemer zijn. En ligfietsers doen er in mijn ervaringen alles aan om dat tot een goed eind te brengen. Ook de ruiter is meestal zeer alert en probeert met praten en overleg een oplossing te vinden.

Helaas vergeet ik die handvol negatieve ervaringen veel minder snel omdat ik mij bedreigd voelde en de ruiter onvoldoende verantwoordelijkheid nam voor het omgaan met zo'n gevaarlijk voertuig in het verkeer.

EuroQuest

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:06

EuroQuest schreef:
Met een beetje geluk is er een berm waar de ruiter even wil stoppen, zodat ik kan passeren.
Als een paard onrustig is verzoek ik altijd de ruiter naar de berm te gaan (als die tenminste vijf meter breed is), en ik verwacht dan ook dat zij daar medewerking aan verleent. Als die mogelijkheid er niet is verzoek ik naar het eerste zijpad te gaan. Tot die tijd blijf ik er dan op ruime afstand achter.

Dit is niet altijd een kwestie van willen. Een paard dat al bang is voor iets, is hij erg moeilijk te stoppen (vanwege dat instinct om te vluchten). Een betere oplossing lijkt mij om zelf te stoppen en het paard te laten passeren. Dit kan echter even duren omdat het paard dat natuurlijk in eerste instantie niet wil. Ga dan NOOIT alsnog passeren. Dan heb je echt grote kans dat het paard gaat slaan, uit angst de sloot in valt of de weg op rent o.i.d.

Het paard moet er klaar voor zijn om te passeren. Dat kan de ruiter niet bepalen (hooguit stimuleren) en de fietser al helemaal niet! Het paard moet zichzelf ervan overtuigen dat de fiets geen leeuw is. Hij moet even rustig kijken en ruiken. Sommige paarden hebben dat al snel gezien. Andere hebben daar minuten voor nodig. Wanneer er geen uitwijkmogelijkheid is, dan is geduld de beste oplossing denk ik. Vooral niks forceren, tenzij de ruiter duidelijk aangeeft dat dat toch het beste is.

Ik denk over het algemeen dat het het beste is om het aan de ruiter over te laten om te beslissen hoe het opgelost moet worden. Die kent zijn paard en die voelt hoe gespannen hij al of niet is.

EuroQuest schreef:
Soms lukt het mij om toch ergens van het fietspad op de de rijbaan te komen met de Quest. Dat heeft dan altijd mijn voorkeur.
Mijn regel is dat er altijd een paardlengte afstand moet blijven om te kunnen passeren tenzij zowel paard als ruiter rustig zijn.

Je kunt wel 'voorkeuren' en 'regels' hebben, maar als het paard daar op dat moment niet mee akkoord gaat, heb je er niks aan. Een paardlengte is niets voor een paard. Die denkt in honderden meters en in gezichtsveld.
Bovendien is het voor een leek lastig te zien of een paard rustig is. Dat weet eigenlijk alleen de ruiter die zijn paard goed kent. Ook paarden die rustig lijken kunnen zodra je passeert uithalen of de weg op rennen.

EuroQuest schreef:
Als een paard onrustig is en er weinig ruimte is, verzoek ik de ruiter om af te stappen. Veelal wordt daar zeer vervelend op gereageerd. Dat begrijp ik dan weer niet. Als je willens en weten de verkeersregels aan je laars lapt, heb je toch op zijn minst de verantwoordelijkheid om je maximaal in te spannen om tot een voor beiden prettige oplossing te komen.

Afstappen is een zeer negatief signaal naar het paard toe. Of eigenlijk juist positief, als een beloning:"Je hebt het goed gedaan, we zijn klaar en ik stap nu af." Terwijl dat in die situatie juist níet is wat je wilt overbrengen. Het is net als het knuffelen van een hond die bang is voor vuurwerk. Die hond zal bij elk volgend vuurwerk zich enorm aan gaan stellen en er een steeds groter probleem van maken. Zo werkt het bij paarden ook en dat is iets wat ook ligfietsers niet willen neem ik aan.
Bovendien is het niet voor iedere ruiter mogelijk om later weer op te stappen. Dat betekent dus soms dat ze kilometers naar huis moeten lopen.

EuroQuest schreef:
En als je je voertuig niet beheerst, of dat nu een auto, fiets of paard is, moet je niet op de openbare weg komen. Simpel toch?

Helaas ligt dit voor paarden niet zo simpel. Die kunnen alleen verkeersmak gemaakt worden in... het verkeer.

Als ik je houding zo lees kan ik me eerlijk gezegd wel voorstellen dat sommige ruiters vervelend reageren. Dat hoort niet, maar in een situatie waarin je alle zeilen bij moet zetten om een ernstig ongeluk te voorkomen en waarin je zelf ook bang bent kan ik me voorstellen dat er niet altijd even redelijk gereageerd wordt. Zeker als je dan verzocht wordt om 'even' aan de kant te gaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:07

het is idd fijn om de `tegenpartij `te horen
ik heb een paar mnd geleden een andere kant van een ligfiets meegemaakt
deze man ging helemaal uit z`n stekker toen hij ons tegen kwam
wij reden nog niet eens op het fietspad maar stonden op hem te wachten aan het begin
en hij kwam al scheldend aanfietsen dat die T*ring knollen moesten oprotten bij het fietspad omdat hij het niet op die grote beesten had
en begon toen ook gelijk te mauwen over paardenstront
mijn pony was niet bang en stond rustig maar het hitje van het buurvrouwtje ging na die scheldpartij flippen,gelukkig reed hij al scheldend snel door

technetium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:12

Hallo, door een verwijzing op de ligfietslijst ben ik hier terrecht gekomen. Ik ben in het bezit van een "banaan" en een aantal "cabrios". Het is mij ook overkomen dat paarden bijna of helemaal op hol sloegen. Tijdens een ligfietstocht heb ik eens een paardenhoef op zo'n 20 cm van het hoofd van een medeligfietser zien gaan. Dit soort situaties wil ik graag voorkomen. Mijn ervaring is dat contact zoeken met de ruiter/amazone ook een geruststellende werking op het paard heeft. Dat probeer ik dan ook altijd te doen.

Hier lees ik dat afstappen geen goed idee is, dat was tot voor kort ook een van mijn acties als ik een, in mijn ogen, zenuwachtig paard tegen kwam. Dit met het idee: Als ik afstap lijk ik weer op een mens, en daar hebben paarden meer ervaring mee dan met ligfietsers. Dus tips over wat wel en niet te doen bij ontmoetingen met paarden zijn erg welkom. Ik neem aan dat de redactie van ons blad dat graag zal plaatsen.

Als het nuttig is om met paarden een ligfietstraining te houden, wil ik voor de regio Breda Tilburg daar ook mijn voertuigen voor beschikbaar stellen.

Tc

LLQH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:53

Ik ben ligfietser (Velomobiel en "open"-ligfiets) en ruiter en ik vind het geweldig om hier te zien dat de meeste mensen goed naar elkaar luisteren en elkaars verhalen goed lezen.
De reden dat we deze "discussie" voeren is natuurlijk heel erg triest en ik hoop dat de gewonde man snel weer op de been zal zijn.

Ik zal proberen voor beide partijen nog iets toe te lichten:

Een paard is inderdaad een vluchtdier en zal in geval van paniek weg willen vluchten. Meestal dus niet richting het gevaar. Dat is voor de ligfietser (= "het gevaar") wel goed om te weten.

Een Velomobiel (=banaan) rijdt meestal met een wat hogere snelheid en kan ook heel langzaam rijdend niet zo makkelijk manoeuvreren of kleine bochtjes maken en ook het uitstappen kost even tijd. Dat is voor de ruiter wel goed om te weten.

Natuurlijk moet iedereen zijn/haar voertuig goed onder controle houden. Maar gezien het grote aantal ongelukken per dag tussen allerlei verkeersdeelnemers en voertuigen, kunnen we er redelijkerwijs van uitgaan dat het niet goed onder controle hebben van het voertuig bij ALLE verkeersdeelnemers wel eens voorkomt.
Ik denk ook dat we het er allemaal over eens zijn dat de auto dan nog wel het meest gevaarlijke voertuig is. Al was het alleen al vanwege de snelheid en de massa/het gewicht.
Uiteraard ben ik ook op de hoogte van het feit dat het voertuig zelf niet gevaarlijk is, maar dat "het gevaarlijk zijn" vooral een gevolg is van de fouten of beperkingen van de bestuurder.

Bovenstaande uitleg is zo uitvoerig, omdat ik daarmee vooral mensen wil aanspreken die erg snel beweren dat een paard die niet goed luistert niet op de openbare weg zou thuishoren.
Een paard kan alleen maar door oefening op de openbare weg "verkeersmak" worden.
Helaas zal zelfs een verkeersmak paard nog regelmatig van iets of iemand kunnen schrikken. Niemand weet van tevoren waarvan een paard zal kunnen schrikken. Het is en blijft tenslotte een (zoog)dier en die schrikken gewoon wel eens, net zoals de mens.

Een Velomobiel is echter wel een redelijk geschikte kandidaat om een paard aan het schrikken te maken. Het lijkt inderdaad op een aanvallend roofdier en is dus zeer bedreigend voor een paard.
Door uit te stappen en naast de Velomobiel te gaan staan, zal voor veel paarden al als minder bedreigend ervaren worden. Wat ook altijd goed werkt is om op een rustige toon te gaan praten. Zelfs zingen werkt heel goed. Dat doe ik bij mijn eigen paard ook als ik erop zit en ik kom zelf een Velomobiel tegen.

Dat "het afstappen van de ruiter een beloning zou zijn voor het paard", daar zijn niet alle ruiters het over eens. Je kunt als ruiter ook voor je paard gaan staan en dan kun je m.b.v. je lichaamshouding duidelijk maken aan je paard dat er geen dreiging is. Er zijn ook ruiters die helaas door hun gedrag/lichaamshouding juist aan hun paard laten zien dat er wel iets nadert dat levensgevaarlijk is.

Net zoals ruiters vaak te horen krijgen dat ze "niets te zoeken hebben op de openbare weg", krijgen ook ligfietsers regelmatig deze verwensing naar hun hoofd geslingerd.
We hebben dus eigenlijk wel heel veel met elkaar gemeen en dat is misschien ook wel de reden van de goede en fijne toon waarop deze "discussie" gevoerd wordt.

Ik wens iedereen veel wijsheid en geduld tijdens het ontmoeten en denk dat als we op deze manier met elkaar blijven communiceren er zeker nog hoop is voor de toekomst.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:25

En daarom rijd ik dus nooit buiten langs een weg omdat mijn paard opzij kan springen bij het zien van bijv een banaan of ligfiets en pak ik de trailer en ga ik richting strand of bos, elk geval plekken met voldoende ruimte zodat ik genoeg afstand kan houden.

Sorry ik wil niemand aanvallen maar reacties hier van "mijn paard schrikt hier ook altijd van" écht belachelijk.. Waarom ga je dan met je paard op de weg?! Ik vind dat een paard niet thuis hoort buiten ruiterpaden,omdat het dieren blijven die kunnen vluchten dus gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Dit kan simpel verkomen worden door de trailer te pakken. Ik kan ook niet altijd een trailer pakken,dan ga ik lekker in het land rijden of in de bak. Ik moet er niet aan denken dat ik een ongeluk met zo'n zwaar gevolg zou veroorzaken!

Héél veel sterkte voor de man op de fiets!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:28

Citaat:
Afstappen is een zeer negatief signaal naar het paard toe. Of eigenlijk juist positief, als een beloning:"Je hebt het goed gedaan, we zijn klaar en ik stap nu af." Terwijl dat in die situatie juist níet is wat je wilt overbrengen. Het is net als het knuffelen van een hond die bang is voor vuurwerk. Die hond zal bij elk volgend vuurwerk zich enorm aan gaan stellen en er een steeds groter probleem van maken. Zo werkt het bij paarden ook en dat is iets wat ook ligfietsers niet willen neem ik aan.
Bovendien is het niet voor iedere ruiter mogelijk om later weer op te stappen. Dat betekent dus soms dat ze kilometers naar huis moeten lopen.

Hier ben ik het pertinent niet mee eens. Dit lijkt zo'n wijd verbreid misverstand...

Paarden hebben leiding nodig. Dat zoeken ze. Met de juiste leider zijn ze een stuk dapperder dan alleen. Als je langs of -beter nog- vóór een paard loopt heb je een veel duidelijkere leiderspositie dan erop. Je bent als het ware een 'kudde' van twee.
Je kunt bij een panikerend paard wel eigenwijs op zijn rug blijven zitten en denken 'ik ben de baas' en 'ik stap niet af want dan geef ik me 'gewonnen' of 'dan heeft het paard gewonnen'. Onzin. Paarden denken niet in termen van 'nu heb ik gewonnen'. Een paard is gewoon bang. Of niet.

Als een ruiter dan zijn verantwoordelijkheid naar het paard neemt, een duidelijke leiderspositie aanneemd door voor hem te gaan lopen en zodoende veilig langs het paniekonderwerp komt, dan is daar niets mis mee. Sterker nog: dat is in veel gevallen het beste dat je kunt doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:38

Ja oke, ikzelf zou ook afstappen omdat ik dat voor mezelf veiliger vind. Maar ik vind niet dat je het van een ruiter mag vragen. Het is aan de ruiter zelf om te bepalen wat de beste oplossing is, afhankelijk van het karakter van het paard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:40

Wel of niet afstappen blijft een eeuwige discussie, waar volgens mij geen eenduidig antwoord op is. Ik stap zelf liever niet af met mijn huidige paard, maar met de pony hiervoor stapte ik vaak wel af.

Daarnaast zou ik me ook niet door een ligfietser laten vertellen dat ik maar even af moet stappen.