Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zodiacje schreef:In de apv is omschreven waar je met je paard moet rijden.
Hier in Den Haag is dat ruiterpad, bj ontbreken daarvan het fietspad en bij ontbreken daarvan het trottoir.
Je mag dus gewoon op het fietspad rijden als er geen ruiterpad is...
Staat netjes in de wet.
Citaat:Graag wil ik even m'n verbazing uitspreken over de reacties in dit bericht. Verbazing in positieve zin! Veelal als het gaat om ligfietsen (vaak bij andere fietsers en met name automobilisten) dan is het al snel 'gevaarlijke dingen', 'levensmoe', 'te laag', etc. Ik begin de indruk te krijgen dat veel ruiters zich maar al te goed bewust zijn van het gevaar van het paard (net als dat ligfieters zich ook bewust moeten zijn van het gevaar van het lager zijn en de veelal hogere snelheid).
darwin schreef:Juut schreef:^ Klopt, maar volgens wetgevend nederland behoort de bestuurder zn vervoersmiddel onder controle te hebben. Paard wordt gezien als vervoersmidel, en als ie schrikt moet je er niet mee de weg op gaan. Zo bot is het simpelweg...
Dus een paard mag niet schrikken in het verkeer en een bestuurder van een fiets wel![]()
Er zijn zoveel mensen die in het verkeer ergens van schrikken, dan mogen die dus allemaal niet meer aan het verkeer deelnemen, want zij hebben dan allemaal geen controle over hun vervoermiddel ?
Rare beredenering
EuroQuest schreef:Met een beetje geluk is er een berm waar de ruiter even wil stoppen, zodat ik kan passeren.
Als een paard onrustig is verzoek ik altijd de ruiter naar de berm te gaan (als die tenminste vijf meter breed is), en ik verwacht dan ook dat zij daar medewerking aan verleent. Als die mogelijkheid er niet is verzoek ik naar het eerste zijpad te gaan. Tot die tijd blijf ik er dan op ruime afstand achter.
EuroQuest schreef:Soms lukt het mij om toch ergens van het fietspad op de de rijbaan te komen met de Quest. Dat heeft dan altijd mijn voorkeur.
Mijn regel is dat er altijd een paardlengte afstand moet blijven om te kunnen passeren tenzij zowel paard als ruiter rustig zijn.
EuroQuest schreef:Als een paard onrustig is en er weinig ruimte is, verzoek ik de ruiter om af te stappen. Veelal wordt daar zeer vervelend op gereageerd. Dat begrijp ik dan weer niet. Als je willens en weten de verkeersregels aan je laars lapt, heb je toch op zijn minst de verantwoordelijkheid om je maximaal in te spannen om tot een voor beiden prettige oplossing te komen.
EuroQuest schreef:En als je je voertuig niet beheerst, of dat nu een auto, fiets of paard is, moet je niet op de openbare weg komen. Simpel toch?
Citaat:Afstappen is een zeer negatief signaal naar het paard toe. Of eigenlijk juist positief, als een beloning:"Je hebt het goed gedaan, we zijn klaar en ik stap nu af." Terwijl dat in die situatie juist níet is wat je wilt overbrengen. Het is net als het knuffelen van een hond die bang is voor vuurwerk. Die hond zal bij elk volgend vuurwerk zich enorm aan gaan stellen en er een steeds groter probleem van maken. Zo werkt het bij paarden ook en dat is iets wat ook ligfietsers niet willen neem ik aan.
Bovendien is het niet voor iedere ruiter mogelijk om later weer op te stappen. Dat betekent dus soms dat ze kilometers naar huis moeten lopen.