Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:07

suleilitha schreef:
Even over de bewering dat het wordt veroorzaakt door opsluiting in een stal, hoe kan het dan dat wij vroeger een pony hebben gehad die 24 uur per dag, 12 maanden per jaar, op de wei stond, samen met een andere pony en toch een fanatiek luchtzuiger was?


Ging om een pony die mijn vader als twentertje ooit heeft gekocht toen ik nog een schoolkind was. Geloof het of niet, toch bestaat het.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:13

:) Zo eentje ken ik ook. Veulen liep nog gewoon 24/7 bij de merrie en was 6 maanden oud. De rikkenpaaltjes waren ideaal.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:47

Anne_GTI schreef:
:) Zo eentje ken ik ook. Veulen liep nog gewoon 24/7 bij de merrie en was 6 maanden oud. De rikkenpaaltjes waren ideaal.


Dan vraag ik me af of dit dier gezond was.

Simpje
Berichten: 13
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:56

ja hoor genetisch!

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:57

genetisch gezond?!?wasda???

Er klopt niks van. :+

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:25

maar weer even een quote over veulens en luchtzuigen.
deel van de study:
Recent studies on cribbiting horses
J. Geoffrey Lane

University of Bristol, Department of Clinical Veterinary Science, Langford House, Langford, Bristol BS18 7DU, U.K


Citaat:
What are the signs of gastric ulcers?
Adult horses with gastric ulcers often show no signs. However, they may show non-specific signs such as: weight loss, reduced appetite, poor physical condition, dullness, colic, diarrhoea, poor performance, or change in behaviour. Often the degree of ulceration doesn't relate to the severity of the signs. A horse with mild ulceration may show marked clinical effects; whereas those with extensive ulceration may not appear ill.

Foals usually show more obvious signs of pain. Diarrhoea is the most common sign, other signs include excess salivation, grinding their teeth ( bruxism ) and colic.

Ulcers and crib-biting
Recent work suggests a relationship between gastric ulcers and some stereotypies (previously referred to as vices ). Crib-biting and wind-sucking may be attempts by the horse to stimulate saliva production to neutralise stomach acid.

Professor Christine Nicol and her colleagues have been investigating the relationship between crib-biting and gastric ulceration in foals. They looked at what effect feeding an antacid diet had on both crib-biting behaviour and gastric ulceration.(5) They found that crib-biting foals had more signs of gastric ulceration than did foals that did not crib-bite. Foals that were fed an antacid diet for 14 weeks showed a significant improvement in the condition of the stomach. Although most foals showed a reduction in crib-biting behaviour over the duration of the trial, the reduction was most marked in the foals on the antacid diet. Eleven of twelve foals on the antacid diet showed either an improvement or no change in the gastric ulceration score - (ie they had fewer ulcers at the end of the study.) In contrast, only three foals on the base diet improved or did not change, and four grew worse.

They found that foals that showed the greatest improvement in ulceration score also tended to show the most reduction in crib-biting.

Daniel Mills and Clare MacLeod showed that feeding adult horses an antacid diet led to a reduction in cribbing activity after just one week. Further reductions in cribbing occurred when the antacid diet was fed for another five weeks. They also found that neither age, nor the duration of the cribbing behaviour prior to being fed the antacid diet, affected the effectiveness of the treatment. (6)

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:27

Conclusie: gezonde veulens in gezonde omstandigheden gaan volgens mij niet luchtzuigen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:35

Yes. En als ze wel gaan luchtzuigen hebben ze duidelijk problemen met de maag. Niet omdat moeder het zo mooi voordoet (dan hadden de drie veulens van Lan echt wel gaan luchtzuigen).

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:41

007 die ik ken is als veulen op de weidepaaltjes begonnen.
Nog steeds een gestresst beest en hardnekkige luchtzuiger, echte binnenvetter die bij 't minste geringst de buik optrekt.

Luchtzuigen erfelijk? Mwoa. Maagproblemen en stressgevoeligheid erfelijk, waardoor luchtzuigen waarschijnlijker wordt? Definitely! :j

Wanted2003

Berichten: 2661
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:37

Detour: die van mij is niet in het land gaan luchtzuigen. Die van mij is gaan luchtzuigen nadat hij van stalling is verhuisd. En zoals je zegt, ze maken endorfine aan, en dat is verslavend. Misschien is het maag probleem dan al wel verholpen of is er geen maagprobleem, ze blijven verslaafd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:40

Ze blijven het wel doen. Ook als de maagproblemen opgelost zijn. Mijn paard had bewezen maagproblemen. Ze zoog toen zowat de hele dag. Nadat de maagwand er weer normaal uitzag heb ik haar maagzuurremmers gegeven. Het zuigen werd héél veel minder. Nu zuigt ze vooral rond etenstijd. Of als je haar een snoepje o.i.d. geeft. Het is echt voedselgerelateerd.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:54

Hier een veulen wat bij de moeder opgegroeid is en nu nog op dezelfde stal staat, als minste stal was dat er een met een uitloop waar ze met leeftijdgenootje stond.
Nooit echt in een box gestaan, zomers van mei tot oktober 24/7 buiten.
Op stal altijd goed hooi, stro als bedekking.
En dan toch luchtzuigen, wij kunnen niet bedenken wat er fout gaat.
Heeft overigens ook een erg stabiel karakter, is niet snel onder de indruk.
Maagzuurremmers lossen het luchtzuigen inderdaad niet op.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 08:33

Maar ze maken het luchtzuigen wél heel veel minder. En ze lossen de maagproblemen wel op. Wat ze dan nog doen is gewenning. Of deze paarden hebben gewoon meer last van de maag als er voedsel wordt gegeven. De meeste luchtzuigers die minder gaan luchtzuigen omdat de maagproblemen zijn opgelost, zuigen dan alleen nog rond etenstijd of als je ze wat te eten geeft. Het is kortom voedselgerelateerd gedrag.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:10

Klopt Anya, kan niet anders dan het volledig eens zijn met je ;)

desire73
Berichten: 26
Geregistreerd: 19-01-07

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:27

ik vind het ook.

Rachelp
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:20

007 geeft idd veel luchtzuigers, ik dacht er zelf 1 te hebben die het niet deed maar toen ze ingereden werd en dus met meer spanningen te maken kreeg, helaas ze was van de een op andere dag een vervelende luchtzuiger, ze was toen al 5 jaar oud.
Dus ik denk is idd dat het te maken heeft met met stressgevoeligheid en niet met alleen de stalomgeving maar ik denk wel dat de hengst in dit geval 007 het wel vererft d.m.v het karakter dat hij zijn kinderen doorgeeft.
Gelukkig heeft ze toch een goede stal gevonden maar het verkopen van haar werd er niet gemakkelijker op en ik vind dus ook dat ze hengsten als 007 niet meer tot de dekdienst toe moeten laten ( hengst zuigt zelf ook lucht, hebben ze me verteld).
Ik lees overigens ergens dat Painted Black ook luchtzuigers geeft, oef kom ik daar mooi vanaf want vrijdag hebben we de merrie op het allerlaatste momet toch nog met een ander hengst gedekt ( gelukkig!!!)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:20

Ach ik zit niet met luchtzuigen. Het grootste probleem is doorgaans de eigenaar. Ik heb er een harstikke leuk en ook nog betaalbaar paard aan overgehouden ;) :j

Kady1
Berichten: 2507
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:33

Mijn 007 merrie heeft bij mij nooit lucht gezogen. Het was een draak van een merrie, echt een pismerrie, maar luchtzuigen echt niet.
Toen ik haar verkocht kreeg ik binnen drie dagen een telefoontje dat ze lucht stond te zuigen. Ik geloofde het eerst niet, had haar 2 jaar gehad en nooit lucht gezogen. Dus ben gaan kijken, en jawel hoor, tijdens het voeren pakte mevrouw ineens de bak vast. Daar stond ze echter bijna 24/7 op stal, ze kwam er alleen uit om te rijden. Bij mij in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag. Tegen mij was verteld dat ze iedere dag buiten zou komen...

Helaas heb ik hierom een x bedrag terug moeten betalen wegens verborgen gebrek. Je staat nergens als verkoper dan ookal had ze het bij mij nooit gedaan.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Luchtzuigen zou een genetische oorzaak kunnen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:33

Ik denk dat het idd te maken heeft met een stukje 'basisvoorwaarden' wat vererft wordt. Ik zie van OO Seven veel luchtzuigers en idd van Painted Black hoor ik het ook veel. Van OO Sevens weet ik dat het nogal eens paarden zijn die ondanks hun kalme uiterlijk en vaak brave gedrag wel vaak behoorlijk heet zijn, en dus echte binnenvetters zijn. Dat type paarden zal echt wel eerder gaan luchtzuigen dan een die de baan rondbokt en zo alle negatieve energie weer kwijt is. Net als dat menselijke binnenvetters gevoeliger zijn aan verslavingen.

Dat ie niet goedgekeurd had mogen worden ben ik het dan weer niet mee eens. Als ik zie wat voor resultaten de nakomelingen leveren op zo'n jonge leeftijd (en dan vooral het percentage wat het buitengewoon goed doet in de sport, en niet die ene uitschieter), dat ontzettend fijne werkwillige karakter en de luxe bouw, zelfs bij de hele grote paarden... wie interesseert het dan nog wat zo'n dier op stal uitvreet? Hoogstens erg sneu voor de paarden zelf dat ze geen uitlaatklep voor de stress hebben zou ik zeggen :D

Kady, ik heb ook een paard op stal gehad wat ineens de bak vastgreep toen we op wedstrijd een stal hadden gehuurd. Had dat dier nog nooit gedaan en heb het verder ook niet meer gezien daarna thuis. Die voelde zich daar ook gewoon niet veilig. En nochthans was de verzorging identiek aan thuis want die deed ik gewoon zelf :+