Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:52

Psss Vudress, je mist de punt. Het gaat niet om het al dan niet wegslepen. Of het al dan niet afvoeren. Of de keuze die de eigenaar daar al dan niet in maakt.

HET GAAT OM VERPLICHT SECTIE VERRICHTEN zonder de toestemming van de eigenaar.
Dus je moet nét even beter lezen.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:53

Wat een reacties hier zeg, op iets wat juist zo positief is.
Ik heb van dichtbij 2 keer meegemaakt dat een paard letterlijk dood neer viel tijdens een concours. Wat denk je dat je dan wel wil weten? juist ja, wat je paard mankeert! Ben je dan aan het denken over dat je paard afscheid moet nemen van de kudde (omdat jij als mens dat belangrijk vindt... een paard kan dat toch niet herinneren). Echt niet!. Je wilt weten wat er aan de hand is en je wilt dat je paard daar zo snel mogelijk vandaan gaat, liggend tussen die andere paarden.

De reacties van Anya snap ik al helemaal niet. Je zegt dat je geen lid bent van het KNHS en toch heb je ze een e-mail gestuurd. What's your point?

Kreupele paarden laten we met z'n allen lekker aanmodderen op het concours terrein, paarden die half mishandeld worden zijn we te schijterig om zelfs de vertegenwoordiger van de KNHS uberhaupt een signaaltje door te geven, maar we gaan hier een drama en waarom? Wil jij niet weten waarom je paard dood neer valt?? En dan ben je goed bezig voor je paard?

Ja het is jou paard, maar nee je mag niet altijd er over beslissen wat jij wilt! Voor een aantal zaken zijn dingen geregeld in dit land, net zo goed dat je je paard niet in je tuin mag begraven.
Als je het niet aanstaat, neem je lekker afscheid van de KNHS, niemand die je verplicht lid te zijn, van deze organisatie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:55

@Wollie. Omdat mijn bijrijdster dressuur zou willen starten op één van mijn paarden en ik die toestemming nu niet ga geven.
En omdat er sprake van is dat de westernsport aansluit bij de knhs en dan zou ik onder dat soort debiele regels vallen..

Ja en wat er geregeld is, staat in de WET. Niet in de regels van de KNHS. En de WET zet dat ik eigenaar ben. Dat ik een paard niet kan begraven staat eveneens in diezelfde WET. Niet in de regeltjes van een toevallige vereniging.

En als ik wil weten waarom mijn paard dood neervalt. Dan besluit ik dan wel zelf.
En tenslotte ze verrichten OOK sectie als een paard door de bliksem getroffen wordt en dood neervalt.
Laatst bijgewerkt door Anya op 25-05-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:56

Vudress schreef:
Heb je wel eens een dood paard weggesleept?
Dat doe je nl. echt niet voor je lol en zeker niet waar veel mensen bijstaan.

Het duurt altijd wel een dag of twee voordat de Rendac bij je voor de deur staat.

Dat zul je toch overal moeten doen, zelfs als ze daar al met "gepast vervoer" worden opgehaald, en ook wanneer dat op eigen terein gebeurd.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:59

Anya schreef:
Psss Vudress, je mist de punt. Het gaat niet om het al dan niet wegslepen. Of het al dan niet afvoeren. Of de keuze die de eigenaar daar al dan niet in maakt.

HET GAAT OM VERPLICHT SECTIE VERRICHTEN zonder de toestemming van de eigenaar.
Dus je moet nét even beter lezen.

Waarom wil je geen sectie laten verrichten? Heb je wat te verbergen?

Met een dood paard kun je helemaal niets. Zo snel mogelijk afvoeren, dat geeft zo min mogelijk overlast.

Je hebt als eigenaar ook geen keuze als het om chips/entingen gaat, als wedstrijdruiter ga je nou eenmaal akkoord met de wedstrijdregelementen van de KNHS.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:00

Als je paard aan huis staat zou je het enten en chippen prima kunnen laten hoor :+

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:01

Als je wedstrijden rijdt niet!

Als wedstrijdruiter ga je akkoord met de reglementen van de KNHS, en daar valt ook verplicht chippen/enten onder.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:05

Dat vind ik wel heel iets anders dan wanneer je s ochtends met ja paard op wedstrijd gaat, paard legt het loodje, paard wordt meteen in beslag genomen en opgesneden zonder dat je daar iets aan kunt doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:06

Nee ik heb helemaal niets te verbergen. Ik wens alleen te kunnen beschikken over mijn wettelijke eigendomsrechten. Ze kunnen het vragen. Dus als mijn paard door de bliksem wordt geveld, ga ik dus geen toestemming geven tot het verrichten van sectie. Omdat ik persoonlijk niet hou van het verrichten van sectie en er niets mee gewonnen wordt als de doodsoorzaak al bekend is (dat is immer electrocutie door bliksem).

doping mogen ze te allen tijden een beetje bloed of whatever bij mijn paard ophalen. Geen probleem.

Maar wat ze niet mogen is d.m.v. de opname van een niet wettelijke verplichte overdracht van het beschikkingsrecht van de eigenaar in de regels mijn wettelijke rechten als eigenaar aantasten omdat mijn paard toevallig op hun grondgebied doodgaat.

Straks rij ik een clinic in een FNRS manege en neemt de clinicgever of de FNRS ook in de regels op dat ik verplicht ben sectie te laten verrichten.

Ze kunnen het me kortom vragen. En wellicht zeg ik ja. Maar ze kunnen niet beschikken over mijn eigendom (dood of levend).

En chip/paspoort is niet iets dat de KNHS in de regels heeft gezet, dat staat in de wet. Dat is toch even anders dan de regels van een vereniging.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:08

Als mijn paard zijn been breekt bel ik nog liever naar de slager als naar de knhs voor een spuitje. En trouwens als hij dood neer valt dan maakt het me ook niet meer uit, dan zou ik blij zijn als ze hem komen halen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:08

Vraag me af of dit uberhaupt wettelijk is toegestaan. De KNHS staat niet boven de wet, met geen enkele regelgeving kunnen ze mij als eigenaar het recht om zelf bepalen wat er met mijn paard gebeurt ontnemen (dood of levend).
Als iemand wil weten wat er met zijn/haar paard gebeurt is en het paard mee wil geven voor sectie prima, wil je dat niet, dan moet die keuzemogelijkheid er ook zijn. Heeft niks te maken met iets te verbergen, puur dat ik zelf wil bepalen wat er met mijn paard gebeurt, ook als hij dood is.
Anya bedoelde volgens mij dat de kudde afscheid neemt van het dode paard, niet het dode paard van de kudde :+ .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:13

Ja dat bedoel ik. En dat hoeft echt niet lang te duren. Maar tenmiste één van mijn paarden heeft een onafscheidelijk maatje. Die loopt ook de hele dag zeer onrustig door de wei te bleren als ik naar een wedstrijd ben. Dat wordt ook niet minder na een week (ben ook een week weggeweest). Andersom is mijn merrie ook zeer gehecht aan dat paard. Ik vind dat afscheid mogelijk moet zijn. Paarden hebben daar wel degelijk een 'ritueel' voor. En ja mijn sportpaarden staan in de wei. Eentje zelfs dag en nacht ;) Omdat ik vind dat ze eerst paard en daarna pas sportpaard zijn. Overigens ken ik gelukkig veel sportpaarden die in de wei staan. Een bekende springruiter in mijn regio zet zijn paarden gelukkig gewoon in de wei ;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:17

snap de ophef ook niet helemaal,ik vind het wel een fijn idee,dat stel mijn paard krijgt in de ring een hartaanval of wat dan ook en valt dood,dan regelt de knhs dat je paard zo snel mogenlijk word opgehaalt,een dood paard sleep je niet in de trailer en neem je mee naar huis!ten eerste mag je een dood paard niet zelf vervoeren,en je paard op het terein laten liggen tot de rendac de volgende dag komt is nou ook niet een oplossing!
en hun betalen ook nog eens het vervoer en de distructie,en dat er sectie op het paard word gepleegt vind ik vrij normaal,je wilt toch ook weten waardoor je paard is overleden?
sectie kost al snel 5/600 euro!
wil je je paard daarna laten cremeren dan kan dat allemaal in overleg geregelt worden na sectie,als je paard een been breek en de oorzaak is dus meteen duidelijk dan snijden ze je paard dus niet los,ze nemen het paard mee en bekijken voor onderzoek soordat ze daar verplicht toe zijn,de doodsoorzaak is dan al bekend,dus jij kan in overleg bepalen wat er met het lichaam gebeurt,na sectie gaat het lichaam gewoon op gehaalt door de rendac,maar dat kun je gewoon zelf bepalen!
ik heb al een een paard laten ophalen voor sectie dit gebeurt heel netjes en ze houden je heel goed op de hoogte van het hoe en wat,wanneer ze naar je paard kijken en wat ze allemaal doen,je kunt alles vragen,en ook wat er na sectie met het lichaam gebeurt gaat in overleg!
dus al met al word alles netjes en in overleg gedaan met de eigenaar!
woorden als in beslag en open snijden....tja denk als je het mee maakt dat je er wel anders over denk als je paard dood in de ring ligt!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:20

Ik heb helemaal niet gezegd of ik het wel of niet zou doen knooopje. Het gaat mij er om dat er een keuze moet zijn. Dat ze het aanbieden als optie en niet verplicht stellen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:23

linneketeut schreef:
Als mijn paard zijn been breekt bel ik nog liever naar de slager als naar de knhs voor een spuitje. En trouwens als hij dood neer valt dan maakt het me ook niet meer uit, dan zou ik blij zijn als ze hem komen halen.

nee dat is lekker! moet de slager of dierenarts naar concours komen op jou paard daar neer te schieten met een schiet masker,zijn keel doorsnijden want het bloed moet er uit!en als dat gebeurt is dan word hij in de trailer van het slachthuis getrokken!
en ja!ik heb dit meegemaakt met een paard wat thuis zijn been brak en de eigenaar wou dat het paard naar de slager ging!
nou ik heb nog nooit zoiets erg mee gemaakt als toen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:25

Ik ben vooral benieuwd of de KNHS dit ook daadwerkelijk mag eisen? Of dat je dit als eigenaar, regels of niet, gewoon kunt weigeren (voorwaarden die niet aan de wet voldoen zijn namelijk nietig)?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:26

Nog niet lang geleden is er helaas in Warga ook een dodelijk ongeval gebeurt.
Paard valt met opzadelen achterover op de tegels en was al "hersendood".
Op dit paard is als ik het goed weet géén sectie verricht. Door de val had het paard een gat in zijn hoofd.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:27

Lyonesse schreef:
Ik heb helemaal niet gezegd of ik het wel of niet zou doen knooopje. Het gaat mij er om dat er een keuze moet zijn. Dat ze het aanbieden als optie en niet verplicht stellen.

op het moment dat je paard dood in de ring ligt zijn er niet zoveel keuze's meer vrees ik,je mag je eigen paard dan al niet meer vervoeren.kan me niet voorstellen dat je niet wilt weten wat er met je paard gebeurt is als ie dood neervalt,snap dat je een keuze wilt hebben,maar die is zeer beperkt.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:27

ik heb het een keer meegemaakt, dat er een paard neeviel tijdens de proef,, iedereen op concours is meteen in een rouwstemming.. het zal je maar gebeuren..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:30

Je kunt een paard toch ook alleen laten schieten? Dan wordt hij niet voor consumptie gebruikt, en hoeft het bloed er ook niet uit. Heb van kenissen weleens gehoord dat de slager er binnen 10 minuten kon zijn en de veerarts binnen 45 minuten. Dat paard had zijn been er half af liggen, dan zou ik hem ook snel laten schieten (terwijl ik anders nooit voor de slager zou kiezen).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:31

Shadow0 schreef:
Ik ben vooral benieuwd of de KNHS dit ook daadwerkelijk mag eisen? Of dat je dit als eigenaar, regels of niet, gewoon kunt weigeren (voorwaarden die niet aan de wet voldoen zijn namelijk nietig)?

Hier ben ik ook zeer benieuwd naar.
Dus zit er een jurist op bokt?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:34

pluklief schreef:
Lyonesse schreef:
Een paard met gebroken been mag sowieso niet in de trailer ;)

Er gebeurt wel meer wat niet mag, als er het vermoeden bestaat van een breuk gaat die van mij mooi mee naar een kliniek.

Nou dan zal ik je wat sterkers vertellen.

Wij hadden een paard in de verzekering die zijn been op 2 plekker gebroken had.
Wij wisten dit eerst niet (ja zag alleen dat het dier kreupel was en z'n been was wat dik)
Paard was nog alert en at goed enz...
Dus in eerste instantie dacht de DA aan een ontsteking.
Toen na een paar dagen het eigenlijk alleen maar erger werd bleek na verder onderzoek dus dat been gebroken was.

De verzekering wilde 21 dagen wachten (vanwege de antibiotica) en dan het dier op transport hebben om vervolgens te kunnen laten slachten.
We hebben een week lang heeeeel veel BOZE telefoontjes laten plegen.
Zelfs de DA heeft gebeld dat dat echt niet mogelijk was.

Na een week kwam het dier niet meer in de benen en hebben we zonder toestemming van de verzerkering het dier in laten slapen.

Uit eindelijk is het nu opgelost, maar dan je zo moet touwtrekken en het dier er zo de dupe van kan zijn.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:36

assiejlover schreef:
Nog niet lang geleden is er helaas in Warga ook een dodelijk ongeval gebeurt.
Paard valt met opzadelen achterover op de tegels en was al "hersendood".
Op dit paard is als ik het goed weet géén sectie verricht. Door de val had het paard een gat in zijn hoofd.

Aan het paard is nog met man en macht gewerkt om het te redden maar het was uitzichtloos. Hij was niet hersendood maar er was waarschijnlijk een fikse hersenbeschadiging zoals het eruit zag.Het was een verschrikkelijk gezicht. :\

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:52

Semra schreef:
Ben ik dan weer hollander??? Wie gaat dat betalen?

Ik vermoed dat ze dan je verzekering laten inspringen? ik zou het ook niet uit mijn eigen zak betalen hoor :+

Maar vind het geen slecht idee, je weet nooit dat er iets van virus rondzwerft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:56

Eponastable schreef:
Semra schreef:
Ben ik dan weer hollander??? Wie gaat dat betalen?

Ik vermoed dat ze dan je verzekering laten inspringen? ik zou het ook niet uit mijn eigen zak betalen hoor :+

Maar vind het geen slecht idee, je weet nooit dat er iets van virus rondzwerft.

Bij een virus is je paard niet eerst springlevend en valt dan boem dood neer.

dan word hij eerst niet lekker, koorts, lui, slecht eten, eventueel loopneus.
Dan ga je normaal naar de DA niet naar wedstrijd.