Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:06

Lyonesse schreef:
De beredenatie is dat trekpaarden zo'n zware staart hebben dat ze hem niet aan de kant doen als ze moeten poepen en dat er dus vuil in komt. Daar komen vliegen op af, en dan krijgt het paard jeuk. Dan gaat hij daar bijten en krijgt hij wormen. Of er komen maden in die bij het paard binnen komen. Ook krijgen ze eerder mok, aldus het topic waarvan hier een link werd geplaatst

Slecht excuus. Dan is het de taak van de eigenaar om het dier te verzorgen ;)
Mijn vorige Fries had ook een zware staart, had er ook wel eens poep in zitten. Maar dan laat ik die staart toch ook niet couperen omdat dat makkelijker is voor mij!

Ik vind het een goede zaak, maar eigenlijk had het stamboek zelf véél eerder stappen moeten ondernemen. Die hadden paarden die na het coupeersverbod toch gecoupeerd zijn uit moeten sluiten van deelname aan keuringen ed.

Lyonesse

Re: Paard met gecoupeerde staart niet welkom op KNHS-wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:42

Daar is toen ook een hele discussie over geweest, en sinds die tijd is hij eigenlijk nooit opgehouden. Het hoe of wat precies weet ik niet, omdat ik meer van het "andere deel" ben :P

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:01

Mensne die dat doen moeten ze zelf ff couperen

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:56

figiie schreef:
Mensne die dat doen moeten ze zelf ff couperen

Ehhmm tussen de benen ook? Zal toch wel weer een hoop discussie geven haha

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:21

Jammer dat het KnhS het voortouw moet nemen en de stamboeken net doen alsof hun neus bloed, ik denk ook dat mede door de korte staarten het ras zo weinig fans heeft wat wel jammer is want het is een prachtig paard met een prachtig karakter.
In Engeland zijn ze ontzettend populair maar alleen met een lange staart.
Ik vind het niets anders als een paard mismaken wanneer de saart eraf gaat, jammer dat het stamboek zon ruggegraatloze houding aanneemt en mede daardoor iets in stand houdt wat bij de wet verboden is.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:52

Ik had ook ergens gelezen dat de staart ook de geslachtsdelen, en dan vooral bij de merrie tegen de kou beschermd. Want er groeit toch geen haar op ! ga jij maar lekker met je blote gat in de regen of zelfs sneeuw staan ! Ik vind die hygiene redenen eigenlijk een smoesje want ze kunnen echt wel hun staart optillen hoor, ik vind het misvorming van het paard !

Edit: Bij honden doen ze het ook en die kunnen ook heus wel hun staart optillen dus het is denk ik gewoon omdat het mooi gevonden word

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:17

Honden couperen ze ook niet meer omdat in de show het ook niet meer mag.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:35

itsmi schreef:
Ik ken aardig veel paarden met een brandmerk! Dus dat zou niet zo fijn zijn. Wel goed dat ze geen paarden willen met gecoupeerde staarten, maar ja, daar krijgen die paarden hun staarten niet 1, 2, 3 mee terug!

Nee, maar eigenaren zullen iets beter nadenken voordat ze couperen denk ik.
Waar slaat dit op, waarom wordt dit gedaan? ;(
Zieke mensen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:45

Selima schreef:
De beredenatie is dat trekpaarden zo'n zware staart hebben dat ze hem niet aan de kant doen als ze moeten poepen en dat er dus vuil in komt. Daar komen vliegen op af, en dan krijgt het paard jeuk. Dan gaat hij daar bijten en krijgt hij wormen. Of er komen maden in die bij het paard binnen komen. Ook krijgen ze eerder mok, aldus het topic waarvan hier een link werd geplaatst

Ik kan niet geloven dat er meer vliegen op een staart afkomen waar misschien wat poep aan zit,
dan geen staart waar de vliegen dus zo in zijn dinges kunnen vliegen omdat het paard ze niet weg kan slaan met zijn staart.
Als de staart zo zwaar is dat hij niet van zijn plaats af getild kan worden zal er zoieso niet veel vuil in komen,
alleen aangekoekte mest misschien.
Ik vind het ook heel knap dat ze dan eerder mok krijgen! :o
En natuurlijk ook heel knap dat hij in zijn dinges kan bijten, niet alleen omdat de o-zo-zware staart ervoor hangt,
maar ook omdat dit trekpaard niet zoals de andere zeeeeer lening moet zijn om daar bij te kunnen! :o

Wat ik hierop uit heb gemaakt is couperen vreselijk dierONvriendelijk! Oke, als het is door een ongeluk of iets,
dan is het het beste voor je paard. Maar gewoon voor de fun couperen slaat nergens op.
Laten we die mensen dan maar couperen, ben ik het met je eens (A)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:52

goede zaak dit..!

Van mij mag de knhs ook duitsland achterna wat betreft de tastharen van een paard ( in duitsland mag je niet meer starten met een paard waar alle tastharen zijn weg geschoren, deze moeten min een x aantal cm lang zijn).

Edit: Het komt voor dat de staart echt te zwaar is, dit heb ik wel eens gezien bij een shetlander die dus continu eczeem had in de zomer onder zijn staart ( bij zijn billen). Deze shet werd dus elke maand opgeschoren, dus hij had nog wel een staart,alleen niet meer zo dik. Misschien niet zo heel mooi bij elk ras,maar wel een stuk vriendelijker dan het couperen.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:14

Eerlijk gezegt had ik er nog nooit van gehoord dat ze paarden couperen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:16

Shett schreef:

Dan heb je vast nog niet heel veel belgische trekpaarden gezien ;) :D

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:26

Lyonesse schreef:

Het couperen van trekpaarden deden ze (heel lang geleden) omdat de staart de leidsels (van de wagens waarmee de boer het land ploegde) in de weg zat of er onder kwam en dan zou t paard on bestuurbaar zijn. Origineel dus eigenlijk hele praktische reden. Dat ze hem niet aan de kant doen vind ik beetje moeilijk geloven... als een paard nou een stoornis of iets dergelijks heeft aan de staartwortel ok... maar lijkt me sterk dat hij geboren wordt en z'n staart niet kan optillen:S

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:33

Abeltje77 schreef:
Shett schreef:

Dan heb je vast nog niet heel veel belgische trekpaarden gezien ;) :D

Jawel hoor, maar die hadden altijd van de halve staarten. ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:37

@loriane: Nee,als ze geboren worden hebben paarden altijd een klein staartje. Maar in de loop der jaren hebben sommige paarden een te volle staart en kunnen ze hem inderdaad niet voldoende optillen en komt er geen lucht bij de billen. Maar als je hem of opscheert of uitdunt is er verder ook geen probleem.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:39

Ja dat vind ik ook , je kan hem ook gewoon uitdunnen ofso maar om je paard nou levenslang te gaan verminken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:47

Of gewoon onder de wortel afknipt. Werkt ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:27

Waar vallen de Power Horse wedstrijden onder, want dat zijn juist de wedstrijden waar trekpaarden veel in uitgebracht worden.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:30

Die vallen onder KVTH Of de aangespannen haflinger. Maar de categorien met startkaart ook onder KNHS.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:44

Mizora schreef:
Of gewoon onder de wortel afknipt. Werkt ook.

Mijn gedachte.. dan hebben ze iig nog iéts om de boel te bedekken en vliegen mee weg te krijgen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:02

En medebokters...het is toch gewoon duidelijk...

Achter elke peerd hoort een steert... :Y)

En dat hoeft niet een staart tot op de grond te zijn maar als het maar in ieder geval als een vliegenmepper kan fungeren.

Ik blijf het ook gewoon veel mooier vinden, een trekpaard met staart...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:09

germie schreef:
Waar vallen de Power Horse wedstrijden onder, want dat zijn juist de wedstrijden waar trekpaarden veel in uitgebracht worden.

De PHC wedstrijden vallen onder geen enkele organisatie. Het is een particulier opgezette competitie, verenigd in de STER, stichting trekpaard en recreatie. Ben je wel eens op een wedstrijd geweest? Het meerendeel van de paarden, vooral de jongere dieren, heeft tegenwoordig wel een staart ;) Deelnemers aan deze competitie zijn over het algemeen weinig op keuringen te vinden.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:39

Heel goed initiatief van de KNHS dit, wij hebben 2 belgen op stal. 1 is al richting de 20 die heeft een gecoupeerde staart, zo is ze ook gekocht. Alle veulens die bij ons gefokt zijn hebben gewoon hun staart, de 2e bij ons op stal dus ook want da's haar dochter. Het meer stampen klopt inderdaad wel dat merk ik bij de beide dames wel, de een met staart hoor je minder stampen dan die zonder.

Het is gewoon nutteloos, vroeger was het nodig zodat de staart niet vast kwam te zitten in het landbouw apparatuur waar het paard voor liep, maar tegenwoordig is dat niet meer dus volledig nutteloos en gewoon zielig...

lisetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:03

Abeltje77 schreef:
Deze lente was er in mijn woonplaats paardenmarkt, dit is gelukkig geen markt waarop paarden verkocht worden, maar er zijn elk jaar drie keuringen: haflingers, shetlanders en belgische trekpaarden.

Tot mijn verontwaardiging heb ik één trekpaard met lange staart gezien. (wat ik overigens veel mooier vind, vind ik veel meer 'paard') De rest was állemaal gecoupeerd. Ik kan daar met mijn verstand niet bij. Heb een mail gestuurd naar de organisatie, maar die zeggen (en eigenlijk terecht) dat het handhaven van de regels niet aan hun is, maar aan de stamboeken.
Ik vind het gewoon getuigen van minachting. Weten dat iets verboden is, en gewoon arrogant je daarboven stellen. Bah.

een vriend van mijn zijn belg heeft 2e premie gehaald omdat hij een lange staart had hij had 1e premie gehaald als hij een korte had echt gemeen

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 03:24

Met het couperen ben ik het eens, ik ken in NL geen paarden die geband zijn alleen gechipt. Hier zijn alle paarden gebrand, ergens is het wel handig, als wij naar een paard gaan kijken check ik ALTIJD het brandmerk op geboortedatum en fokker. Hierdoor kun je nooit voorglogen worden over de leeftijd!
Wij branden overgens onze veulens niet, maar als je met ze naar wedstrijden wil, moeten ze gebrand worden voor registratie. Van beina elk gebrand paard kun je dan ook de stamboek op internet vinden en race gegevens.