Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:06

Evanescence8 schreef:
Thomas schreef:
wat gebeurd er precies bij dat klonen?

Dan halen ze eerst een eicel uit een merrie, en daar halen ze de celkern uit. In de celkern zit het DNA: alle erfelijke eigenschappen. Het DNA moest er eerst uit, omdat je anders dubbel DNA krijgt, dus te veel chromosomen, en dan komt het niet goed. Ieder organisme (levend wezen) heeft namenlijk een vast aantal chromosomen in elke cel. (en in die chromosomen zit het DNA)
Ze doen in die lege eicel het DNA van de hengst Levisto. Dat DNA van Levisto hebben ze uit een lichaamscel van Levisto gehaald. DNA zit namenlijk in alle cellen, en is ook in alle cellen hetzelfde. Het DNA zegt, zoals ik al zei, alles over alle erfelijke eigenschappen: hengst, bruine ogen, schimmel, breed hoofd, enzovoorts, maar ook ziektes zijn erfelijk, zoals zomerexceem enzo.

Ze doen de eicel terug in een merrie, en die zorgt voor de rest ;) Woow. Dit heb ik allemaal van mijn lessen geleerd!

Theoretisch klopt t, maar de praktijk.....? ET is ook gekloont, veulen lijkt niet op ET

Evony

Re: Stoeterij Zangersheide kloont schimmelhengst Levisto Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:26

dat komt door omstandigheden (millieu) die zorgen er voor welke eigenschappen van een organisme tot uitdurkking komen en welke niet.

over dat oude en nieuwe cellen dat klopt natuurlijk voor geen kant er is geen 1 cel in je lichaam dat precies even oud is als jij bent.
cellen vermenigvuldigen zich keer op keer, oude gaan dood en worden afgevoerd door je lichaam en nieuwe nemen de functie's over

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:42

Embe schreef:
@ranna: ik begrijp heel goed wat je bedoelt en kan daar een heel eind in mee gaan. Zou je je kinderen (zover je die hebt ;) ) dan ook niet inenten? Vind dat een heel dillema, wat als je kind dan polio oid zou krijgen? Dat is hoe de natuur het gewild heeft? Met klonen gaat het allemaal een flinke stap verder maar als je bv kanker kan uitschakelen zou je dat je (toekomstige) kind ontzeggen? Ik ben daar allemaal niet zo zeker van... Begrijp mij goed, ik vind dat je tot een zekere hoogte wel gelijk hebt maar volgens mij is het allemaal niet zo zwart/wit en dat maakt deze hele issue best moeilijk en controversieel.

Ik zou idd mijn kinderen ook niet laten enten. Hooguit op een natuurlijke manier maximaal beschermen door bijv. een homeopatische variant te gebruiken. Onbespoten, dus ekologische voeding te gebruiken en door een zo gezond mogelijke leefwijze het immuunsysteem zo sterk mogelijk maken.
Let wel: ik zou er wel alles aan doen om ziektes te voorkomen of te genezen maar kies voor de natuurlijke weg en enkel bij hoge uitzondering voor de farmaceutische weg.

Kanker moet je voorkomen maar niet d.m.v. vaccinaties maar door je leefwijze aan te passen.

@Izzy, als je je verdiept in vaccineren, hoe de vaccins zijn samengesteld enz. enz. zul je erachter komen dat ons lichaam heel wat schade op kan lopen door vaccins. Dit wordt (bijna) nooit verteld en daardoor geloven mensen heilig in het voorkomen van ziekte door te vaccineren maar het is echt de moeite waard om je er in te verdiepen.
Denk dat menigeen 2x na zou denken zijn kind/dier zonder na te denken zou vaccineren als iedereen wist wat voor troep het was.

Ik kan/wil hier niet teveel op ingaan hier omdat dit off-topic is ;)

Wat ik bedoel is dat we veel te veel rommelen met alles en dat geldt zeker voor het klonen. Ik hoop echt dat er een verbod op komt maar aangezien er veel geld mee te verdienen is zal dat niet gebeuren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:48

ik heb het er niet over dat een celvernieuwing stopt enzovoort dat je dan uit elkaar valt, ik heb het erover dat het gewoon oud materiaal is wat het gekloont iets krijgt van het origineel.

nee, en het zegt ook veel dat je er niet mee in de sport mag, dus dan is ergens iets niet oke.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:54

ranna schreef:
Ik zou idd mijn kinderen ook niet laten enten.

Ik vind het klonen interessant dus vandaar dat ik aan het lezen was, maar jullie gaan behoorlijk off topic.
maar deze opmerking op hetgeen Embe net opperde met ernstige ziektes als polio, die kon ik niet aan mij voorbij laten gaan.

blijkbaar heb je zulke ziektes niet in je omgeving mee gemaakt, want dan zou je wel anders spreken :n ik kan niet begrijpen hoe iemand moedwillig het risico zou willen nemen dat het kind gehandicapt/ziek zou zijn. Een naast familielid heeft polio, en zit qua leeftijd net in de periode dat de vaccins beschikbaar kwamen, dus dat is ontzettende pech geweest, en die pech heeft een hele hoop ellende en pijn veroorzaakt.

ontopic, of je ieder paard zo maar zou moeten willen klonen dat vraag ik me af, maar de techniek van het klonen opzich moet naar mijn idee zeker wel verder ontwikkelt worden. de gekloonde dieren zelf krijgen toch een goed leven, daar ben ik niet bang voor. Maar wie weet wat voor prachtigs we in de toekomst kunnen doen met dergelijke ontwikkelingen als je denkt aan het falen van organen e.d.

En in het geval van paarden, bij ruinen als E.T. is het toch prachtig dat zijn genen voor de toekomst zeker zijn gesteld.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:32

Bah, ik ben hier echt geen voorstander voor :n De gedachte alleen al, dat een paard gekloond wordt... Wat mij betreft is ieder paard een individu en dat is juist schitterend! Zo houden we het paardenaanbod lekker bont, in plaats van dat straks ieder dressuurpaard van dezelfde vader komt en dezelfde genen deelt. Ik zou zeggen maak lekker veulentjes op de oude manier en laat je verassen door wat er uit komt. Zo blijft de variatie er lekker in, en er komen heus wel nieuwe toppers in de toekomst met weer nieuwe kwaliteiten :D De toekomst heeft nog heel veel te bieden maar dan moeten we niet in het verleden blijven hangen en voor altijd met dezelfde paarden willen blijven fokken...

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:11

Ik ben het helemaal met Vally4ever eens!
Er zijn bovendien gewoon veel meer risico's voor de gezondheid. Doordat de cellen ouder zijn zijn er al veel meer mutaties opgetreden wat weer kan zorgen voor problemen. De cel is ook al veroudert en het lichaam is dus niet in de conditie zoals deze zou moeten zijn. Er zijn waarschijnlijn ook nog veel meer dingen die we er niet over weten dus ik denk dat het zowieso onverstandig is dit soort dingen te doen.
Ik vraag me vooral af wat ze doen met een gekloont paard? Willen ze dit om de goede kwaliteiten van het paard? Een gekloont organisme kan toch niet natuurlijk voortplanten, ofwel?

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:14

Citaat:
Ik zou idd mijn kinderen ook niet laten enten. Hooguit op een natuurlijke manier maximaal beschermen door bijv. een homeopatische variant te gebruiken. Onbespoten, dus ekologische voeding te gebruiken en door een zo gezond mogelijke leefwijze het immuunsysteem zo sterk mogelijk maken.
Let wel: ik zou er wel alles aan doen om ziektes te voorkomen of te genezen maar kies voor de natuurlijke weg en enkel bij hoge uitzondering voor de farmaceutische weg.

@ Ranna > dat zeiden ze in Staphorst ook !!!! :(
Ga jij maar eens praten met de polio patiënten die door kortzichtigheid van hun ouders levenslang tot een rolstoel veroordeeld zijn. |(
Off topic : ik weet het maar dit vind ik toch wel HEEL erg .

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:58

Jullie kunnen mij aanvallen wat je wilt. Maar dit hoort niet in dit topic thuis zoals ik al eerder zei.
En wat ik ook al eerder schreef is dat jullie je eens moeten verdiepen in vaccinaties en de gevaren en waarheden daarvan voordat je wat gaat roepen.
Bekijk b.v. deze docu maar eens om te beginnen http://video.google.com/videoplay?docid ... jgKd9KHXBQ
Verder zal ik hierop niet meer reageren omdat het dit topic vervuilt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:22

De reden dat je na een enting niet meer ziek wordt, is dat je immuunsysteem al geactiveerd is door de enting, dus als de echte ziekteverwekker je lichaam binnenkomt is je afweersysteem er als de kippen bij om die te verwijderen. Dus dat inenten je immuuunsysteem platlegt is echt onzin!

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:42

Ieder levend wezen , mens of dier is uniek, daar hoort er maar 1 op deze wereld van te zijn :o

Dat er gekloond wordt is alleen om er geld aan te verdienen, waarom zou je anders van een goed paard (in dit geval) er een tweede kopie van willen hebben :Y)
Dit is ook een vorm van macht hebben over de natuur. ;( Hele gevaarlijke ontdekkingen zijn dit.

karolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:01

zalig!:d
kon ik mijn paarden ook maar klonen...;)

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:06

ik zou er eerlijk gezegd veel voor over hebben om mijn hengst te laten klonen als de techniek en het resultaat perfect zouden zijn. Hij is 23 jaar. Steriel door medicijnen na een gebroken nek. Hij dekte sowieso geen phantoom dus sperma hebben we niet van hem. Het is een kanjer, een bikkel, en daarbij heb ik hem al 20 jaar. Van mij mogen ze met zijn dna experimenteren. ;) Er zouden heel veel mensen heel gelukkig worden als we nog eens zo'n paard konden gebruiken en ik wil hem dan wel verzorgen hoor de komende 20 jaar, geen probleem. 8-) ;) :D

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:08

starjo schreef:
Ieder levend wezen , mens of dier is uniek, daar hoort er maar 1 op deze wereld van te zijn :o

Dat er gekloond wordt is alleen om er geld aan te verdienen, waarom zou je anders van een goed paard (in dit geval) er een tweede kopie van willen hebben :Y)
Dit is ook een vorm van macht hebben over de natuur. ;( Hele gevaarlijke ontdekkingen zijn dit.

En dat ben ik dan weer wel met je eens. hmmm, dat gaat niet echt samen met wat ik in de vorige post zei he? :D

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:18

ik kan het nog steeds niet begrijpen, dat er gekloont wordt. Als de hengst overlijd is dat heel jammer, maar wel een kans voor een nieuwe generatie

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:19

Sin schreef:
ranna schreef:
Dit is even een zijsprong van dit topic maar wel iets om goed over na te denken.
Wij willen teveel beslissen voor onszelf en de natuur. Zo is het niet bedoelt en ik ben ervan overtuigd dat het ook niet goed gaat aflopen. Idem met klonen.

Idem met IVF bij mensen, maar daar knijpen de meeste mensen dan weer wel net een oogje dicht. Beetje hypocriet toch? ;)

Laat de natuur ajb zijn gang gaan! Waar zijn we nu mee bezig?
We weten toch niet waar dat klonen naar toe gaat leiden?

met insemineren van paarden niet anders eigenlijk he.
heel het dekgebeuren van de meeste rassen,is weinig natuurlijks meer aan toch?!
hengst mag op een dekbok dekken,jippie :\
en een merrie krijgt een rietje in d'r en bevruchten maar :)*

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:05

Petulan schreef:
Als Zangersheide toch investeerd in klonen, had ik liever gezien dat ze Chellano Z hadden gedaan ipv Levisto Z..

Die is toch ook gekloond?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:28

Oohh dat klonen heb ik geleerd bij biologie. Met hele moeilijke woorden inseminatie of zo

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:33

Als en ik zeg ALS men het klonen nou geheel onder de knie zou hebben en ze mensen/dieren zouden kunnen klonen die genetisch zo zouden worden gemanipuleerd dat ze ziektes als kanker niet meer zouden krijgen en dit ook niet meer kunnen doorgeven (dit zit deels in genen, kijk naar borstkanker: bv vrouwen die bijvoorbaat (dus voor ze kanker hebben) al hun borst laten afzetten omdat ze een heel hoge kans hebben om borstkanker te krijgen en al generaties in de familie voorkomt) zou dat toch mooi zijn.

Wil niet zeggen dat ik er onmiddelijk voor ben maar ik denk dat je wel moet blijven kijken naar de mogelijkheden. Het is niet zo zwart/wit allemaal, denk ik.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:14

Javayo schreef:
ranna schreef:
Ik zou idd mijn kinderen ook niet laten enten.

Ik vind het klonen interessant dus vandaar dat ik aan het lezen was, maar jullie gaan behoorlijk off topic.
maar deze opmerking op hetgeen Embe net opperde met ernstige ziektes als polio, die kon ik niet aan mij voorbij laten gaan.

blijkbaar heb je zulke ziektes niet in je omgeving mee gemaakt, want dan zou je wel anders spreken :n ik kan niet begrijpen hoe iemand moedwillig het risico zou willen nemen dat het kind gehandicapt/ziek zou zijn. Een naast familielid heeft polio, en zit qua leeftijd net in de periode dat de vaccins beschikbaar kwamen, dus dat is ontzettende pech geweest, en die pech heeft een hele hoop ellende en pijn veroorzaakt.

ontopic, of je ieder paard zo maar zou moeten willen klonen dat vraag ik me af, maar de techniek van het klonen opzich moet naar mijn idee zeker wel verder ontwikkelt worden. de gekloonde dieren zelf krijgen toch een goed leven, daar ben ik niet bang voor. Maar wie weet wat voor prachtigs we in de toekomst kunnen doen met dergelijke ontwikkelingen als je denkt aan het falen van organen e.d.

En in het geval van paarden, bij ruinen als E.T. is het toch prachtig dat zijn genen voor de toekomst zeker zijn gesteld.

Hier ben ik het grotendeels wel mee eens (zowel over het enten als het klonen), ik denk dat er met strikte regels en voorzichtigheid zeker moet gekeken worden naar de mogelijkheid dat klonen kan bieden in de toekomst maar ik vind wel dat er grenzen zijn, voor gezondheidsreden vind ik het bv wel kunnen maar ik vind ook dat er echt wel voorzichtig moet omgesprongen moet worden met wijzigen van genetisch materiaal, als het is om te bepalen welke kleur ogen je kind gaat krijgen en zijn of haar uiterlijke schoonheid op voorhand al bepaald wordt... ja daar heb ik wel moeite mee. Dit is uiteraard een heel moeilijke discussie waar wellicht nog jaren over gesproken gaat worden.

Ik zag enkele dagen geleden een documentaire op NGC en dat ging over tweelingen, nl dat ze vroeger dachten dat het DNA van eeneïge tweelingen identiek is, nu blijkt dat dat eigenlijk niet zo is en dat bv 1 van de 2 bv een erfelijke aandoening kan hebben en de andere kerngezond is, maar wil dat dan ook niet zeggen dat wanneer ze een dier/mens gaat klonen die gezond zou moeten zijn dan toch een kloon voortbreng met een genetische afwijking? Weet iemand dat?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:20

@brando09etc: ik ben het geheel eens mbt de voorzichtigheid die jij noemt. En dat er nog jaren over gesproken zal en moet worden. Wat is ethisch wel en niet verantwoord...
Dat over de 2lingen weet ik eigenlijk niet.

edit: typo

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:58

Brando090309 schreef:
Ik zag enkele dagen geleden een documentaire op NGC en dat ging over tweelingen, nl dat ze vroeger dachten dat het DNA van eeneïge tweelingen identiek is, nu blijkt dat dat eigenlijk niet zo is en dat bv 1 van de 2 bv een erfelijke aandoening kan hebben en de andere kerngezond is, maar wil dat dan ook niet zeggen dat wanneer ze een dier/mens gaat klonen die gezond zou moeten zijn dan toch een kloon voortbreng met een genetische afwijking? Weet iemand dat?

Volgens mij komt dit door genetische mutaties en drift. Een eeneiige tweeling begint met exact hetzelfde DNA, maar er ontstaan regelmatig hele kleine veranderingen in dat DNA door foutjes bij het kopiëren, doordat strengen op een verkeerde manier aan elkaar plakken, er lussen in de ketens ontstaan, delen verdubbelen, etc. Hierdoor kan een soort veranderen en evolueren maar er kunnen dus ook nadelige mutaties optreden. Daarom kan één helft van de tweeling of kan een kloon van een dier toch genetisch anders zijn dan het dier/de mens die helemaal in het begin genetisch identiek was.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:29

[quote]Kanker moet je voorkomen maar niet d.m.v. vaccinaties maar door je leefwijze aan te passen. [/quote :r Alsof je dat altijd maar kunt voorkomen door gezond te leven. Wel eens van erfelijkheid gehoord? Als een injectie of wat dan ook kan voorkomen dat mensen kanker krijgen, mijn zegen heb je! Je dierbaren hier aan kapot zien gaan is vreselijk. En dan zeggen dat je dit kunt voorkomen door je leefstijl aan te passen.....

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:48

Hoe groot is de kans dan dat je (op dit moment) een exacte kopie krijgt van bv een Salinero? Die kans is dat toch betrekkelijk klein tenzij ze manieren vinden om desbetreffende mutatie's tegen te gaan maar dat lijkt mij ook niet zo gemakkelijke opdracht, of zie ik het volledig verkeerd?

Dan heb ik de indruk dat je op dit moment toch nog beter af bent met een nakomeling van een toppaard dan met een kloon, al wordt dat met Salinero wel wat moeilijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:24

starjo schreef:

Een eeneiige tweeling heeft identiek DNA...... toch zijn het 2 unieke personen.

Ervaringen vormen iemand ook, of dat nu een dier is of een mens, een kloon zal nooit hetzelfde zijn als het origineel :)