Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:18

Vervoer jij je dieren dan ook niet, of neem je dan een eventuele boete voor lief?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:50

De paarden die ik nu heb, hebben een paspoort, en zijn DNA getypeerd. Ze komen zelden het terrein af. Een eventuele bekeuring neem ik voor lief (moet de agent nog tegenkomen die met reader op zak gewone verkeerscontroles doet) . Dierenartsen en Dierenklinieken kunnen het met hun ethische code niet maken om mijn paarden niet te helpen als dat nodig mocht zijn. De Rendac zal een eventueel niet gechipt paard echt niet langs de weg laten liggen. Een "intentingsboekje" en schrift waar het medische verleden van een eventueel niet gechipt paard in opgetekend wordt kan ik zelf maken. DNA typering is nodig voor het stamboek, dat kan ik er eventueel zelf inzetten. Paard is sowieso niet voor menselijke consumptie zolang hij in mijn bezit is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:35

jacobus schreef:
Kortom :
Chippen heeft geen bijdrage aan het indammen van besmettelijke dierziekten. Zeker weten van wel... op dezelfde manier als dat ook gebeurd bij varkens en runderen... men weet waar een dier geweest is en waarlangs... En daar zal het uiteindelijk heen moeten, alleen zijn nog steeds niet alle paarden gechipt

Chippen heeft geen bijdrage aan de voedselveiligheid omdat de medicijnregistratie niet aan de chip gekoppeld is,maar aan het paspoort wat vervangen kan worden als er geslacht wordt. En transponder koppelt paard aan paspoort... Even een nieuw paspoort aanvragen is er niet bij, je moet aangifte doen van verlies en bent dan zo'n 165 euro armer, plus een paard/transpondeer combinatie met een paspoort waarop staat duplicaat....

chippen levert geen bijdrage bij opsporing bij diefstal Nee, maar kan wel helpen in een geschil, de I&R regeleing is ook nooit in leven geroepen als antidiefstal methode...
Chippen zegt niets over de verblijfsplaats Nee de I&R regeling in zijn totaliteit zal dat doen... een transponder is niets anders dan een identificatiemiddel om paard en paspoort te koppelen...

Chippen zegt niets over het eigendom Nope, een paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom, een paspoort moet ook altijd het paard begeleiden...

Dus laten we ons allemaal onzin op de mouw spelden om Virbac goede zaken te laten doen.
ER IS GEEN ENKEL STEEKHOUDEND ARGUMENT OM TE CHIPPEN
HOELANG LATEN WE ONS NOG EEN OOR AAN NAAIEN,geld uit de zak kloppen en onze veulentjes risico s laten lopen??? Om over dierenwelzijn maar te zwijgen

Het steekhoudende argument is dat het wettelijk verplicht is, of nu virbac de reseller is of AH... doet niets ter zaken...
Geld uit de zak kloppen... zoveel meer zijn de kosten niet van transponder/paspoort/papier tov paspoort/papier..
Veulentjes risico lopen en de groten der aarde die niet chippen.....
Geen idee op Salinero wel of niet gechipt is... Die is wel herkenbaar en te identificeren...
Wat ik in een ander topic ook al schreef: Paul Schockemoehle chipt ca 900 veulens per jaar, meeste veulens zijn geboren uit draagmoeders, en geloof maar dat het geen 2 kwartjes veulens zijn... die worden niet meer gebrand, maar dus chipt, docu die gisteravond erop was was van 2008, of hij nog nog zu chippen als het zo schadelijk zou zijn?

De patenthouder op rfid is Sokymat (tenminste 8 jaar geleden nog, kan inmiddels veranderd zijn)
RFID bestaat al zo'n 30 jaar... wordt al heel lang toegepast als identificatiemethode, ook bij dieren...
Even met een magneet erover gaan om het kapot te maken is er niet bij.... tenminste als je het paard heel wilt houden..

Het argument: er wordt niet of nauwlijks gecontrolleerd... Dan mogen we ook gewoon doorrijden als het verkeerslicht op rood staat, er staat immers niet bij ieder verkeerslicht een politieagent....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:30

Mijn oudste paard is prima te identificeren, die heeft links en rechts een nummer op zijn hals gebrand. Dat zien de meeste paardenhouders echter niet zitten hier.. Een nummer op de tong ook al niet. En een chip blijkbaar ook niet. Wat had je dan graag gehad? Een oormerk zoals de koeien en de schapen?
Er zal toch iets moeten gebeuren. Een simpele vraag als 'hoeveel paarden zijn er in België' kan nu zelfs bij benadering niet beantwoord worden. Laat staan dat we weten waar die zich bevinden. Hoe wil je dan ooit ruime beheersmaatregelen doorvoeren, stel bv. op een kwaaie dag dat de paardenpest toch uitbreekt. Als niet niet weet hoeveel paarden er zijn, of waar die zitten, weet je ook niet hoeveel er ziek zijn en sterven, en dus ook niet wanneer je op de rand van een epidemie zit en alarm zou moeten slaan.
Die chip dient niet in de eerste plaats om jouw paard een nummer te geven dat de politie kan bekijken bij een transport. Het is in de eerste plaats '1 stuk' + wat basisgegevens, in een centrale databank. Een telling.. basic management.

Cassidy schreef:
De Rendac zal een eventueel niet gechipt paard echt niet langs de weg laten liggen.

Nee, maar op je erf wel hoor. Geen chip, niet laden..

Citaat:
Paard is sowieso niet voor menselijke consumptie zolang hij in mijn bezit is.

Dat is dan jouw keuze, en de mijne ook, maar 3/4 van de trekpaarden die in deze streek geboren worden (België) zijn doelgericht voor het vlees op de wereld gekomen. Tel daar al de uitgekoerste volbloeden en dravers bij, en de afgekeurde sportpaarden. Ook niet voor het vlees gefokte paarden belanden nu eenmaal bij bossen in het vlees. Spijtig, maar realiteit. Dat wetende moet je het traject van zo'n dier toch kunnen volgen?

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:31

d
Laatst bijgewerkt door jacobus op 09-05-09 18:51, in het totaal 3 keer bewerkt

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:42

[quote="Bandida"]
Mijn oudste paard is prima te identificeren, die heeft links en rechts een nummer op zijn hals gebrand. Dat zien de meeste paardenhouders echter niet zitten hier.. Een nummer op de tong ook al niet. En een chip blijkbaar ook niet. Wat had je dan graag gehad? Een oormerk zoals de koeien en de schapen?
Er zal toch iets moeten gebeuren. Een simpele vraag als 'hoeveel paarden zijn er in België' kan nu zelfs bij benadering niet beantwoord worden. Laat staan dat we weten waar die zich bevinden. Hoe wil je dan ooit ruime beheersmaatregelen doorvoeren, stel bv. op een kwaaie dag dat de paardenpest toch uitbreekt. Als niet niet weet hoeveel paarden er zijn, of waar die zitten, weet je ook niet hoeveel er ziek zijn en sterven, en dus ook niet wanneer je op de rand van een epidemie zit en alarm zou moeten slaan.
Die chip dient niet in de eerste plaats om jouw paard een nummer te geven dat de politie kan bekijken bij een transport. Het is in de eerste plaats '1 stuk' + wat basisgegevens, in een centrale databank. Een telling.. basic management.

Sommige mensen kunnen het niet uiitstaan als ze iets niet weten in de trant van hoeveel of hoe groot. Echter bij een besmettelijke uitbraak gaat het daar helemaal niet om. Dan gaat het om algemene maatregelen zoals een stilstand en een vervoersverbod en aanvullende algemene maatregelen. Ieder extra besmet dier is er een te veel en daar gaat het in principe om. Niet om hoeveel dieren dood zijn. Dat kan de rendac je ook wel vertellen En de chip heeft hier geen enkele functie in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:47

Alane schreef:
..
Geld uit de zak kloppen... zoveel meer zijn de kosten niet van transponder/paspoort/papier tov paspoort/papier...

Sterker nog, DNA is duurder dan die chip. Op het moment dat er 1 chip ingaat. Op het moment dat er chip nr 2, 3, 4, 5, 6 of zelf 7 ingaat omdat al die andere chips onvindbaar zijn of niet meer afgelezen kunnen worden, wordt het een heel ander verhaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:51

Bandida schreef:
Cassidy schreef:
De Rendac zal een eventueel niet gechipt paard echt niet langs de weg laten liggen.

Nee, maar op je erf wel hoor. Geen chip, niet laden.

Larie. Daar heb ik tot nu toe nog niets over gehoord, niet gechipte paarden worden tot nu toe ook gewoon van het erf afgehaald. Ik laat me echt niet bang maken met dergelijke verhalen. Ze kunnen het niet maken, want stel je voor dat het om een veulen gaat die nog niet gechipt is omdat hij daar te jong voor is? Wie gaat de Rendac vertellen dat het om een veulen gaat van 7 maanden dat nog niet gechipt hoeft te zijn, of om een veulen van 7 maanden en 1 dag?

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:58

.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:34

En nu dan het antwoord op Alane
Alane jij komt steeds on line als pleitbezorger van de chip. Het lijkt er op dat je daar een rechtstreeks belang bij hebt. Maar dat kan me niet schelen.
Waar we het over eens zijn is dat de chip niets zegt over het eigendom en derhalve niet dienstig is bij diefstal.
Waar we het ook over eens zijn is dat bij on- of opzettelijk kwijt raken van een paspoort er gewoon een nieuwe afgegeven wordt waarin geen medicijn verleden staat.Dat kost 50 euro. Waar zullen de meeste mensen voor kiezen denk je Alane? Tussen 700 euro aan vlees ter destructie aanbieden bij foutief medicijngebruik in het verre verleden , of voor 50 euro een nieuw paspoort bestellen en 700 euro incasseren?Wat gaat het worden denk je Alane? Dat de chip de voedselveiligheid zal waarborgen is een SPROOKJE!!!!!!!!!!!!!!
. Kijk ook maar naar de receptplicht voor wormmiddelen. Veel burocratie maar geen doeltreffend effect. Veel kosten , dus weggegooid geld. De paardenhouder krijgt linksom of rechtsomtoch wel weer de rekening gepresenteerd.

Waar we het VOLLEDIG EN HARTGRONDIG ONEENS zijn met elkaar is jouw SCIENCE FICTION verhaal over een sluitende I en R regeling voor paarden net als bij runderen. Het getuigt van weinig realiteitszin om dit als serieuze mogelijkheid te betitelen. Als je ziet dat bij professionele veehouders onbedoeld al zoveel fouten gemaakt worden , omdat er alleen maar bij te verliezen is en niets te winnen ten gevolge van een foutmelding. Daarom worden er peletons AID-ers uit de kast getrokken die alle dagen er op uit gestuurd worden om de fouten op te sporen en zeer fors te beboeten. Hoe wil je dit systeem nu bij hobbyisten toepassen met een dier dat misschien wel 36000 keer in zijn leven de poort uit gaat en weer terug komt. Dat zijn dan 72000 meldingen voor die hobbyist met dat ene paard die lekker alle dagen gaat trainen in de manege vlak bij.Denk je nu echt dat dat goed gaat Alane?Ik weet zeker dat je wel beter weet !!!!En ik weet ook zeker dat jij ook wel weet dat je achter de feiten aan loopt dat als je bij een uitbraak geen vervoersverbod afkondig ipv na te gaan wie met wie in contact is geweest. Behalve als je preventief gaat ruimen in de paarden. Ben je daar dan voorstander van Alane? Dan zou je verhaal nog een heel klein beetje logica hebben.

Kortom chippen is een volstrekt overbodige en misplaatste aanslag op het dierenwelzijn en draagt vrijwel aan geen enkel essentieel doel bij.

Het chippen is niet dwingend vanuit de EU voorgeschreven. Het dreigt dwingend nationaal voorgeschreven te worden en daarom is deze discussie op zijn plek om de dwalingen van de minister aan de kaak te stellen en te voorkomen dat de pleuris uitbreekt . Want dat dat gaat gebeuren is zeker!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:41

Het moeilijk doen over dat het dingetje in de spier gespoten word met een naald vind ik niet realistisch, elke griepvaccinatie word in een spier gezet dus das IMO het te ver zoeken...

Ik vind het echter jammer dat dat hele chip gebeuren ons meer dan 100 euro gekost heeft, we meer dan een JAAR hebben moeten wachten op de officiële papieren en dat het uiteindelijk helemaal níets bewijst. Op basis van chip alleen krijg je je paard niet terug. Dus ik zie het nut er simpelweg niet van. Een nieuwe is zo gezet als je de oude naar de vaantjes helpt met een goede magneet. Voor vervoer? Waarom dan niet enkel paarden die vervoerd worden? Heb twee pony's staan die nooit van het erf komen (en die wat ze er af krijgt zonder mijn toestemming/medewerking mag ze hebben. Als hij ze zó graag wil := maar ik betwijfel of er een idioot rond loopt op deze aardbol die het er voor over zou hebben :') ) en ook nooit zullen komen tot ze de geest gelaten hebben, waarom zou ik hen nog laten chippen? Kost me alleen maar geld en uiteindelijk heb ik er niets aan. De merrie is enkel gechipt omdat het moest om wedstrijd te rijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:17

jacobus schreef:
Sommige mensen kunnen het niet uiitstaan als ze iets niet weten in de trant van hoeveel of hoe groot. Echter bij een besmettelijke uitbraak gaat het daar helemaal niet om.

Sorry hoor Jacobus, maar aan de hand van dit soort uitspraken kan ik alleen maar afleiden dat jij niet over genoeg achtergrond beschikt om hier verder over te discussiëren. Je hebt ongelijk, en ik ga je niet kunnen uitleggen waarom.

Cassidy

Re: Tegenstanders chippen teleurgesteld in nieuwe regelgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:33

Jij beticht Jacobus van onvermogen om te discussieren Bandida, maar met een dergelijke opmerking scoor je zelf ook niet hoog...:x

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:16

Cassidy schreef:
Jij beticht Jacobus van onvermogen om te discussieren Bandida, maar met een dergelijke opmerking scoor je zelf ook niet hoog...:x

Helemaal waar, maar in de twee bovenstaande stukjes staat zo veel na mekaar wat ik tussen onkennis en flagrant fout onder breng, dat ik twee uur zou moeten zitten typen om mijn volledig tegengestelde mening uitgelegd te krijgen. Onmogelijk te discussiëren dus..

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:23

Bandida schreef:
Cassidy schreef:

Helemaal waar, maar in de twee bovenstaande stukjes staat zo veel na mekaar wat ik tussen onkennis en flagrant fout onder breng, dat ik twee uur zou moeten zitten typen om mijn volledig tegengestelde mening uitgelegd te krijgen. Onmogelijk te discussiëren dus..

2 uur typen.....? Dan moet je je zeker in 1001 bochten wringen om iets nog enigszins aannemelijk te willen maken
;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:37

@ Bandida: je zou het op zijn minst kunnen proberen...maar je reactie wijst er al op dat je het nieteens uit KUNT leggen, al zou je het willen en de 2 uur ervoor uit zou willen trekken.
Het is echt zo ontzettend makkelijk om naar een ander te wijzen en te roepen dat hij er compleet naast zit, en het er verder bij te laten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:15

Cassidy schreef:
maar je reactie wijst er al op dat je het nieteens uit KUNT leggen

Dat is niet waar Cassidy, zoals ik al zei heb ik de tijd er niet voor over.

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:08

pharagirlke schreef:
Het moeilijk doen over dat het dingetje in de spier gespoten word met een naald vind ik niet realistisch, elke griepvaccinatie word in een spier gezet dus das IMO het te ver zoeken...

Ik vind het echter jammer dat dat hele chip gebeuren ons meer dan 100 euro gekost heeft, we meer dan een JAAR hebben moeten wachten op de officiële papieren en dat het uiteindelijk helemaal níets bewijst. Op basis van chip alleen krijg je je paard niet terug. Dus ik zie het nut er simpelweg niet van. Een nieuwe is zo gezet als je de oude naar de vaantjes helpt met een goede magneet.

Dat van die magneet.......... heb je dat al eens zien gebeuren? Ik heb er geen ervaring mee, maar het komt vaak ter sprake. Als dat waar is is het chipsysteem waardeloos. Kan iemand daar bewijzen voor aanleveren?

Het dingetje dat in een spier gespoten wordt komt overeen met de dikte van een lucifer en 1/3 van de lengte daarvan. Gaan we er van uit dat een veulenhalsje 3 x zo dun is als onze hals dan moet je je voorstellen dat er iemand met een buisje van 0,25 cm dik jouw in je hals steekt en er een lucifer in schiet. Alles went natuurlijk maar of je daar blij van wordt......??? ik vind het om van te kotsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:14

Eh tja, heb het zien gebeuren ja :j Dat was de manier om een 18-jarige weer 7 te maken... :roll: Is wel alweer een paar jaar geleden (heb geen contact meer met die mensen sinds die gebeurtenis. ) dus weet niet zeker of het nu nog kan.

Even voor je 0.25 cm bij een veulen: als je een oor wil stretchen kunnen ze "punchen" op 0.25 cm. Dus dan word zo'n ding gewoon door je oorlel geramt en dat valt, naar wat ik gehoord heb, echt dik mee. Dus van mij mogen ze het bij me steken hoor als ze denken dat het echt nuttig is. ;) een naald van 1.6mm voel ík iig al nauwelijks dus :) dan zal het voor die op dat moment al bijna 100kg ook dik mee vallen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:29

Bandida schreef:
Cassidy schreef:
maar je reactie wijst er al op dat je het nieteens uit KUNT leggen

Dat is niet waar Cassidy, zoals ik al zei heb ik de tijd er niet voor over.

Dat zei je niet. Je zei dat je 2 uur nodig hebt om het op te schrijven en dat dan onmogelijk discussieren wordt. Dat interpreteer ik als onvermogen om het in woorden te vatten, en niet als onwil om er voor te gaan zitten.
Maar geeft niet hoor, als er al zoveel verwarring ontstaat in die paar zinnen, twijfel ik er idd aan of je het wel begrijpelijk op papier kunt zetten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:42

jacobus schreef:
Het dingetje dat in een spier gespoten wordt komt overeen met de dikte van een lucifer en 1/3 van de lengte daarvan. Gaan we er van uit dat een veulenhalsje 3 x zo dun is als onze hals dan moet je je voorstellen dat er iemand met een buisje van 0,25 cm dik jouw in je hals steekt en er een lucifer in schiet. Alles went natuurlijk maar of je daar blij van wordt......??? ik vind het om van te kotsen.

overdrijven is ook een vak(het kots verhaal...)

ik heb alle begrip dat mensen het chippen niet zien zitten,maar dan kan je ook normaal reageren

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:08

Cassidy schreef:
Maar geeft niet hoor, als er al zoveel verwarring ontstaat in die paar zinnen, twijfel ik er idd aan of je het wel begrijpelijk op papier kunt zetten.

Wat je wil meisje..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:54

Snoevie schreef:
jacobus schreef:

ik heb alle begrip dat mensen het chippen niet zien zitten,maar dan kan je ook normaal reageren

geheel met je eens, een beetje realisme is wel op zijn plek :)

jacobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:20

Snoevie schreef:
jacobus schreef:

Alle maten en afmetingen die ik genoemd heb zijn volkomen realistisch en komen overeen met de realiteit. Als nu blijkt dat voor sommigen de realiteit van chippen toch iets meer blijkt te zijn dan een simpele injectie met vitamine om maar een voorbeeld te noemen, iets waar men eerder achteloos aan voorbij is gegaan , kan dat confronterend zijn. De eerste reactie is dan altijd de ontkenning of de bagetalisatie.
Laatst bijgewerkt door jacobus op 10-05-09 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:22

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling op de man te spelen in plaats van op de bal. Graag op een respectvolle manier verder zonder persoonlijk te worden :)