Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Onderzoekers willen standaard tests voor peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:04

Ik rijd m'n eigen paard{en} altijd zonder beenbescherming,heb het altijd al meer negatief dan positief gevonden.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:12

Ik gebruik vooral peesbeschermers om het voorbeen te beschermen tegen beschadiging door de achterhoef. Als ik de binnenkant van mijn peesbeschermers bekijk dan zitten ze bovendien, van boven tot onder, onder de krassen, dus mijn paard raakt zich ook met zijn voorbeen tegen de binnenkant van het andere voorbeen. In dat geval vraag ik me af wat verstandiger is: peesbeschermers met als gevolg wat warmere benen maar geen verwondingen, óf geen peesbeschermers waardoor koelere benen maar wel meer kans op verwondingen. Tot nu toe kies ik zelf liever toch voor de eerste optie. De benen met koud water afspuiten na het rijden ( met peesbeschermers) moet toch ook voldoende zijn om het been voldoende af te koelen lijkt mij? Het zal misschien niet goed zijn om een paard de hele dag met peesbeschermers om te laten staan maar een paar uur moet volgens mij gewoon kunnen. De rest van de tijd kunnen de benen qua temperatuur wel weer voldoende herstellen.
Wat mij persoonlijk een kwalijkere zaak lijkt is dat peesbeschermers druk uitoefenen op de huid en de structuren daaronder ( pezen, bloedvaten, lymfevaten...). Daardoor kan het de circulatie in de benen wel serieus belemmeren, vooral als ze erg strak zitten of te langdurig omgedaan worden ( bv. hele dag in de wei of na het rijden vergeten af te doen). Door die gestoorde bloedsomloop kunnen de pezen wel oververhit raken en beschadigen met als gevolg dikke benen.
Zo'n onderzoek is op zich nooit verkeerd. Ik ben benieuwd naar de uitslagen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:15

Dat de peesbeschermers onder de krassen zitten aan de zijkanten komt natuurlijk ook doordat het been door de beschermers breder wordt.
Dan komen de voorbenen eerder tegen elkaar aan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:43

Nibbit schreef:
Dat de peesbeschermers onder de krassen zitten aan de zijkanten komt natuurlijk ook doordat het been door de beschermers breder wordt.
Dan komen de voorbenen eerder tegen elkaar aan.

Inderdaad.. mijn beschermers zitten ook vol krassen, maar zonder beschermers heeft hij zich nog nooit tijdens het rijden verwond.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:27

Door hoge temperaturen ontstaat schade aan het collageen dat rondom de pees zit. Als de beschadigingen maar vaak genoeg optreden verzwak je de pees hiermee enorm. Daarmee ligt het gevaar van verscheuring en/of verrekking zeer dicht om de hoek. Dus dan is het een het gevolg van het ander...........Echter, een te koud lichaam heeft ook moeite met rekken en strekken. En daarmee is voldoende lang in- en uitstappen een must.

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:49

Ben erg benieuwd, zinvol onderzoek lijkt mij!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:03

Ik zie inderdaad sommige mensen de peesbeschermers flink aansnoeren... iets wat echt belachelijk is, want als je ze gewoon dicht flapt uit de losse pols zitten ze perfect, die dingen zakken echt niet af :n .. Slechte doorbloeding zorgt eveneens voor afsterving van cellen en slecht herstel of warmte afdrijving vanuit de pezen..

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:08

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:42

Licht off topic, maar wel iets om bij stil te staan in het kader van bescherming:

Ik zie hoogst zelden iemand met knie beschermers rijden, terwijl áls een paard valt, het wel op de knieën terecht komt en dat bij het springen toch ook redelijk vaak een balk daarmee geraakt wordt.
Daar krijgen de paarden toch wel vaak behoorlijk lang dikke knieën van (wat de beweging ontzettend beperkt, dus verplichte rust), soms zelfs blijvend, en het veroorzaakt vaak ook op langere duur artrose.... en vaak ook nog lelijke littekens voor het leven (bij een val op straat, waar ook tetanus weer een bijkomend gevaar is met binnendringend vuil).
De kans dat een paard dat niet op de weg komt op het harde op zijn snufferd gaat is natuurlijk niet zo groot, maar feitelijk zou je alle mensen die de weg op gaan op of met paarden met kniebeschermers moeten zien, als ze er net zo over dachten als peesbeschermers... als ze dat piepkleine kansje op een gerichte blessure willen voorkomen. Dacht ik zo.
Toch doet men dat niet, wellicht omdat het niet zo leuk staat?
Ik zie alleen kniebeschermers bij paarden waarbij het feitelijk al wat laat is, die hebben meestal al een paar keer een val doorgemaakt voordat de eigenaar gaat denken aan bescherming.

Overigens is struikelen en vallen meestal een gevolg van te lang geworden hoeven of slecht hoefbeslag of gewoon slecht rijden= geen actieve achterhand, dus te voorkomen.
Maar waar men wel denkt van: ik ga dit of dat doen, dus maar even "peesjes", denkt men niet: nou de hoeven zijn weer wat lang/ ik ga de weg op, dus maar even kniebeschermers....
Men kijkt heel anders tegen knie bescherming aan. Op zich wel heel apart.
Ik kom wel al bij ruitersport winkels diverse soorten kniebeschermers en pijpkousen met ingebouwde kniebescherming tegen, dus wellicht is dat nu iets dat de markt gaat veroveren...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:27

Ik rij voor met beschermers met van dat 'nepbont' erin (soort wol geloof ik) en als ik die af doe na een training zijn de benen veel minder warm dan bij beschermers die dat niet hebben.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:47

Tja rij al bijna 30 jaar paard en heb daarvan al zeker 15 jaar paarden.

Als ik rij rij ik een uur max 2 uur en ALTIJD wat om de benen. Ook met inrijden wedstrijden alleen in de ring even niet. 1x niet ongedaan paard strok kwam omhoog en gevolg een schieffel opgelopen en ook nog flink kreupel ben er 4 weken zoet mee geweest en berg da kosten . Als ik mijn kappen omhad was dit niet zo ernstig geweest en had me een hoop kosten bespaard.

Lijkt mij als je ze max 2 uur om heb en erna de benen goed controleerd echt geen problemen opleveren. In al die jaren en ook met de vele mensen om mij heen heb ik meer ellende zonder gezien als met.

Prima al die onderzoeken maar het is alleen gek makkerlij.

Dat er een betere oplossing komt voor weiland prima maar denk toch dat ik dan voor ben om helemaal niets om te doen. Ik heb alleen maar balschoenen aan van Kalvakade dit ivm aftrappen ijzers.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:49

robin_hood schreef:
De benen met koud water afspuiten na het rijden ( met peesbeschermers) moet toch ook voldoende zijn om het been voldoende af te koelen lijkt mij? Het zal misschien niet goed zijn om een paard de hele dag met peesbeschermers om te laten staan maar een paar uur moet volgens mij gewoon kunnen. De rest van de tijd kunnen de benen qua temperatuur wel weer voldoende herstellen.

Nogmaals: Je kunt de beschadigingen aan de pees vergelijken met het koken van een ei. De struktuur van het weefsel veranderd. Als je een gekookt ei onder de koude kraan houdt, raakt het toch ook niet 'ontkookt'? Koud afspuiten zal dus ook niet er voor zorgen dat beschadigd weefsel weer hersteld.
Op langere termijn zal peesweefsel misschien weer wat hersellen maar helaas nooit zo snel als een spier.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:22

Er moet wel een lijn getrokken worden tussen een peesbeschermer om 1 max2 uur met rijden of de gehele dag op de weide.

Mijn paard zweet toch wel met rijden en wordt ook warm over zijn gehele lichaam dus ook onder de peesbeschermers. Goed uitstappen op het harde en benen controleren na het rijden is altijd belangrijk. Meeste wonden en beschadigingen aan een paard komen van buitenaf dus een auto die start of rennende kinderen enz.. Daarom heb ik die bescherming om als ik deze ervaring niet had met deze affecten zou ik ze niet omhebben. Vooral op een pensionstal of op wedstrijd blijkt deze bescherming gewoon nodig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:44

Goh dat ze daar helemaal zo'n onderzoek voor nodig hadden.

Wie een beetje natuurkundig inzicht heeft, kan het zelf logisch beredeneren.

Om de redenen die zij noemen, doe ik al járen geen peesbeschermers om. Ook geen bandages. Ook gaan mijn paarden bloot de trailer op, geen dekens (het is warm zat in zo'n trailer), geen transportbeschermers.

En als je dan hier een discussie opent op bokt, krijg je de gekste antwoorden. En nu zeggen onderzoekers het en dan pas geloven mensen het :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:45

Prisca, de temperatuur onder een beschermer kan vreselijk hoog oplopen. Zelf tot zulke temperaturen waardoor het collageen beschadigen kan. Het collageen is van essentieel belang voor een stevige en goed functionerende pees die hieronder ligt.
Je beschermt misschien (maar dat valt zelf te betwijfelen als je de beginpost goed doorleest) wel voor een trauma van buiten af, maar ondertussen breng je enorm veel schade aan, aan de pees zelf!
Temperaturen kunnen met gemak oplopen tot 50 graden...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:46

Je kunt ook zorgen dat je paard minder schrikachtig is voor plotselinge geluiden/bewegingen. Dan is die bescherming ook niet nodig. Bij springen zie ik het nut van goede peesbeschermers wel, voor de rest zie ik vooral risico op schade door de bescherming. Zie onder andere ook de paarden met witte vlekjes op hun benen.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:00

Citaat:
Je kunt dit ook nog vanuit een natuurkundig standpunt benaderen. Een peesbeschermer of bandages zorgt ervoor dat er extra gewicht op het onderbeen komt te staan. Daardoor heeft het paard meer energie nodig om dit been te bewegen en te laten stoppen. Wanneer je hier maar genoeg gewicht aan toevoegt kun je de beweging van je paard drastisch beinvloeden.

Dat geldt dus ook voor hoefijzers :7

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:10

Maar ik vraag me nu wel iets af.. Hoor meerdere mensen, met onder de peesjes is het ook bezweet.
Of ik doe iets verkeerds/ of juist goed, maar die van mij zweet niet onder zijn beschermers..
Hoe verklaren we dat dan? :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:09

Arabesk schreef:
Citaat:
Je kunt dit ook nog vanuit een natuurkundig standpunt benaderen. Een peesbeschermer of bandages zorgt ervoor dat er extra gewicht op het onderbeen komt te staan. Daardoor heeft het paard meer energie nodig om dit been te bewegen en te laten stoppen. Wanneer je hier maar genoeg gewicht aan toevoegt kun je de beweging van je paard drastisch beinvloeden.

Dat geldt dus ook voor hoefijzers :7

Je hebt gelijk hoor, maar
a, die zitten niet om de benen maar aan het uiteinde, wat weer een ander effect geeft;
b, hoe ijzers het gaan beïnvloeden is allang beklend dat wordt juist ook in het voordeel gebruikt bij bv dravers. Bij renpaarden zie je weer dat ze naar hyperlicht gaan, maar bescherming is toch vaak nodig bij dat soort paarden. Ik heb een vriendin die absoluut 100% voor ijzerloos is en dat lukt met de meeste van haar 7 paarden, maar niet met haar ex renpaard...
c, men doet ook onderzoek naar verbetering van ijzers, maar,
d, dit topic gaat over afneembare beenbescherming.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:43

Cayenne schreef:
_Fleur schreef:
en hoe weet je zeker of de beschermers door de producent zelf aan een serie tests is onderworpen ?

als het goed is moet dat op de website of op de verpakking staan.

en ja, penetratie kan nog meer betekenen dan iets seksueels :P
Maar graag ontopic blijven dames! :D

:+ a dirty mind is a joy forever :+

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:42

Vind het goed als er van die onderzoeken en tests komen :j