Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:19

Het is op 1 km van mijn huis gebeurd, de kinderen waren gewoon met vuur aan het spelen in de opslagruimte waar al het stro enz. ligt! _-:(

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:26

Het zijn en blijven kinderen en die halen nu eenmaal graag kattekwaad uit. Het is in ieder geval niet de bedoeling geweest om de zaak in de hens te zetten. Op de manege bij ons in het dorp lopen ook de hele dag kids rond en spelen ook overal en nergens. Het is onmogelijk om de hele dag je kinderen in de gaten te houden. Dan dien je ze aan de ketting te leggen en aan de riem mee te nemen als je weg gaat zodat je weet waar ze zijn en ze zeker niks uit kunnen vreten.

Ik denk dat het niet verkeerd is om de jongens hun excuses aan te laten bieden voor hetgeen er gebeurd is en ze wellicht hier en daar een handje laten helpen als wijze van "straf". Maar er wrodt idd. nogal heftig gereageerd en wordt er net gedaan of dat het een stelletje criminelen zijn die het met opzet gedaan hebben. Het zijn en blijven kinderen en ja die halen wel eens streken uit met ook wel eens een verkeerde afloop.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:51

joopie7 schreef:
x_Marr schreef:
Waar gaat het ook heen met de opvoeding... kinderen van 8 en 10 die dus een aansteker op zak hebben.. :n
Weet je op je 10e nog niet wat voor dingen snel brand kunnen vatten!? Dacht dat ik dat toch wel wist op die leeftijd... :\

Iedereen doet toch wel eens onverantwoordelijke dingen als kind, ik heb zo veel idiote acties uitgehaald. Het enige verschil is dat het bij mij steeds net goed ging, en bij hun net niet. Kwestie van pech hebben, hoeft echt niks met de opvoeding te maken te hebben hoor. Hoort ook een beetje bij de leeftijd, dat rebelse :P

Maar toch fijn dat er niemand gewond is geraakt!

Onverandtwoordleijke dingen horen bestraft te worden, en dan alsnog wat doen een 8 en 10 jarige met een vuuraansteker?
Als ouder zou je daar om moeten denken dat ze daar niet bij kunnen!
En dat jij zo was betekend niet dat iedereen zo is en dat het bij de leeftijd hoort, rebels op je 8e of 10e.. :\

TurboTinker

Re: Spelende kinderen leggen manege Ruitershof in de as

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:15

Harde les voor de kinderen.
Hoe vaak gebeurt het niet dat de kids met een aansteker op zak lopen..

Wij werden altijd gewaarschuwd door onze ouders niet met vuur te spelen.
Al gebeurde het wel eens dat ze brandlucht roken, en dat er een krant in de hens stond (ik was het niet)
nou die heeft flinke billenkoek gehad ;)

Gelukkig waren ze hier op tijd bij,zijn de paarden gered en verder geen gewonden gevallen.

De manege eigenaar is vast verzekerd..

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:22

en waar waren de ouders???

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:40

Ik ga geheel met Maya mee. Het zijn kinderen... te oud om voortdurend aan het handje van moeder te lopen, te jong om echt vooraf te kunnen overzien wat de gevolgen zijn. We hebben toch allemaal stomme dingen uitgehaald vroeger? Meestal lopen die dingen redelijk goed af, en blijft de schade beperkt en is het vooral de schrik die er goed inzit. Soms lopen de dingen ineens heftig uit de hand zoals hier. Dat is echt heel vervelend en dat gun ik de manegehouder niet. Maar ik moet toch niet denken aan de wereld die we krijgen als men verwacht dat je als 10-jarige nooit wat fout doet en nooit wat mag en nooit een seconde aan aandacht mag ontsnappen...

Het was een stomme actie van de kinderen en het is naar voor alle betrokkenen. En dat is ongeveer wat je er over kunt zeggen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:49

lijntje87 schreef:
en waar waren de ouders???

Misschien wel thuis??? Toen ik 8 was begon ik ook met paardrijden op de manege. En ik en mijn vriendinnetjes werden gebracht en gehaald door onze moeders (in toerbeurten).

En ook ik heb stiekem gespeeld in de hooiberg, en ook ik heb stiekem achter de stallen staan roken (1e sigaretje was op de manege en toen was ik 13 ofzo).

Zijn jullie dan nooit kind geweest ofzo?? Nooit op ponykamp geweest en stoute dingen uitgehaald waarop je vervolgens 20 rondjes door de bak moest rennen van de leiding?

En een aansteker kunnen ze overal wel gevonden hebben...wat dacht je van de kantine??

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:25

nee, ik heb nooit een aansteker aangestoken in de hooischuur...
en mijn moeder liet me ook nooit in de hooischuur spelen,uiteraart als het ponykamp is, kunnen ze daar geen oog op houden, maar dan is het de taak van de leiding.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:41

sorry, maar ik heb hier geen goed woord voor. :n Met vuur bij stro spelen, gaat er bij mij niet in, ook al gaat het om kinderen, op die leeftijd wist ik donders goed dat ik mij dat niet moest riskeren.

Sterkte aan alle betrokkenen. Gelukkig zijn er geen gewonden of doden gevallen, maar de materiële schade is allicht enorm.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:46

f*king erg!
Wou net op de site van Manege Ruitershof kijken, maar er zit een virus/worm op hun site :S

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:52

Jeetje minnazeg, het zou je maar gebeuren. Heel je levenswerk is in een klap weg..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:04

HorseyDude schreef:
Ten eerste: wat deden die kinderen eigenlijk in een hooi opslagplaats? en ten tweede: ze weten toch wel dat stro ontzettend brandbaar is? Ik ga helemaal mee met JLLN_... waar gáát het heen met de jeugd tegenwoordig? Maar goed dat ze de paarden op tijd konden evacueren, had veel en veel erger kunnen zijn... :( :(

Nou dat vraag ik me ook af, dat wordt je van jongs af aan al bijgebracht toch, als je op de manege/stal bent: niet roken en geen vuur op stal en overal waar hooi/stro is.
Laatst bijgewerkt door ___Tessa___ op 24-04-09 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:04

jeetje, hebben die ouders die kinderen niet duidelijk gemaakt dat je niet met vuur mag spelen? Kan men wel zeggen dat kinderen het dan als nog doen, nou, ik zelfs op die leeftijd niet. Ik wist wel dat ik een optetter zou hebben gekregen als ik met vuur betrapt werd....

En dan nog wat, 8 en 10 jaar, toen mocht ik alleen maar in de tuin met vriendinnetjes spelen onder toeziend oog van mijn ouders hoor :? Ben ik de enige die het heel erg raar vind dat een 8 en 10 jarige kunnen gaan en staan waar ze willen? Vind het onverantwoord van de ouders...!

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:10

wat doen kinderen in godsnaam met een aansteker??
dat is het eerste waar ik aan denk.
buiten dat hou je je kinderen toch in de gaten ,
en bovenal horen kinderen niet in de hooi/stro opslag van een stalling

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:14

Tegenwoordig kunnen ze ook gaan en staan waar ze willen opvoeding zit er tegenwoordig niet meer bij.
Dit wil je gewoon niet meemaken ik heb het zelfs 2 keer meegemaakt ik heb er een flinke trauma aan overgehouden dus vind het ook vreselijk als ik zulke berichten lees.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:23

tessii1991 schreef:
Nou dat vraag ik me ook af, dat wordt je van jongs af aan al bijgebracht toch, als je op de manege/stal bent: niet roken en geen vuur op stal en overal waar hooi/stro is.

Natuurlijk wordt dat je bijgebracht, maar mensen zijn nogal eens ongehoorzaam. En laten we wel wezen - deze jongens zijn geen enorme uitzondering daarin. Er zijn genoeg mensen die roken op stal, en er zijn veel mensen die onverstandig met vuur omgaan, allemaal in de volste overtuiging dat zij echt wel opletten. En geen van allen beseffen ze op voorhand wat er kan gebeuren. Pas achteraf, dan weet iedereen precies hoe dom het was om dit of dat te doen... Achteraf is het zo makkelijk oordelen :)

(En weet je? Misschien moeten kinderen ook wel juist meer met vuur kunnen spelen om te beseffen hoe makkelijk vuur in een halve seconde van een schattig klein vlammetje uitschiet naar een oncontroleerbare fik. Toegegeven, niet in een hooiberg en ook niet op de heide of in het bos, maar op wat beter controleerbare plekken... :j Nu wordt het gewoon in het algemeen verboden - en dus ook in het algemeen genegeerd door avontuurlijke mensen, kinderen maar ook zeker volwassenen, want zo gaat dat met algemene verboden.)

Overigens: dit is beslist niet iets van 'nu'. In alle generaties ken ik verhalen genoeg van verboden fikkies. De meeste situaties zijn leuk en gezellig (dan krijg je nostalgische verhalen over hoe het vroeger beter was, toen kinderen nog gewoon mochten spelen en hoe ze appeltjes poften en hoe mooi de tijd toen was), en sommige ronduit gevaarlijk. Spelen met vuur is van alle tijden en een aansteker of een doosje lucifers is ook zo moeilijk niet om aan te komen. Meestal gaat het goed, een aantal keer loopt het net goed af en heel soms gaat het heel erg mis, zoals nu. Maar waarom doet iedereen alsof het nooit voor zou komen? Dat is wat naief op z'n minst.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:27

Shadow0 schreef:
tessii1991 schreef:
Overigens: dit is beslist niet iets van 'nu'. In alle generaties ken ik verhalen genoeg van verboden fikkies. De meeste situaties zijn leuk en gezellig (dan krijg je nostalgische verhalen over hoe het vroeger beter was, toen kinderen nog gewoon mochten spelen en hoe ze appeltjes poften en hoe mooi de tijd toen was), en sommige ronduit gevaarlijk. Spelen met vuur is van alle tijden en een aansteker of een doosje lucifers is ook zo moeilijk niet om aan te komen. Meestal gaat het goed, een aantal keer loopt het net goed af en heel soms gaat het heel erg mis, zoals nu. Maar waarom doet iedereen alsof het nooit voor zou komen? Dat is wat naief op z'n minst.

Alleen kregen vroegah de kinderen wel fatsoenlijke straffen...hoop dat dat hier ook gebeurd...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:31

Shadow: Ik snap je punt.
En juist daarom is het handig als ouders een oogje in het zijl houden en niet of het terras/ in de kantine gaan zitten beppen en 3 uur later eens gaan kijken waar hun kind is zeg overigens niet dat dit nu gebeurt is, maar gewoon hoe het vaak wel gebeurd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:32

tessii1991 schreef:
Ik snap je punt.
En juist daarom is het handig als ouders een oogje in het zijl houden en niet of het terras/ in de kantine gaan zitten beppen en 3 uur later eens gaan kijken waar hun kind is zeg overigens niet dat dit nu gebeurt is, maar gewoon hoe het vaak wel gebeurd.

Amen!!!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:37

Adil18 schreef:
Alleen kregen vroegah de kinderen wel fatsoenlijke straffen...

Welnee :) Dit soort dingen komen in alle generaties voor en in alle generaties weten de schuldigen na afloop echt wel dat ze het niet nog eens moeten flikken. (Maar ja, da's achteraf.) Dat heeft niets met tijdgeest te maken.

Het enige wat veranderd is, is dat dit soort nieuws vroeger nieuws van de dag was in de 5 omliggende dorpen, en het nu via internet getransporteerd wordt naar meerdere landen. Maar verder is dit gewoon een ordinaire kwajongensstreek die helaas heel verkeerd is uitgepakt. Niet meer, niet minder.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:44

WAT EEN VRESELIJK VERHAAL.

WildWings schreef:
Geen opzet maar een stom ongeluk??? Ongetwijfeld was het niet met opzet, maar van twee kinderen van 8 en 10 mag je toch verwachten dat ze de vertegenwoordigheid van geest hebben om te weten dat je beter niet met vuur kan spelen zo dicht bij stro :?

Helemaal mee eens, maar ze horen te weten dat je helemaal niet met vuur mag spelen.
NERGENS dus niet alleen niet in de buurt van stro, gewoon nooit en nergens!
Echt niet normaal!

Denk alleen dat ze niet gestraft hoeven te worden (door buitenstaanders of instanties) ,
ze zullen hun lesje wel geleerd hebben.
En ik mag hopen dat de ouders hun taak doen (praten en/of straf)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:45

Shadow0 schreef:
Adil18 schreef:
Alleen kregen vroegah de kinderen wel fatsoenlijke straffen...

Welnee :) Dit soort dingen komen in alle generaties voor en in alle generaties weten de schuldigen na afloop echt wel dat ze het niet nog eens moeten flikken. (Maar ja, da's achteraf.) Dat heeft niets met tijdgeest te maken.

Het enige wat veranderd is, is dat dit soort nieuws vroeger nieuws van de dag was in de 5 omliggende dorpen, en het nu via internet getransporteerd wordt naar meerdere landen. Maar verder is dit gewoon een ordinaire kwajongensstreek die helaas heel verkeerd is uitgepakt. Niet meer, niet minder.

Ik zat hier net met de vader van mijn vriend over te praten die ook zegt dat zijn ouders hem bont en blauw hadden geslagen en zulke dingen niet eens in hem op zouden zijn gekomen op die leeftijd (niet dat ik nu wil dat die kinderen KO worden geslagen...hoewel van een corrigerende tik nog niemand slechter is geworden :P )

Had je trouwens met dezelfde koelbloedigheid reageerd als het zich om jouw stal draaide?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:52

Ik vind dat dit naar mijn mening grotendeels aan de opvoeding ligt (niet altijd).
Heb zelf hier ook zo'n jongetje lopen die laatst ook in het stro met lucifers zat. Ik heb nog nooit een kind een schop gegeven, maar deze heeft het gepresteerd. Z'n moeder was boos, kind huilen, maar ik heb liever dat hij nu even huilt, als ik straks.

Ik heb het ook al op m'n oude stal meegemaakt. Die is door zo'n soortgelijke situatie in de as gegaan. Moeder was ook gevraagd op haar kind te letten. Maar toch een paar minuten later, was het te laat.

Ik vraag me toch af hoe zo'n kind van die leeftijd hierbij komt. Bij ons thuis mocht je niet eens naar een aansteker/lucifer kijken (bij wijze van), en dan nog wist je heel erg goed wat de consequenties van vuur en stro/hooi/oid zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:00

Adil: ja en nee. Voor een eigenaar moet het vreselijk zijn om zoveel van wat je hebt opgebouwd in rook te zien opgaan, en alles weer opnieuw te moeten bouwen. Daar baal je van, natuurlijk, enorm! Ik kan me dat waarschijnlijk niet eens goed voorstellen, hoe dat is.

Maar dat heeft niets te maken met die jongens. Het zijn kinderen, van 8 en 10 jaar oud. Weet je, sommige dingen lopen gewoon verkeerd af. Waarom niet gewoon accepteren dat het een vreselijk rottig uitgepakte streeek is? Waarom moet er gelijk een schuld gelegd worden bij de ouders? Dat is niet reeel. Het is niet reeel om te verwachten dat ouders hun kinderen 100% van de tijd bewaken (spaar me! In zo'n wereld zou ik niet willen leven.) Het is niet reeel om te verwachten dat je altijd alle ongevallen uit kunt sluiten. En het is niet reeel om te verwachten dat je altijd, in alle gevallen kunt voorkomen dat jongens van 10 een aansteker en een doosje lucifers jatten om vuurtjes mee te stoken. Hoe erg het ook is voor de eigenaar - gevolgen, zelfs als ze extreem zijn zoals hier - zijn niet automatisch ook verwijtbare incompetentie. Niet van de jongens en niet van de ouders. (Dat ze aansprakelijk zijn, mee eens. En dat die jongens straf krijgen, ook mee eens. Maar dat is iets heel anders dan gelijk roepen dat de ouders incompetent zijn of dat die jongens dit hadden moeten voorzien, want dat is gewoon niet reeel.)

En als we dan toch nostalgisch zijn over vroeger, dan ben ik vooral nostalgisch naar de 'bad things happen - deal with it'-mentaliteit ipv het vingerwijzen van nu.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:27

HorseyDude schreef:
Ten eerste: wat deden die kinderen eigenlijk in een hooi opslagplaats? en ten tweede: ze weten toch wel dat stro ontzettend brandbaar is? Ik ga helemaal mee met JLLN_... waar gáát het heen met de jeugd tegenwoordig? Maar goed dat ze de paarden op tijd konden evacueren, had veel en veel erger kunnen zijn... :( :(

Jeugd? Dit kun je nog geen jeugd noemen. Dit zijn duidelijk nog kinderen. Kinderen die zich dood zijn geschrokken en een gepaste "straf" zouden moeten hebben.

Verplaats je eens in die jongetjes, je hebt een fout gemaakt, een grote, je bent ervan geschrokken en je hebt de eigenaar gewaarschuwd. Vul de rest zelf maar in.

Denk niet dat als het écht om jouw kinderen zou gaan dat jullie dan nog zo hard zijn. Makkelijk praten over de kinderen van een ander, maar zodra het dichterbij komt word het al lastiger. Het gaat hier niet zozeer om het feit dat die brand er was, het gaat erom dat er paarden bij betrokken waren.

Adil: Je kinderen slaan vind ik echt Not Done. Je maakt ze bang en uit onwetendheid sla je er maar op los? Nee sorry. Een kind slaan lost niets op. Alleen maar dat ze je op zo'n moment haten en als ze er later op terugdenken dat ze nog kwader worden. Vroeger werden zulke streken eruit geslagen. Deed je je best niet op school? Vingers op tafel en de lineaal eroverheen. Nee sorry, slaan is echt het laatste waar je overna denkt.

Misschien dat de brandweer in samenwerking met school een project kan opstellen over de gevolgen van vuurtje stoken? Want er word wel gezegd dat dit niet goed is, maar zoals shadow al zegt, achteraf is makkelijker praten.
Stel een programma op, laat kinderen zien wat er kan gebeuren als een stukje stro fikt, en hoe snel dat kan gaan. Misschien dat ze dan beseffen wát er gebeurt als ze zulke dingen doen.