Per 1 april meer bitten toegestaan in de springsport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Per 1 april meer bitten toegestaan in de springsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:17

Lusitana @ daarom is de passoa met dubbele teugel een heerlijke uitvinding, enkel een 2e teugel gebruiken als het echt nodig is. Ik rijd hele trainingen op 1 teugel, maar die 2e hangt er toch aan. maar dat is dus ook verboden tegenwoordig..

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:34

Lusitana schreef:
Voor die een en ander zo zielig vinden, ook met nieuw toegstane bitten is het, net als met die al wel mochten, niet toegestaan dat er mishandeld wordt...
Ook is het nog eens zo, dat een paard makkelijk stopt als het teveel dwars gezeten wordt, dus het is in het voordeel van de ruiter om er niet te stug mee om te gaan als hij toch rond wil komen....

Het gebroken pelham toestaan in de lagere klasses en ongebroken pas in de hogere snap ik ook totaal niet. Je zou het eerder andersom verwachten of dat gebroken pelhams verboden zouden worden.
Overigens ben ik persoonlijk een groot voorstander van pelhams.
Het is juist doordat een paard er beter op reageert, dat je met veel minder "geweld" hoeft te rijden. Dat zie ik dan toch liever dan dat ze aan een bustrens moeten plukken en hangen.

Dit is over het algemeen zo, dat hoe "scherper" het bit hoe minder en hoe minder heftig je het hoeft te gebruiken. Dit wordt vaak vergeten.
Dat er mensen zijn die verkeerd met zo'n bit omgaan, maakt nog niet dat het bit op zich slecht is of verboden zou moeten worden.
Je moet als organisatie uitgaan van ruiters die wél kundig zijn, en ik mag hopen dat die op wedstrijden uitkomen wel redelijk kundig zijn.

Precies :j

Allee jij hebt nu dan wel precies verteld wat ik niet kon verwoorden :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:43

Ik heb liever dat ze meer bitten gaan toestaan, omdat er tijdens een wedstrijd wel toezicht is op goed bitgebruik. als iemand flink zit te trekken, kost dat wel punten.
bovendien: ik heb liever dat met het bit dat ze thuis gebruiken, hetzelfde bit is dat ze ook op concours gebruiken.

Wat ik echter niet snap is waarom de gebroken pelhams wel zijn toegestaan, terwijl de ongebroken toch echt vriendelijker zijn :?

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:59

Ik kwam laatst in discussie met een jurylid, ik vroeg aan haar of ik met een pelham mocht starten... Zij zei dat dat inderdaad mocht maar dan wel zonder kinketting! Ik zei daarop tegen haar dat ik toch echt had gelezen dat dat wel mocht, wat heeft een pelham anders voor werking, deze werkt namelijk door middel van het kinkettingtje... Zij was er stellig van overtuigd dat dit niet mocht, ik moest het kettingtje er dus af halen. Een week later startte ik weer en had die ochtend op de knhs site gelezen dat je dus wel met een ketting mocht starten mits deze omkleed was. Wat ik zelf irritant vind is al die verwarring omtrend de regels, ook heel vaak weten de juryleden de regels zelf niet! Gelukkig dat ik goed op de hoogte ben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:58

Lusitana schreef:
Overigens ben ik persoonlijk een groot voorstander van pelhams.
Het is juist doordat een paard er beter op reageert, dat je met veel minder "geweld" hoeft te rijden. Dat zie ik dan toch liever dan dat ze aan een bustrens moeten plukken en hangen.

Dit is over het algemeen zo, dat hoe "scherper" het bit hoe minder en hoe minder heftig je het hoeft te gebruiken. Dit wordt vaak vergeten.
Dat er mensen zijn die verkeerd met zo'n bit omgaan, maakt nog niet dat het bit op zich slecht is of verboden zou moeten worden.
Je moet als organisatie uitgaan van ruiters die wél kundig zijn, en ik mag hopen dat die op wedstrijden uitkomen wel redelijk kundig zijn.

Met andere woorden: Volgens jou is er dus inwerking in de mond nodig om met je paard te kunnen rijden. Volgens jou heb je met een "vriendelijk" bit meer heftigheid, "geweld", gepluk en gehang met je handen nodig om die inwerking te verkrijgen en met een scherp bit zoals de pelham (die een hevelwerking heeft!) heb je diezelfde inwerking al bij de minst geringste hand- of vingerbeweging.

Wie wil er nou in vredesnaam op die manier met z'n paard communiceren? :?

Er is sowieso geen enkele inwerking in de mond (of op het hoofd) nodig om met je paard te samenwerken en te communiceren. En hoe scherper de optoming, hoe "fijner en subtieler", gaat in ieder geval niet op voor het paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:28

In de eerste plaats is dit niet met andere woorden zus of zo. Je kunt dingen niet gewoon naar believen omdraaien.

Dit is ook geen plek om een anti bit campagne te beginnen.

Als je mij beter kent, dan weet je dat ik zowel met alle soorten bitten als bitloos en zelfs zonder hoofdstel rijd en dus heel goed op de hoogte ben van de mogelijkheden en dat ik ook altijd zeg dat de taak van teugels zwaar overschat wordt.
Je hebt helemaal geen teugels nodig om een paard te controleren.

En ja, er is meer geweld nodig bij een vriendelijk bit om dezelfde uitwerking te krijgen als dat van een scherper bit IN BEPAALDE OMSTANDIGHEDEN, nl daar waar de ruiter krachtiger in moet werken omdat het paard heter wordt.
Ja, het ideale is dat het helemaal niet nodig is, maar er zijn nu eenmaal omstandigheden en springen is daar een van, dat paarden ineens aan voelen als een paard en een half en dat een ruiter moeite heeft met controle. Dan kun je wel gaan roepen dat ze het anders voor elkaar zouden moeten krijgen, maar dat krijgen ze niet anders voor elkaar. Dus dán liever dat ze minder moeten hangen en trekken.

We hebben het hier over springsport en ook daar heb ik ervaring in, en hetzelfde paard wat ik gewoon aan een sjaal voor de hals reed kon ik echt niet zo op een concoursterrein tussen hindernissen rond sturen (wel thuis). Paarden kennen ook opwinding en als er dan ook nog een uiteraard best zenuwachtige (ik reed elke week wedstrijden omdat ik het leuk vond, maar kende toch zenuwen) ruiter/amazone, heb je te maken met een heel ander paard onder je en ik zou willen dat de anti bitters ook dat eens begrepen. Er is een verschil tussen thuis en uit, punt.

(Waarbij ik wil voegen dat er ook paarden zijn die zeker zonder bit beter te controleren worden)

Daarbij zorgt het springen op zich bij mening paard dat ze daar gewoon heet van worden en een soort stuurbekrachtiging om het maar zo te zeggen, nodig is om veilig rond te komen en ik (en de organisatie neem ik aan)vind veiligheid wel voorop staan.

Het is daarbij ook helemaal niet zo dat bitloos automatisch zo prettig is. Als je daar aan gaat hangen en plukken doet het net zo'n pijn en dan kun je ook zeggen :Hoe kun je zo in vredesnaam met een paard communiceren....

Er moet eens van het idee af dat bitloos automatisch lief en aardig is en met bit automatisch gruwelijk. Vreemd genoeg leeft dit idee veel meer bij de anti bitters dan bij mensen die er neutraal tegenover staan.
Ik denk dat het opruien/valse (niet complete en in eigen voordel getrokken) info van de bitloos sites-met name dr Cook (die er zijn om hun product te verkopen) daar veel mee te maken heeft.

Maar laten we daar aub niet op door gaan, maar over toegestane bitten in de springsport, want dat is het onderwerp.

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:21

Ik heb even een vraagje, wat ik niet helemaal kan vinden in het regelement.

Ik rijd nu met een dubbelgebroken pessoa bit, heb de teugel altijd aan de grote ring, of die er net onder.
Nu heb ik vandaag verbindingsvorkjes gehaald, en de teugels doormiddel daarvan aan het bid 'verbonden'.
Nu is de laatste ring dus overbodig geworden.

Mag ik nu wel met dit bit starten? of mag er helemaal geen laatste ring meer aan het bit zitten? (ookal word deze niet gebruikt.)

Ik heb morgen wedstrijd, dus als iemand mij hier even mee kan helpen, graag!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:33