Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Voor die een en ander zo zielig vinden, ook met nieuw toegstane bitten is het, net als met die al wel mochten, niet toegestaan dat er mishandeld wordt...
Ook is het nog eens zo, dat een paard makkelijk stopt als het teveel dwars gezeten wordt, dus het is in het voordeel van de ruiter om er niet te stug mee om te gaan als hij toch rond wil komen....
Het gebroken pelham toestaan in de lagere klasses en ongebroken pas in de hogere snap ik ook totaal niet. Je zou het eerder andersom verwachten of dat gebroken pelhams verboden zouden worden.
Overigens ben ik persoonlijk een groot voorstander van pelhams.
Het is juist doordat een paard er beter op reageert, dat je met veel minder "geweld" hoeft te rijden. Dat zie ik dan toch liever dan dat ze aan een bustrens moeten plukken en hangen.
Dit is over het algemeen zo, dat hoe "scherper" het bit hoe minder en hoe minder heftig je het hoeft te gebruiken. Dit wordt vaak vergeten.
Dat er mensen zijn die verkeerd met zo'n bit omgaan, maakt nog niet dat het bit op zich slecht is of verboden zou moeten worden.
Je moet als organisatie uitgaan van ruiters die wél kundig zijn, en ik mag hopen dat die op wedstrijden uitkomen wel redelijk kundig zijn.
Lusitana schreef:Overigens ben ik persoonlijk een groot voorstander van pelhams.
Het is juist doordat een paard er beter op reageert, dat je met veel minder "geweld" hoeft te rijden. Dat zie ik dan toch liever dan dat ze aan een bustrens moeten plukken en hangen.
Dit is over het algemeen zo, dat hoe "scherper" het bit hoe minder en hoe minder heftig je het hoeft te gebruiken. Dit wordt vaak vergeten.
Dat er mensen zijn die verkeerd met zo'n bit omgaan, maakt nog niet dat het bit op zich slecht is of verboden zou moeten worden.
Je moet als organisatie uitgaan van ruiters die wél kundig zijn, en ik mag hopen dat die op wedstrijden uitkomen wel redelijk kundig zijn.