Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:46

flicka schreef:
Hier zou je daarvoor nooit vergunning krijgen. Thuis slachten is verboden.
Jij bent ook geen slager bij mijn weten dus ik hoop dat je goed kunt richten en een rund of varken in één keer dood is.

Je hebt geen vergunning nodig voor een slachtpistool. Thuis slachten is hier ook verboden.
Ik kan het aanmerkelijke beter dan de slager en het is een keuze het thuis te doen op dat het die núl stress heeft.
Het varken van de winterslacht zat heel tevreden knorrend een brookje uit mijn hand te eten en viel als een blók om.
Een aantal dimensies diervriendelijker dan wat wel mag; wat een stress die varkens....

Het doorsnijden van de halsslagader is inderdaad géén snelle, noch onbewuste dood. Daarom doe ik dat niet meer.

Al met al weer veel meningen zonder ervaring.
Áls je vlees eet, zorg dan dat het dier goed geleefd heeft en zonder stress zo snel mogelijk gedood wordt.
Thuis slachten is daarvoor +:)+ Uiteraard wel goéd.

mbt de Yakut-merrie: lijkt mij dat een fijn leven en een paar minuten ellendig sterven verreweg te prefereren is boven een ellendig leven en een soort van zogenaamd snelle dood waarvoor het arme dier eerst naar het slachthuis moet en donders goed weet wat er gaat gebeuren.

hc

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:10

De manier waarop ze het hier doen is relatief snel en effectief.
De slagader doorsnijden geeft veel langer stress bij zo'n dier.
Of je het nu met een schietmasker bewusteloos maakt of met een bijl maakt ook weinig verschil. Wat wel jammer is dat hij er twee maal voor nodig heeft.
Vergeet trouwens niet dat een dier in zo'n strijd weinig of geen pijn voelt.
Deze adrenaline is trouwens ook niet bepaald bevorderlijk voor de smaak van het vlees.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:18

Kanelly schreef:
We moeten niet alles naar onze Westerse maatstaven willen zetten...

Zou niet best zijn nee. Zouden veel dieren en mensen fors op achteruit gaan.

De bio-industrie is een triest dieptepunt van dierenwelzijn en in het meest westerse land van de wereld, de VS, executeren ze ménsen op soms absurd wrede wijze.

Beetje écht kijken naar de maatstaven van dichter bij de natuur levende mensen zou het westen erg goed kunnen doen.

hc
Laatst bijgewerkt door Winged op 17-04-09 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd ivm split

Zoolgangster

Re: Britse tv-kijkers erg geschokt door beelden uit paardenserie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 00:46

Een dier dat door een wolf of leeuw gegrepen wordt, weet ook wat er gaat gebeuren, wat dat betreft is er geen verschil of het dier door een mens of een roofdier gedood wordt. Zo'n 150 jaar geleden was de slacht in Nederland niet veel sneller dan je op het filmpje ziet...

Van mensen die door grote roofdieren aangevallen werden, weet ik dat op het moment dat het roofdier toesloeg, ze door de adrenaline-kick geen pijn voelden. Dat kwam later pas, toen het gevaar geweken was. Neemt natuurlijk niet weg dat het streven om een dier zo snel en pijnloos mogelijk te doden wel degelijk belangrijk is.

Ik vond een film over steurenvangst erger: daar werden de vissen LEVEND opengesneden, van kuit ontdaan en achteloos weggegooid, in het vlees was men niet geïnteresseerd, zodat de vissen langzaam doodgingen, veel langzamer dan het paardje waar de discussie over gaat...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 01:23

En dat gebeurd niet alleen bij steuren, ook haaien, dolfijnen enz worden op die manier gedood(of juist niet dus). Haaien worden gevangen, de vinnen snijden ze eraf en ze worden teruggegooid om vervolgens al pijn leidend te wachten tot er een andere haai langs komt die ze opeet, anders liggen ze nog dagen op de zeebodem.

Ik vind dit filmpje niet zo schokkend eigelijk. Het feit dat hij met een bijl slaat vind ik niet raar, hij zal geen buks hebben lijkt me, voor het dier maakt het niet heel veel uit. 't Is eerder sneu dat het paard een tijd staat te trekken/stikken voor ie ligt maar ja, beest is nu eenmaal niet handtam en hij zal toch op een of andere manier stil gehouden moeten worden.

Of het dier weet wat er gebeurt betwijfel ik, als ze het echt zou weten zou ze imo wel wat wilder om zich heen schoppen.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:12

Gelukkig zijn wij ook natuur volk na een prachtig leven slaan we elkaar met een bijl voor onze kop en daarna een paar messteken.
Wat is er op tegen om zo dood te gaan ??? Je hebt toch een prachtleven gehad.......... Sorry ik vind het niet van dez tijd om zo te doden wel of geen natuurvolk, ik betwijfel of men wel zo natuurlijk is?? Als je de "westerse wereld" mee laat kijken naar jou leven dan WEET je dat het daar anders is en dat dit eigenlijk niet zo hoeft. Is men werkelijk zo primitief dat ga je de "westerse indringers te lijf want je weet niet wat voor een volk dat is"....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:15

macke schreef:
Gelukkig zijn wij ook natuur volk na een prachtig leven slaan we elkaar met een bijl voor onze kop en daarna een paar messteken.

Ach dat gebeurt helaas maar al te vaak.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:22

Blijkbaar is dit voor hun de meest efficiente manier van slachten, nou prima toch? Het is niet bewust martelen en de lijdensweg zo lang mogelijk rekken. Lijkt mij ook een hele kunst om zo'n groot dier met de eigen handen te slachten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:37

macke schreef:
Wat is er op tegen om zo dood te gaan ??? Je hebt toch een prachtleven gehad.......... Sorry ik vind het niet van dez tijd om zo te doden wel of geen natuurvolk, ik betwijfel of men wel zo natuurlijk is?? Als je de "westerse wereld" mee laat kijken naar jou leven dan WEET je dat het daar anders is en dat dit eigenlijk niet zo hoeft. Is men werkelijk zo primitief dat ga je de "westerse indringers te lijf want je weet niet wat voor een volk dat is"....

Dan is het niet primitief maar barbaars.
Primitief zijn staat niet gelijk aan alles aanvallen wat vreemd is.
En ze zullen echt wel weten hoe het er in de westerse wereld aan toe gaat maar als zij nu niet zo willen leven? Als zij nu graag te voet of te paard over de vlakte's hobbelen, slapen in een blokhut en zelf hun schoenen maken, wat dan nog?
Wie ben jij om daar wat van te zeggen?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:50

1/ westerse mensen gaan op safari voor de lol. Daar schieten ze leeuwen, giraffen, zebra's, antilope's af voor de lol. eerst krijgen ze een schietopleiding... van 1-2 dagen. Ze tellen grof geld neer om hun jachtinstinct te kunnen voldoen voor de lol. de dieren die worden afgeschoten dienen dan als voer voor anderen. als ze na 1 schot dood zijn natuurlijk, anders creperen ze nog uren verder. Voor de lol van de mens
2/ in een slachthuis staan dieren aan te schuiven om gedood te worden. Ondertussen hebben ze al uren doorgebracht in overvolle camions om tot daar te raken. is dat dierwaardig?
3/ paarden op stal hebben constant met alles problemen, omdat ze te weinig beweging hebben. Zowel lichamelijke als mentale problemen. Maar wij zien ze wel graag...
4/ wie zijn wij om te oordelen over de gebruiken van een ander volk? in china eten ze hond, vinden wij afschuwelijk, want wij zien een hond als "onze vriend". In india is een koe een heilig dier, maar wij eten ze hier gezellig op. Ik denk dat ieder volk zijn eigen waardes en principes hebben. Dient het dier niet meer, wegens te oud of gehandicapt, wordt het bij hen gebruikt om monden te voeden. Wij gooien ze gewoon in de vuilbak. Die mensen leven goed, zijn gelukkig, behandelen hun paard op de goede manier, en geven ze nog een nuttig einde. Laten wij eerst naar onszelf kijken, met onze leren schoenen en bontjassen en krokodillenleren handtassen, en dan pas oordelen. Want voor elk van ons, sterven er dagelijks dieren om onze "luxe" te voorzien, gaan van cosmetica tot gebruiksartikelen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:57

@meliciana: Ben het alleen helemaal eens met je laatste punt en dat vind ik dan gelijk ook een heel goed punt :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:33

Nessah schreef:
@meliciana: Ben het alleen helemaal eens met je laatste punt en dat vind ik dan gelijk ook een heel goed punt :)

Lees het topic over gesjoemel met ´afgekeurde´ paarden.

Bedenk wat ´afgekeurd´ eigenlijk ís, realiseer je het waarom en lees dan de rest.

Díe wereld wil mekkeren over de Yakut??

hc

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:57

Eigenlijk vond ik het filmpje niet schokkend. Het dier heeft waarschijnlijk een prachtleven gehad en ik vond het best snel gaan eigenlijk. Tuurlijk kan het veel sneller maar ik denk dat dit voor hun de effectiefste en snelste manier is.
Ik denk dat mijn paard jaloers zou zijn op het leven wat die beesten daar leiden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:36

nou sorry hoor en al die eendagskuikens, en eendenkuikens die levend op een lopende band gaan, een lopende band naar hun dood. de kippen die ondersteboven aan hun poten hangen en ge-electrocuteerd worden. nertsen die hun huid levend moeten afstaan. er is zoveel elende op de wereld aan dieren, dat het vee in nederland nog op een vriendelijke manier gaat.

is het wurgen van een paard dan net zo slecht? in de natuur worden beesten (bijv door leeuwen etc) in de keel gegrepen.

ik respecteer de meningen, maar heb er ook mijn eigen mening over.......

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:39

suleilitha schreef:
Ik vond het nogal snel gaan, eerlijk gezegd. Een paard wat wordt afgemaakt met een spuitje heb ik eens langer zien worstelen.
O ja AdindaPony, met het doorsnijden van de halsslagader is een paard of ander dier ook niet binnen een tel dood.

nee okee,
maar dat is wel sneller dan dit!
Hier had het paard gewoon tijd om na te denken wat er gebeurt!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:43

Ik vind het pure hypocretie ten top! Ik heb het gekeken op het filmpje van youtube. Ben ik nu de enige die niet heel ernstig geschokt is?

Het doet mij veel meer als ik op maneges paarden met ernstige drukplekken de les weer ingeduwd zie worden. Of dat een paard loopt te krabbelen met half divoza er aan hangende omdat de ruiter zo onkundig is. Of de paarden die op transport worden gezet......ach, ik heb gewoon té veel voorbeelden.

En jee, wat heeft dit paard GELEEFD!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:51

PussinBoots, ik was ook niet danig onder de indruk van het filmpje, ik heb wel ergere dingen gezien, bijvoorbeeld paarden die met een spuitje werden afgemaakt en nog een kwartier een nare doodsstrijd voerden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:05

Ik ben ook niet zo heel geschokt, maar leuk is het niet, er zijn ergere dingen: paarden aan de lopende band schieten en hup gelijk ophangen, en dan ineens spartelen ze, en slaan met de hoeven, en dan werden ze gewoon levend de onderbenen afgesneden, omdat de slager er last van heeft bij het doorsnijden van de hals, terwijl ze nog niet dood zijn, omdat bij het schieten iets niet goed is gegaan, alles moet snel snel, dat is pas echt erg, en dat was stiekem gefilmd, omdat er dingen gebeuren die niet door de beugel kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:06

Die zijn wel dood, Ragdollcat, ze zijn hersendood als ze worden opgehangen, het gespartel wat je ziet zijn in dit geval wel degelijk samentrekkende spieren.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:15

ik denk dat we er toch nooit over uit komen met zijn alle,
iedereen heeft hier een eigen mening over,
ik hoop alleen maar dat ook mensen eens serieus gaan nadenken.......

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:23

Maar ik ben wel blij dat er nog redelijk wat mensen blijken te zijn die er het zelfde over denken als ik.
Als je tegenwoordig naar de politiek kijkt en het aandeel dat bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren krijgt dan moeten we straks nog gaan vrezen voor ons aller hobby...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:30

Ja, als die partij voor de dieren de touwtjes in handen krijgt, mag je straks nog slechts enkele keren per jaar bij je paard op visite in één of ander natuurgebied.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:36

Zijn ze dood? ik vind het echt levend uitzien, de voorbenen spartelden en de lijf ook en het keek ook rond toen werden de voorbenen afgesneden, toen ging het enorm tekeer, bah.

De andere paarden die er ook hingen die reageerden nergens op, alleen beetje stuiptrekken, maar deze was echt wel levend, vind ik toch wel erg hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:43

Ik weet welk filmpje je bedoelt hoor. En die paarden zijn echt hersendood.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:43

en waar heb je dat gezien als ik vragen mag, ik vind het maar een raar verhaal