Paard overleden na aanrijding met auto in Baarn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:48

opisop_shop schreef:
Ben het met je eens Laura.

We gaan weer heerlijk off-topic hier en er wordt weer zalig gespeculeerd.
Feit blijft, dat de vrouw haar paard verloren is door toedoen van een ander, want zo zie ik het!
Degene wiens paarden ontsnapt waren is degene die hier schuld heeft.
Als er 4 paarden op jouw paard afkomen, dan kun je die ongetwijfeld niet in bedwang houden (bit of geen bit, knap overigens als je zo snel naar een boom kunt rennen en je paard goed vast kunt zetten, zoiets als dit gebeurt ongetwijfeld in enkele seconden; je ziet de loslopende paarden vast en zeker geen honderden meters van tevoren...) en het is dan ook imo domme pech dat dan juist dit "onschuldige paard" hier slachtoffer van wordt.
Verschrikkelijk ook voor de automobilist(e), zoiets blijft vast en zeker op je netvlies gebrandt.
Ik wens haar en de eigenaresse van het omgekomen paard veel sterkte toe...

Moet je spreken van schuld? Waarom is dit niet gewoon domme pech met zeer trieste afloop?!
Waarom moet er altijd met een beschuldigend vingertje gewezen worden naar iemand? Het paard krijg je er helaas niet mee terug, de eigenaar van die losgebroken paarden zal het ook niet in de koude kleren gaan zitten.

indiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:00

Bah wat een discussie weer over wel en geen bit
het lijkt wel of zij fout was zeg :(
Al had ze erop gezeten dan was het gevolg groter geweest.
een paard wat wild word en ophol slaat door een groepje losgebroken paarden kan je zelfs als je erop zit niet houden.
laat staan als je ernaast staat met bit of zonder bit.
paarden zijn 100 x sterker dan wij.
Ik heb een paard gehad waar ik met bit en zelfs met Kaptoon om buiten wandelde en met zijn 2 en en zelfs met longeerlijn eraan en toch nog schok hij en trok ons in 1 klap zo over straat en weg was hij in volle galop.
dus hoezo moet bit gebruiken.
Er staat toch nergens dat ze zonder bit of met bit liep.
iedereen kan dit overkomen en het is gruwlijk dat je paard met de dood moet beeindigen.
Nu voeld het zo of het vrouw met paard de schuld krijgt omdat ze ernaast liep.
niemand zou zo een paard kunnen houden die erg wild word.
en voor de automobilist(e) is het ook erg je zal maar een paard op je moterkap krijgen.
en dan nog voor je neus dood gaat.
nee diegene zal vooraltijd ermee blijven lopen en ook met de angsten.
het is gruwelijk voor alle 2.

en de eigenaar van de andere paarden zal ook dood schikken en zich schuldig voelen.
Je weet niet hoe die paarden los gekomen zijn.
kan kapotte hek zijn of losgelaten door brutale mensen of wat dan ook.
dat zullen ze wel uitzoeken.

maar ga nou niet zeggen had ze maar en bit moeten gebruiken :(

Peelie

Re: Paard overleden na aanrijding met auto in Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:59

Jeetje.... Dat is hier gewoon op 15 minuten rijden met de auto :oo

vreselijk... Ik vind ook dat ze daar veel te hard rijden... :S

Het gebeurt dela tijd wel vaak dat er pony's loslopen... Die van mij heeft ook al op de weg rondgelopen en staat naast de A27. Hier zit er tegenwoordig dus een slot op het hek...

Luna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:24

Heel veel sterkte....

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:00

Ontzettend akelig, in de krant was het bericht een stuk onduidelijker. Ik denk dat ik als eigenaresse wel opgelucht zou zijn dat ik de klap niet gezien zou hebben. Ik hoop niet dat het een bekende is geweest :S morgen maar eens informeren.
Ik wens de betrokkenen veel sterkte, ook de automobilist zal zich kapot geschrokken zijn. Sterkte!

Missnoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:58

Hallo allemaal, ik lees nogal wat verschillende reacties op dit bericht.. Daarom wil ik graag vertellen wat er precies is gebeurt.. Het paard wat is overleden was een Ijslander die bij kasteel Groeneveld in Baarn stond.. Zijn eigenaresse had hem net uit de wei gehaald toen er 2 Shetlanders en een draver met een bloedgang aan kwamen rennen, zij waren ontsnapt waardoor de Ijslander vreselijk schrok en er vandoor ging.. Ze zijn er met zn vieren vandoor gegaan.. Het geval wil ook dat de Ijslander erg bang was voor Shetlanders waardoor hij in blinde paniek alles en iedereen voorbij rende.. Zijn eigenaresse heeft echt geprobeerd haar paard voor te kunnen zijn voordat hij de weg zou bereiken maar doordat hij zo in paniek was heeft niemand kunnen voorkomen dat hij de weg op zou rennen... De automobilist kon het paard nooit zien aankomen omdat je geen zicht hebt op het weggetje waar het paard vandaan kwam omdat zijn zicht werd belemmerd door een rij bomen... Hij wilde het paard ontwijken maar hoe doe je dat als er een paard met zn vaart uit het niets van rechts op je auto af komt!!! Zijn auto lag in puin maar gelukkig had hij alleen wat stukjes glas in zijn gezicht.. Natuurlijk zal hij dit moeten verwerken want laten we eerlijk zijn dit is een zeer traumatische ervaring.. Maar ook de eigenaresse en de mensen eromheen die erbij betrokken waren zullen de tijd moeten nemen om dit te verwerken... Gelukkig voor het paard was hij meteen overleden want laten we wel stellen dat als hij het overleefd had en daar had gelegen met een gebroken been, inwendige bloedingen of wat dan ook en je moet nog eens gaan wachten op een dierenarts die je dan alsnog verteld dat hij beter kan inslapen is dit toch het beste hoe wrang ook... Niemand heeft hier schuld aan... Dit had ons paarden/pony's bezitters allemaal kunnen overkomen!!! Hoe je het went of keert het blijven vluchtdieren!!! Ik wens de eigenaresse en een ieder die erbij betrokken was heel veel sterkte toe!!! We hebben allemaal 1 grote liefde en dat zijn onze paarden en pony's in voor en tegenspoed...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:19

Heel fijn dat je ons wat duidelijkheid geeft :j

Kan er gestopt worden met speculeren over het hoe en wat, en over bitloos of niet!

Of gaan we nu discussieren of je je paarden met hoofdstel uit het land moet gaan halen :?

Hoe is het nu met de eigenqresse van het paardje? Weet je dat ook?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:06

Missnoah bedankt voor je verhaal. Maakt het inderdaad een stuk duidelijker. Ik wens de eigenarese veel sterkte en de automobilist ook :(:)

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:19

potverdikkie schreef:
Tjonge jonge, moet er nu echt overal over gediscussieerd worden!
Het is voor alle drie de partijen een verschrikking.
1)Als het mijn paarden geweest zouden zijn die los waren gebroken had ik me megaschuldig en ellendig gevoeld,
2) Als het mijn paard was geweest waarmee ik op wandel was voelde ik me nu verscheurd.
3° Als ik de automobilist was geweest voelde ik me ook schuldig, en zou de schrik mega in mijn benen hebben.

Alle 3 de partijen zullen zich rot voelen, reken maar!, en de verzekering en politite zullen wel uitzoeken wie er nu schuldig is!, dat hoeven wij niet te doen toch?

_/-\o_ Goed verwoord.

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:20

Nou inderdaad, wat een typisch gespeculeer weer hier op bokt. Wordt het verhaal verder toegelicht is het weer muisstil, typisch! Over zulke verschrikkelijke gebeurtenissen hoor je niet op zo'n manier te speculeren.

Echt verschrikkelijk voor de betrokkenen! Ik wens ze veel sterkte bij de verwerking van dit ongeval. Hoop zoiets nooit mee te hoeven maken.

Rodano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:02

Echt verschrikkelijk! Het zou je maar overkomen!
Heel veel sterkte naar de eigenaarese toe

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:35

Ik wens iedereen die hier mee te maken heeft, veel sterkte.

Missnoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:51

Met de eigenaresse gaat het redelijk... Vanmorgen is het paard gecremeerd in Roermond... Met een aantal mensen van stal heeft ze een kaarsje aangestoken op het moment dat hij werd gecremeerd bij het weiland waar hij stond... Gelukkig vinden we veel steun bij elkaar door erover te praten en het verdriet te delen.. Dank jullie wel voor alle medeleven!!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:54

Wat een mooi gebaar!! Krijg er kippevel van !!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:08

Zorbas2 schreef:
3° Als ik de automobilist was geweest voelde ik me ook schuldig, en zou de schrik mega in mijn benen hebben.

Pardon???

Hoe je het ook wendt of keert; er liepen paarden los in de openbare ruimte.

hc

Missnoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:25

Je kan dat nu wel zeggen maar ik hoop voor je dat het jou nooit overkomt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:18

Ik ook, dát, het een ander mogelijk in gevaar brengen door mijn hobby is mijn grootste zorg.
Een paard is een gróót beest met een eigen overlevingsagenda waar de gebruikers van de openbare ruimte geen benul van hoeven te hebben en waar ík voor verantwoordelijk ben en niemand anders.

Hier lopen (lees; breken) vrij regelmatig paarden (lees; hengsten van de buren) los en dat is omdat ik een harem heb lopen soms complex.
Ja, dat is een grote zorg en ja, ik hoop dat een ander daar geen ellende door overkomt.

Let op het gebruik van het woord ´overkomt´. Wanneer er een incident gebeurt met/door mijn paarden zie ik dat niet als ´overkomen´ omdat ík de beslissing heb genomen paarden te houden en wéét dat dit grote beesten met een eigen agenda zijn.
Wanneer er iets vervelends zou gebeuren in de openbare ruimte, dan ´overkomt´ dat de voorbijganger, niet mij. Daarom ben ik wettelijk ook verantwoordelijk voor het gedrag van mijn dieren.

Sterkte.

hc

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:24

Huertecilla schreef:
Zorbas2 schreef:

Pardon???

hc

Alsof je je niet schuldig kan voelen over iets waar je eigenlijk niet schuldig aan bent. Kan het 1000x zo zijn dat er paarden los lopen in de openbare ruimte, jij bent er toch (zonder enige opzet of dat je er iets aan kan doen) tegen het paard aangereden, en je ziet dan het verdriet van de eigenaar. Logisch dat je je daar niet lekker bij voelt.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:35

poeh,krijg er kippenvel van...
en ja,als bestuurder voel je je natuurlijk "schuldig",immers iedereen met een hart voelt zich niet fijn als je een dier aanrijd/doodrijd(al ken ik 1 persoon die al meerdere dode paarden op zijn naam heeft staan,dit offtopic)
de bestuurder heeft GEEN schuld,de eigenaresse heeft GEEN schuld.
ik den kdat het verhaal van missnoah heel veel duidelijk heeft gemaakt.

ontzettend mooi gebaar,dat kaarsje tijdens de crematie...
ik hoop dat de eigenaresse het goed kan verwerken met behulp van de meelevende stalgenoten.
en ik hoop dat er voor de bestuurder ook hulp is om het te verwerken.

zijn de eigenaren van de losgebroken paarden ook bij het verhaal betrokken?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:35

Goed gezegd Anoeska!!!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:39

Huertecilla schreef:
Zorbas2 schreef:

Pardon???

hc

Hc, wil je mij niet quoten alsof ik dat heb geschreven, ben het wel eens met Pvd. maar heb het NIET zelf neer gezet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:45

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal opmerkingen gesplit. Graag terug ontopic zonder persoonlijk te worden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:52

Sterkte voor de eigenaresse :(:)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:41

Ik hoop dat de eigenaresse veel kan praten en veel steun kan vinden bij haar kennissen en vrienden. :(:) ik wens haar heel veel sterkte toe, ook hoop ik dat ze deze discussie niet hoeft te lezen echt zielig hoe jullie je hier gedragen.

Verder ben ik benieuwd hoe is het met de andere betrokken paarden is dat ook bekent?

snap sommige mensen echt niet discusren over zón onderwerp is echt niet gepast het is voor alle betrokken verschrikkelijk om mee te maken.
paard is een levend wezen en al hij schrikt en op hol slaat kun je hem echt niet houden wat voor tuig je hem ook opgedaan heb. krijg altijd kippevel als ik zulke verhalen lees en dan was ik er zelf niet eens bij.
Hoop ook dat niemand dit ooit mee hoeft te maken van welke kant ook als automobilist eigenaar van paard of ander dier, echt verschrikkelijk om zoiets mee te maken lijkt mij.

nogmaals sterkte voor iedereen die erbij betrokken was.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:15

ben het volledig met je eens scandal.
Ik kan met de kop er niet bij dat er nogsteeds mensen zijn, die denken dat een bit een paard op zo een moment stopt. bit of geen bit, erop of ernaast, als een paard of pony gaat, dan gaat ie en heb jij als mens volledig niets meer te zeggen. En om hier nou zo op te reageren vind ik diep triest. Dit is gewoon gebeurd, had niemand zien aankomen, een groot verlies, hierop verwacht je steun, niet gespeculeer over bit geen bit en schuld toegeschoven te krijgen.

Ik vind het vreselijk voor de eigenaar van het overleden dier, maar ook voor automobilist en eigenaar van de uitgebroken paarden. Maar wat te denken voor die agenten die het dier hebben zien overlijden. Voor alle betrokken partijen... veel sterkte toegewenst