Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
janderegelaa schreef:En daarom staat dit artikel in Trouw:
Margreet schreef:Interessant onderzoek: http://www.dvm-congres.nl/papers2007/Harms%20mm1.pdf
janderegelaa schreef:Er is een belangrijk verschil tussen de snelheidsmeter van een vrachtwagen en die van een personenauto. Die van de vrachtwagen is geijkt. Dat wil zeggen dat zijn meter de juiste snelheid aangeeft terwijl die in de personenauto altijd te veel aangeeft. Je kunt dus wel denken dat je 80 rijdt maar feitelijk rijd je maar 73 ofzo. Dus als jij op je teller 90 rijdt is het maar rond de 84.
resulteert dat regelmatig in 110 km/h (ik rij dus effectief 105 km/h op dat moment) op de teller. Dan vraag ik me dus serieus af hoe het kan dat er toch nog vrachtwagenchauffeurs zijn (zowel Belgen als buitenlanders) die alsnog met flink wat vaart links in kunnen halen
In Nederland onderweg naar concoursen in Zuid-Holland idem dito. (Stukje van Breda richting de Moerdijk, dan Rotterdam voorbij, die vierbaansweg weet je wel) Dan stelt zo'n ijking op die vrachtwagens toch ook geen zak voor? janderegelaa schreef:Margreet schreef:Interessant onderzoek: http://www.dvm-congres.nl/papers2007/Harms%20mm1.pdf
Nou HC blijkbaar l u l je uit je nek. Dit is echt wel een gedegen onderzoek. Geeft maar aan dat je beter op je rots kunt blijven zitten in Spanje.
Sammie schreef:Een teller van vrachtwagens zijn dan ook niet geeijkt.. Hoe Jan daarbij komt is mij een raadsel, want dat is dus niet zo.. Wellicht dat sommige vrachtwagens dat wel hebben (netzo als sommige auto's (van de politie e.d.), maar het is zeker niet standaard.
janderegelaa schreef:Wellicht moet je wat minder spaanstalige kranten lezen dan begrijp je het nederlands wat beter en gebruik je niet een enkele zinsnede uit het onderzoek.
Hoofdprobleem is dat je een bepaalde optimale snelheid nodig hebt om een handeling zoals invoegen of rijstrook wisselen uit te voeren. Deze optimale snelheid wordt niet bereikt waardoor er problemen ontstaan en bestuurders minder geneigd zijn om deze handeling uit te voeren waardoor niet het volledige baanvak benut wordt. Oplossing is de snelheid omhoog waardoor de optimale snelheid weer bereikt wordt, de onderlinge afstand groter waardoor er makkelijker ingevoegd en van rijstrook gewisseld kan worden. Daarom wordt er dan ook voorgesteld om de snelheidslimiet dynamisch te maken op bepaalde tijden zodat het baanvak optimaal benut wordt.
janderegelaa schreef:Daarom wordt er dan ook voorgesteld om de snelheidslimiet dynamisch te maken op bepaalde tijden zodat het baanvak optimaal benut wordt.
oomens schreef:Het artikel stelt dat door de verlaging van de maximumsnelheid tot 80 km/h het verkeer homogener wordt; de gaten en de snelheidsverschillen worden kleiner.
Huertecilla schreef:Flitsers achter de borden en nul marge mbt de snelheid en correcte voertuigbaan.
Maximaal 80 = níet sneller dan 80 en een baan voor personenwagens is níet voor inhalende vrachtwagens.
Let wel, op banen met hogere snelheidsindicatie kan een hoger minimum gelden.
Ook dit is niets nieuws.
hc